april 28, 2024, 23:12:24 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ødelagt revers?  (Lest 5402 ganger)
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« på: november 23, 2008, 15:55:20 pm »

Hei.
Kjøpte meg min første boble i går, en 1303 s 1972 model. Tdligere eier sa at reversen var ødelagt så her motte det ny girkasse til. Men jeg lurer, bilen ser ganske bra ut og orginal, så ser ikke ut som den har blitt herjet med, men er disse girkassene utsatt for at reversen ryker? eller er det muligt at det kan være så enkelt som at det er et dårligt ledd i girspake overføringen? For jeg føler at jeg ikke klarer då dra den skikkelig i revers, og det kommer ikke noe ulyd elle noe når jeg prøver?

Takker på forhånd for alle tips/svar=)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: november 23, 2008, 16:01:09 pm »

Gratulerer med ny bil, og velkommen i klubben Blunker

Eg har aldri hørt att reversen er utsatt... men det kan jo vera att det er så enkelt som klutchen!

På 61en min er det eit voldsomt spetakkel når den skal i revers, fordi klutch vaieren er slakk! det kan vera så enkelt! ellers så er det jo, som du seier, muligt att det er noko kluss med giroverføringen... men dette kan du jo enkelt sjekke vist du berre tar girspaken og går i gjennom alle gir! Går den fint inn i alle gira, så er det ikkje der feilen ligger!

MvH Tistlo Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #2 på: november 23, 2008, 16:42:21 pm »

Gratulerer med ny bil, og velkommen i klubben Blunker

Eg har aldri hørt att reversen er utsatt... men det kan jo vera att det er så enkelt som klutchen!

På 61en min er det eit voldsomt spetakkel når den skal i revers, fordi klutch vaieren er slakk! det kan vera så enkelt! ellers så er det jo, som du seier, muligt att det er noko kluss med giroverføringen... men dette kan du jo enkelt sjekke vist du berre tar girspaken og går i gjennom alle gir! Går den fint inn i alle gira, så er det ikkje der feilen ligger!

MvH Tistlo Blunker

Hm, var ikje d eg ville hørra Gliser hehe, for ann går fint i alle di andre girene men ikje reversen liksom...hm... hva må jerg gjøre for å sjekke om det er klutchen da?
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 23, 2008, 16:53:10 pm »

Kan ver at selve gearstanga må justeres. Får du dra stanga langt nok mot førersiden slik at den går mot revers eller havner du i 2 gearet? I såfall er det bare å løsne boltene og justere.
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: november 23, 2008, 17:30:05 pm »

Reversen er faktisk ett av de mer utsatte gira - aner ikke hvorfor, men slik er det.
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: november 23, 2008, 17:51:51 pm »

reversen er dårlig på 1303 kassene har ødelagt ett par stykker.Begynner den først å hoppe ut av revers er det ikke smart å prøve å rygge i motbakke.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: november 23, 2008, 18:32:26 pm »

hadde en gang en saab her hjemme og der var det samme problemet.....så ikke prøv og rygg med den.....ble bare verre og verre og til slutt skurret det hele tiden etter og ha rygga 1 meter Gråter
men angående bobla di så hadde je nok prøvd og stramme giroverføringa Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: november 23, 2008, 19:04:41 pm »

Vist den ikkje går skikkeleg i revers (spaken altså) så må bu justere plata under girspaken!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #8 på: november 23, 2008, 22:30:52 pm »

hei å hå.

Tusen takk for alle svar=)
 var ute å prøvde meg litt frem i kveld. Fant ut at hvis jeg tok skikkelig tak i spaken og dro den til meg så klarte jeg å få den i gir, men bakke forsiktig, men hvis jeg prøvde å rygge litt kraftigere så hakken den på tannhjulene. Så hvis jeg får stramt denne stangen så vil jeg vell få den enda bedre i gir og kanskje problemet er løst?
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 23, 2008, 23:00:42 pm »

Sjekk denne. Kjent problem.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=316623&highlight=pop+reverse
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 23, 2008, 23:09:45 pm »

Som sagt over.. Dette er faktisk helt normalt på disse kassene. Og kan lett fikses med nye deler. Girkassen må såklart deles. Men jobben krever kun normalt girkasseverktøy og ingen shimsing eller lignende.
Men p.ga deletilgangen er det enklest å kjøpe ny brukt.

Alle som har hatt en slik bil med dårlig revers har prøvd alt det du kommer til å prøve... Men til slutt er det kun en ting som gjelder. Dessverre

Jeg kan godt overhale kassa du har om du synes det er viktig med matching numbers.. Jobben ligger på rundt 3000,- med deler.
Loggført

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: november 24, 2008, 09:28:19 am »

Jeg hadde samme problem på min bil. Der var det kun overføringen inne i kassa bak nesekon som hadde gitt etter (støpegods)

Du må uansett ut med kassa..
Skiftet "sjaltegaffelen" i kassa og satte på plass.. En egentlig liten jobb Glad
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #12 på: november 24, 2008, 15:20:11 pm »

hehe "OK", eg har insett realiteten at kassen må kanskje ut då ja Rekker tunge hehe, tror jeg skal klare det, er ingen ekspert men er litt nevenyttig. Men hvordan er det å få i di utsatte delene? er det vanskelig? og prismessigt?Rekker tunge

kanskje litt mye spørsmål her men er nysjerrig.
Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #13 på: november 24, 2008, 17:11:32 pm »

Det er faktisk mye enklere enn det kan se ut til Glad Jeg ble overrasket første gang jeg hadde kassen ut!
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: november 27, 2008, 20:42:14 pm »

Ang. deler, så er vel ei delekasse det billigaste Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #15 på: november 28, 2008, 15:54:41 pm »

Ang. deler, så er vel ei delekasse det billigaste Glad

hehe ja, men så spørs det jo kass stand reversen e i delekassen... mn mn hva ligger normalt en brukt 1303 s kasse på?  er det muligt å ta Revers delene fra f.eks. en 1200 kasse? 1300 kasse?  vil det passe over?
Loggført
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #16 på: november 29, 2008, 14:32:39 pm »

ingen så vet om jeg kan bruke reversdelene fra en 1100,1200 eller 1300 kasse i kassen min(1303)? eller er det forksjellige dimisjoner på reserve delene i di forskjellige kassene?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 29, 2008, 19:29:02 pm »

det er flere forskjellige typer drev.Disse må passe med tennene på skiftehylsa for 1. og 2.gir.
enkleste er å demontere for så å sjekke. noen er merket med 1 rille , 2 riller , uten riller på tennene etc.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #18 på: desember 01, 2008, 14:17:28 pm »

det er ikke lik revers på 1303 kassene som de gamle f.eks.1302 og eldre jeg har ett nytt revershjul liggende (det lille)kjøpte det fra classic parts i wolfsburg det har sikkert flere på lager dyre er de ikke.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #19 på: desember 01, 2008, 16:29:38 pm »

1 ta ut motor
2 ta av tromler og løsne håndbrekk vaier og løsne akslingene
3 løsne giroverføringen inne under baksetet
4 løsne alle girkasse fester
5 løsne klutsjvaier
6 ta av alle ledninger på selvstarteren
stort sett mer er det itte Glad
bytta foresten girkassefestene for 2 uker sia sjøl så du er itte alene om det med girkasser Glad lykke til Blunker
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: desember 01, 2008, 16:35:27 pm »

1 ta ut motor
2 løsne drivaksler inne ved kassa
3 løsne giroverføringen inne under baksetet
4 løsne alle girkasse fester
5 løsne klutsjvaier
6 ta av alle ledninger på selvstarteren

Ennå lettere siden det er en 1303, og dermed IRS oppheng
Loggført

Speed is no substitute for direction
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #21 på: desember 01, 2008, 16:48:23 pm »

ja stemmer det Blunker jo enklere jo bedre Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #22 på: desember 01, 2008, 22:38:58 pm »

Hm, akuratt, får skaffe meg en kasse då, men då blir det nokk en liten overhaling og trim av motoren samtidig, men må bare finne ut ka eg ska putta i ann...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!