mai 01, 2024, 17:50:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Måleverktøy for blueprinting av motorer.  (Lest 1981 ganger)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« på: januar 08, 2008, 12:07:46 pm »

Hva slags måleverktøy er påkrevd for å gjøre en total blueprint av motor. Har sett litt i verktøyskataloger (Lunakatalogen og Würthkatalogen). Mye snaskens, MEN hvilke størrelser skal måles i en T-1 motor?

Altså; er det noen som har en oversikt over måleverktøy og hvor det er lønnsomt å handle det??
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Vegar
Juniormedlem
**
Innlegg: 52
Bosted: Løten



Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2008, 12:43:24 pm »

Super tråd..  Glad Trenger denne infoen selv, så håper noen dreven motorbyggere svarer Blunker
Loggført

1303LS 1975
911 E 1972
1200DLX 1963
__________________________
99099178 eller vw1303ls@online.no
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 08, 2008, 12:53:38 pm »

Jeg ville sjekka summitracing før jeg kjøpte sånt i Norge. Helt ville priser her.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: januar 08, 2008, 12:58:56 pm »

Ja i disse katalogene er det greie priser ja. Hadde vært greit å fått en totaloversikt slik at en kunne bestilt seg litt.
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: januar 11, 2008, 13:12:12 pm »

Ingen med konkrete forslag??
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #5 på: januar 15, 2008, 08:54:15 am »

Skulle vel komme et godt stykke på vei med et utvendig og innvendig micrometer, ei måleklokke, litt Plastigage og følelære.  Skal du veie råder bør du ha stativ for dette og en meeeeget nøyaktig vekt.  Samme vekt kan brukes til stemplene.  Så bør du ha verktøy for å måle ventilfjærer.

Videre bør man har utstyr for å måle cc i forbrenningskammer i toppene og skal man ta saken langt ut så kan jo en flow-benk for å teste gjennomstrømming av toppene være på sin plass.

Noe som også er kjekt å ha er et boroskop, det er et lite kamera som kan brukes innvendig for å kikke på f.eks. om innsugene og toppene matcher.

Når du så måler noe du ikke liker (uttafor spec) så må du ha utstyr for å få orden på dette, typisk fres, brotsj, hon, fil.

Så kan man til slutt flotte seg med en bremsebenk for å kjøre inn motor på en kontorllert måte og justere den optimalt.
Loggført
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: januar 18, 2008, 14:31:35 pm »

Dette du nevner her må da være et minimum, overland! he he...

Takk for gode tips!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!