mai 18, 2025, 21:50:33 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Problemløseren
>
Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten (Lest 1443 ganger)
supermagnus
Nybegynner
Innlegg: 1
Bosted:
Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten
«
på:
august 18, 2010, 15:35:07 pm »
Hallo!
Jeg har en finfin 1300 som fungerer fint, men har et par skavanker om dagen.
Det første antar jeg er et tenningsproblem, fordi jeg hadde et lignende problem på min forrige boble (en 1302 S). Da spurte jeg min daværende svigerfar til råds, som har vært en ivrig VW-entusiast i mange år, men etter at forholdet der har... Ja, hva skal man si... Det er i alle fall ikke mye hjelp å hente der i gården lenger! Men da jeg til slutt fikk motorstopp på grunn av problemet guidet han meg inn i tenningsboksen i motoren, og der husker jeg at jeg justerte på en stift. Problemet er at jeg husker ikke helt nøyaktig hva jeg gjorde. Problemet er i alle fall at bobla mister tenninga når den ruller på clutch eller om den står noen sekunder på tomgang. Har prøvd å justere tomgangen og blandingsforholdet, så det er ikke der problemet ligger. Noen som kan hjelpe?
Det andre problemet er at jeg ofte blir svimmel når jeg kjører. Når jeg kan fortelle at det ofte lukter veldig sterkt eksos i bilen mens jeg kjører, og at når jeg starter bilen etter at den har stått i et par uker kommer røyk ut i fra luftanlegget inni bilen er jeg vel ikke så langt unna sannheten når jeg ser for meg at det kommer eksos rett inn i bilen. Jeg har prøvd å lukke alle innganger, men jeg må ha oversett en åpenbar løsning. Noen som har vært borti samme problem?
Loggført
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
Sv: Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten
«
Svar #1 på:
august 18, 2010, 17:50:51 pm »
Eksosen kommer nær sagt garanter fra dårlige varmepotter. Bilens varmeapparat tar tross alt varmen fra eksosen.
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo
Fartsblind så langt det går
Sv: Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten
«
Svar #2 på:
september 02, 2010, 14:33:38 pm »
Sliter med eksos inn i bilen selv. Vaierne til å stenge varmepottene er røket, men har fått stengt den ene ved å krabbe under bilen. Varmepottene mine er ikke bra.. rusta istykker vil jeg si. Så får ikke stengt den ene "manuelt" under bilen heller...
Kjør med åpent vindu til du får fiksa det
Loggført
Old Volkswagens don't drip oil,
1302 for the win!
they just mark their spot!
Käfer-Cup
hovdingen
Seniormedlem
Innlegg: 411
Bosted: MELBU
Sv: Noen småproblemer på VW1300 fra 73: dårlig tenning + eksos i cockpiten
«
Svar #3 på:
september 03, 2010, 22:11:31 pm »
Hvis varmepottene ikke er synderen så kan det også være dårlig tetting på klemmene som forbinder vamepottene og eksospotta. Der fikk jeg inn eksos i allefall. Hørte at det var eksoslekkasje ved at det ble skarpere lyd fra motoren. Da jeg la handa rundt klemmene så kjente jeg eksostrykket og det gikk rett mot den breie klemma som står rundt luftutgangen i bakkant av varmepottene. Eksosen gikk dermed rett inn i bilen der fordi den breie klemma ikke er laget for å holde helt tett. Når jeg så tok av de eksosklemmene som lakk, smurte på eksos-sement på tube og monterte sammen igjen på korrekt måte var eksoslukta borte.
Ikke bruk bilen før eksoslekkasjen er tetta - eksosforgiftning er farlige greier!
«
Siste redigering: september 03, 2010, 22:13:31 pm av hovdingen
»
Loggført
Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...