.LP
|
 |
« på: januar 09, 2008, 14:42:04 pm » |
|
Har en 1200 motor fra delebilen min jeg kan tenke meg og friske litt opp.
vet det ikke er den beste basis for en high perf maskin, men det kan da være et artig sted å starte/lære på.
Noen spørsmål. - passer twinport topper, evt hva må gjøres? - Hva må gjøres med innsug - eksos... - doble gassere, eller bedre gasser, hva er trikset der? - hva kan oppnås av sylinderdiameter/cc uten å bytte veiv?
Ellers spørsmål om topper, 040, 039 osv.... er det en referanse til antall cc i kompresjonskammeret?
.LP
|
|
|
Loggført
|
-65 T1 Panama beige http://tvwk.tripod.com/------------------------------------------------------------- Jeremy Clarkson: “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #1 på: januar 09, 2008, 16:36:10 pm » |
|
1200 motor er vel den du får gjort minst med med tanke på at sylindre har liten borring i forhold til 1300-1600 blokk. På disse har alle lik dim i blokka, men forskjellig tykkelse på veggene i sylinder DP-topper går ikke på disse sylindre. Da må vi vel begynne å snakke om Okrasa tror jeg. Få tak i en 1300AD, F eller AB motor så har du masse mer muligheter. Men selvfølgelig, det er ikke dumt å skru på en motor for å lære seg hvordan ting funker, men som sagt, begrenset med oppgraderingsmuligheter. Når det gjelder topper så tror jeg alle innenfor hver borring har sin ref, til en viss grad. Eks så ligger 041 topper på rundt 50-55cc,standard, men kluet er vel å få alle kamrene helt like, altså eks 53-53-53-53. Men det finnes sikkert bøker som omhandler trimming av 1200 også: http://www.amazon.com/gp/product/customer-images/0892872233/ref=cm_ciu_pdp_images_0/105-7535469-5349207?ie=UTF8&index=0#galleryDet er det lille jeg vet i allefall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
.LP
|
 |
« Svar #3 på: januar 11, 2008, 14:54:00 pm » |
|
Oooh! her snakker vi kubikkøkning  Ser det kankje blir billigst og best om jeg heller satser på en i utgangspunktet større motor, ønsker å kunne bolte rett på min gamle 6v-kasse uten å endre så alt for mye, bare ha noe å leke meg med mhp motor. Dobbelporter er vel et møst skal man komme seg over 50 hk. .LP
|
|
|
Loggført
|
-65 T1 Panama beige http://tvwk.tripod.com/------------------------------------------------------------- Jeremy Clarkson: “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #4 på: januar 11, 2008, 15:34:49 pm » |
|
Enten så freser du ut litt av kassa for større svinghjul ( hvis du skal ha 12V), eller så setter du 6v svinghjul på motoren du skal inn med, hvis den i utganspunktet er 12V
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #5 på: januar 11, 2008, 20:04:22 pm » |
|
jeg personlig ville ikke anbefalt deg å kostet på denne 1200 motoren ..skaff deg heller en 1300-1600 motor ..her finnes masse options.
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: januar 11, 2008, 20:24:41 pm » |
|
Dårlig utgangspunkt og svært begrenset tilgang på relativt dyre deler. Hvis du skal gjøre noe med denne må det være av ren og skjær egeninteresse, ikke for at det skal bli hverken billig eller noe antall hk å skryte av. Vil tippe at for å komme opp i 50hk vil du bruke 5-10 ganger det en brukt 1600 motor koster. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ahelgemo
Supermedlem
    
Innlegg: 1597
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: januar 11, 2008, 20:57:12 pm » |
|
har flere blokker som du kan bruke som utgangspunkt på orkanger
99630827
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #8 på: januar 11, 2008, 21:06:34 pm » |
|
Ser helt klart "egeninteressen" med dette prosjektet, selv om potensialet er svært begrenset. Hadde jo vært arti med en 1200 som går greit. Disse motorene er jo i seg selv svært pålitelige og går pent og fint. Hva med å helbalansere og vektjustere alle deler. Porte toppene så godt det går. Bearbeide forbrenningskammer og øke kompen litt, samt litt stivere ventilfjærer. Luftigere eksos og større gasser.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #9 på: januar 11, 2008, 22:58:50 pm » |
|
Satt og leste litt i How to Hotrod-boka, og der fikk jeg smekk på lanken for det jeg skrev lengre oppe i tråden. Nå skal det være sagt at den boka ble skrvet for en del år siden, og at kanskje deler det er ref til ikke eksisterer, men det skal faktisk gå an å få den 1200èn opp i 1602cc!?? Sylindre 82 eller 83mm, shimsing av sylindre så du får lengre slag på 64mm-veiva, bytte til 69mm veiv og tilhørende råder etc.
Feks så går veiva fra 1300/1500/1600 rett inn, noe jeg ikke trodde. Men er MASSE arbeid rundt dette. Ellers så finnes det en SPG-veiv med fastmonterte råder beregnet for 1200.
Kunne skrevet masse her fra boka, men.... det er fredag. KJØP BOKA så har du noe å lese på mens du vurderer hva du skal gjøre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #11 på: januar 12, 2008, 00:27:14 am » |
|
Får du tak i en sånn full-circle SPG veiv i dag er den sannsynligvis verdt mer enn bilen den skal inn i, How to... boka er skrevet i 1970!  det var det jeg tenkte ja......
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
.LP
|
 |
« Svar #12 på: januar 13, 2008, 01:50:14 am » |
|
Det er avgjort, det blir å lete opp en egnet motor av bittelitt større kaliber til våren, 1200'n får jeg ha i reserve.
Men det hadde jo vært coolt å hatt en sinna 1200... litt sånn veps å høre på.
.LP
|
|
|
Loggført
|
-65 T1 Panama beige http://tvwk.tripod.com/------------------------------------------------------------- Jeremy Clarkson: “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
|
|
|
|