april 28, 2024, 20:23:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Alternativ motor til boble? GTI?  (Lest 11165 ganger)
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« på: desember 08, 2008, 21:33:05 pm »

sikkert hvert oppe dette emne før men fant ikke noe når jeg søkte.
Er det noen som har prøvdd å monter noe annet enn Boxer motor bak i boblene? F.eks. Golf GTi 8v motor? hvordan ville den ha past i forholdt til girkassen? Og vil det lønne seg i arbeid og penger å installere en GTI motor i steden for å trimme en 1,6L opp til samme effekt?

takker for alle inspill:)

Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: desember 08, 2008, 21:43:08 pm »

sikkert hvert oppe dette emne før men fant ikke noe når jeg søkte.
Er det noen som har prøvdd å monter noe annet enn Boxer motor bak i boblene? F.eks. Golf GTi 8v motor? hvordan ville den ha past i forholdt til girkassen? Og vil det lønne seg i arbeid og penger å installere en GTI motor i steden for å trimme en 1,6L opp til samme effekt?

takker for alle inspill:)



Dette er et stadig tilbakevendende tema, og søker du litt rundt finner du nok noen tråder om emnet. Såvidt jeg vet er det ikke enkelt, ikke billig og ikke bra.
Mitt inspill; kjøp golf eller kjør luftkjølt Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 08, 2008, 21:50:45 pm »

gjør et søk på "VR6" på gamle veve2ju du, hehe mye morro der!  Osteaktig

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #3 på: desember 08, 2008, 22:15:52 pm »

Det er ein grunn til at dette kanskje er tidenes mest tungsolgte bil..

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2043130
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: desember 08, 2008, 22:34:22 pm »

gjør et søk på "VR6" på gamle veve2ju du, hehe mye morro der!  Osteaktig

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi

Ah, you beat me to it!

Jeg satt her og tenkte bare... ånei, ikke nå igjen! Glad
Loggført
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #5 på: desember 08, 2008, 22:47:36 pm »

hehe sorry hvis jeg drar opp masse gamle emner, e bare nysjerrig og pittelitt utolmodig  Osteaktig men men finner nokk ein del der ja.

Kjempe Gliser
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: desember 08, 2008, 22:56:47 pm »

Skal du sette en Golf-motor inn i Bobla, tror jeg du må virkelig ønske å ha nettopp det som prosjekt. Det finnes sikkert løsninger, men de krever arbeid - antagelig mer arbeid enn å ganske enkelt bruke en vanlig 1600 som utgangspunkt.
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: desember 08, 2008, 23:05:34 pm »

Skulle jeg først montert noe annet en enn luftkjølt motor i bobla mi ville det nok blitt en subaru boxermotor. Et av de vakreste og best gjennomførte eksemplene på dette er denne bilen her: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1388040
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #8 på: desember 08, 2008, 23:07:13 pm »

mhm, når jeg såg di bildene av golf motorene så inså jeg at det ble nokk den gode gamle 1303s motoren som får gjennomgå. lite fristende å ikke kunne lukke igjenn motorluken. Motorkoden på motoren min er AD603176, er vell greit utgangspunkt det?  jaja, takk for alle raske svar:)
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: desember 08, 2008, 23:15:39 pm »

det var , er ? en til salg . boble med 16v golf ,corrado, passat eller ett eller annet motor. hang bare i girkassa og en adapterplate imellom har jeg hørt. den største jobben der er vel og få trekt opp slanger ,rør til radiator i front. men det ser jo ikke ut . motoren står ganske mye ut . men sikkert morro og en billig måte og få lekebil på
Loggført

1 up
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #10 på: desember 09, 2008, 17:33:51 pm »

Er vel mye enklere å sette inn en 112i vasserboxer hvis du nå skal ha vannsølt, og det gir mye morro for penga.
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: desember 09, 2008, 18:34:24 pm »

Er vel mye enklere å sette inn en 112i vasserboxer hvis du nå skal ha vannsølt, og det gir mye morro for penga.
Et av poengene med denne motoren er jo at boltene til motorfestene er like som på bobla, altså trenger du ikke noe dyr motoradapter.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 09, 2008, 18:46:47 pm »

også er WBX'en skikkelig grommotor Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #13 på: desember 09, 2008, 21:16:07 pm »

Er vel mye enklere å sette inn en 112i vasserboxer hvis du nå skal ha vannsølt, og det gir mye morro for penga.

nja, og i kass biler er det di står i? Rekker tunge
hvor enkelt er de å få tak i forhold til en transporter motor f.eks. som jeg vil tippe er populært å hive i bobler?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: desember 09, 2008, 21:22:44 pm »

transporter...

et tips er å søke litt på dette forumet, så finner du svar på dette...

hadde det vært en utrolig god ide å sette inn en golf eller en annen motor i bobla, hadde nok flere gjort det. De fleste ender gang på gang opp med at det enkleste og beste er å ta den motoren som sitter der, og legge så mye penger man har råd til i den. Det er selvsalgt unntak, og folk som har fått mye rart til å funke, men etter som jeg forstå er både erfaringen og lommeboka di noe "slunken" så da er det nok det beste å lese seg opp på hva som funker best med å oppgradere den motoren du har.
Loggført
Foyen
Juniormedlem
**
Innlegg: 64
Bosted: Haugesund


Vis profil

« Svar #15 på: desember 09, 2008, 21:39:36 pm »

transporter...

et tips er å søke litt på dette forumet, så finner du svar på dette...

hadde det vært en utrolig god ide å sette inn en golf eller en annen motor i bobla, hadde nok flere gjort det. De fleste ender gang på gang opp med at det enkleste og beste er å ta den motoren som sitter der, og legge så mye penger man har råd til i den. Det er selvsalgt unntak, og folk som har fått mye rart til å funke, men etter som jeg forstå er både erfaringen og lommeboka di noe "slunken" så da er det nok det beste å lese seg opp på hva som funker best med å oppgradere den motoren du har.

Akkuratt, det et sånt svar jeg var ute etter=)

Jeg har en 1303 S, en AD603176 motor, er det et bra utgangspunkt for trimming eller må masse skiftes ut? har tenkt å splitte blokka uansett for å skifte lagrer osv. og for å sjekke hvordan ting står i stand( leke litt olja og vil ikje sei ann går bra, men kan vell ikje forvente noe mer fra en orginal boble motor?)
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: desember 09, 2008, 21:48:50 pm »

det er et bra utgangspunkt, ja, og igjen, søk litt rundt her på forumet, så finner du svar på det du lurer på....
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #17 på: desember 09, 2008, 22:15:30 pm »

.
« Siste redigering: desember 09, 2008, 22:18:17 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #18 på: desember 11, 2008, 03:11:04 am »

Jeg har drivi å grubla mye rundt det å putte en dieselmotor i ei boble, og det jeg har kommet frem til i "forskningen" min er at det vil kreve mye tid, penger, og modifisering av bobla.
Passform og plassering av radiator, evt. intercooler osv. er en stor jobb, siden dette ofte vil føre til mye rørlegging, eller modifiserng av bærende konstruksjoner.
Små motorerer er det lettest, og helst boxermotorer. Subaru har en turbomotor som passer over ved hjelp av girkasseadapter og endel mekking på motorfest etc.
Dette er et forholdsvis "vanlig" motorbytte for de som vil ha turbo i bobla, har jeg inntrykk av.

Her er tråden min om dieselmotor, hvis det skulle være til noen hjelp...
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #19 på: desember 11, 2008, 10:55:08 am »

 Sjokkert fysj diesel i bobla, diesel hører hjemme i båter og annleggsmaskiner, har en td fra en transporter liggende om noen er så tullate at dem vil ha noe slikt  Gliser
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Ragge
Supermedlem
*****
Innlegg: 531
Bosted: Tennfjord


Tlf 95773556


Vis profil
« Svar #20 på: desember 11, 2008, 18:44:14 pm »

Gti motor i en boble er jo en gøy tanke..
Husker godt denne: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2043130 tror nok den er litt tungsolgt pga selgeren. Jeg har hatt litt kontakt med han, og en mer reservert bilselger skal du lete lenger etter.
Loggført

Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #21 på: desember 12, 2008, 03:55:34 am »

Sjokkert fysj diesel i bobla, diesel hører hjemme i båter og annleggsmaskiner, har en td fra en transporter liggende om noen er så tullate at dem vil ha noe slikt  Gliser

Hver sin smak. Kaller du meg tullete får du være deg om det, jeg kjenner ikke deg og du kjenner ikke meg.
Offtopic de luxe, forresten.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: desember 12, 2008, 09:23:39 am »

Gti motor i en boble er jo en gøy tanke..
Husker godt denne: http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2043130 tror nok den er litt tungsolgt pga selgeren. Jeg har hatt litt kontakt med han, og en mer reservert bilselger skal du lete lenger etter.

Ja det må være selgeren, for bilen er jo one sweet ride..  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #23 på: desember 12, 2008, 12:59:23 pm »

Sjokkert fysj diesel i bobla, diesel hører hjemme i båter og annleggsmaskiner, har en td fra en transporter liggende om noen er så tullate at dem vil ha noe slikt  Gliser

Hver sin smak. Kaller du meg tullete får du være deg om det, jeg kjenner ikke deg og du kjenner ikke meg.
Offtopic de luxe, forresten.

Så da er du kansje interesert i den tdèn som ligger å roter i krok på verksted?  Gliser
men HALLO Diesel i en personbil! feil i min verden, men e no ikke så lite tullate skjøl hehe
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #24 på: desember 12, 2008, 13:26:36 pm »

Dette er løsninga   om man vil kjøre billig  Gliser
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #25 på: desember 12, 2008, 13:30:51 pm »

Nevner ikke navn men en i klubben vår laget en gang adapterplate og satte en vw 1,6 diesel i ei 70 talls boble. Mest for morro tror jeg. Bilen er sikkert spiker nå.
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!