november 01, 2024, 01:45:08 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Bygge motor
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Bygge motor (Lest 1536 ganger)
VW1960
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Larvik
Aircooled Vw Cruisers Vestfold
Bygge motor
«
på:
oktober 10, 2013, 18:52:59 pm »
Hei jeg har tenkt til og bygge en 1915 motor. Lurer på om det er bedre og bygge på en 1300 ab motor?? Fikk høre at det var større oljekanaler i den blokka en hva det er i en 1600 as motor. En skulle hvist få bedre komp med 1300 toppene også??? Noen som kan ha en mening om dette?
Loggført
Jærva
Supermedlem
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.
Sv: Bygge motor
«
Svar #1 på:
oktober 12, 2013, 14:34:55 pm »
1300 ab-blokka er ikke noe bedre enn 1600 as-blokka. Så lenge det er en AS-blokk er den ok. AS41 er den mest vanlige, ett lite hakk bedre er den veldig sjeldne AS21-blokka, den har noe bedre materiale i blokka.
Det som er viktig er å sjekke blokk for eventuelle sprekker og slitasje. Det er mere vanlig enn uvanlig at blokka bør linjeborres.
At 1300-toppene gir mere komp. er også bare tull. Mener å huske at 1300-toppene har bittelitt mindre ventiler uten at jeg er sikker på det.
Bud nummer 1 for bygging av type 1-motor er å ha en blokk som er bra . As-blokka har bra oljekanaler og såkalte case-savers for pinnebolter
Dvs. bruk en sprekkfri as-blokk som du linjeborrer og prøv å styr unna billige taiwan-veiver og syl.stempler fra AA-products. Den originale veiva er mye bedre hva anngår styrke og kvalitet enn de aller fleste ettermarkedsveivene , så kost heller på eventuell sliping av den.
Mahle sitt syl-stempelsett er helt ok.
Hvis du ikke skal ha motor med masse hk så holder de originale toppene med litt porting, men mange originaltopper har sprekker, så sjekk det før du sender dem til fresing for større sylindere (noe du må hvis du skal ha 94mm borring eller da 1915ccm motor)
«
Siste redigering: oktober 12, 2013, 14:38:03 pm av Jærva
»
Loggført
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
VW1960
Seniormedlem
Innlegg: 301
Bosted: Larvik
Aircooled Vw Cruisers Vestfold
Sv: Bygge motor
«
Svar #2 på:
oktober 14, 2013, 17:56:33 pm »
Tusen takk for svar
Da blei jeg litt klokere idag også
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...