mai 04, 2025, 22:35:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fordeler og vedlikehold  (Lest 1584 ganger)
djaan
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bryne


Vis profil

« på: januar 25, 2009, 18:38:24 pm »

Heisann.

Motoren det er snakk om er en orginal 1600 motor i en lett B-buggy.

Jeg tenker på å bytte ut den orginale fordeleren med en 009 fordeler kun for vedlikeholdets del....Jeg har forstått det slik at en 009 er forbeholdt trimmeprosjekter, men vil den virke noe dårligere, enn en orginal vakuumfordeler, på min orginale 1600?

Takker for alle svar. Ta gjerne en kraftig diskusjon på dette temaet her om dere vil.

PS! (jeg har brukt søkefunksjonen men fant ikke helt svaret jeg er ute etter)
Loggført

Bap - baap - baaap - baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: januar 25, 2009, 18:43:37 pm »

På original motor med original forgasser, funker nok originalfordeleren best. Er det så mye vedlikehold på denne, da?
Loggført
djaan
Nybegynner
*
Innlegg: 24
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #2 på: januar 25, 2009, 18:46:16 pm »

Er det så mye vedlikehold på denne, da?

Vet ikke....har bare ei stjerne jeg....

Har du forresten en forklaring på hvorfor det er slik du sier..med orginal fordeler til orginal motor? Evt. hvorfor IKKE 009?
Loggført

Bap - baap - baaap - baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!!!
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #3 på: januar 25, 2009, 19:28:34 pm »

På en orginalmotor med original forgasser så funker normalt sett std fordeler med vakumtrekk bedre enn en 009 fordeler med tanke på brukervennlighet. 009`n har en tendens til å skape "flat spots" ved pådrag sammen med original forgasser. En kan vel modifisere både 009`n og gasseren til å funke noe bedre sammen, men det blir "aldri" helt bra.

Mitt tips - Bygg om orginalfordeleren til stifteløs tenning. Koster ikke så mye, og du får det beste av begge verdener - funksjonalitet og "vedlikeholdsfritt", ved bare å bytte innmaten i fordeleren, og slipper knotet med å prøve å få en 009 til å fungere sammen med orginalgasseren.

Det var en her på forumet som hadde slike fine nye "kits" til salgs tidligere ( husker ikke hvem. Var det Kim tro? Har han flere på lur? )
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: januar 25, 2009, 20:44:38 pm »

Minimalt med vedlikehold på en originalfordeler uansett - skal du bytte er nok det å bygge om originalfordeleren til stifteløs tenning den beste løsningen, ja.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: januar 25, 2009, 21:02:01 pm »

De 009 forgasserne du får tak i nå er også av veldig varierende kvalitet. Får du kjøpt en original 009 er denne brukt i mange år, og derfor ganske slitt. De nye er made in china og diverse andre land, så tenningskurvene her er som regel aldri til å stole på.

VW har brukt mye tid og penger på å finne den kombinasjonen av forgasser, fordeler osv. som passer best i lag og gir best bensinforbruk og effekt, så så lenge du har original forgasser ville jeg beholdt den originale fordeleren også.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!