juni 05, 2024, 04:07:12 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Oljelekk fra støtstenger, hjelp...  (Lest 1834 ganger)
1960T-1
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« på: juli 25, 2008, 11:30:10 am »

Har et problem, hadde ute motoren for å bytte diverse zimmerringer pga oljelekk. Har nå fått alt på plass igjen, gikk ganske greit egentlig.. Den eneste tabben jeg vet jeg gjorde var å fylle på ny olje før jeg satte inn motoren.

Grunnet min biltemajekks noe elendige egenskaper havnet motoren litt på skeiva da vi satt den inn. Dette resulterte i at det rant en god del olje ut langs støtstengene og ned på gulvet. Tenkte ikke mer på dette, men når alt var klart og jeg hadde tatt en kjøretur så jeg at det fortsatt lakk olje ut av toppdekselet. Pakningen som sitter der er iorden, men ikke ny. Lot bilen gå med toppdekselet av, og da spyttet det bra med olje fra tre av støtstengene. Lurer på, kan det rett og slett være at det ligger igjen olje i støtstangrørene, eller ville denne renne tilbake?

Videre; hvor sitte de tetningene som tetter langs støtstengene, vet det er to typer, må finne ut hvilken jeg har. Kan disse byttes med motoren i, må toppen av?? Lest litt i haynes, men ble ikke helt klok.. Motoren lakk ikke olje langs støtstengene da den ble tatt ut. Da jeg fylte på ny olje kan oljenivået ha blitt litt høyt, pga filterskifte helte jeg på ekstra. Pluss denne tabben med at motoren kom litt på hell. Lekker bare av støtstengene på venstre side, der olja lakk ut pga av at den kom litt på skrå.. (F@*X biltema jekk)  Bruker samme type olje fortsatt (20-50)

Motoren er en 1835 cc med AB blokk, standard topper som er portet litt, litt skarpere kam, full flow, 40 mm webere, ellers temmelig standard.

Noen tips til feilsøk, vet mange har ferie, men setter veldig pris på innspill..

Hadde vært moro å få brukt bobla litt i det fine sommerværet! 

God sommer!
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: juli 25, 2008, 19:36:10 pm »

Hvis det er den typen jeg tenker på, så har hylsene en gummipakning i hver ende. Må skiftes ved overhaling. Det er viktig å trekke ut den fleksible delen på røret i hver ende med fornuft, slik at det blir press på pakningene når topplokket skrues til. Er det slik? Så må du ta å av topplokket, strekke rørene og skru sammen oplegget slik det skal gjøres fra starten av med kontroll og skift av pakninger. Det skal sirkulere olje under ventildekselet, feil når den renner ut.

Ps. Div. rep. Der er ikke det store problenet å finne ut hvor ojen kommer fra. Alltid finn ut det før reperasjon foretaes.
« Siste redigering: juli 25, 2008, 19:40:10 pm av svenole » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juli 25, 2008, 21:28:53 pm »

Hei igjen Eivind!

Er som det sies over her, rørene skal trekkes ut og man bør bytte pakninger.

MEN: for å slippe å ta ut hele sulamitten og alt sammen så kan du kjøpe skjøtede rør som kan monteres med motoren i bilen. Men kjøp noen av god kvalitet! De koster, men du sparer mye jobb.
Loggført
1960T-1
Nybegynner
*
Innlegg: 15
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: juli 27, 2008, 15:23:32 pm »

Hei igjen, etter ennå en tur i garasjen har jeg ikke blitt så mye klokere.. Tror kanskje vi har blandet problemstillingen litt. D

et er altså ingen lekasje fra selve støtstangrørene, dvs fra der de er festet inn i motorblokk og i toppen. Det som skjer er at det kommer store menger olje ut langs støtstangen og inn i toppen under toppdekselet. Denne olja lekker ut mellom toppdekselet og toppen.

Var nevnt i forrige innlegg at det skal sirkulere olje under toppdekselet. Skal det være relativt bra med olje som kommer ut hit? Har nemlig aldri rent ut så mye når jeg har justert ventiler tidligere.. Kan det kommer ut mer olje pga dårlig toppdekselpakning, og at det er det som i bunn og grunn er problemet?? Noe annet som feks for høyt oljetrykk eller noe slikt som kan resultere i dette?

Finner dårlig med info om dette i bøkene, så er glad for noen tips!!


Fortsatt god sommer!

Eivind
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #4 på: juli 27, 2008, 16:25:46 pm »

bytt pakninger på toppdekslene dine.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: juli 27, 2008, 17:07:38 pm »

Høres ut som Raaen har rett ja.

Det er godt med olje der når motoren går. Og det skal det være.

Bruk nye korkpakninger, og smør dem med litt motorolje når du setter dem inn.
Og originale toppdeksler er også en viktig ting hvis du ikke har det.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: juli 28, 2008, 19:35:01 pm »

PS. Husk, lim pakningen fast i selve toppdekselet med kontaktlim. Da slipper du at den flytter seg ved påsetting.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!