juni 07, 2024, 11:24:34 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type3 bakfjærer på Type1 ?  (Lest 1375 ganger)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: oktober 01, 2013, 12:20:27 pm »


Jeg har en 53-modell Boble som jeg trenger å stive opp bakenden på... Denne har lange, originale (21mm?) fjærstaver av typen som går ut igjennom endelokket ved fjærplaten...


Nå vil jeg bytte dette med et stivere set-up og ser ergo etter tykkere fjærstaver. "Ryktene" sier at man kan montere fjærstaver fra tidlig Type3 ... at disse er opp til 26mm tykke. Jeg regner med at jeg må bytte fjærplater også, evt endelokkene. Jeg er usikker på hvor lange Type3 fjærene er...hva slags splines det er på dem, hva slags fjærpalter man må benytte...etc..

Er det noen som virkelig kan/vet dette? Noen som har gjort det? Link til utenlandske byggetråder på tilsvarende?

Alle tips mottas med takk.....både rundt hvilke Type3-deler som kan brukes / hvordan de brukes.... og evt om det finnes andre gode måter for å stive opp bakenden på en slik bil.

Loggført

SCREWDRIVER #2
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 01, 2013, 13:19:52 pm »

Jeg er ikke noen ekspert på området, men noe vet jeg. På Rabalder har jeg type 3 fjærstaver (de stiveste, tre typer der også tror jeg). Dette passer sammen med en smaling av bakstillingen på 2 tommer på hver side, og automat fjørplater (de som fjærstaven stikker langt ut av). Splines er like. Ligger endel bilder av det på prosjekttråden. Ut i fra det kan du jo måle deg til om det går på ukortet bakstilling og vanlige fjærplater? Glad


* IMG_0073_web.jpg (124.1 KB, 800x598 - vist 126 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 01, 2013, 15:06:12 pm »

mener 23.5mm er tykkeste Type 3
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 01, 2013, 17:42:25 pm »

mener 23.5mm er tykkeste Type 3

X2

Fikk tak i type3 staver for å bytte ut på en 1303, men det viste seg at 1303´en hadde samme, fikk så tak i staver fra 944 NA, også disse var samme dim. Skal du ha tykkere staver en 23,5 så må du gå for staver fra 944 turbo, dem mener jeg er 26mm. Ellers så får du jo kjøpt stivere/tykkere staver fra bla. Kerscher.

Har kjørt 1303 med 26mm staver bak og må nok si at i hvertfall til gatebruk synes jeg dem var i stiveste laget, men helt ok.
Har sagt det før og sier det igjen, det er bak det er viktig å stive opp bobla, som kjent er det der den har vekta si.

Min anbefaling til gatebruk /lett banekjøring er  moderat stivere dempere foran med polyforinger alle steder og orig. stabstag på 02,03 , mens eldre bobler tåler nok litt kraftigere stag foran, men ikke overdriv med det foran.
Bak ville jeg ha valgt ganske stive dempere, noe stivere staver og ganske kraftig stag bak samt polyforinger, men husk godt med lithiumfett på polyforingene hvis du ikke vil  ha knirkekonsert, dette er særlig viktig på smulteringene på bakstillinga.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: oktober 01, 2013, 19:08:53 pm »

Yo Ø!

Jeg setter inn 26mm om noen uker i the Dump...
Så da kan du dytte de gamle 03 stavene inn i sodden...
Loggført

Speed is no substitute for direction
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: oktober 01, 2013, 19:22:38 pm »

Må jo husk Trønder skal ha Korte Staver da Osteaktig
så han må ha staver fra Type 3 fra 61-65 Øyerulling Blunker
Ser jo helt Nærd om han setter på lange staver med hylse ytters på en 53 Øyerulling
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 01, 2013, 21:49:41 pm »


Takk for innspill!

Er "vi" enig om korte, tykke staver fra tidlig Type 3.....og deretter "vanlig 60-talls" Boble fjærplater (de uten rør/hylse)...også tette fjærlokk?

Passer Type3 fjæra/splines inn på ramme ('53) og fjærplater (ca '61)  med et slikt oppsett?
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 01, 2013, 21:54:30 pm »


Aiai...."over at TheSamba"...sier dem at Variant har tykkere fjørstaver enn de andre Type3....det var interessant. Noen som vet diametre?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 01, 2013, 22:07:43 pm »

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/type3_parts_book/Type_3_Parts_Book_Group_5_Rear_Axle_Differential.pdf

Side 20
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: oktober 02, 2013, 00:59:29 am »

Nå sto vi å kikket på de lange stavene på den bilen i helgen da.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!