april 27, 2024, 16:25:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva slags verktøy trengs til en T1?  (Lest 2673 ganger)
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« på: januar 09, 2008, 00:32:00 am »

Jeg går da fortsatt og undrer på dette bobleprosjektet mitt... Får det ikke ut av huet, og jeg kan med sikkerthet si at en eller annen gang i (forhåpentligvis) nær fremtid vil det forekomme et slikt prosjekt.
Penger er jo issue number one her.

Men; jeg lurer på noe litt mer konkret!
Hva slags verktøy burde jeg skaffe? For øyeblikket har jeg et skrallesett med en del piper, noen fastnøkler, skrutrekkere, hammer, kabelskoklemme, og litt div. småting ellers. Får lånt en del verktøy av min far også, så har litt i "reserve".

Ellers kunne jeg tenkt meg disse tingene; vinkelsliper, liten båndsliper, MIG-sveis (kanskje), "latmannsarm", 4 stk. støttebukker og en drill.
Er det noe jeg har glemt? Som jeg syns å huske trenger man forholdsvis lite piper når man jobber med boble, er visst bare 4-5 typer størrelse av skruer? Rekker tunge
List opp ting dere syns jeg har glemt! Så kan jeg begynne å sette opp et budsjett. Hehe...
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #1 på: januar 09, 2008, 00:53:00 am »

Det er ikke mange bobler som er rustfrie så du trenger også bår til å båre sveisepungter div sveisetenger ..
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 09, 2008, 01:00:55 am »

Ønsker du å gjøre noe motorarbeid så kan div. måleutsyr som skyvelær, micrometer etc være kjekt å ha
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 09, 2008, 07:11:52 am »

Som tidlegarre nevnt her så blir det kanskje litt sveising.då har du 2 alternativ.Alt kjem jo an på om du kan sveise.
Du kan lære deg å sveise.Har du ein kompis so kan vise/lære deg???
Viss ikkje kan det være like greit å heller leige folk som kan jobben til å gjera det.
Av erfaring veit eg det kan gå masse tid i sveising.så istedet for at viss du ikkje kan det kan du heller jobbe eit par kvelder overtid på jobben og heller leige folk til å ta seg av sveisinga..
Du har jo heller ikkje utstyr så viss du ikkje har superlyst å lære deg å sveise eller vil ta fleire prosjekt så få andre til å ta det.koster nokre tusen for utsyr og nokre hundre i mnd i gassleige.
Det er som regel masse andre ting som skal gjerast Glad

Eit tips er at du kan sjå "boble krise" som går på discovery.Det er ein serie om boble restaurering.Der kan du finne tips om vertøy.

EG ville kjøpt ein kompressor som du kan sandblåse med og ein pistol og sand.(biltema har alt det til greie priser)

Ellers av vertøy som kan være greit å ha er :

Multimeter,garasjejekk,Skrallenøkkler,lammelskiver og 1 mm kutteskiver til vinkelsliper,varmluftpistol,Ha oxo eit godt utvalg av tenger og filer.

Biltema har masse vertøy men pass på at du kjøper det med 10 års garanti på.Det er bra kvalitet på.Ellers kan det vera greit å kjøpe skikkeli vertøy.Det har du igjen for seinere Glad

Lykke til videre

Legg inn ein prosjekt tråd så vi kan følge med på  Glad
Loggført
empiboy (Mr. Eikstad)
Supermedlem
*****
Innlegg: 796
Bosted: Skien


Senk hele bilen! ikke bare litt av den.....


Vis profil
« Svar #4 på: januar 09, 2008, 08:31:31 am »

Så har det seg også sånn at selv om man har sveiseapparat og kan sveise så betyr ikke det nødvendigvis at man kan sveise rust. Man trenger også erfaring med bearbeiding av plater. Personlig mener jeg at rustsveising er 15-20% sveis og resten platearbeide. Sveise delen er den enkle mens plate delen kan være vanskelig. Nå finnes det riktig nok mye ferdig plate å få kjøpt til boble, men kvaliteten på disse er variabel. Her er det bare trening og erfaring som gjelder.
Loggført

B.K.A VW Forbund. Forbundet for de som er hardt rammet av bremseproblemer og rust.
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 09, 2008, 09:33:07 am »

Så har det seg også sånn at selv om man har sveiseapparat og kan sveise så betyr ikke det nødvendigvis at man kan sveise rust. Man trenger også erfaring med bearbeiding av plater. Personlig mener jeg at rustsveising er 15-20% sveis og resten platearbeide. Sveise delen er den enkle mens plate delen kan være vanskelig. Nå finnes det riktig nok mye ferdig plate å få kjøpt til boble, men kvaliteten på disse er variabel. Her er det bare trening og erfaring som gjelder.


Jepp

Det er heilt rett Glad  Ein skal klare å forme bitene slik at det ikkje ser ut at det har vore gjort nåke der Glad
Skal du sveise sjøl kan tvinger og ei falsetang vera eit greit hjelpemiddel då både med hull for punktsveis og til å false kant  Glad
Men det er vidare masse vertøy som trengs for å gjera arbeidet enklare og lettere.Det kjem undervegs Glad
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 09, 2008, 18:05:29 pm »

Varm kjeledress kan være greit å ha - helårsmekking...hehe
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: januar 09, 2008, 18:44:41 pm »

Eit tips er at du kan sjå "boble krise" som går på discovery.Det er ein serie om boble restaurering.Der kan du finne tips om vertøy.


Kortid går denne serien?? Høyrest veldig kjekk ut:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eide
Medlem
***
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: januar 09, 2008, 18:48:20 pm »

Eit tips er at du kan sjå "boble krise" som går på discovery.Det er ein serie om boble restaurering.Der kan du finne tips om vertøy.


Kortid går denne serien?? Høyrest veldig kjekk ut:)

Den har gått på lørdager.Viss ikkje ligge den sikkert på nettet  Gliser
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #9 på: januar 10, 2008, 17:29:32 pm »

Hjertelig takk, her var det mye bra tips. Glad
Skal se hva budsjettet kan akkomodere, har lyst på kompressor osv.
Sveise kan jeg ikke, men har venner som kan lære meg det. Hehe...
Får se hva det blir til!

Takk så langt iallefall!
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 10, 2008, 18:03:18 pm »

Hjertelig takk, her var det mye bra tips. Glad
Skal se hva budsjettet kan akkomodere, har lyst på kompressor osv.
Sveise kan jeg ikke, men har venner som kan lære meg det. Hehe...
Får se hva det blir til!

Takk så langt iallefall!

husk å sjekke luftforbruket på verktøyet du ønsker å bruke FØR du kjøper kompressor. Kjipt å kjøpe en som ikke driver annet enn en airbrush og blåsepistolen, hehe
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #11 på: januar 11, 2008, 00:26:23 am »

husk å sjekke luftforbruket på verktøyet du ønsker å bruke FØR du kjøper kompressor. Kjipt å kjøpe en som ikke driver annet enn en airbrush og blåsepistolen, hehe

Hehe, sant det. Der lurer jeg på noe! Hva slags spesifikasjoner er det man ser etter i en kompressor?
Trenger ikke no superdupergreier til flerfoldige titalls tusen kroner, men hadde vært fint med en billig og bra brukskompressor...
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!