april 25, 2024, 15:49:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: eu kontroll på 58 mod  (Lest 5525 ganger)
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« på: desember 08, 2008, 23:07:53 pm »

hei sann, jeg ringte satans vegvesen her om dagen og spurte om jeg måtte ha en kontroll på bobla for å få skilter på den, som jeg regnet med at jeg måtte, men jeg fikk også beskjed om at jeg måtte ha den vanlige eu kontollen annenhvert år som på nyere biler, men jeg trodde den var fritatt fra det. er den noen som har en 58 mod boble som må ha eu kontroll ?
Loggført

FOLLO VW KLUBB
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 08, 2008, 23:22:48 pm »

At tilsynet kan kreve visning før skilter er helt riktig, akkurat som de kan kreve visning av hvilken som helst annen bil.
Om de mener at pre -60 biler ikke er fritatt for EU tar de FEIL. Sånn er det.
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: desember 08, 2008, 23:26:48 pm »

de på BT har ikke altid helt peil på hva de snakker om . jeg har stått og krangla med ei dame der for hu nekta og slå inn nummeret på bobla mi . det er bare tall og ikke no bokstaver . jeg sto og forklarte att det var gamelt oslo nr men hu fikk det ikke inn i hue . til stutt fikk jeg overtalt hu til og prøve og se hva som skjedde  Sjokkert oy det var jo en bil med det nummeret jo  Hæ

har hørt du må vise den en gang for og få skilter , i hvertfal vis den er fra et annet land . men ikke mer en den ene gangen
« Siste redigering: desember 08, 2008, 23:37:01 pm av anders. » Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: desember 08, 2008, 23:34:54 pm »

Synd att på i kvart distrikt sitter det kvar ein baron og hersker med sine egne regler....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: desember 08, 2008, 23:37:29 pm »

Henvis evt. til §1 i "Forskrift om periodisk kontroll og utekontroll av kjøretøy".
Link: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20020808-0875-001.html

Loggført
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: desember 08, 2008, 23:40:07 pm »

er den noen som har en 58 mod boble som må ha eu kontroll ?

Nei, takk og pris..  Gliser
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 08, 2008, 23:56:43 pm »

Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: desember 14, 2008, 18:52:07 pm »

takk for alle svar, jeg får bare ta en tur på biltilsynet å si at jeg skal ha skilter på denna bilen, å ikke spørre om den trenger noen kontroll så går den kansje greit.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #8 på: desember 14, 2008, 20:23:25 pm »

jeg måtte vise min en gang + etterkontroll for å utbedre det som ble anført. som anmerkning.. det er -59mod. for den sto ikke i autosys systemet...  Osteaktig. men det var en vanlig kontroll og kun en gang Gliser Gliser Gliser,
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #9 på: desember 15, 2008, 12:38:03 pm »

Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres

...og hvordan vet vi om den er i Autosys?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #10 på: desember 15, 2008, 15:19:31 pm »

Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres

...og hvordan vet vi om den er i Autosys?

Da ringer du BT og opplyser chassisnummer, så finner de kjapt ut det.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 15, 2008, 18:12:19 pm »

Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres

...og hvordan vet vi om den er i Autosys?
Internnummer det Blunker
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: desember 16, 2008, 13:48:02 pm »

er den noen som har en 58 mod boble som må ha eu kontroll ?

Nei, takk og pris..  Gliser

+1  Gliser
Loggført

godlune
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #13 på: desember 16, 2008, 13:52:45 pm »

Slapp unna selv da jeg tok med meg bilene mine fra USA.. To splittbobler og en låvedør...
Loggført
Gilbert
Seniormedlem
****
Innlegg: 264
Bosted: Jessheim/Maura



Vis profil
« Svar #14 på: desember 26, 2008, 14:47:44 pm »

Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.
« Siste redigering: desember 26, 2008, 14:49:21 pm av Gilbert » Loggført

1958 vw boble
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #15 på: desember 26, 2008, 22:41:01 pm »

Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.

Dette er rett og slett feilbehandling.. Hvis det kan dokumenteres at bilen er en 58 skal den ikke på EU annethvert år. Alle importbilene slipper jo unna.. Tar du hjem en boble nå som er førstegangsreg i Norge i 2008 skal den kun vises for førstegangsregistrering, ikke på EU..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: desember 27, 2008, 16:02:33 pm »

Ja og svaret jeg fikk når jeg spurte hvorfor man slipper før 60 var at disse bilene var så annerledes at det ble vanskelig å utføre vanlige eu-kontroller på dem.
Loggført

1957 Type 2
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: desember 27, 2008, 20:44:29 pm »

har hørt noe snakk om at det kommer en endring på denne regelen (om at alle biler før '60 slipper eu-kotroll) og det går på at alle biler med stiv framaksel slipper eu-kontroll, og bakgrunnen for dette er at de gamle stive akslene skal visst ha mye færre ledd og overføringer som det kan bli slitasje i... Dette er ikke bekreftet, ofisiell info, men lkommer fra en kjenning med 50 års erfaring fra bilbransjen, så det kan jo hende han vet noe mer enn oss dødelige. Det kan jo være at man rundt p de lokale trafikkstasjoner har så smått begynt å innføre dette (...)
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #18 på: desember 27, 2008, 21:09:30 pm »

Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.

Det er et felt for førstegangsregistrering i vognkortet, og hva som er utfylt her, bestemmer om du skal ha eu-kontroll eller ikke. For biler i dag, blir dette fylt ut etter evt opprinnelsesdokumenter. På 50 og 60 tallet, er denne datoen ofte satt til førstegangsreg i Norge (min er produsert og reg  i tyskland i 55, men på reg dato i vognkortet står det 57, da den blei reg i Norge). Tror faktisk du må dokumentere reg. dato i utlandet for å få omgjort dette i vognkortet. Og jeg lurer på hvordan det tyske motorvogregisteret virker, kunne likt å sjekket opp min bils tyske historie. Den ble levert til Raffay's i Hamburg, muligens som demobil.

Ellers er vel LMK rette instans for slike spørsmål.
« Siste redigering: desember 27, 2008, 21:14:07 pm av kjells » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!