april 20, 2024, 11:59:39 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Garasje tråden..  (Lest 2708 ganger)
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« på: desember 09, 2008, 01:50:12 am »

Har 1stykk sliten garasje med ruglete mur gulv og plankevegger ..

har noen tanker om oppgradering ..

selvsagt starte med å tømme garasjen HELT .

fjerne alt av spiker og ymse hyller på veggene ..

fore ut veggene med ca 10cm .legge i glava . Men usikker på hvordan type vegger jeg vil og bør ha. Spon eller gips?
Gips er jo brannsikkert såsålenge før varmen går gjenom men et rent h..... å få festa skap/hyller i pluss at hjørner etc er utsatte plasser og gipsen sprekker. dermed er jo spon et bra alternativ mener jeg., men dog ikke brannsikkert. Uansett gått bra i alle år med de plankevegga å for en slik hobby amatør mekker jeg er.

Nye vinduer .(3.stk) som er isolerte. sitter gamle slitne, trekkfulle vinduer der nå.

Gulvet er delvis støpt oppat for ca 10 år siden ..men resterende gammel betong må ut, for å så deretter legge på et jevnt lag utover det hele . men går med en tanke om å lage ei enkel smøregrav. men mye arbeid da for et hull i gulvet så vet ikke om jeg gidder.

Og hva anbefaler dere til ferdigbehandling av gulvet. bare jevn betong eller epoxy maling??

noen undrer seg at jeg ikke har nevnt taket? treplank det også, bra isolert oppå garasjen så her trengs det kun et par-tre strøk med hvit maling..

Lysmessig må jeg ha en kraftig oppgradering, varme? jo.vel ..enn så lenge har jeg ei diger byggtørke som funker fint.det skumle med denne er at jeg fyrer på avg fri diesel ,noe som gir masse eksos (kullos) som spyr rett ut i rommet samtidig som byggtørka suger masse luft inn i andre enden . kan gi en del ubehagelige opplevelser hvis man ikke lufter ut innimellom. på sikt kanskje en varmepumpe?? kjøpe fra qxl/netthandelen for å installere selv. bruker ikke 15-20k på ei ferdig montert pumpe. GladGlad


garasjen har også en liten bod på ca 10kvm som har egen dør fra yttersiden, her var planen å åpne opp ene tverrveggen slik at jeg får dør rett inn i garasjen .rive ut det morkne plankegulvet fra tidlig 1900 tallet:P fylle i betong.. lage kratige trehyller på veggen til å lagre gromme vw deler.. 

Høres dette greit ut ? forslag mottas med takk.Glad god jul

Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #1 på: desember 09, 2008, 04:33:54 am »

garasjen har også en liten bod på ca 10kvm som har egen dør fra yttersiden, her var planen å åpne opp ene tverrveggen slik at jeg får dør rett inn i garasjen .rive ut det morkne plankegulvet fra tidlig 1900 tallet:P fylle i betong.. lage kratige trehyller på veggen til å lagre gromme vw deler.. 

Kjøp isåfall noen kraftige låser og, så ikke Harry Hoover kommer og suger med seg alle delene dine i nattens mulm og mørke.
Ellers syns jeg planen din høres vettug ut, selv om jeg på ingen måte er noen snekker eller byggingeniør.
Denna byggtørker'n din syns jeg hørtes i overkant skummel ut, men...
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
uerfaren
Juniormedlem
**
Innlegg: 85
Bosted: Oslo



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 09, 2008, 05:27:59 am »

hei hei! Er rørlegger og har vært på en store prosjekt så kan jo gi deg noen forslag sånn utifra ren erfaring.
Hvis du lager deg en plan over hvor hvilke vegger du tenker å bruke til å bære ting så kan du slippe en del unødvendig arbeid og materiellkostnader.
Er samme metode som jeg bruker når jeg bygger et bad, fordi det er jo ikke alle veggene som skal ha baderomsskap på seg. Så på de veggene du tenker skal være bærekraftige kan du sette opp en sponplate i stenderverket i det område du skal feste ting på også dobbelt gipslag oppå der igjen, hadde vel brukt det på alle veggene slik at du i det minste kan bruke en vanlig plugg og skrue for henge opp ting som ikke veier så mye.

På gulvet så hadde jeg vel lagt på noen lag med epoxy, er greit å ha muligheten til å kunne vaske gulvet og ikke ha oljeflekker og annet som har trengt inn i gulvet, snakker der utifra ren erfaring med god gammel gjengeolje som lukter drit og som ikke går ann å vekk fra betonggulv når det først har kommet seg inn der.

Men som sagt, det lønner seg å planlegge litt på forhånd, noen arbeidstegninger over hvordan du tenker å ha det osv. Sponplater i stenderverket der du trenger bærekraft og dobbelt gipslag på alle veggene så har du en prima jobb gjort og en garasje som varer leeeenge  Osteaktig

Isaac
Loggført

Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 09, 2008, 06:58:29 am »

å bygge inn spon i stenderverket har jeg faktisk ikke tenkt over er mulig, ikke dumt det nei. men trenger vel ikke 2 lag med gips over hele garasjen, kun der jeg ønsker å kunne ha mulighet til å feste ting.  Når det gjelder låser så er det en hjemmelaga flis isolert dør der nå .denne vil jeg bytte ut med en isolert port som går opp i taket. døra fra utsia inn i boden blir spikra igjen.. vinduene har jeg ikke tenkt så mye på enda,men kanskje ikke dumt å lage et gitter å bolte fast til veggen på innsia.

Men så det er sagt. aldri hatt innbrudd av noe slag. garasjen ligger hjemme på gården midt på svareste bygda. hadde vært værre i et villa strøk.

Men når alt kjem til alt ..er det mye mere motiverendes å mekke god gammel luftkjølt i en lys og trivlig garasje enn i en mørk og trist garasje ..innvestering for framtia hvertfall ..

Og jeg har en anna ide. ser mange har bygd inn lysarmatur nederst i vegga for å få bra lys på siden av bilen .dette er ikke noe dum ide. ..
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 09, 2008, 07:49:30 am »

Monterer du armaturer ca 1 m opp fra gulvet rundt hele i tillegg til armaturer i taket så får du perfekt arbeidslys Glad
Med andre ord ikke monterer armaturene helt nede ved gulvet... Glad

Kjør gips på alle vegger. Planlegg litt når du setter oppreisverket, og så legger du inn ekstra stendere der du har tenkt til å henge opp og forankre ting på veggene.
Kjører du også standard 60 mellom hver stender så er det ikke noe problem å finne disse igjen når du skal skru opp ting heller.
Jeg pleier å skru f.eks. en lekt eller en kryssfinerplate utenpå gipsveggen for å så skru f.eks. ett skap på denne om skapet ikke får nok feste i stenderne.

Kjør hvite tak og vegger, og lyst epoxy gulv. Ta gjerne ett par strøk ekstra på gulvet så har du ett gulv som holder i mange mange år og som er enklere å holde rent.
Det samme gjelder tak og vegger, mal 2-3 strøk slik at du enkelt kan dra over med vaskefilla uten at den setter seg fast.

Gå bananas med stikkontakter, Disse kan to f.eks. montere på kabelen mellom armaturene som du henger 1m over gulvet.
Jo flere stikkontakter, jo mindre skjøteledninger slengende på gulvet Blunker

Siste tips, monter kompressoren i boden! Da slipper du at denne tar opp plass og ikke minst støyer inne i selve garasjen.
Og du kan da også fleske til med en eller to størrelser større enn hva du hadde gjort om den skulle stå inne i garasjen Blunker

Lykke til!
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #5 på: desember 09, 2008, 08:58:03 am »

Høres ut som et digg prosjekt! Siden du også er nybegynner kan du jo ta en titt på mitt prosjekt:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8910.0.html

Jeg har lært masse av de kommentarene jeg har fått av folk og tips i tråden iallefall!

Stenderverk er ikke noe problem å sette opp på cc 60cm - veldig enkelt og da har du alltid noe å henge i!
Gips er i seg selv ikke noe problem å bruke heller, husk bare at du ikke skal male den før du setter den opp. Maling gjør den sinnsvakt skjør.

Stikkontakter er veldig lurt, og lamper på ca 1 meter (arbeidshøyde) er nok også en fordel. Har du råd - bruk mye lys.

Hvorfor setter du ikke byggtørka di utenfor i et lite "hundehus"?
varmen spyler du inn i garasjen, avgassene ut i luften - da blir også det mindre lyd inne.
Høres ut som om du har ett flott prosjekt foran deg. Ikke mist motet når du har begynt med noe for det der kommer til å ta masse tid (tips er å få med noen kompiser til dette)!

Ta gjerne bilder! =) Jeg er veldig glad i bilder hehe.

Skal du male tak og vegger anbefaler jeg også hvit matt maling. Det er såå enkelt!
Byggmax har en latexmaling til 99,- denne brukte jeg på alt av tak og 1 vegg.
Veldig fornøyd med den intill jeg prøvde Flügger sin.
Brukte halvparten av Flüggermalingen på samme kvm som med latexmalingen. Men igjen kostet jo Flügger sin 700,- for 10 liter og Byggmax sin 99,- for 10 liter. Byggmax har altså mer en god nok maling!

Gips og glava demper jo også endel av den unødvendige lyden du får fra skruing, samt at gips et et hakk mer brannsikkert.
Lykke til, gi oss gjerne bilder! =)
Loggført

... it's an adiction ... 
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 09, 2008, 09:10:58 am »

Et godt triks er å plate veggen med finerplater før gipsen
Kan med fordel gjøres på de veggene som skal arbeidsbenk pluss henge opp ting
Loggført

 
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #7 på: desember 09, 2008, 09:36:02 am »

Hvis du skal stendre på nytt må det vel direkte frarådes å ha noe som helst annet enn 60 cm cc, da gips/sponplater er tilpasset dette med bredde 120cm.
Forøvrig som andre sier, tenkt gjennom hvor ting skal henge på veggen, passer det ikke med stendre gjør på med spikerslag. Spikerslag er bortimot gratis siden du bruker overskuddsmaterialer fra byggingen.
2lags gips er kanskje en fordel mtanke på brann/forsikring, noen andre som kan dette?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: desember 09, 2008, 10:00:32 am »

Jeg ville malt med blank maling, og ikke matt. Driten setter seg mye bedre fast i matt maling og er vanskeligere å vaske ( vel, vaske blir vel ikke det store temaet, regner jeg med). Du vil skjønne hvorfor om noen år.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 09, 2008, 18:03:51 pm »

Tenk på om du trenger vinduer eller kan blende dem igjen. Godt innvendig lys vil kunne oppveie tapt lys fra utsiden - og du får mer veggplass! Erfaringen min er at du aldri får nok vegger til hyller og å henge opp verktøy. Mindre utsatt for innbrudd også.

Støtter forslaget om kompressor i boden.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!