mars 28, 2024, 22:59:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Nazi-linken til VW og Porsche...  (Lest 47028 ganger)
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« på: desember 01, 2008, 18:11:17 pm »

Jeg ble litt "motivert" av cab-bildet til Håkon ang dette - derfor:
- Når jeg intervjuet pionerene rundt Grendahl Auto i Trondheim snakket de mye om hvordan Volkswagenwerk med ekstremt overlegg forsøkte å overse/kamuflere hele Hitler/Nazi/tredje riket-bindingen til det som ble Volkswagen. Ved fabrikkbesøk tidlig på 50-tallet hevdet man både med bilder og utstilte modeller at VW-historien startet med engelskmennenes "we will show you how to make a car"-øvelser i 1945/46. Veldig med overlegg, alle Nazi-bindinger ble avfeid og utvisket. Mot slutten av 50-tallet løsnet man på løgnen og "deler av hele historien" ble fortalt.
- I bilhistoriker-kretser verserer det også mange rykter om bevisst brenning av alle bilder av gode gamle Ferdinand med både armbind og uniformer og hedersbetegnelser fra de tidlige Mercedes-, Porsche- og Stuttgart-by arkiver. Porsche som bilmerke brukte utvilsomt mye energi på å fri seg fra Nazi-arven og det var helt sikkert nødvendig i tidlig etterkrigstid om man skulle bygge et eksport-brand. Og det er jo slett ikke utenkelig at en som blir utnevnt til "riks-ingeniør", kanskje mer enn bare sympatiserte med sjefen sjøl.

Jeg er IKKE ut etter å provosere noen, ei heller svartmale noenting som helst. Det jeg forsøker å innlede til debatt om er - om det er noen her på forumet som har mer greie på krigshistorie enn meg (og det vet jeg at det er) - som har koblet disse to "interessene" og vet/har lest noe mer om akkurat dette...?
« Siste redigering: desember 01, 2008, 18:22:42 pm av SplitMan » Loggført

SCREWDRIVER #2
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #1 på: desember 01, 2008, 19:13:48 pm »

iallefall ett interessant tema jeg gjerne vil lære mer om.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 01, 2008, 22:14:21 pm »

Absolutt relevant, selv om det er gammel historie så er det jo fortsatt brennbare greier... fint om noen som har peiling kan bidra her!

Det har jo vært skrevet mye om emnet både i bøker og blader, at det var akkurat Porsche som klarte å få gjennom sin Volkswagen forteller vel bare at han klarte å tilpasse seg markedet og regimet. At han var en kløktig konstruktør er det få som er uenig i, men de måtte vel jobbe hardt for å få levere til nazistene. Regner en etter laget de jo en røys med militære kjøretøyer og innretninger som Wehrmacht vurderte, men i dag er det vel stort sett bare Kübel- og Schwimmwagen som huskes. Var han kreativ fordi han var nazist selv, eller var det rett og slett for å holde seg inne med ledelsen og berge bedriften? Jeg tipper det siste.
Kanskje sympatiserte han med ideologien, men det er vel knapt noen gjenlevende som kan bekrefte dette? Eller avkrefte for den del...

Slavearbeid var vel også vanlig, kanskje hadde Porsche sin andel av slavearbeidere som masseproduserte Kübler og Schwimms? Så nylig en dokumentar om Werner von Braun som selv valgte ut arbeidsfolk blant fanger, og fikk kjørt seg for dette langt ut på 50-60-tallet som sjef for NASA i USA. Men han var jo livsviktig for USA i den kalde krigen... Schindler gjorde vel også de samme "feilgrepene", men ble helt fordi han tok godt i og reddet mange jødiske liv. Det er jo så mange måter å se dette på - strengt tatt var vel han som mange andre egentlig en krigsprofitør på linje med industrifolk som Porsche. Vi hadde jo samme fenomen her til lands, og det var lett for ettertiden å fordømme og hate dem som leverte til regimet. Noen gjorde det nok av lyst og med iver, men noe sier meg at flesteparten forsøkte å berge sitt eget og de ansattes skinn.

Ferdinand satt vel i fengsel (i Frankrike?) i noen måneder etter krigen og ble ganske redusert helsemessig og firmaet var på randen av konkurs, men jeg mener å ha lest at junior sakte men sikkert bygget opp igjen bedriften i Østerrike. Da med fokus på sportslige biler og blant annet i samarbeid med noen italienske kontruktører... men det er vel en annen historie?
Loggført
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 23:50:03 pm »

En ting jeg vet om Ferdinand Porsche under krigen var at han ikke kun var involvert i vanlige motorkjøretøy.
Har en stor interesse av tysk krigsmaskineri og har lest en del stoff om dette.
Der har jeg flere ganger vært bort i navnet til Ferdinand når det gjalt utvikling og produksjon av prototyper av diverse stridsvogner og motoriserte kanoner. Når tyskerne utviklet nye krigsvogner så ble det som regel satt igang to parallelle prototyper av samme maskin for så å teste de og deretter evaluere vilken maskin som kom best ut.
Dette falt veldig ofte på to utviklere.
Den ene var Henchel og den andre var Ferdinand Porsche.
Mange har sikkert hørt om den berømte Panzerkampfwagen VI også kalt Tiger 1.
Der ble det utviklet to forskjellige chassis mellom posche og Henchel og disse ble kalt Tiger(P) og Tiger(H) Tiger(H) vant kontrakten og Porsche sitt design ble heller brukt som basis på en motorisert kanon kalt Ferdinand etter designeren. denne fikk også navnet Elefant.
Det ble kun bygd 90 stykk og de ble brukt ved offensiven på Kursk i Russland.
Ferdinand var også involvert i mange andre prosjekter og utviklet bl.a. kanontårn og fjæringsystemer til mange andre kjente tyske stridsvogner.
Dere få unnskylde hvis jeg sporet av litt her. Blunker
Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: desember 02, 2008, 01:11:08 am »

.
Loggført
Mangokid
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 02, 2008, 01:12:49 am »

Siden jeg sitter med oppgaveskrivingspanikk-skippertaknoia til langt oppetter øra i natt, (jada, oppgave om WW2 såklart) har jeg ikke tid til no større utgreining her.

Men, det er i alle tilfelle på det rene at Ferdinand Porsche meldte seg inn i NSDAP i 1937, (har medl. nr. hans et eller annet sted her), hvorvidt dette var under press, og for å redde en karriere, eller av egen fri vilje og begeistring for ideologien, eller begge deler vil alltid være gjenstand for debatt. Det kan ligge mer enn ren politisk motivasjon bak det å melde seg inn i et politisk parti.

Sjekk boka "Car Wars", (tror jeg den heter)

Sett at vi alle fikk en gratis 200hk IDA motor med tilhørende fullrace flake lakkert karosseri og chassis for å melde oss inn i Unge Høyre hadde kanskje enkelte av oss også vurdert å selge sjela vår til faen sjøl også, (uten noen øvrig sammenligning mellom UH og NSDAP).

Kommer tilbake med mer nazi-info når jeg har levert oppgaven min, om den noengang blir ferdig.
Loggført
T1-55
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark



Vis profil
« Svar #6 på: desember 02, 2008, 05:44:36 am »

Ingen som har fultg opp historien om Erwin Komenda?,  her har dere skulket i timen orginal gutta...

- " Han utviklet karosseriet til Volkswagen Boble, den mest bygde bilen i forrige århundre. Han designet også den berømte Auto Union Formel 1-bilen, samt Cisitalias Grand Prix-modell, sammen med kollega Josef Mickl."
- "Bilens opprinnelse går helt tilbake til 1925, da Béa Barenyi sendte inn sine konsepter til Maschinenbauanstalt Wien. Annen inspirasjon kommer fra Tatra T97 fra 1931 og Porsche Typ 12 fra 1931.

I 1933 møtte Adolf Hitler Ferdinand Porsche for å diskutere utviklingen av en «Volks-wagen» («Folkets bil»), en enkel bil som skulle kunne transportere to voksne og tre barn i en fart av 100 km/t, og som ikke skulle koste mer enn 990 tyske riksmark.

Erwin Komenda, sjefsdesigner hos Porsche, var ansvarlig for utvikling og design av bilen."
_ "
Mye av Boblas design var inspirert av de avanserte Tatra-bilene til Hans Ledwinka, og spesielt modellen T97. Denne hadde også et strømlinjeformet karosseri og en bakmontert, firesylindret, luftkjølt boksermotor. Tatra leverte inn et søksmål, men dette ble stoppet da Tyskland invaderte Tsjekkoslovakia. Saken ble gjenåpnet etter 2. verdenskrig, og i 1961 betalte Volkswagen 3,000,000 tyske mark til Tatra som kompensasjon. Dette betydde at Volkswagen hadde lite penger til utviklingen av nye modeller, og Boblas produksjonsliv ble nødvendigvis forlenget.

Selskapet Volkswagen kan takke mye av sin eksistens etter 2. verdenskrig til en britisk offiser ved navn Major Ivan Hirst. Etter krigen tok Hirst kontroll over den bombede fabrikken, som amerikanerne hadde tatt over. Hans første oppgave var å fjerne den udetonerte bomben som hadde falt gjennom taket og kilt seg fast mellom deler av uerstattelig produksjonsutstyr. Hvis denne bomben hadde eksplodert ville Boblas skjebne vært beseglet. Hirst overtalte det britiske militæret til å bestille 20 000 biler, og i 1946 produserte fabrikken 1000 biler i måneden. Bilen, og byen fabrikken lå i, endret sine nazi-navn til Volkswagen (folkets bil) og Wolfsburg."

All infor ligger lett søkbar for den som gidder å utvide horisonten litt..

Spiller bare ballen over i en annen vinkel, som dere har skjønt er jeg ikke veldig begesistret for en stadig oppripping i nazi linken til oprinnelsen av bilen, men det er faktisk en dyperen historie enn at føreren og ferdinan koke i hop dette som en direkte følge av ideologien til en gal mann....
« Siste redigering: desember 02, 2008, 08:43:17 am av T1-55 » Loggført

BUG ME!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 02, 2008, 09:37:52 am »

Ideen med denne tråden er vel å få frem krigshistorie som IKKE er så kjent, i motsetning til det du skriver i posten din som noen av oss har lest 100 ganger før...
Om du ikke er så begeistret for tråden er det jo bare å la være å både lese og poste svada i den.
Og har du så store problemer med at Hitler var kanskje den største pådriveren for at bobla skulle se dagens lys, finnes det mange andre merker å velge mellom. Blunker
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #8 på: desember 02, 2008, 16:11:44 pm »

Ingen som har fultg opp historien om Erwin Komenda?,  her har dere skulket i timen orginal gutta...

Mye av Boblas design var inspirert av de avanserte Tatra-bilene til Hans Ledwinka, og spesielt modellen T97.

All infor ligger lett søkbar for den som gidder å utvide horisonten litt..


Jeg skal ikke kommentere om plasseringen av dette innlegget - det har JS gjort ovenfor. Jeg må bare legge inn en liten komentar når man som originalmann blir beskylt for å ha sovet i timen og "ikke fått med seg" denne informasjonen ovenfor...

I snart 20 år har jeg vært opptatt av, og aktivt oppsøkt VW og Porsches tidlige historie og selvfølgelig fokusert på både Komenda og Ledwinkas geniale pre-Porsche design. Forståelse av disse innledende konstruksjoner og pioneer-arbeidet som i stor grad motiverte unge Porsche har nærmest blitt en obsession....som blandt annet har ledet til at jeg på låven har en og en halv Steyr Type 50 ... at jeg i 1995 var på en svensk skrot og hentet restene av en Tatraplan.... og at jeg ligger i forhandlinger om en en Mercedes 130H (prøv "google" igjen du..). Så - jeg vil egentlig ikke bli beskylt for å ha sovet i timen. Disse oldefedrene til Boble slik vi kjenner den er minst like interessante som bobla i seg selv.

Denne tråden var som JS sier ment å belyse noe annet.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #9 på: desember 02, 2008, 17:27:37 pm »

Ingen som har fultg opp historien om Erwin Komenda?,  her har dere skulket i timen orginal gutta...

Mye av Boblas design var inspirert av de avanserte Tatra-bilene til Hans Ledwinka, og spesielt modellen T97.

All infor ligger lett søkbar for den som gidder å utvide horisonten litt..


Jeg skal ikke kommentere om plasseringen av dette innlegget - det har JS gjort ovenfor. Jeg må bare legge inn en liten komentar når man som originalmann blir beskylt for å ha sovet i timen og "ikke fått med seg" denne informasjonen ovenfor...

I snart 20 år har jeg vært opptatt av, og aktivt oppsøkt VW og Porsches tidlige historie og selvfølgelig fokusert på både Komenda og Ledwinkas geniale pre-Porsche design. Forståelse av disse innledende konstruksjoner og pioneer-arbeidet som i stor grad motiverte unge Porsche har nærmest blitt en obsession....som blandt annet har ledet til at jeg på låven har en og en halv Steyr Type 50 ... at jeg i 1995 var på en svensk skrot og hentet restene av en Tatraplan.... og at jeg ligger i forhandlinger om en en Mercedes 130H (prøv "google" igjen du..). Så - jeg vil egentlig ikke bli beskylt for å ha sovet i timen. Disse oldefedrene til Boble slik vi kjenner den er minst like interessante som bobla i seg selv.

Denne tråden var som JS sier ment å belyse noe annet.

Æ flire høgt !!!

Pitt
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
T1-55
Seniormedlem
****
Innlegg: 283
Bosted: Bø i Telemark



Vis profil
« Svar #10 på: desember 02, 2008, 23:18:30 pm »

Ser at inlegget mitt kom som en brannfakkel og det var ikke på noen måte meningen, trøtt på morran skummet jeg bare imellom og misopfattet hva du var på jakt etter... BEKLAGER!, at du har studert dette med liv og lyst de siste tiårene og ikke minst har låven(e) fulle av div. ultrasjeldne biler står det respekt av!

Nå har jeg våknet og kan kansje bidra i riktig retning, ( om du har lest dette 100ganger før JS vennligst overse det og ikke spam tråden er du snill  Gliser )

Ferdinan Porsche (FP) oprinnelig tsjekker begynte i lære hos sin far som var platemaker, dette intresserte ikke unge Ferdinan nevneverdig og han begynte etter inspirasjon fra et kraftverk i nabobyen å eksprimentere med elektrisitet via syre og batteri, etter en stund (1893) var Fam. Porsche de første i landsbyen sin til å ha elektrisk lys i hjemmet.

Ferdinan reiste etter et kortere opphold på dentidens tekniske fagskole som 16åring i lære hos et firma i Wien som drev med elektrisitet, her fattet han interesse for elektrisk drevne biler og etter ytterlige studier ble han ansatt som sjefs designer hos et firma som het Egger og var med på utviklingen av verdens første fremhjuls drevne bil (1889), han ble etter dette kallet inn til dengangens føstegangstjeneste (1902) og tjenestegjorde som sjåfør for selveste Franz Ferdinan (for de invidde ble han snikmyrdet noe som var medvirkende til utbruddet av første verdenskrig)

I 1905 ble han ansatt som teknisk direktør for Austro-Daimler og ble med dette med på vidreutviklingen av bensin drevne motorer, Austro-Daimler drev også med utvikling av luft fartøy og Ferdinan satt faktisk høyde rekord med luftballong i 1909!

Ferdinan brukte tiden frem til slutten av første verdenskrig hos Austro-Daimler til å være med på utviklingen av div. krigsmatriell, i 1916 ble han ansatt som Direktør for Austro-Daimler og fikk utddelt flere utmerkelser for bidragene sine med utviklingen av flymotorer og tungt artelleri til første verdenskrig, han ble også tildelt en doktorgrad som ingenør av Univeritetet i Wien i 1917.

Under denne tiden giftet han seg og fikk en sønn som het Ferdinan JR, ("Ferry"), etter krigen ble Austro-Daimler rammet av finansielle problemer og FP håpet at ved å utvikle en liten billig bil Austro-Daimler kunne komme på fote igjen, han designet og bygde "Sascha" for en datidens rik filmmaker og foreslo for styret i Austro-Daimler at dette var fremtiden, styret sa nei og dermed flyttet FP med familiem sin til Stuttgart i 1923.

I Stuttgart tok han jobb hos Daimler Motor Works som teknisk leder og utviklet de relativt kjente Mercedes-Benz roadserene, SS og SSK, i 1926 ble Daimler Motor Works til Daimler Benz og FP prøvde nok engang å overbevise at en liten billig bil var fremtiden, nok engang ble han avvist

Han returnerte til Østerrike i 1929 og ble ansatt hos STEYR, her utviklet han bla. en bakhjuls stilling som senere kom til å bli brukt på boble, etter en fusjon med sin tidligere arbeidsiver Austro-Daimler og STEYR slutter han og reurenerer til Stuttgart der han i 1930 etablerer sitt eget firma sammen med Karl Rabe, sønnen Ferry er også med siden han deler sin fars lidenskap for biler og skal vise seg å bli en senere viktig brikke i det vi idag kjenner som Porsche.

Etter flere avsporinger deriblant en visitt hos selveste Stalin hvor han ble tilbydt å flytte hele virksomheten sin til dentidens Sovjet for å utvikle bilen han hadde drømt om i så mange år takker han nei hovedsakelig pga. sin lidenskap for sportsbil løp. (Russerene var ikke med i Euro Grand Prix så han mistet muligheten for å fortsette med utvikling og racing.)

Tilbake i Stuttgart ble han kontaktet av en Stor Tysk gruppe av bilfabrikanter (Auto Union Company) hvor de hadde som mål å utvikle en bil som kunne ta opp konkurransen med  Mercedes i racing, gjennom denne gruppen møtte han Adolf Hitler første gang på et møte i Auto Union i mars 1933, sitt andre møte med føreren var på Hotel Kaiserhof i Berlin, dette møte kom istand via en forhandler(Jakob Werlin) for Daimler-Benz som delte lokaler i Munchen med Partikontoret til nasjonalistpartiet, Hitler skal etter sigende ha kjøpt sin første bil av forhandleren i 1923 og kontaktet derfor han for å diskutere sin ide om en liten billig folkebil (Kdf), Werlin hadde via Daimler-Benz fått høre om FP sin ide og koblet da disse to herrer for å se på mulightetene for å realisere begges visjoner.

På dette tidspunktet hadde altså FP måtte lide nederlag flere ganger for å få bilen sin i produksjon og han øynet nå muligheten, Hitler på sin side var besatt av tanket på å berge stumpene av nasjonal følelsen for folket etter nederlaget av først verdenskrig og ikke mist få stablet på beina en sunn økonomi.

Ferdinan utviklet så prototypen til Kdf og skrev en avtale i Januar 1934 med Tyske myndigheter. Via Auto Union selskapet ble det oprettet et fond for utviklingen av folkebilen og gjennom det nå effektive Nasjonalistiske partiet ble det klekket ut en paln om at alle Tyske arbeidere skulle få kjøpe denne bilen på avbetaling, testing ble gjort frem til i 1936 og det store gjennombruddet kom ved at føreren selv oprettett Volkswagen fabrikken (Kdf byen) like ved Wolfsburg i 1938.

Utbruddet av andre verdenskrig kom så tett på produksjons start at få bile ble ferdig, fabrikken ble dermed omgjørt til å produsere krigsmatriell i flere former, FP var i denne tiden mest optatt av utviklingen av Tyske panservogner og stadig reising til Frankrike der Peugeot hadde blitt beslaglagt av tyske styrker.

Etter krigen ble FP arrestert av franske myndigheter og satt 20mnd. i arrest før sønnen Ferry som i mellomtiden hadde ledet utviklingen av Porsche og også leid seg ut til Italienere for å utvikle en Grand Prix Formula I bil hadde skaffet nok penger til kausjon og fikk sin far hjem til Østerike. FP ble etter dette nektet innreise til Tyskland og ble først i 1950/51 invitert tilbake til Kdf city for å se hvordan hans hjertebarn ble produsert i store mengder, til FP store overraskelse var mengden biler som så lang var produsert enorm og hans livsdrøm var en realitet.

Ferdinan Porsche døde kort etter visitten til Kdf City den 30 Januar 1951 og ble garvalgt i Zell Am See.

Om Ferdinan var Nazist eller ikke vet vel kun hans nålevende men etter alt å dømme var vel dette kun en formalitet å regne for å kunne sikre seg at hans visjon om en liten kompakt og billig bil var fremtiden ble en realitet samt at mye penger fant veien til hans eget selskap Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH. Sønnen Ferry drev dette til suksess og resten er historie...  Gliser

 









* Adolf_Hitler_et_Porsche.jpg (33.01 KB, 400x325 - vist 1035 ganger.)
Loggført

BUG ME!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: desember 26, 2008, 21:56:55 pm »

Dra på besøk til Horten Bilmuseum!
Der står Norges eldste Porsche, en Lohner-Porsche med elektriske motorer i hjulnavene, og det er vel bensinmotor for å lade batteriene, altså en hybrid. Modell 1902. På den tiden vant man billøp med slike biler!

Link:http://www.automobilmuseum.no/pic/pic1.html

I fangenskap jobbet Porsche visstnok også for Renault, tror det var med utviklingen av 4CV.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 26, 2008, 22:53:23 pm »

Att: T1-55: Ferdinand Porsche var ikke i fra Tsjekkia Blunker
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #13 på: november 15, 2009, 22:03:45 pm »

Breaking...old...news:

http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,652371,00.html

Igjen: Jeg er ikke ute etter skittkasting - men synes bare at dette tilhører historien også.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 18, 2009, 19:51:09 pm »

Sånn for å putte inn litt bilder å se på.
En rekke gamle vw's. Ganske så stilig å se de heeelt tidlige versjonene.
http://www.oldcarandtruckpictures.com/Volkswagen/
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: desember 23, 2009, 17:28:19 pm »

Ferdinand Porsche var vel faktisk også utnevnt til æresmedlem av SS, men han dukket aldri opp hos noen skredder for å få sydd en uniform. Jeg vil tro at de fleste som ville oppnå noe som helst innenfor det tyske samfunnet den gangen, ganske enkelt måtte være medlem av NSDAP eller noe tilsvarende. Man slapp ganske enkelt ikke unna, med mindre man hadde lyst til å være fullstendig utenfor det meste viktige som foregikk. Så kan selvsagt vi i ettertid vurdere hvor stuerent det egentlig var for noen som helst å samarbeide med dette regimet...
Loggført
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1407
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: mars 24, 2010, 20:59:23 pm »

http://www.dagbladet.no/2010/03/09/kultur/debatt/kronikk/holocaust/nazisme/10758425/



En interessant kronikk som kanskje kan trekke paralleller til Porsches virksomhet under krigen. Tenker
da først og fremst på drivkraften/motivasjonen.

Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: april 25, 2010, 20:58:16 pm »

Eneste grunnen til at noen fordømmer og hater dem som levert til nazi-regimet er at de tapte krigen...seierherrene bestemmer hva som blir stående i historiebøkene. Men det har kommet frem at amerikanerne leverte en patentert spesialolje til nazistene under krigen, som de var avhengig av for å holde krigsflyene i luften. Krigsprofitører finnes overalt, og i Norge har vi mange av de den dag i dag. (Vi har "hellig krig" mot terror, og det er nonsens og like sykt som noe annet)

.


Sett at vi alle fikk en gratis 200hk IDA motor med tilhørende fullrace flake lakkert karosseri og chassis for å melde oss inn i Unge Høyre hadde kanskje enkelte av oss også vurdert å selge sjela vår til faen sjøl også, (uten noen øvrig sammenligning mellom UH og NSDAP).

Høyre er forresten ikke så ille, de er tross alt ikke sikre på om vi skal innføre Datalagringsdirektivet, som er begynnelsen på slutten på demokratiet, ytringsfriheten, kildevern og ditt privatliv. (NSD)Ap jobber hardt for å tre elendigheten nedover våre hoder. Vi kan jo spørre oss selv hva pokker vi holder på med, verden har nettopp blitt kvitt beistet Sovjetunioen, før vi er i god gang med skape et nytt (EU).
« Siste redigering: april 25, 2010, 20:59:50 pm av HaraldL » Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
ww2
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #18 på: oktober 05, 2012, 09:02:49 am »

Ble mye lesing dette:-)
Hitler tegnet også forslag til design av bobla husk han var jo egentig kunstner.
Både Hitler og Ferdinan reiste til USA for og lære masseproduksjon/samlebånd av Henry Ford som også var nazist/jødehater.
Loggført

Den gode, den onde,den grusomme og meg ;-)
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #19 på: oktober 11, 2013, 06:17:34 am »

Eneste grunnen til at noen fordømmer og hater dem som levert til nazi-regimet er at de tapte krigen...seierherrene bestemmer hva som blir stående i historiebøkene. Men det har kommet frem at amerikanerne leverte en patentert spesialolje til nazistene under krigen, som de var avhengig av for å holde krigsflyene i luften. Krigsprofitører finnes overalt, og i Norge har vi mange av de den dag i dag. (Vi har "hellig krig" mot terror, og det er nonsens og like sykt som noe annet)

.


Sett at vi alle fikk en gratis 200hk IDA motor med tilhørende fullrace flake lakkert karosseri og chassis for å melde oss inn i Unge Høyre hadde kanskje enkelte av oss også vurdert å selge sjela vår til faen sjøl også, (uten noen øvrig sammenligning mellom UH og NSDAP).

Høyre er forresten ikke så ille, de er tross alt ikke sikre på om vi skal innføre Datalagringsdirektivet, som er begynnelsen på slutten på demokratiet, ytringsfriheten, kildevern og ditt privatliv. (NSD)Ap jobber hardt for å tre elendigheten nedover våre hoder. Vi kan jo spørre oss selv hva pokker vi holder på med, verden har nettopp blitt kvitt beistet Sovjetunioen, før vi er i god gang med skape et nytt (EU).
Helt enig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #20 på: oktober 11, 2013, 15:42:27 pm »

En liten digresjon til... (Sorry! Hemmelig)
Men jeg hører særdeles lite om Josef Ganz i folkevognkretser. Er dette en del av historien det anses ikke å være hold i, eller er han bare "glemt"?
Han er jo, om han hadde så stor innflytelse som enkelte mener, virkelig en motvekt til nazi-oppfatningen av folkevognens tilblivelse.

The Extraordinary Life of Josef Ganz

Porsche skjønte vel at enten er du inne eller så er du ute...


(Jeg kunne sikkert ha laget en egen tråd om Josef, men jeg er dame, og har av natur en tendens til å komme med innskutte bisetninger i andre samtaler....)
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #21 på: desember 03, 2013, 16:12:03 pm »


wowowow....JUST IN: Breaking news fra både her og der:

http://www.bloomberg.com/news/2013-11-26/porsche-s-nazi-past-prompts-protest-in-czech-birthplace.html



* porr 1.jpg (71.13 KB, 525x600 - vist 803 ganger.)

* porr 2.jpg (47.09 KB, 469x600 - vist 763 ganger.)

* porr 3.jpg (109.42 KB, 800x535 - vist 813 ganger.)

* porr 4.jpg (47.09 KB, 800x310 - vist 815 ganger.)
« Siste redigering: desember 03, 2013, 21:06:21 pm av Hot Owl » Loggført

SCREWDRIVER #2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 03, 2013, 17:32:25 pm »

Såpass!
Historie har tydligvis ingen verdi lenger?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #23 på: desember 03, 2013, 18:25:27 pm »

Lenge leve Simon Wiesenthal & Co..
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #24 på: desember 03, 2013, 20:10:52 pm »



Wow....seriøs hacking på den siste linken der...til den Tsjekkiske Porsche-klubben. Når jeg (og flere) klikker på den kommer man av og til rett på ei tsjekkisk pornoside... Det beklager jeg - men aner ikke hvorfor at det av og til funker og av og til ikke...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 03, 2013, 21:53:25 pm »

Jaja, da er det hvertfall noe positivt med linken Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5125
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #26 på: desember 04, 2013, 17:55:41 pm »

 Osteaktig Osteaktig Osteaktig Osteaktig
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
Bugarella
Seniormedlem
****
Innlegg: 449
Bosted: Nere onnja



Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 04, 2013, 20:08:42 pm »



Wow....seriøs hacking på den siste linken der...til den Tsjekkiske Porsche-klubben. Når jeg (og flere) klikker på den kommer man av og til rett på ei tsjekkisk pornoside... Det beklager jeg - men aner ikke hvorfor at det av og til funker og av og til ikke...

Jaså, det er en pornolink til VW og Porsche også, men den har du slettet før jeg fikk lest?!
Loggført


Prinsesse Boblepott (1977) med kidsa Jekkpott (2002), Fullpott (2003) og Eksospott (2005), og folkevognbobla Gamle fru B (1963).
Klikk på bildet over for å gå til bloggen min, Bugarella's garage, og besøk meg gjerne og lik siden min på Facebook: Bugarella facer garasjelivet.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!