juni 08, 2024, 15:01:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kan 1300 motoren brukes til å bygge videre på?  (Lest 4213 ganger)
56T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Stjørdal



Vis profil
« på: desember 03, 2008, 00:32:00 am »

Har akkurat kjøpt meg en 66' Boble, 1300, og lurer på om det går an å bruke 1300 motoren til å bygge videre på eller til bygge om?  Øyerulling
Eller må jeg kanskje skaffe meg en 1600 å bygge på?
Kanskje det er noen her inne som vet om en brukbar motor, som ikke koster skjorta?
Er også på utkikk etter "sardinboks-tak", (kaller det bare det siden jeg ikke kommer på hva det heter), noen som vet av et?

Jeg er ny her inne, og dette er mitt første luftkjølte prosjekt, så alle tips og triks mottas med takk Rekker tunge

Ting jeg satser på å gjøre med Bobla er:
-ta all rust, (heldigvis ikke mye av den alvorligste sorten Rekker tunge)
-skivebremser rundt om.
-senkes, (pumaforstilling og senkespindler).
-mulig det blir IRS bakstilling?
-ny lakk.
-"sardinboks-tak", (hvis jeg klarer å skaffe).
-orginale felger foran, og bredda orginalfelger bak.
Loggført
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: desember 03, 2008, 09:09:19 am »

Velkommen!
Det ser nå ut som om du har planene i orden!
Ang motor kan du lese litt her:
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37

og kjøpe boken"how to hotrod your vw engine" da er du i gang!
lykke til!
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 03, 2008, 09:13:30 am »

Motoren din er mest sannsynlig en 1300F med singel reduksjonsventil. Det ser du fra undersiden av blokka. Det skal sitte en stor "skrue" i forbindelse med den ene oljekanalen.
Dette er ikke en god motor å bygge videre på hvis du skal trimme da den har små oljekanaler.

Det finnes 1300F med doble reduksjonsventiler. Disse har også større oljekanaler og er bedre.

Det beste å bygge videre på er 1600AD og 1600AS. Evt 1300AB(dobbelport 1300)
Kommer jo litt an på hva du skal bygge også da.
Loggført

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 03, 2008, 09:21:34 am »

Gratulerer med bil da! Hvis det er originalmotoren er det nok like greit å beholde den som den er og heller fikse en annen motor å leke deg med. Du nevner ikke noe om hva du ønsker å bygge, men generelt er det like greit å bestille en ny blokk ferdig maskinert, de koster ikke allverden. Da er det bare å begynne å legge til etterhvert. Mange som har erfart at de må kassere motoren de hadde tenkt å begynne på fordi den var sprukket her og der eller utslitt, litt kjedelig å kaste penger ut vinduet på maskinering etc. Ellers finnes det alltid motorer for salg i nær sagt alle prisklasser.
Anbefaler deg å bruke søkefunksjonen i forumet og ellers ta den tiden som trengs til å lese gjennom tråder. Det er MASSE nyttig informasjon fra MANGE erfarne folk her inne, noe som kan spare deg for STORE utlegg.
Om du tenker å bygge om til originalt "sardinbokstak" (Golde) som ble levert til VW kan du vite at 63 var siste året de vanlige Deluxe-modellene ble solgt med dem. Standard-versjonene beholdt de til slutten på 60-tallet, men de er nok så uvanlige at det ville være helligbrøde å kappe i. Vær obs på at det er en god del proft arbeid å kostnader forbundet med å gjøre en sånn jobb, så tenk grundig gjennom det. Et sånt tak kommer deg fort på mellom 5 og 10000 i donor + nye deler og så skal arbeidet gjøres. Etter den fine ønskelisten å dømme vil du få rikelig med utlegg Blunker.
Alternativet er å søke litt rundt og heller få tak i en som enten har dette originalt eller er ombygd fra før til neste prosjekt? Mye å spare på det...
Her er forøvrig sikkert den beste løsningen på tak:
http://www.parisbeetles.co.uk/beetle%20sunroofs.htm
« Siste redigering: desember 03, 2008, 13:34:28 pm av RZR-Andy » Loggført
56T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Stjørdal



Vis profil
« Svar #4 på: desember 03, 2008, 14:46:48 pm »

Takk for responsen Glad
Ser jeg har litt å henge fingrene i, har allerede begynt å sjekke trådene her inne, og en del eksterne sider Rekker tunge

Har funnet en 1800 Porsche 914 motor for 6900 SEK, er denne noe å gå for tror dere? Må jeg ha ny girkasse, eller kan jeg bruke 1300-kassen?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 03, 2008, 23:31:29 pm »

Den KAN passe med endel modifikasjoner, men du må være klar over at dette er en "Type 4" motor av samme type som sto i VW411/412 og de senere "bay window" transporterne. Du må da bruke penger på nytt/brukt kjølesystem og kjøleblikk bl.a. og du får en jobb med å tilpasse clutch osv. ikke deler som går om hverandre på din bil. Søker du på forumet får du en forståelse av hva det går i - flotte motorer i seg selv, men langt i fra gjort på en kveld... Den "enkle" løsningen er å bruke en Type 1 motor som sto i folkevognen og tidlige busser, kjennetegnes av stående viftehus oppå motoren, i motsetning til Type 4 som har viftehuset plassert bak motoren (914 har girkassen bak motoren så her havner den foran).
Loggført
56T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Stjørdal



Vis profil
« Svar #6 på: desember 04, 2008, 00:14:57 am »

Den KAN passe med endel modifikasjoner, men du må være klar over at dette er en "Type 4" motor av samme type som sto i VW411/412 og de senere "bay window" transporterne. Du må da bruke penger på nytt/brukt kjølesystem og kjøleblikk bl.a. og du får en jobb med å tilpasse clutch osv. ikke deler som går om hverandre på din bil. Søker du på forumet får du en forståelse av hva det går i - flotte motorer i seg selv, men langt i fra gjort på en kveld... Den "enkle" løsningen er å bruke en Type 1 motor som sto i folkevognen og tidlige busser, kjennetegnes av stående viftehus oppå motoren, i motsetning til Type 4 som har viftehuset plassert bak motoren (914 har girkassen bak motoren så her havner den foran).

Takk for svaret på den Glad Da kan jeg si at jeg ikke skal ha den motoren, måtte bestemme meg til i morgen Rekker tunge

Noen som har, eller vet av noen greie motorer for salg? Gjerne en 1600 som jeg kan overhale og trimme Gliser
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #7 på: desember 13, 2008, 21:30:08 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:01:11 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 18, 2008, 19:25:28 pm »

hvor mye "dårligere" er en f.eks en 1500 blokk  vs en AD 1600??
ang oljekanaler??

passer 1641 sats nedi 1500 blokk??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 18, 2008, 22:52:53 pm »

hvor mye "dårligere" er en f.eks en 1500 blokk  vs en AD 1600??
ang oljekanaler??

passer 1641 sats nedi 1500 blokk??

1680 passer rett nedi 1500 blokk, så da regner jeg med at 1641 gjør det oxo. Har et gammelt Gute Fahrt der det er en med en vw1500 som setter på 1680 slip-in sett og 1600-topper og et litt annet eksos. Bremset til 63 hk , med originalgasser. Det stod i artikkelen her at det ikke var gjort noen form for maskineringsarbeid på motoren. Det de sier er at det er en ren skrue-jobb med ca. 20 hk effektøkning da 1500 motor har 44 hk..
« Siste redigering: desember 18, 2008, 22:59:57 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
notchback
Supermedlem
*****
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)


DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!


Vis profil
« Svar #10 på: desember 18, 2008, 23:14:34 pm »

1680 satsen passer rett inn i en 1300 AB motor også.
Loggført

69 Race Vw Fastback.
71 israce Boble.
01 Citroen Saxo.
00 Mercedes vito 110 cdi.
15 Volkswagen E-UP.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 19, 2008, 00:10:20 am »

men hva med oljekanaler da??

hvor stor påvirkning har det
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: desember 19, 2008, 00:39:18 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:01:39 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #13 på: desember 19, 2008, 00:46:09 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:00:49 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 19, 2008, 00:58:05 am »

artig tråd, men svarer ikke på mitt spm anng oljekanaler single vs dual relief style .
hvis ikke jeg overså noe i skumlesningen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #15 på: desember 19, 2008, 07:54:38 am »

1680 satsen passer rett inn i en 1300 AB motor også.

Jaggu bra jeg har et par nye 1680 sylindersett liggende da, kan komme til nytte de.... Gliser Gliser Gliser
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #16 på: desember 19, 2008, 20:07:32 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:00:20 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 19, 2008, 20:13:29 pm »

men er en 1500 lik en  ny 1200 dA??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #18 på: desember 19, 2008, 20:13:47 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 03:00:01 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #19 på: desember 19, 2008, 20:16:40 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:59:38 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: desember 19, 2008, 21:54:19 pm »

men er en 1500 lik en  ny 1200 dA??

nei, 1500 har singel, og den 1200cc jeg bruker er fra 1975 (dobble) svaret er vell nei  Hæ


 Øyerulling
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 19, 2008, 22:20:13 pm »

Ville gjort noe med plassering av oljekjøler i alle fall. 1500 har jo, som 1300 (F) og div. andre, oljekjøleren i kjøleviftestrømmen som gir den uheldige virkningen på sylinder nr. 3.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 19, 2008, 22:51:00 pm »

for min del har jeg en 1500 stående og har samlet så å si alt av deler til en for å bygge en budget turbo motor ut av denne.
Har også er n AD 1600 ,men står så kronglete til Glad ,må rydde en delfor å komme til den og det gidder jeg ikke.
har en 1641 sats liggende og en turbo fra TDI + en litt hissigere kam+++
har noen dobbelport topper
vil ha extern oljekjøler uansett.
målet er ca 100 hester som sugeversion.
E-85 og 1 bar ladetrykk + Rekker tunge
starter med dette i slutten av februar og lager prosjekt tråd.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #23 på: desember 20, 2008, 20:44:36 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:59:12 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!