Bie
Nybegynner
Innlegg: 27
Bosted:
|
|
« på: april 02, 2015, 16:08:06 pm » |
|
Hepp
Har en 1600-motor. Her er det en veivhusutlufting hvor røret til denne går både opp og ned, for å si det slik. Vanlig rørstuss ved siden av oljepåfyllingslokket for tilkopling med slange til luftfilteret. Problemet er røret som går nedover og ender etter en bøy ved siden av sylinder nr. 2. Det er åpenbart, når man ser på blikket, at dette røret ikke skal være der, eller at blikket er feil. Uansett; kan jeg bare kappe dette, for så og tette? Veivhusutluftingen er jo fortsatt inntakt via slange til luftfilteret.
mvh
B.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bie
Nybegynner
Innlegg: 27
Bosted:
|
|
« Svar #1 på: april 02, 2015, 17:02:46 pm » |
|
Her skal det være med et bilde som kanskje gir noen en bedre forklaring på "problemet :-) mvh B.
20150402_165220_resized.jpg (39.81 KB. 338x600 - vist 222 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2 på: april 02, 2015, 17:13:07 pm » |
|
Det røret som går ned skal være der og er en del av ventilasjonen. Skal stoppe bak sylinder to. I enden av den skal det sitte en liten gummidings med innsnevring, den er som regel borte.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Bie
Nybegynner
Innlegg: 27
Bosted:
|
|
« Svar #3 på: april 02, 2015, 17:38:08 pm » |
|
Hvorfor skal det være der? Det blir jo luftet på toppen også? Dessuten, mange motorer som ikke har slikt nedadgående rør :-) mvh
B.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #4 på: april 04, 2015, 19:16:21 pm » |
|
Hvorfor skal det være der? Det blir jo luftet på toppen også? Dessuten, mange motorer som ikke har slikt nedadgående rør :-) mvh
B.
Er nok der for å få litt mindre uforbrente avgasser/oljedamp ut i atmosfæren...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
Innlegg: 577
Bosted: krokstadelva
|
|
« Svar #5 på: april 04, 2015, 22:13:42 pm » |
|
Behold all veivhus ventilasjon. er det noe problem med noe blikk nede rundt røret så er det da bare å modifisere dette? Enkel regel : aldri fjern noe på en VW motor som er standard. Har vw satt det der så er det best slik, de gadd ikke å bruke penger på noe som du egentlig bare kan fjærne.
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641 ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
Bie
Nybegynner
Innlegg: 27
Bosted:
|
|
« Svar #6 på: april 06, 2015, 11:47:36 am » |
|
Selsagt skal jeg har veivhusventilasjon, min tanke er at jeg trenger bare en. Om dette er standard, vet jeg ikke, noen har to, andre har en. Mitt spørsmål dreier seg om jeg tenger to, altså en opp til luftfilteret og en ned med utgang ved syl. nr. 2.
Mvh
B.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bie
Nybegynner
Innlegg: 27
Bosted:
|
|
« Svar #7 på: april 06, 2015, 14:11:05 pm » |
|
Hepp. Har nå sjekket en del bilder av 1600-motorer på google. De aller fleste har samme veivhusrør som jeg har, altså en ned og en opp. Tror jeg bare lar det stå :-) Men har noen noe mer fornuftig å si om saken, så fyr løs :-)
mvh
B.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
Innlegg: 577
Bosted: krokstadelva
|
|
« Svar #8 på: april 06, 2015, 19:52:56 pm » |
|
Mener dette røret som går ned "forsvant" en liten periode på tidlig 60 tall , i en slags overgang fra det gamle varme anlegget til det nye. mange små forandringer ble gjort da. Røret dukket hvertfall opp igjen så en eller annen gluping fant vell ut att begge burde være der
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641 ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
|