tekken
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
|
« på: januar 08, 2008, 22:42:43 pm » |
|
Hadde litt problemer med ujevnt bensin trykk i sommer,blir ny pumpe og vil ha ny regulator med retur.Trykket ligger på rundt 6 psi (gasser),så må bli en reglator som har område feks 4-12.Noen annbefalinger/erfaringer?
Mvh. Tekken
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #1 på: januar 09, 2008, 00:44:04 am » |
|
Kanskje ikke så high-tech men min filter-king har fungert feilfritt. Enkel og presis justering av trykk. En av de vanligste eksterne regulatorene noensinne?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2 på: januar 09, 2008, 00:59:48 am » |
|
Gassere er ikke min sterke side. Men prøver å tenke litt høyt hvor viktig er dette trykket?? ...det er jo en flottør inni der? som åpner lukker flottørkammeret?og prinsippet er vel suuuug av benzin . når flottøren er stengt..så kommer jo ikke den forskjellen i trykk "frem" til kammeret uansett. mulig den fyller kjappere. eller er det flere prinsipper?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
tekken
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
|
« Svar #3 på: januar 09, 2008, 10:13:05 am » |
|
Kanskje ikke så high-tech men min filter-king har fungert feilfritt. Enkel og presis justering av trykk. En av de vanligste eksterne regulatorene noensinne?
Har den retur JS?
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
tekken
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
|
« Svar #4 på: januar 09, 2008, 10:26:32 am » |
|
Gassere er ikke min sterke side. Men prøver å tenke litt høyt hvor viktig er dette trykket?? ...det er jo en flottør inni der? som åpner lukker flottørkammeret?og prinsippet er vel suuuug av benzin . når flottøren er stengt..så kommer jo ikke den forskjellen i trykk "frem" til kammeret uansett. mulig den fyller kjappere. eller er det flere prinsipper?
Ja,ser den Knasten,ikke sikker selv.Ene draget på SCC så magra den ut,fikk varsling mot slutten av tredje og fra midten av fjerde.Så den klatret opp i blanningsforhold,var nesten så jeg avbrøt men lot det stå til.Så etterpå at bensin trykket var på 3 psi istedet for 6.Har også variert litt tidligere,men ikke magret ut slik når trykket har vært jevnt og riktig.Ser jo også den at pumpa muligens ikke leverer som den skal og er dårlig,eller fikk et lite illebefinnende.Har derfor kjøpt ny pumpe,skal levere 530L i timen fritt levert/490 ved 9psi-burde da være nok.Selv om du kjører innsprut,hva slags regulator har du?
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #5 på: januar 09, 2008, 11:48:10 am » |
|
Har kansje et tips ; Kjører FI med trykk mellom 40-55 PSI , trykket faller noe ved gassing . Enklere med FI muligens da det er konstant trykk m/retur til tank hele veien ..Trykket blir jo da målt og justert etter alle dysene .( CB malpassi regulator) Fant ut ,(ved banekjøring ) , at trykket falt (gravitasjon ) i svinger og ved harde pådrag. Dette er jo ikke bra for motor !Løsning ; montere en liten tank (ca 0,5-1liter) rett etter tank og filter , før pumpe ,slik at denne ikke skulle gå tom !! Selv om det er "deep sump" på tanken ble dette helt nødvendig . Ser du på en 112i transporter ligger uttak tank helt nede i høyre hjørne , i rett linje til pumpa (Bosch pumpe i god kvalitet) . Innbiller meg at problemet kan bli det samme med gassere og stripekjøring .. Rett og slett besintomt ! Mvh
|
|
« Siste redigering: januar 09, 2008, 11:49:46 am av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #6 på: januar 09, 2008, 12:13:44 pm » |
|
Uten "forbruk/free flow" så vil man ikke kunne stille inn et stabilt trykk. Jeg tror retur vil fikse alt for deg. At den leanet ut er vel pga at gasserens flottør kammer var tomt, eller?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
tekken
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
|
« Svar #7 på: januar 09, 2008, 13:06:59 pm » |
|
Uten "forbruk/free flow" så vil man ikke kunne stille inn et stabilt trykk. Jeg tror retur vil fikse alt for deg. At den leanet ut er vel pga at gasserens flottør kammer var tomt, eller?
Ja,spørs om det ikke var det som skjedde,tror det blir bedre og ikke minst stabilt med retur.Vet ikke hvor mye bensin som egentlig forbrukes under turbotrykk,skal høre med Marty så jeg vet at pumpa ihvertfall er stor nok.
|
|
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #8 på: januar 09, 2008, 13:42:05 pm » |
|
Uten "forbruk/free flow" så vil man ikke kunne stille inn et stabilt trykk. Jeg tror retur vil fikse alt for deg. At den leanet ut er vel pga at gasserens flottør kammer var tomt, eller?
Litt pussig uttrykt ikke sant ; når flotørkammeret er tomt ,hjelper det da med retur ! En skikkelig malpassi turbotrykksregulator fra CB gjør jo akkurat det den skal , nemlig å gi ekstra bensin ved overtrykk (senseport fra trykkrør til reg) og returnere overskuddet til tank (returport) Brukte dette selv i 1995 på turbomotor , hadde full overvåkning i dashen . Besintrykket lå hele tiden noen PSI over normalt ved lading. Pussig at ikke Marty har nevt viktigheten av dette Tekken , ellers kan jo motoren gå tørr under trykk. Ikke bra det .. Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #9 på: januar 09, 2008, 13:47:04 pm » |
|
Litt pussig uttrykt ikke sant ; når flotørkammeret er tomt ,hjelper det da med retur !
Nå var det ikke det jeg skrev da.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #10 på: januar 09, 2008, 14:03:03 pm » |
|
Forsto kanskje dette feil , men vil uansett reklamere sterk for malpassi sine trykkregulatorer (brukt av Alfa , Fiat m.fl. ) Filter King er super . Fancy reg fra Aeromotive og Holley o.a. er sikkert ok ( dyre), men iflg. Berg`s og Pat Down, (+ min egen erfaring ), er en slik Malpassi alt du noen gang vil trenge.. Monterer gass nå og har i den forbindelse tenkt på 2 pumper (en til gass/bensin og en til bensin uten gass . Funnet ut at jeg skal kjøre 1 bosch rotasjonspumpe på alt m/malpassi regulator , retarderer tenning 3-5 gr med en "Turbofordeler" ved ca 5500 O/min.. Hører gjerne fra andre som vil prøve gass (annen tråd ) ? Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tekken
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik
Klubbløs #003 www.proturbovw.com
|
|
« Svar #11 på: januar 09, 2008, 15:35:30 pm » |
|
Uten "forbruk/free flow" så vil man ikke kunne stille inn et stabilt trykk. Jeg tror retur vil fikse alt for deg. At den leanet ut er vel pga at gasserens flottør kammer var tomt, eller?
Litt pussig uttrykt ikke sant ; når flotørkammeret er tomt ,hjelper det da med retur ! Når var det vel sånn at bensintrykket var halvert og vel så det under der nevnte draget,derfor tanken med at flottør kammer kanskje ble tømt og derfor plutselig lean.Både jeg og Marty skjønner virkeligheten av dette,ikke dermed sagt det fungerer som jeg har ment for det.Derfor det nå skal byttes ut.Brukte du den progressive trykkregulatoren på gassere sonic?
|
|
« Siste redigering: januar 09, 2008, 15:39:21 pm av tekken »
|
Loggført
|
72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek) 63 notch 67 fastback
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #13 på: januar 09, 2008, 15:59:29 pm » |
|
Ja , Tekken brukte den progresive på 2 x 40 Dell turbokonv. gassere . Hele motoren ble bremset , veitestet av JMR i England , fungerte kjempefint . Satt regulatoren en gang , kjørte deretter i 10 000 km uten tull (bilde på JMR ) Mye snop på Summit Racing for tiden med lav $ kurs ! FI pumpa mi gir 320 l /h , men som sagt problemet var at 1/2 " slangen fra tanken ikke fora pumpa godt nok (ved kjøring) Fikk NOS i posten i går fra Summit (Pro shot system ) Gleder meg ... Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #14 på: januar 09, 2008, 17:47:16 pm » |
|
Tekken, den jeg har er det i alle fall ikke retur på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|