juni 06, 2024, 07:53:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Splines i studs på hot owls adapter stikker ut i anleggsflaten mot felg  (Lest 1320 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: mai 22, 2012, 23:34:35 pm »

Har 4 adapter hvor splines på alle 20 studs stikker 3-4 mm ut gjennom gods mot felg. Dette skaper problemer da felgne blir sittende fast og blir litt deformert.

Studs er m14x1,5 og jeg lurer på om det har noe å si for styrken til studs om jeg sliper bort litt av splines som stikker ut. Svekker jeg splines noe særlig ?

Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1 på: mai 23, 2012, 01:07:36 am »

Bare å slipe Glad
Loggført

Speed is no substitute for direction
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: mai 23, 2012, 06:21:42 am »

Som sagt før, bare å slipe! Når jeg brukte disse så gjorde jeg noe ennå enklere.... Jeg brukte vanlig 45 graders forsenker i drillen og tokk kantene på alle bolthullene i felgene på baksiden.
Dette gikk på Cosmic repro fordi hullene i felgene var relativt romme til M14 skruene på adapteren. Hvis du måler nøye vil du også se at boltene ikke er presset helt vinkelrett inn. Når jeg hadde disse så spente jeg de fast i en benk og rettet det jeg maktet på boltene, men ennå ble de ikke helt hundre. Alle boltene peker en smule utover, som igjen resulterer i at felger med "trange" huller kan bli trangere enn nødvendig å få på.

Mvh:
Johan
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: mai 23, 2012, 08:08:29 am »

Fantastisk med svar både fra kostruktør og tidligere eier av adapterne :-)

Felgene jeg har hatt på er MSW fake fuchs og de måtte slås av med en stokk og en stor hammer etter montering. Håper de fortsatt er beine.

Tenkte først på samme triks som du gjorde johan men syntes godset i fakies felgene var litt i tynneste laget.

Tenker jeg drar frem luftsliperen og modifiserer studsene litt jeg.

I tillegg lurer jeg på en ting. Ved bruk av vanlige boble M12x1,5 originale bolter med kulekon for å feste adapterene syntes jeg at det blir lite anleggsflate mot kon og lite gjenger som går inn i tromlene før jeg er i bunn. Mener å ha lest at det er originale bolter som skal brukes. Stemmer det ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: mai 23, 2012, 08:26:33 am »

De er nok i sin tid maskinert for å benytte orginalbolter, men den forsenkningen som er gjort på dette aktuelle settet er ikke helt opptimal (for å si det pent). En bedre løsning ville nok vært å bore en ny hullsirkel og forsenke med 60 graders forsenker for så å benytte moderne bolter slik kon. Pent ville det derimot ikke blitt da adapteren til slutt vil se ut som en ost. Jeg lakkerte adapterene når jeg hadde de og når du ser slitasjen i lakken nedi disse hullene så er jeg enig i at det er dårlig med anlegg i hullene da skruene kun treffer på en liten del av forsenkningen. Jeg kjørte med to av disse på bilen en lengere periode og de satt greit, men dra godt til først som sist. Min konklusjon er er det er et solid design og en flott patent, men at det også her er rom for forbedringer av enkelte detaljer.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: mai 23, 2012, 11:35:57 am »

Jeg vil ha boltene der de er fordi de da dekkes helt av eikene på fuchs felgene.

Men ett av hullene i tromlene er allerede rundskrudd så jeg tenkte å borre opp hullene og presse i studs fra baksiden, kappe disse til og montere adapterne med M14x1,5 muttre med kulekon.

Mulig jeg bare kjøper nye tromler med 5x130 men da får jeg vel problemer med senterkopp tenker jeg.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: mai 23, 2012, 12:02:51 pm »

Jeg vil ha boltene der de er fordi de da dekkes helt av eikene på fuchs felgene.

Men ett av hullene i tromlene er allerede rundskrudd så jeg tenkte å borre opp hullene og presse i studs fra baksiden, kappe disse til og montere adapterne med M14x1,5 muttre med kulekon.

Mulig jeg bare kjøper nye tromler med 5x130 men da får jeg vel problemer med senterkopp tenker jeg.

Jeg har komplette bakbremser for 5-130 liggende hvis du har lyst å slippe det du holder på med nå :-D
Med innpressa bolter. Jeg har gått over til skivebrems bak og, derfor har jeg disse nå liggende.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: mai 23, 2012, 13:35:12 pm »

Om du skal kjøre med originalbolter må du finne deg noen med kule fres med radius 12mm.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #8 på: mai 23, 2012, 15:45:24 pm »

Jeg vil ha boltene der de er fordi de da dekkes helt av eikene på fuchs felgene.

Men ett av hullene i tromlene er allerede rundskrudd så jeg tenkte å borre opp hullene og presse i studs fra baksiden, kappe disse til og montere adapterne med M14x1,5 muttre med kulekon.

Mulig jeg bare kjøper nye tromler med 5x130 men da får jeg vel problemer med senterkopp tenker jeg.

Jeg har komplette bakbremser for 5-130 liggende hvis du har lyst å slippe det du holder på med nå :-D
Med innpressa bolter. Jeg har gått over til skivebrems bak og, derfor har jeg disse nå liggende.

Det er fremme jeg sliter men kan sikkert kjøpe tromlene dine m.m. Spørs jo hva slikt går for. Har en deal på nye tromler fremme også i 5x130 men må bare finne ut om de passer først. Kanskje adapterne da legges på hylla, får se
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: mai 23, 2012, 16:09:54 pm »

Grunnen til at hot owl adapterne finnes er fortsatt gjeldende, det finnes ikke tromler med porsche boltmønster til foran på linkpin biler, de er et alternativ til senkespindler og skiver med 5x130.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: mai 23, 2012, 18:48:33 pm »

OK, takk for den Jon Hroar, da vet jeg at tromlene jeg kunne kjøpe ikke passer.

Jeg bruker mine hot owls med glede jeg. Takk for alle innspill.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!