Kjøp 1303. 73 - 75 ( ER VEL KUN TIL 75 HER I NORGE )
etter min smak den fineste bobla
... og den beste å kjøre! Har både 1303 fra 76 og en Jeans standardboble fra 75, så jeg tror jeg vet litt om forskjellen. VW gjorde utallige forbedringer underveis, og på 70-tallet ble de virkelig merkbare mht kjøreegenskaper, sikkerhet, motor, osv
1975-modell (med tannstag-styring) kunne man kanskje få spesialbestilt fra Tyskland dengang, men jeg tror Møller satset mest på Golfen da, så det er ikke mange 75-modeller å få tak i her. Litt flere i Sverige. 1303 er beste bilen, men liker du ikke buet frontrute er 1302 fra 71-72 også fine biler.
Hvis det er viktig for deg å følge mainstream i boblemiljøet er det pre-1970 som gjelder. Senkes og breddes, og vips, så er du akseptert her.
Rust: Min påstand er at absolutt INGEN bobler er 100% rustfri, uansett hva selgeren sier (med mindre den helt nylig er fullstendig totalrestaurert...). Ville tatt med meg en ekspert på befaringen, helst en som har blittt lurt før. Fikk et tips en gang: Hvis det er rusthull i nedre del av fremre hjulbuer, er det bad news mht tilstanden på resten av kanaler og ting i det området.
En annen ting som du bør se etter er oljelekkasjer i motoren. Drypper det fra den er det typisk sim-ring eller støtstang-bytte, som ikke er dyrt, men arbeidskrevende. En utslitt motor krever ombygging - blir fort 10 000 av det. Endeslakk er en indikator. Spør selger om oljeforbruket.
Sjekk også forstillingen. Slark i leddene, hele gummimansjetter, og slark i styringen. Har selv måttet punge ut over 4000 kroner til deler fremme der til Jeans'en (nye bærekuler, ny styresnekke, ny styredemper, stabstagfester, forstillingskontroll, osv). Ugreit.
Her er en link på thesamba - "Super Beetles Buyer's Guide:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=79656&sid=d949fbf6aa9bb8df0c6a0ff1ee52fca8