mai 24, 2024, 20:18:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kortslags- (A) eller langslags- (B) stempler?  (Lest 2563 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: februar 25, 2008, 17:48:30 pm »

Jeg vil gjerne ha kommentarer fra folket om hva de anbefaler av langslags- eller kortslagsstempler. Vil gjerne ha gode grunner til at jeg bør velge 76mm slaglengde istedenfor 82mm.

Eller, om det er mulig å få 94mm A-stempler til å passe i en motor med 82 mm slaglengde og fortsatt unngå problemer som B-stempler er plaget av, så er jeg også interessert i å høre om dette.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2008, 18:26:20 pm »

På tynn is her...

76mm veiv vil gjøre at A-stemlper går over sylinderkanten uten shims, ca 5mm avhengig av deck på blokka.
76mm veiv sliter mindre på blokka.
Har lest at folk med 76mm veiv både har brukt A og B stempler.
Tror du må frese ut av blokka for å få plass til 76mm veiv for å være sikker.

Fordel med 82mm veiv er jo mer kubikk og forholdsvis liten prisforskjell på selve veiva.


Har må andre rette meg, men jeg sitter i alle fall med disse meningene.

Lykke til uansett.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2008, 21:04:17 pm »

Om jeg må frese litt ut av blokka for å få plass til 76 mm veiv er ikke så farlig, dette må jo uansett gjøres i begge tilfellene.
Grunnen til at jeg ikke vil ha lengre slag enn 82 mm er at jeg da jfr. Aircooled.net komme unna med å bruke I-beam råder, noe som sparer penger.

Det jeg lurer på er vell egentlig, er det noen ulemper med å bruke B-stempler i forhold til A-stempler? Og nå lurer jeg også på om A-stempler passer med 76mm uten å gå over sylinderkanten, slik HansO sier.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: februar 25, 2008, 22:14:52 pm »

A-stemplene går med ganske stor sikkerhet over kanten uten shims ja.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2008, 22:18:17 pm »

Hvordan blir dette med shims da? Er det for mye til å shimse opp? Er vell ikke det en kan kalle erfaren innen motorbygging, derfor kommer det sikkert en del nybegynnerspørsmål...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: februar 25, 2008, 22:26:46 pm »

Ingen erfaren motorbygger selv. Men har lest om folk som har gjort det ja. Brukt A-stempler på 76mm veiv. Må shimse opp ca 0,138" har jeg lest et sted. (Usikker kilde).
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 26, 2008, 07:30:32 am »

Dette her er forholdsvis enkel hoderegning. 76 mm gir 5mm mer slag total, dvs 2,5 mm hver vei. Dvs at et A-stempel kommer 2,5mm lenger opp i en standard sylinder. Med utgangspunkt i at standard vendehøyde er ca 1,5mm, betyr det at stemplet kommer 1mm over kanten. Du må altså shimse sylinderen et sted mellom 2,0 og 2,5 mm, avhengig av hva du vil ha i vendehøyde. Dette er ikke mye å shimse. Men det som er hovedspørsmålet er om et A-stempel tar i blokka når det er på bunnen i sylinderen ved bruk av 76 mm veiv. Husker ikke hva standard klaring er i farta, men det er ikke mye å gå på der nede. Du kan da kompansere med lengre råder for at stemplet skal gå klar, men da må du også shimse sylinderen tilsvarende mer.
Ved shimsing blir motoren bredere (med std topper), noe som fører til tilpassing av blekk, eksos, klaring i motorrom osv.

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: februar 28, 2008, 08:24:39 am »

Ok, takk for gode svar Glad Godt at noen finner tid til å svare nybegynnere, det er dette som gjør luftkjølt-miljøet her så bra!

Jeg vurderer nå om jeg skal gå for en motor med 82 slag og 90,5mm eller 94mm sylindre og tilhørende B-stempler. Hva blir da forskjellig fra om jeg ville bygget en med 82 slag og slip-in 87/88mm sylindre/stempler?

Er det mulig å modifisere originale 1600-topper slik at de passer sammen med så store sylindre, eller må jeg kjøpe topper som er laget for denne størrelsen?

Vil disse forgasserne, med 30 venturis holde til en slik motor? "Dual Solex 35 PDSIT" Motoren skal ikke være noen drag-bil, men en daglig bruksbil, så jeg hadde tenkt meg max hk/Nm omkring 4000-4500, så motoren skal ikke se turtall over 5000 rpm.

Og vil en slik motor passe greit inn i en 1302, uten å gjøre større endringer i motorrommet?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: februar 28, 2008, 09:05:05 am »

Du kan fint bruke org. 1600 topper med 94mm boring.
Slip-in 88mm ser jeg mange velkjente motorbyggere sier er NO-NO pga. godstykkelse. Får du disse som B-sats?
Jeg hadde gått for 92x94 med B-stempler.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2008, 10:24:36 am »

87mm og 88mm slip-in sylindre var aldri aktuelt pga. de tynne veggene, men jeg bare tok disse som et eksempel siden de har samme utvendige diameter som 1600 (85,5 mm) stempler.

Om det var 82x94 du mente (og ikke 92 slag) så er det dette jeg har lyst til å bygge, men jeg er litt usikker på hvor kostbart dette blir i forhold til en motor med 87mm sylindre. Lengre slag enn 82mm har jeg ikke lyst til å ha, fordi da må jeg bruke H-beam råder, noe som øker kostnaden ytterligere.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #10 på: februar 28, 2008, 11:52:37 am »

Tror ikke du sparer så mye på de forskjellige dimensjonene på komponentene så lenge du skal kjøpe en type kvalitet på alt. Lag deg en liste på de forskjellige komp med forskjellige dim så ser du.

87mm satsen har vel ikke vært omtalt for å være plaget med tynne vegger, men 88mm derimot.

på "små" motorer er 1680, 1835 de med tynne vegger.
1640, 1776, 1915 er mer "holdbare" i denne sammenheng
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: februar 28, 2008, 16:33:10 pm »

Tror ikke du sparer så mye på de forskjellige dimensjonene på komponentene så lenge du skal kjøpe en type kvalitet på alt. Lag deg en liste på de forskjellige komp med forskjellige dim så ser du.

87mm satsen har vel ikke vært omtalt for å være plaget med tynne vegger, men 88mm derimot.

på "små" motorer er 1680, 1835 de med tynne vegger.
1640, 1776, 1915 er mer "holdbare" i denne sammenheng

Både 87mm og 88mm "slip-in" sats har tynnere vegger enn den originale 1600 siden disse har samme ytre diameter, og vil derfor tåle mindre enn denne. Dette gjelder også for 92mm satsen, som er en "slip-inn" sats for 90,5mm. De som har like tykke vegger som orig. 1600 er 77mm, 83mm, 85.5mm, 88mm (IKKE slip-in utgaven), 90,5mm og 94mm. Et problem med sistnevnte (94mm) er at den kan gå noe varmere enn 90,5mm, "since the fin area is the same".

(noe jeg ikke våger meg på å oversette pga. manglende kunnskap om motorer. Hele setningen er "A slight drawback, however is that since the fin area is the same, and the engine is now larger, these [94mm] do run slightly hotter than stock or 90.5 piston sets." Dette er sakset fra Aircooled.net).

Noen som kan svare meg på om "Dual Solex 35 PDSIT" med 30 venturis vil holde til en slik motor? Motoren skal ikke være noen drag-bil, men en daglig bruksbil, så jeg hadde tenkt meg max hk/Nm omkring 4000-4500, så motoren skal ikke se turtall over 5000 rpm.

Og vil en motor med 82 slag og 94 sylindre passe greit inn i en 1302 uten å gjøre modifikasjoner i motorrommet?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: mai 18, 2008, 23:01:32 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 01:55:31 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 18, 2008, 23:14:58 pm »

hvis du ikke skal over 4500 omdr trenger du sikkert ikke så heftige råder med 82 veiv heller. Når det gjelder gasser funker det sikkert med de gasserne du nevner. det finnes folk som kjører 2332 med org 34 pict gasser. spørsmåler er heller om du "kaster bort" effekt med så små gassere.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #14 på: mai 18, 2008, 23:29:37 pm »

"Og vil en motor med 82 slag og 94 sylindre passe greit inn i en 1302 uten å gjøre modifikasjoner i motorrommet?"

Med korte nok råder/stempler gjør den det. Jeg har "vanlige" Mahle B stempler og porsche 912 råder. Mener de er 5,394" eller noe.
Da blir motoren fin og smal. Du kan sikkert gå for lengre råder og kjøpe dyre, lette stempler og oppnå samme yttermål på motor.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: mai 19, 2008, 10:31:53 am »

Det var da måte på å bumpe en gammel tråd, men okey da Rekker tunge Har lest en del rundt emnet nå, så har fått svar på de fleste spørsmålene etter hvert.

Jeg satser nok på å gå for to doble Weber 40, med litt større venturier. Dette bør holde godt når jeg ikke skal over 5000 rpm. Jeg regner også med at det blir standard lengde råder, altså 5,394", da får jeg den ønskede råde-ratioen. Porsche råder er 5,352" lange.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!