november 01, 2024, 01:53:36 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder)  (Lest 2711 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: april 06, 2008, 17:17:52 pm »

Som du ser på bildene nedenfor er pluggene på sylinder 1, 2 og 3 greie (kanskje litt svarte), men på plugg #4 har det bygget seg opp et koksliknende belegg.

Vet du hva som gjør dette?

Litt om motoren:

- 1600 ccm, ny VW longblock, kjørt bare 7000 km
- Meksikanske topper, dvs med lange plugger
- Kompresjonstesten jeg tok nettopp viser verdier mellom 7,2 og 7,5
- Ventiljustering er foretatt tre ganger siden motoren ble startet opp i fjor
- Tenning og forgasser justert jevnlig - bilen går veldig fint.
- Forgasseren er en Solex 34 PICT-4, som er en "miljøutgave" for California-markedet av 34 PICT-3. Hoveddysen er mager: 127,5 (egentlig hadde jeg tenkt å følge rådet fra mange på nettet og jette opp til 130, men med relativt sotete plugger er vel ikke det så lurt?)

Noen råd om jeg bør gjøre noe?

-jf


* Alle plugger.JPG (94.81 KB, 728x603 - vist 213 ganger.)

* Plugg nr 4.JPG (103.67 KB, 684x688 - vist 224 ganger.)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 06, 2008, 21:34:49 pm »

ryker den littebitt  blått`?
Kan det være noe olje  som kommer inn i den sylinderen?
mulig noe med oljering.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #2 på: april 06, 2008, 22:58:30 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 11:51:45 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: april 06, 2008, 23:04:13 pm »

Har litt tru på at det kan være oljefjæra. Den gjør ikke store utslaget ved en komptest.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 06, 2008, 23:11:48 pm »

siden den har èn gasser så er skal jo blandinga være lik til alle sylindere.
Så fremt det ikke er noe falsk luft ett sted...men da skulle den ene vært mindre sot enn de andre.
hvis ikke de tre andre får falsk luft da Glad men lite sannsynlig.
ser ut som brent olje
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: april 06, 2008, 23:45:59 pm »

ryker den littebitt  blått`?
Kan det være noe olje  som kommer inn i den sylinderen?
mulig noe med oljering.

Ja, de ryker litt blått. Merker det når når motoren har stått litt at den kan komme litt blårøyk bak. Har tenkt at det har noe med tettingen ifm innkjøringen, men etter 7000 km bør den vel ha gått seg til, eller?

Hva er medisinen - må jeg bytte stempelringer på den sylinderen?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 06, 2008, 23:51:09 pm »

en ide kan jo være og vippe av toppen og den syl/stempel og inspisere.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: april 07, 2008, 00:17:00 am »

en ide kan jo være og vippe av toppen og den syl/stempel og inspisere.


Høres ut som et brukbart mellomsteg. Inntil videre tror jeg at jeg kjører med bilen, så får jeg følge med på den sylinderen litt ofte - eller burde jeg hive meg over dette asap?

Tolker jeg det rett, er det ikke direkte skadelig for motoren, siden det er olje nok (?).

Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: april 07, 2008, 13:16:31 pm »

Det trenger ikke være tegn på noe galt at det er litt blårøyk ved oppstart når bilen har stått noen dager - da vil det alltid ha samla seg litt olje i de liggende sylinderne på boxermotoren. Men du skal ikke ha blårøyk ellers, eller under vanlige driftsforhold.
Loggført
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #9 på: april 28, 2008, 06:44:47 am »

Sett i nye plugger og kjør en tur, ta de ut og se forskjell da. Dersom plugg er defekt og det er dårlig forbrenning på syl nr.4 vil plugg sote ned. Du kan sjekke at det er gnist ved å sette utskrudd plugg i plugghette og holde plugg intill gods. PS bruk gimmihansker for å unngå overslag.
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!