juni 09, 2024, 17:26:56 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bensintilsetning/ blyerstatning, bruker dere det?  (Lest 1343 ganger)
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« på: januar 05, 2014, 13:06:59 pm »

Jeg har en to 58 modeller en med 1600 og en med original 1200 med judson.
Jeg bruker blyerstatning tilfeldig, men er konsekvent bruker av 98.

Hva gjør dere andre, og hva er riktig?
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: januar 05, 2014, 13:21:59 pm »

Trenger ikke blyerstattning på bobla, de originale setene og ventilene er normalt sett gode nok for erstattningsstoffene i bensinen som kom istedenfor bly.

Derimot hvis du har en gammel støpejernstopp med seter direkte i godset, da ville du fått problemer.
Jeg brukte litt blyerstattning da blyfri blei eneste valg på 90-tallet, men slutta fort etter å ha satt meg litt inn i det.
Bruker 95 oktan, men burde nok fyllt 98 oktan før vinterlagring. Bobla krever så lav oktan, at den faktisk kan spees ut med parafin...

Med Judson skjønner jeg hvorfor du bruker 98 oktan Glad
« Siste redigering: januar 05, 2014, 13:25:04 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 05, 2014, 13:35:23 pm »

Som Kjell Roar sier, det er ikke nødvendig med blyerstatning i bobla.
Har man høy komp osv kan det benyttes for å få bort tenningsbank til en viss grad.

Selv bruker jeg kun 98oktan, det er tilsetninger som ethanol i 95oktan og andre ting som kan tære på gamle gummislanger og stålrør.

I dagens biler et det meste av bensinslanger og rør laget av rustfritt stål og plast.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: januar 05, 2014, 22:24:54 pm »

Teknisk sett må det svært høye temperaturer til for å brenne ventilene.

Så hvis man har fjernet noe av den originale kjølingen, eller kjører med for mager blanding, er det større sjans for å brenne ventilene, uten blyerstattning.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #4 på: januar 06, 2014, 14:18:33 pm »

Takk for vel vitende svar. Da kommer jeg til å holde på 98 okt, og legge vekk blyerstatningen.
Judsonmotoren får i tillegg smøring fra Marvel mysteri oil, så der er jeg ikke bekymret, egentlig.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!