mai 04, 2025, 15:24:45 pm
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Venturi ring på viftehus
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Venturi ring på viftehus (Lest 1995 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
Venturi ring på viftehus
«
på:
september 26, 2015, 01:09:18 am »
Noen som har erfaring med å ettermontere venturi ring (selges bla av Temios aircooled i UK) på original viftehus T1 ?
Ser at det på noen varebiler er montert en venturi ring på baksiden av viftehuset..... vistnok for å øke effektiviteten på kjølingen, men på eldre vw så "åpner" venturi ringen seg når motor blir varm (og dermed skulle vel effekten forsvinne), åpen for innspill her, da jeg ønsker best mulig kjøling på motoren jeg bygger nå.
Loggført
T1 1969 Stepside pickup
T1 1951 "Voltswagen"
T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #1 på:
september 26, 2015, 07:35:51 am »
Den "venturien" som er på de eldre 1200 er for å strupe inntaket av luft, slik at motoren raskere får driftstemperatur. Når da motoren blir varmere åpner ringen for å slippe inn luft slik at motoren får kjøling.
Loggført
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #2 på:
september 26, 2015, 09:00:10 am »
Det var akkurat slik jeg hadde forstått det på de gamle.
Hva er forskjellig på de som er sveist fast på nyere transportermotorer og som nå ettermonteres, og hvor mye effekt har de ?
Loggført
T1 1969 Stepside pickup
T1 1951 "Voltswagen"
T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #3 på:
september 30, 2015, 02:09:33 am »
Har kikket litt på denne !
http://vwparts.aircooled.net/Venturi-Ring-for-Fan-Shroud-Black-Powder-Coated-p/venturi-ring.htm
Loggført
T1 1969 Stepside pickup
T1 1951 "Voltswagen"
T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #4 på:
september 30, 2015, 07:29:05 am »
Har lest en gang om effekten av den ekstra ringen. Den har noe for seg, hvor mye er vanskelig å tallfeste.
Den vil øke luftmengden, dvs forbedre kjølinga, noe.
Loggført
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #5 på:
oktober 04, 2015, 18:48:41 pm »
De fleste vifter høyner effekten med rett rør på 60-100 cm før inntak og det samme ved utløp, på grunn av turbulens. Så den venturien vil nok hjelpe littebittegrann
«
Siste redigering: oktober 08, 2015, 21:58:49 pm av TrettenNullTo
»
Loggført
Follo VW Klubb
SCC 14,257
BrorHund
Medlem
Innlegg: 184
Bosted: Oslo
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #6 på:
oktober 04, 2015, 20:43:10 pm »
Finnes det bilde av dette? Ble nyskjerrig.
Loggført
1957 Karmann Ghia Lowlight
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
Sv: Venturi ring på viftehus
«
Svar #7 på:
oktober 04, 2015, 21:00:32 pm »
Ligger en link til delen lenger oppe i tråden, selve monteringen ble vist i en reportasje i Ultra VW eller Volksworld for en tid dilbake.
Loggført
T1 1969 Stepside pickup
T1 1951 "Voltswagen"
T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...