november 01, 2024, 01:39:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: E85 og AFR  (Lest 1632 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: august 07, 2010, 23:52:44 pm »

driver å mapper litt om dagen og lurer derfor litt på E85 "kvaliteten" der jeg fyller.
dvs jeg mistenker lite salga på denne stasjonen og att de har E75 på pumpene

for hvis jeg mapper etter fullverdig E85 tall så går den å lugger litt..dvs den slutter å lugge når jeg leaner ut ca 10% fra de vanlige E-85 tallene jeg har brukt.
E-85 "stoich" (eller lambda "1" ) dvs optimal blandings forhold skal være 9.76:1 ....mens på benzin er det 14.7:1

kommer jeg under 8.7-8.9:1 begynner den å lugge dvs att den tenner ike ordntlig. som er ca 0.9 lambda

stoich / Lambda "1" på E75 blir

(14.7x0.25)+(9.76x0.75) = 10.99:1

0.85 lambda på E75 blir da 9.34:1 som er innenfor området der motoren går jevnt...og godt uten  noe høye Eksostemperaturer

lurer på om andre har erfaringer med forskjell på E85? og om dere må ha magret ut blandinga.Hæ



leser på statoil sine sider :

Sommerkvaliteten på E85 inneholder 15% bensin og resten etanol. Vinterkvaliteten inneholder om lag 25% bensin og resten etanol.

Normalt vil bensinstasjonene levere vinterkvalitet i perioden 1. november til 1. april, unntatt stasjonene i Ålesund, Trondheim, Bodø og Tromsø. For disse er normal vinterperiode 15. oktober til 15. april. Enkelte stasjoner kan imidlertid levere sommerkvalitet noe lenger om høsten og vinterkvalitet lenger om våren. Dette er uproblematisk for vanlige flexi-fuel biler, og følger de standarder og retningslinjer som er gitt for E85.

Bileiere som har biler som er spesielt trimmet for en blanding 85% etanol/15% bensin, slik som noen biler innenfor motorsport er trimmet, må være oppmerksomme på at det er finnes både sommer- og vinterkvalitet av E85. Bruk av en E85-kvalitet, som ikke er tilpasset motoren, kan skade den.














* afrtable_small.jpg (135.17 KB, 434x315 - vist 153 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #1 på: august 08, 2010, 20:30:34 pm »

Hvis du kjører 12.7:1 med bensin ved max belastning, kan du ikke overføre dette til 7.76:1 ved bruk av E85.
1/14.7 er ikke det samme som 1/9.76 hvis du skjønner hva jeg mener.

Kan kanskje være pluggene som ikke gir kraftig nok gnist?
« Siste redigering: august 08, 2010, 20:33:07 pm av pungar » Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 08, 2010, 21:59:01 pm »

å finne lambda verdier /A/F for respektive drivstoff er greit ,
det regner men seg frem til .eller ser i ferdig utregnet tabeller Glad
men når man faktisk ikke helt vet hva man har på tanken
så må man tune på gefùlen tydeligvis med e-85.
du er inne på noe der anng tenning.
liten upgrade er på gang

men det viste seg å være andre problemer som gjorde det værste lugginga
etter en helg med feilsøk, testing feilsøk, testingfeilsøk, testingf eilsøk, testing feilsøk, testing  feilsøk, testing feilsøk, testingfeilsøk, testingfeilsøk, testingfeilsøk, testing feilsøk, testing  feilsøk, testingfeilsøk, testing  feilsøk, testingfeilsøk, testingfeilsøk, testing
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
pungar
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted:


Er du i tvil, GI GASS!


Vis profil
« Svar #3 på: august 08, 2010, 23:48:15 pm »

Regnet med du hadde tenkt på det, men det kunne jo hende...

Vil dette si at E85 og forgasser er en ubrukelig kombo? Kjedelig å stille forgasser og tenning hver gang bensintanken blir fylt Tvilende
Loggført

vw T2 pickup 1600,     75mod
Lada 1500s                76mod
Ford Cortina 1600       70mod
Audi 80 1,8 16vt,        90mod
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 08, 2010, 23:58:10 pm »

sesong variasjoner utgjør jo teoretisk en nødvendig justering.
men i praksis tipper jeg det går smooth.
så lenge man ikke ligger helt på grensa opp eller ned når det gjelder blandingsforhold og tennig.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!