mars 28, 2024, 11:44:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ny radio med gammelt utseende  (Lest 7511 ganger)
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #30 på: desember 11, 2008, 02:21:01 am »

disse har ikke digital radio, så da spiller det ingen rolle. Du kan tune inn akkurat den frekvensen du vil Glad
Javist ja.. da blir det nok en slik en i julegave til meg i år.. eller kanskje en bør vente litt å se om krona styrker seg litt igjen
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #31 på: desember 11, 2008, 07:53:58 am »

Artig radio. Jeg har sett noe lignende hos vintageradio eller hva det firma het. De hadde en manuell radio som ser ennå mer vintage ut og med AUX port bak på spilleren.

Skal dere bestille en slik så vær klar over at dere har ingen garanti eller reklamasjonsrett om noe skulle gå galt med den. Radioen på disse er oddetalsradio så den fungerer dårlig i Norge. Det er mini-USB i front. Så en overgang må kjøpes for å bruke vanlig minnepenn som filkilde og jeg kan se for meg at det er litt knotete å ha en kabel hengende ned fra dashbordet med minnepenn i.

Valgfrie knapper, men ingen i ivory. Men er vel ikke noe en sprayboks ikke løser Glad
http://www.retrosoundusa.com/products/details/id/64

Stort sett alle kanaler jeg får inn i bilen er oddetall.. 102.5, 94.7 osv. Hvorfor er det ingen garanti på disse? Er det noe spesielt hvis du kjøper fra et annet land? Det står jo at man har 12 måneders garanti på siden.


Da er du en av få. Norge sender FM på parrtall. USA sender på oddetall. Du får inn noen kanaler, men ikke alle og ikke optimalt. Det er sikkert 12mnd garanti på denne i USA. Men hvordan skal du forholde deg om den går istykker. Sende den tilbake til USA?? Det er neppe noen world wide garanti og kostnadene med å sende den frem og tilbake er så høye at det ikke er lønnsomt. Ofte har de "limited wanranty" i USA. Noe som gjerne betyr at garantien kun utstedes om produktet er montert av autorisert montør el.l.

Jeg er i bilstereobransjen, så kan ett og annet om dette Glad

Kan du forklare dette med frekvenser litt mer utdypende? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Sjekket frekvenslistene hos både NRK og P4 og de sender like mye på oddetall som partall etter hva jeg kan se.
Skjønner heller ikke at dette kan være noe problem egentlig, for en radio søker da på frekvens med en desimal og 0,1 i stigning uansett? Hvis ikke hadde jo halvparten av frekvensene som radiokanalene benytter her i landet vært ubrukelige?

Når det gjelder garanti, så er jeg enig i at det er upraktisk at selger er i USA, men det gjelder jo egentlig all handel fra USA og utlandet......
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #32 på: desember 11, 2008, 08:01:54 am »

Ikke helt overbevist.. Jeg ville heller gjort en av to ting: Montert original radio i dashen og moderne spiller i hanskerommet eller montert en moderne spiller diskret selv om den ikke passer helt inn.
Er ikke særlig fan av sånne "retro men allikevel helt feil" greier. Da synes jeg det er bedre med noe som ikke forsøker og se ut som noe det ikke er..
Ikke ment som et surt oppstøt i debatten her, bare en personlig mening  Glad

Det finnes også firmaer som konverterer originale 50- og 60-talls radioer til FM og MP3, bytter vel hele innmaten men lar alt det synlige være. Koster nok litt, men du verden så mye bedre det ser ut.

Enig med deg at den kan bli feil i endel biler, men det er alt etter bruken og looken man ønsker føler jeg.
I en bil som brukes mye er det ganske upraktisk å ha en skjult radio, og ikke minst trafikkfarlig. Å benytte hanskerommet er en passe grei løsning, men det rommet kan være fint å ha til andre ting... Ikke akuratt mest oppbevaringsplass i gamle VW`s Blunker
At moderne deler skal se moderne ut blir vel kun et definisjonsspørsmål når man vet at retro-look er moderne....
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
frodeah
Medlem
***
Innlegg: 158
Bosted: Krokstadelva, Buskerud



Vis profil WWW
« Svar #33 på: desember 11, 2008, 09:37:19 am »

Enig med Berger. Har akkurat sjekket frekvensene på P4 og i alle fall på hele det sentral østlandsområdet sendes det for det meste kun på oddetall. Se linken her: http://www.p4.no/teknisk/frekvenser.aspx. De som kjører amerikansk bil med orginal radio ville vel da også hatt et problem, men der ettermonterer man kanskje for det europeiske markedet?
Loggført

Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #34 på: desember 11, 2008, 18:00:14 pm »

Noen som vet om disse går på 12 eller 6 volt?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #35 på: desember 11, 2008, 18:01:34 pm »

VINTAGE STYLE 12-VOLT DIGITAL AM/FM RADIO står det på Cip1.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #36 på: desember 11, 2008, 20:29:03 pm »

Artig radio. Jeg har sett noe lignende hos vintageradio eller hva det firma het. De hadde en manuell radio som ser ennå mer vintage ut og med AUX port bak på spilleren.

Skal dere bestille en slik så vær klar over at dere har ingen garanti eller reklamasjonsrett om noe skulle gå galt med den. Radioen på disse er oddetalsradio så den fungerer dårlig i Norge. Det er mini-USB i front. Så en overgang må kjøpes for å bruke vanlig minnepenn som filkilde og jeg kan se for meg at det er litt knotete å ha en kabel hengende ned fra dashbordet med minnepenn i.

Valgfrie knapper, men ingen i ivory. Men er vel ikke noe en sprayboks ikke løser Glad
http://www.retrosoundusa.com/products/details/id/64

Stort sett alle kanaler jeg får inn i bilen er oddetall.. 102.5, 94.7 osv. Hvorfor er det ingen garanti på disse? Er det noe spesielt hvis du kjøper fra et annet land? Det står jo at man har 12 måneders garanti på siden.


Da er du en av få. Norge sender FM på parrtall. USA sender på oddetall. Du får inn noen kanaler, men ikke alle og ikke optimalt. Det er sikkert 12mnd garanti på denne i USA. Men hvordan skal du forholde deg om den går istykker. Sende den tilbake til USA?? Det er neppe noen world wide garanti og kostnadene med å sende den frem og tilbake er så høye at det ikke er lønnsomt. Ofte har de "limited wanranty" i USA. Noe som gjerne betyr at garantien kun utstedes om produktet er montert av autorisert montør el.l.

Jeg er i bilstereobransjen, så kan ett og annet om dette Glad

Kan du forklare dette med frekvenser litt mer utdypende? Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Sjekket frekvenslistene hos både NRK og P4 og de sender like mye på oddetall som partall etter hva jeg kan se.
Skjønner heller ikke at dette kan være noe problem egentlig, for en radio søker da på frekvens med en desimal og 0,1 i stigning uansett? Hvis ikke hadde jo halvparten av frekvensene som radiokanalene benytter her i landet vært ubrukelige?

Poenget er at i USA bruker de bare annenthvert step, altså 94.0, 94.2, 94.4 (eller var det 94.1, 94.3, 94.5...) etc, mens her i Norge bruker vi alle tidelene. Så jeg er ikke helt enig med Pål at det BARE brukes partall i Norge, er nok sånn ca 50/50 statistisk sett.

Problemet med en radio designet for det amerikanske markedet er at den tuner inn bare på annenhver, slik at du får ikke inn alle frekvenser helt skarp, du bommer med 0.1 MHz på ca halvparten av stsjonene.

Roy
Loggført
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #37 på: desember 14, 2008, 12:20:07 pm »

Enig med Berger. Har akkurat sjekket frekvensene på P4 og i alle fall på hele det sentral østlandsområdet sendes det for det meste kun på oddetall. Se linken her: http://www.p4.no/teknisk/frekvenser.aspx. De som kjører amerikansk bil med orginal radio ville vel da også hatt et problem, men der ettermonterer man kanskje for det europeiske markedet?

I en bil jeg tok inn fra USA, fikk jeg kun inn P1 eller var det P2. Den hadde orginalt montert stereo, men har aldri hatt problemer med ettermontert annlegg i biler fra USA. Dette er jo en ettermontert sak, så det burde vel fungere....
Loggført

http://www.typ15.com/                      

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #38 på: desember 14, 2008, 14:25:17 pm »

I europa har vi 100KHz båndbredde på hver kanal mens USA har 200KHz, regnet fra 88,1Mhz. Derfor er det ikke noe poeng for dem å ha radioer som søker i 100Khz stepp. Dobbelt så rask søkehastighet osv.
Vanligvis er det mulig å gå inn i service mode på moderne radioer og endre dette. Selve radioene er i mange tilfeller de samme som selges her eller i USA, bare forskjellig satt opp.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #39 på: desember 14, 2008, 18:25:49 pm »

Endel "kinaradioer" kan endre stepping, men ingen Pioneer, Alpine eller Kenwood modeller kan det. USA mangler også RDS om det er noe folk er opptatt av.

Uansett vil vel de fleste kjøpe denne radioen for å bruke den med en Mp3-spiller, minnepenn el.l og da spiller radioen mindre rolle.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #40 på: desember 14, 2008, 18:32:29 pm »

Endel "kinaradioer" kan endre stepping, men ingen Pioneer,

Helt feil. Min Pioneer kan endre stepping. DEH-BT75 ett eller annet..
Bare gå inn på menyen da spilleren er avskrudd, så ser du dette selv.
Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #41 på: desember 14, 2008, 18:33:59 pm »

Stemmer, du har helt rett. Var litt kjapp i svingen der jeg. DEH-P75BT heter nok den du har Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
EGOtrip
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Lillehammer


It´s not the fart that kills, it´s the smell.


Vis profil
« Svar #42 på: desember 14, 2008, 18:38:34 pm »

Viste det var en P der ett sted..
Hadde bare bytta plass på de.
Syns det virka litt rart, derfor jeg ikke skrev inn hele å la til ettellerannet.
Vet ikke hvilke valg det er i menyen, om det er 100.200.400 osv. for har bare bladd gjennom.
Må lære seg oppsettet vettu, uten å lese bruksanvisningen.
Og siden jeg sjelden (les aldri) bruker radiofunksjonen, så har jeg ikke undersøkt steppene nærmere.
« Siste redigering: desember 14, 2008, 18:40:20 pm av EGOtrip » Loggført

69´ boble prosjekt
82´ 944 prosjekt
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #43 på: januar 21, 2009, 17:24:50 pm »

Artig radio. Jeg har sett noe lignende hos vintageradio eller hva det firma het. De hadde en manuell radio som ser ennå mer vintage ut og med AUX port bak på spilleren.

Skal dere bestille en slik så vær klar over at dere har ingen garanti eller reklamasjonsrett om noe skulle gå galt med den. Radioen på disse er oddetalsradio så den fungerer dårlig i Norge. Det er mini-USB i front. Så en overgang må kjøpes for å bruke vanlig minnepenn som filkilde og jeg kan se for meg at det er litt knotete å ha en kabel hengende ned fra dashbordet med minnepenn i.

Valgfrie knapper, men ingen i ivory. Men er vel ikke noe en sprayboks ikke løser Glad
http://www.retrosoundusa.com/products/details/id/64

Det står i manualen at den kan stilles inn på european fm modus, regner med at det bedrer mottaket?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!