juni 11, 2024, 08:38:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Automatisk proggressivt methanol insprøytningsanlegg av original spylertank?  (Lest 1083 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: august 08, 2011, 07:39:53 am »

Har fått hjem to stegs trykkregulator for turbotrykket til turboroadster. (1915 med sugeturbo, wbx fordeler og 40mm DCOE)
Meningen er å ha et snillt trykk på rundt 150hk(i motor) og et "værstingtrykk" på alt det som går.
Har lest meg en del opp på methanol/vann innsprøytning, og lurer på om dette vil virke:
Originalspylertanken er en trykktank. Denne festes rett under forgasseren, med en 50/50 blanding.
Trykk hentes fra trykksiden av turbo via en 7mm innv.Ø slange.
"Spylerslangen" brukes på ut-siden av tanken, rett inn i luftfilteret via en 0,4mm forstøvningsdyse.
På trykkslangen mellom tanken og turbo monteres en elektrisk ventil, parallelt med den elektriske ventilen for stage 2 trykket til wastegaten.
Da har jeg snillt oppsett uten innsprøytning, og når jeg slår over bryteren på dashbordet, skjer to ting samtidig:
1. Regulatoren(trinn2) lager kontrollert lekkasje på wastegaten så trykket blir høyere.
2. Det slippes trykk inn i spylertanken så jeg får methanol/vanninnsprøytning for å hindre tenningsbank med pumpebensin/høyt trykk.

Det jeg synes er genialt, er at med denne metoden, i forhold til elektrisk spylertank, er at du eliminerer risikoen for "hydrostatisk låsing" hvis bryteren til spyleren skulle feile. Ingen bevegelige deler, og innsprøytningsmengde blir styrt trinnløst automatisk i forhold til turbotrykk..  Justering kan gjøres med trykkregulator inn til tanken, ut av tanken, eller rett og slett endre dysestørrelse.

Etter som jeg har forstått, kan du også justere blanding av methanol og vann etter hva du ønsker å oppnå. Vann senker temperaturen, Methanol øker oktanen. (Grovt forklart)
Da jeg trekker ned tenninga med wbx fordeleren ved trykk.. bør jeg sette på en ventil der og, så jeg stenger slangen til vakumklokka på stage2 trykket? For etter som jeg forstår kan jeg kjøre både mer tenning og trykk ved vann/metanol innsprøytning?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 27, 2011, 11:34:04 am »


Eg skal ikkje sei at eg klarte å fordøya innlegget ditt ved 1. gjennomgang, men eg kom i skade for å snakka med ein kar om samma temaet for eitpar dagar sidan. han snakte om at han hadde hatt sånt opsett på einlan b'w med rundt 300gamp vanlig og !litt! meir med methanol,vatn innsprøyting. ivertfall, han hadde brukt ein spylarveske Pedal(jepp) frå ein f**d escort type gammal(usikker på kor gammal) sånn at når han villa ha meir guff so spennte han inn ein ekstra pedal i golvet og vips - meir guff. kanskje da kan vera ein muligheit?? eller ikkje om du vil at systemet skal styra seg sjølv?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #2 på: august 27, 2011, 12:57:59 pm »

Hvorfor ikke gjøre det enda enklere? Turbotrykk = trykk til tank. En trykkslange montert en plass etter turbo til en tank. Du må bare finne en tank som tåler trykket. Det er en tråd på et eller annet forum hvor en person bruker et slikt oppsett på sin BMW 635 med hell.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 28, 2011, 22:28:36 pm »

Det var det jeg skrev, bare litt mer spesifisert. ...og hadde med en elektrisk sikringsventil.  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!