april 28, 2024, 14:13:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: blytilsetning heller ikke ?  (Lest 6817 ganger)
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« på: januar 07, 2008, 21:26:27 pm »

Har en 1963 356 pompe motor som har gått 78 timme

kan jeg bruke vanlig 95 blyfri eller må jeg bruke blytilseting på den??

bensinen som hvar på den var nok blybensin men den var nok litt gammel

Loggført
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #1 på: januar 07, 2008, 21:37:10 pm »

Jeg svarer ja eller ja, det vil si 95 blyfri bensin+blytilsetning, men dette er det sikkert mange meninger om.
Har snakket med de som har brent seg, eller rettere sagt brent ventilene ved å kjøre mye og hardt uten blytilsetning,
så jeg velger absolutt å bruke det.
Har blitt fortalt at det ikke er nødvendig å bruke det på motorer fra 1971 og nyere, men er litt usikker...
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
KFS
Medlem
***
Innlegg: 110
Bosted: Tønsberg



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 07, 2008, 22:06:00 pm »

ville helt klart brukt bly erstattning

mange mener att gamle motorer er blitt ''imprengnert'' men med din motor med så få timer , neppe noen impregnering !!

vw motorer etter 71 er bygd for blyfi bensin

hvis du ønsker høyere oktan selger vi Castrol Valvemaster plus   bly rstatning som også øker oktan tallet fra 95 til 97   Glad   

vi bruker et på endel biler med litt for mye tennings bank+etter tenning

http://www.unneberg-bil.no/castrol.php
Loggført

Karl Fredrik
har både telefon og mail !! vær snill ikke send PM
33 33 06 06 og mail karl@unneberg-bil.no

Steel can be any shape you want if you are skilled enough,
and any shape but the one you want if you are not.

http://www.unneberg-bil.no
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: januar 07, 2008, 22:35:46 pm »

Dette med "impregnering" er en myte - det går ikke mange mila før ventilsetene eroderes.

Regner med at 356-motoren i likhet med VW-motoren har aluminiumstopper, og derfor også ventilseteinnsatser i annet, mer bestandig metall? Isåfall er den neppe like sårbar ovenfor problemer med blyfri som gamle motorer med topper i stål, men det lureste er nok å bruke blyerstatning. Er uansett ingen katalysator eller noe slikt på denne som kan ta skade av det.
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #4 på: januar 08, 2008, 08:07:13 am »

Koster jo 30,- for en flaske til 80 L,så da er det like greit og kaste det på  Blunker
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 08, 2008, 09:44:03 am »

motorer laget etter 71 har IKKE rustfrie ventiler ... mine har blitt stygge opp gjenom årene pga av den har gått på blyfri ..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #6 på: januar 08, 2008, 11:24:59 am »

Jeg bruker ventilsetebeskytter i Bayen med originalmotor, men ikke i Ghia'n med ombygget motor. Begge deler har foreløpig gått bra.

Tenkte jeg skulle videreformidle et tips jeg fikk av en innbitt veteranbil-bekjent (dog ikke luftkjølt) - han sa at man bør være litt nøyaktig med bruk av blyfri-tilsetning og ikke tro at å bruke større dose enn anbefalt er "enda bedre". Det kan visstnok slite på motoren det også.
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: januar 08, 2008, 12:35:36 pm »

En motor bygget av VW etter 1966 har ventilseter som takler blyfri bensin.
Erosjon eller mikrosveising av setene kan fortsatt forekomme på VW busser og biler som virkelig går tungt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 08, 2008, 12:43:21 pm »

jeg kan det bilde av hvordan ventilene i min 73 type 3 ser ut .. jeg kan ikke forstå at biler etter 66 er laget for å tåle blyfri bensin når jeg ser på dem .
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: januar 08, 2008, 14:40:13 pm »

Tror skillet går litt lenger inn på 70-tallet, uten at jeg husker nøyaktig. Blybensin ble forbudt i USA i endel stater på denne tiden, så VW ganske enkelt måtte lage motorer for det da.

Forøvrig får man jo kjøpt flaske blyerstatning som holder til 500 liter bensin for en temmelig så billig penge. Med bensinforbruk 0,7 på mila eller mindre, holder det til mange mil.
Loggført
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #10 på: januar 08, 2008, 20:14:38 pm »

Takk for svaren !

Da blir det Bly!! Glad
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #11 på: januar 13, 2008, 08:08:21 am »

Tror skillet går litt lenger inn på 70-tallet, uten at jeg husker nøyaktig. Blybensin ble forbudt i USA i endel stater på denne tiden, så VW ganske enkelt måtte lage motorer for det da.

Forøvrig får man jo kjøpt flaske blyerstatning som holder til 500 liter bensin for en temmelig så billig penge. Med bensinforbruk 0,7 på mila eller mindre, holder det til mange mil.

Bare legger til at dette er på shell
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!