LCK
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted:
|
|
« på: mars 09, 2010, 20:15:40 pm » |
|
Hei. Har kjøpt en 58 modell som har stått stille i 7-8 år. Lurte bare på om noen har noen synspunkter om hva som bør gjøres før jeg prøver å starte den? Og hva skal jeg bruke til å rengjøre filteret med? Det jeg har begynt med er å tømme bensintanken, skal også tappe av olja og ha på ny. Og ny reim til dynamo Gode tips mottas med takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #1 på: mars 09, 2010, 20:20:24 pm » |
|
du bør rense forgasseren pleier å være masse dritt som løsner når den får bensin
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
folkevogn-boble
Medlem
Innlegg: 153
Bosted: Grue
|
|
« Svar #2 på: mars 09, 2010, 22:31:40 pm » |
|
Gå over tenning (tennplugg, ledninger og stift)
|
|
|
Loggført
|
Høydeskrekk.. 54 model oval
|
|
|
Lundby
Supermedlem
Innlegg: 2095
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #3 på: mars 10, 2010, 08:56:11 am » |
|
Start den og la den gå varm noen ganger för du kjörer/presser den
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #4 på: mars 10, 2010, 10:05:22 am » |
|
Skift olja og rens sila. Sjekk/skift plugger og stiften. Jeg ville også sjekket bremser og slikt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #5 på: mars 10, 2010, 10:11:01 am » |
|
Min 59' hadde stått siden 1988 når jeg startet den i fjor. Sjekket at det var olje på den og ga den en liten dram rett i forgasseren. Og vips så startet den. Lot den ikke gå så veldig mange sekundene før jeg stoppet den. Når jeg hadde fått stadfestet at den startet og gikk så tok jeg en service på den.
Gikk bilen når den ble satt bort, så er sannsynligheten for at den starter nå veldig stor. Antagelig så bør du kjøpe inn repsett til bensinpumpe og forgasser. Pakninger og membran tørker ut med åra.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #6 på: mars 10, 2010, 10:20:30 am » |
|
Bytt bensinslanger som første post
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #7 på: mars 10, 2010, 10:28:15 am » |
|
Helt helt helt først ville jeg sett om motoren sto fast Ta ut pluggene og sveiv på viftereima. Godt å få smurt sylinderveggene med en liten dash olje?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
tovwair
Supermedlem
Innlegg: 713
Bosted: Sander
|
|
« Svar #8 på: mars 10, 2010, 16:23:13 pm » |
|
Starta opp en '57 som hadde stått i 28 år for ett par år sia.Bytta olje,gjorde reint sila,bytta bensinslanger,gjorde reint tanken og bytta plugger.Ga'n en klunk med brennbart,og etter to runder på starter'n dro det igang. Røyk blått, og kongler og kvist kom ut av pottene.Men gikk gjorde'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LCK
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted:
|
|
« Svar #9 på: mars 10, 2010, 19:21:11 pm » |
|
Starta opp en '57 som hadde stått i 28 år for ett par år sia.Bytta olje,gjorde reint sila,bytta bensinslanger,gjorde reint tanken og bytta plugger.Ga'n en klunk med brennbart,og etter to runder på starter'n dro det igang. Røyk blått, og kongler og kvist kom ut av pottene.Men gikk gjorde'n. Haha Får ta med en klunk niseks ut i garasjen da Takker for svar folkens!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pompel`s Pitstop
Medlem
Innlegg: 121
Bosted: Bardufoss
|
|
« Svar #10 på: mars 10, 2010, 19:21:39 pm » |
|
Det er vel stor fare for at slike motorer er korroderte innvendig hvis den står med gammel olje i så mange år. Du kan regne med at kammen kan ha fått skader, men jeg vet ikke hvor følsomme disse er. Uansett vil du ikke merke noe før noen kjørte kilometer/mil Bare som et tips til folk som skal lagre noe, så må olja skiftes FØR den settes bort. Og evt spraye inn noe WD40 i alle kriker og kroker, og inn i sylindre og slikt. Drenèr olja til våren og hell på ny, ta ut plugger og turn motoren på starter slik at noe av det du sprayet inn kommer ut. Sett plugger inn igjen, og start:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #11 på: mars 10, 2010, 19:39:11 pm » |
|
Start bilen, og la den gå ett minutt eller to. Stopp bilen, og vent ett døgn eller to med å starte den igjen. Da har det kommet litt olje rundt i motoren, og pakninger og simmerringer har fått litt olje på seg og blitt bløtgjort litt.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jacob
Nybegynner
Innlegg: 30
Bosted: Oslo/Norge
Jacob`s Auto-Supply AS
|
|
« Svar #12 på: mars 16, 2010, 16:58:21 pm » |
|
Et godt tips kan være å ha litt 2-takts olje i hvert plugghull mens du bytter plugger - kan være veldig tørt i sylinderne om den har stått lenge. Det vil ryke litt av 2-takts oljen, men det er ikke farlig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|