Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #30 på: mars 11, 2008, 19:21:57 pm » |
|
Desverre har vel BT lov å utvise skjønn... ergo.. trynefaktor og dagsform er desverre fullt mulig og lov...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #31 på: mars 11, 2008, 19:51:53 pm » |
|
Desverre har vel BT lov å utvise skjønn... ergo.. trynefaktor og dagsform er desverre fullt mulig og lov...
Har dem det? lov til å utvise skjønn?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
wide5
|
|
« Svar #32 på: mars 11, 2008, 20:16:50 pm » |
|
At BT driver forskjellsbehandling er det ikke tvil om. Mens andre får kjøreforbud for de de har lagt en logotekst øverst i frontruta, blir Granaden godkjent med et gedigent luftinntak på panseret som man knapt ser over.
For de med tekst i frontruta argumenteres det med at det hindrer utsikten (for fugler?), men i Granadaen har du ikke sjangs å se fotgjengere som skal over veien, men dette er OK ifølge BT.
Jeg fikk pes hos biltilsynet en gang for at jeg hadde ei pin-up kjærring hengende i speilet på en 66 mustang. Den måtte ned i ei hælvetes fart, for den sperra for utsikten, men at bilen var trimma, og hadde temmelig feit lyd, gjorde absolutt ingenting.. dro derfra temmelig forundret. he he.. Er helt enig i at det er merkelig at det er så jækla strengt når det gjelder boble. eller er det som tidligere nevnt: rykter og skremselspropaganda??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #33 på: mars 11, 2008, 22:18:10 pm » |
|
For de som ikke er kjent med hva det er snakk om.
Godkjent med denne tingen på panseret, som ifølge BT ikke hindrer utsikten.
|
|
« Siste redigering: mars 12, 2008, 14:58:25 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #34 på: mars 11, 2008, 23:36:31 pm » |
|
For de som ikke er kjent med hva det er snakk om.
Godkjent med denne tingen på panseret, som ifølge BT ikke hindrer utsikten.
Scoopet er en ting - at han også har fullbur er en annen.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #35 på: mars 12, 2008, 01:13:31 am » |
|
For noen år siden var det en sak med noen ansatte på en trafikkstasjon som hadde mottatt bestikkelser for å se gjennom fingrene med diverse. De fikk sparken alle sammen.
Men tror det gikk en del rodder osv gjennom der de jobbet...
Poengterer at dette tar jeg på vagt minne, og dette har ingen ting med de bilene som er nevnt i tråden å gjøre.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
|
« Svar #36 på: mars 12, 2008, 08:21:05 am » |
|
Buret ble godkjent da dette forsatt var mulig å få godkjent. så den er grei. Men scoopet lukter det litt av.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
Kormi
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim
|
|
« Svar #37 på: mars 12, 2008, 12:05:10 pm » |
|
Har ikke denne Granada-duden familie i biltilsynet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #38 på: april 16, 2008, 19:07:29 pm » |
|
Tar opp igjen denne tråden igjen, fordi jeg nå har blitt usikker på om det blir mulig å gjennomføre motorbyggingen jeg planlegger (og få motoren godkjent i vognkortet). Og spør derfor, har noen her på noe vis fått godkjent 100-120 hester i sin boble, i nyere tid? Nevn da gjerne hva som måtte til for at dette ble mulig.
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #39 på: april 17, 2008, 09:12:39 am » |
|
Tar opp igjen denne tråden igjen, fordi jeg nå har blitt usikker på om det blir mulig å gjennomføre motorbyggingen jeg planlegger (og få motoren godkjent i vognkortet). Og spør derfor, har noen her på noe vis fått godkjent 100-120 hester i sin boble, i nyere tid? Nevn da gjerne hva som måtte til for at dette ble mulig.
Du starter en dialog med biltilsynet i stedet for med oss(men informer oss gjerne underveis) og ringer csp i tyskland og sier du vil ha csp/kerscher skrivebremser foran med TÜV papirer. De er godkjent for 136hk som burde holde i ditt tilfelle. Viktigste her er vel uansett dialogen med biltilsynet. Som Øyvind Haraune tidligere har nevnt har han fått godkjent en subaru turbo motor i sin bil så da bør det duge greit å få godkjent mindre motor også :-) Du får TÜV papirer på 136 ved å sette på kerscher skivesett foran, 160hk hvis du setter på foran/bak evt. enda mer dersom du kjører det settet som er dyrere med større calippere som Øyvind Haraune har på sin bil.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #40 på: april 17, 2008, 10:04:34 am » |
|
Tar opp igjen denne tråden igjen, fordi jeg nå har blitt usikker på om det blir mulig å gjennomføre motorbyggingen jeg planlegger (og få motoren godkjent i vognkortet). Og spør derfor, har noen her på noe vis fått godkjent 100-120 hester i sin boble, i nyere tid? Nevn da gjerne hva som måtte til for at dette ble mulig.
Du starter en dialog med biltilsynet i stedet for med oss(men informer oss gjerne underveis) og ringer csp i tyskland og sier du vil ha csp/kerscher skrivebremser foran med TÜV papirer. De er godkjent for 136hk som burde holde i ditt tilfelle. Viktigste her er vel uansett dialogen med biltilsynet. Som Øyvind Haraune tidligere har nevnt har han fått godkjent en subaru turbo motor i sin bil så da bør det duge greit å få godkjent mindre motor også :-) Du får TÜV papirer på 136 ved å sette på kerscher skivesett foran, 160hk hvis du setter på foran/bak evt. enda mer dersom du kjører det settet som er dyrere med større calippere som Øyvind Haraune har på sin bil. Mine tidligere erfaringer med Biltilsynet er at ting som regel tar veldig lang tid, så da tenkte jeg at jeg skulle høre litt rundt her i forveien (men skal selvsagt ta kontakt med dem også). Jeg satser på at jeg ikke får mer enn 136 hester, jeg regner med at dette er målt på bakhjulene? Hvor mye effekttap kan jeg regne med fra motor til ned i asfalten? Satser på å kjøre med 1300S kasse, og noenlunde normale dekk/hjul (men dette er ikke bestemt enda).
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 4528
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
|
« Svar #41 på: april 17, 2008, 10:36:46 am » |
|
Treg prosess eller ikke, det er biltilsynet som må godkjenne hestene så jeg mener den dialogen er det viktigste her. Det og dokumentasjon. På bremser og på hester.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017 "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
notchback
Supermedlem
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)
DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!
|
|
« Svar #42 på: april 17, 2008, 10:48:36 am » |
|
finnes det noe tilsvarende dokument som det over fra vw for type 3 fastback?
Nei.
|
|
|
Loggført
|
69 Race Vw Fastback. 71 israce Boble. 01 Citroen Saxo. 00 Mercedes vito 110 cdi. 15 Volkswagen E-UP.
|
|
|
Pål A
Seniormedlem
Innlegg: 252
Bosted: Akershus
'74 1303 Germanlooker
|
|
« Svar #43 på: april 17, 2008, 11:39:32 am » |
|
De som er satt til å vurdere og evt godkjenne ombygninger har helt klart et regelverk å forholde seg til. Dette regelverket gjelder for alle og skal forvaltes slik at forskjellsbehandling ikke skal skje. Hovedhensynene de skal ivareta er blant annet sikkerhet, forsvarlighet og samfunnshensyn (ex. støy, forurensning og avgifter). Det er ikke noe forskjell i juridisk forstand på å få godkjent dette og å få en byggetillatelse for en garasje... Det som er "problemet" er at det er opp til den enkelte å vurdere og avgjøre hva som er sikkert, forsvarlig osv. Her kommer mye personlig skjønn inn i bildet. det vil jo ha mye å si hva vedkommende har av kunnskaper. Videre KAN de kreve dokumentasjon på ALT de vil, så her er det rom for å være "grei" og "vrang". Man bør være bevisst på dette og innse at en godkjenning av ombygd bil får man først når vedkommende er overbevist om at alle krav til sikkerhet osv er oppfylt. Ergo; snakk med vegvesenet, vær i forkant med hva man må dokumentere og ha en saklig diskusjon hele veien.
|
|
« Siste redigering: april 17, 2008, 11:41:14 am av Kantor »
|
Loggført
|
What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #44 på: april 17, 2008, 11:58:03 am » |
|
Jeg har gjort det samme nylig, skrevet brev til Statens Vegvesen (biltilsynet) i Bergen. Mine planer er en 2,3 liters motor og senking med senkespindler fremme (+ 1-2 hakk bak).
De har tatt en slik henvendelse seriøst, og jeg har fått et fyldig svar tilbake på 4 sider. Jeg har valgt bremsesettet som er nevnt over her fra Kerscher. Dette er ikke en forhådsgodkjenning, men orientering om retningslinjer, klassifisering av ombyggingen (her: omfattende endring av motor), og en del av prosessen min med å få dette til. TÜV dokumentasjon synes å være relevant, men gir ikke automatisk godkjenning. Følg rådet over med å rette en skriftlig henvendelse med planene dine. Det kan være greit å ta en telefon før du sender dem noe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
overland
Juniormedlem
Innlegg: 53
Bosted: Sola
|
|
« Svar #45 på: april 18, 2008, 12:59:03 pm » |
|
Når det gjelder modifisering av biler så må man spørre seg om toppfarten øker. Bremser og kjøreegenskaper er tilpasset toppfarten bilen kan ha som original. Om man velger å sette inn en motor på f.eks. 150hk i bobla, uten at man har laget et turtallsvidunder, og gearkassa er den samme, ja da har ikke toppfarten øket nevneverding. Da trenger man heller ikke å modifisere med bedre bremser osv. (selv om jeg sterkt anbefaler dette!). Denne argumentasjonen har jeg kjørt ovenfor BT og fått godkjent V8 i en bilmodell om aldri har hatt en slik motor (eller slik ytelse). I bilen er utvekslingen, og derav toppfarten, den samme. kanskje noe å forsøke seg på? funket for meg i alle fall..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #46 på: april 20, 2008, 17:25:05 pm » |
|
Når det gjelder modifisering av biler så må man spørre seg om toppfarten øker. Bremser og kjøreegenskaper er tilpasset toppfarten bilen kan ha som original. Om man velger å sette inn en motor på f.eks. 150hk i bobla, uten at man har laget et turtallsvidunder, og gearkassa er den samme, ja da har ikke toppfarten øket nevneverding. Da trenger man heller ikke å modifisere med bedre bremser osv. (selv om jeg sterkt anbefaler dette!). Denne argumentasjonen har jeg kjørt ovenfor BT og fått godkjent V8 i en bilmodell om aldri har hatt en slik motor (eller slik ytelse). I bilen er utvekslingen, og derav toppfarten, den samme. kanskje noe å forsøke seg på? funket for meg i alle fall..
Dette hørtes interessant ut, jeg får se hva de sier når jeg stikker oppom biltilsynet. Hvordan blir det med års-/vei-avgift og forsikring på bilen når den er ombygd slik? Jeg regner nesten ikke med at jeg kommer unna med veteranforsikring lenger da...
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #47 på: april 20, 2008, 21:37:39 pm » |
|
Det spørs på selskapet. IF godtar det ikke, Storebrand godtar f.eks.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
sandvik996tt
Gjest
|
|
« Svar #48 på: oktober 11, 2010, 21:02:58 pm » |
|
Jeg har gjort det samme nylig, skrevet brev til Statens Vegvesen (biltilsynet) i Bergen. Mine planer er en 2,3 liters motor og senking med senkespindler fremme (+ 1-2 hakk bak).
De har tatt en slik henvendelse seriøst, og jeg har fått et fyldig svar tilbake på 4 sider. Jeg har valgt bremsesettet som er nevnt over her fra Kerscher. Dette er ikke en forhådsgodkjenning, men orientering om retningslinjer, klassifisering av ombyggingen (her: omfattende endring av motor), og en del av prosessen min med å få dette til. TÜV dokumentasjon synes å være relevant, men gir ikke automatisk godkjenning. Følg rådet over med å rette en skriftlig henvendelse med planene dine. Det kan være greit å ta en telefon før du sender dem noe.
Løfter en gammel trå ! Hvordan gikk dette ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
trimco
Medlem
Innlegg: 222
Bosted: aust-agder
|
|
« Svar #49 på: oktober 11, 2010, 23:44:35 pm » |
|
For de som ikke er kjent med hva det er snakk om.
Godkjent med denne tingen på panseret, som ifølge BT ikke hindrer utsikten.
Må jo si jeg ble overasket da EBB stakk rett ifra denne bilen på street legal i Kristiansand for 3-4 år siden. Hørte spikeren si det var 1700 hk under panseret på Granadaen, men det holdt med en gammel Folkevognmotor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
|
« Svar #50 på: oktober 12, 2010, 00:39:14 am » |
|
Jeg har gjort det samme nylig, skrevet brev til Statens Vegvesen (biltilsynet) i Bergen. Mine planer er en 2,3 liters motor og senking med senkespindler fremme (+ 1-2 hakk bak).
De har tatt en slik henvendelse seriøst, og jeg har fått et fyldig svar tilbake på 4 sider. Jeg har valgt bremsesettet som er nevnt over her fra Kerscher. Dette er ikke en forhådsgodkjenning, men orientering om retningslinjer, klassifisering av ombyggingen (her: omfattende endring av motor), og en del av prosessen min med å få dette til. TÜV dokumentasjon synes å være relevant, men gir ikke automatisk godkjenning. Følg rådet over med å rette en skriftlig henvendelse med planene dine. Det kan være greit å ta en telefon før du sender dem noe.
Løfter en gammel trå ! Hvordan gikk dette ? Langtidsprosjekt dette Ikke skjedd så mye siste tiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|