mars 29, 2024, 00:40:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1200 motor som har stått låvelagra i 27 år  (Lest 2401 ganger)
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« på: desember 07, 2008, 13:38:44 pm »

noe der som har noen lure tips får å løsne motoren   (hjula ruller nå , måtte slå av trommlene satt bom fast )
« Siste redigering: desember 07, 2008, 15:55:24 pm av pumma » Loggført
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #1 på: desember 07, 2008, 13:51:03 pm »

Leste noe om å bruke slegge på tromlene. jeg har og litt tro på å rense bevegende deler med litt diesel, evt. rustløser.
Kombinasjon kan sikkert funke, så faktisk at de på mythbusters brukte slegge på tromlene da de hadde plogbilen fra helvete eoisoden sin. Og det funket.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: desember 07, 2008, 15:22:17 pm »

Er det tromler/hjula eller motoren du skal ha laus Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #3 på: desember 07, 2008, 15:56:19 pm »

motoren Ser at dette kom skeift ut  Gliser
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: desember 07, 2008, 16:16:43 pm »

Då sett du ein latmannsarm på nedre reimhjul, så trer du på ei lang røyr inpå latmannsarmen, så legg du all vekta di på den!

Vips, så er motoren laus!

Men for all del, ikkje lurt å starte opp, for det er nok ein grunn til att den stod fast... stempelringer f.eks.

lykke til Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: desember 07, 2008, 16:19:41 pm »

prøv å skru ut tennpluggene, hell litt disel i hver sylinder og la det stå noen dager.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #6 på: desember 07, 2008, 16:25:53 pm »

har prøvd å løsne på svinghjulmutter den løsnet  Tvilende
Loggført
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #7 på: desember 07, 2008, 16:28:28 pm »

Nå som hjula er løse, og motoren igjen. Diesel i sylindrene for å løsne, som 58orgbug sier.
Evt demontere og legge alle delene i diesel om du vil gå dypere til verks.
Da får du og en total oversikt over hva som må gjøres.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #8 på: desember 07, 2008, 16:59:55 pm »

takk for svar Har en fin reservemotor som jeg kan sette i også ,kansje lettere det ?
Loggført
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #9 på: desember 07, 2008, 17:03:11 pm »

Kan nok være lettere ja..
så kan du "eksperimentere" med den "defekte".
Gratulere med ny bil Osteaktig
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: desember 07, 2008, 17:05:12 pm »

Vist den som står i er orginalmotoren så bør du gjera følgande:

Hiv den ut, og hiv inn reserven

Så overhaler du heile motoren!!

Når den er klar bytter du motor igjen Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #11 på: desember 07, 2008, 20:15:17 pm »

Syter med å ta den ut o stod parkert  i låven  i 27 år med nøkkel i hehehe Hvis jeg får den løs med diesel er det noen fare med å starte den opp . kløtjen sitter også fast I BÅNN SISTe bilder er av goklumpen som blir brukt daglig


* 100_6028 (Small).JPG (62.6 KB, 640x483 - vist 180 ganger.)

* 100_6029 (Small).JPG (50.02 KB, 640x483 - vist 142 ganger.)

* 100_5998 (Small).JPG (41.08 KB, 640x483 - vist 159 ganger.)
« Siste redigering: desember 07, 2008, 20:17:42 pm av pumma » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: desember 07, 2008, 20:17:48 pm »

Kva er det brune i kanalen din? Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #13 på: desember 07, 2008, 21:36:19 pm »

rustvann etter å ha stått ute i sommer  Gliser beinhardt stål alt
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: desember 08, 2008, 11:34:47 am »

Mitt tips for motorer som har stått lenge: start opp, la gå et par tre minutter, og stopp den. Ha gjerne på ny olje først.
Vent et par-tre dager før du starter igjen.
Grunnen: da har du fått pumpet olje rundt i motoren, og olja får godgjort gummitettingene i motoren før du starter opp igjen.

Virka som bare rakkern på en motor jeg startet etter 5 år, den røykla oppkjørsla ved første oppstart, etter å ha deppa noen dager, startet jeg opp igjen, og... ingen røyk!!!! Virker fortsatt!!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #15 på: desember 08, 2008, 14:34:17 pm »

Og funkar det ikkje med diesel, funkar det heilt sikkert med cola! Ingenting står i mot sukkerlaken frå Junaiten.. Blunker
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!