april 28, 2024, 20:16:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kupe Varmer 12V vil denne varme opp bobla mi?  (Lest 18944 ganger)
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« på: desember 16, 2008, 23:05:16 pm »

Eg skal hente ny bobla mi (1303 73 mod) i Moss og Frakten over fjellet til Vestlandet en gang iløpet av 3-4ukers tid, problemet er at det ikkje er noe form for vameapperat i den, eksos anlegget er skifta så det er ikkje varmepotter på det, så det er ingen mulighet å hente motorvarme, lurer da på å montere en kupevamer fra biltema: http://www.biltema.no/  søk på vare nr 40420

her er info`n om den: Kupévarmer, 12 V
Med keramisk varmeelement og kontaktplugg for tilkobling til bilens sigarettenneruttak (12 V). Gir varme straks, ingen venting på at motoren skal varmes opp. Effekt 200 W. Timer med innstillbart tidsintervall 10 min–3 h.

noen spørsmål ang denne: vil denne varme opp kupe`n slik at eg slepper dugg på vinduene?
vil dynamoen min greie å produsere nok strøm til batteriet mitt slik at det ikkje går tomt for strøm (motorener en 1600), Er det fare for at kupevarmeren går seg varm (bilturen tar ca 9 timer.) noe spessielt eg må passe på ved å bruke en slik? hvor er det best å plassere den osv?

Kupe varmeren skal kun brukes til denne turen, da dette ser ut til å vere en rask,billig og grei løysing på dugg problemet? + eg får litt varme i bilen? (skal kle meg som om eg skulle på fjelltur i -20 grader)


Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 16, 2008, 23:28:42 pm »

Har du sigarvarmar i bilen då?

Og du treng vel ikkje bekymra deg for overoppheting, for den skal vel ikkje stå på i alle 9 timane?? når det er blitt varmt, så kan du jo slå den av Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: desember 16, 2008, 23:33:33 pm »

Funker for og holde vinduer rene for dugg,kjøp et par stk og få dem mot ruta.Eller stikk på en Europris hvis du bor i nærheten av en,de har noe som går på gass til rundt 500 lappen,da snakker vi varme og duggfrie ruter.

Handler du på Biltema kjøper du bare en batteriledning 80502 og forgrening 43334 så er du i gang.
« Siste redigering: desember 16, 2008, 23:39:12 pm av Lundby » Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
OAS
Nybegynner
*
Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD


Vis profil

« Svar #3 på: desember 16, 2008, 23:42:09 pm »

Den klarer og holde frontruta duggfri men vil ikke gi noe varme.
Har selv kjørt 45mil med boble uten varmeapp i 7-8minus med en elektrisk vifte, ble ikke nødvendig og ta av varmedressen pga vifta nei Glad Glad
Loggført
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: desember 17, 2008, 16:47:37 pm »

Er det ikke like greit å leie bilhenger å hente den med da? Det må vel være bedre enn å fryse hele veien...
Loggført

72 1302 roadster
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: desember 17, 2008, 18:52:28 pm »


Handler du på Biltema kjøper du bare en batteriledning 80502 og forgrening 43334 så er du i gang.

Vil ikke anbefale denne løsningen. Viss du har to vifter blir det 400W. Det blir 33,33Amper. Ledningen tåler 30A og forgreningen bare 10A.....
Og du trenger ca 12amper til lys på bilen, så har den likestrømsdynamo vil du gå tom for strøm også etter en stund. Regner nok med den har vekselstrømsdynamo på 50Amp, men det er ikke mye å gå på likevel.
Gå for en vifte og varmedress  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #6 på: desember 17, 2008, 18:59:02 pm »

det står i biltemas kataloger at denne gir 200w ja.... er det itte samme effekten som med en bensin varmer Hæ
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #7 på: desember 17, 2008, 19:04:38 pm »

Funker for og holde vinduer rene for dugg,kjøp et par stk og få dem mot ruta.Eller stikk på en Europris hvis du bor i nærheten av en,de har noe som går på gass til rundt 500 lappen,da snakker vi varme og duggfrie ruter.

Handler du på Biltema kjøper du bare en batteriledning 80502 og forgrening 43334 så er du i gang.

Takker for alle svar:)

Har 2 stk Europris i nærområdet, har du noe navn, artikkelnummer og bilde av den som går på gass? blir nok den som blir aktuell da:) Er den bergenet for bil?
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #8 på: desember 17, 2008, 19:53:32 pm »

det står i biltemas kataloger at denne gir 200w ja.... er det itte samme effekten som med en bensin varmer Hæ

En bensinvarmer er på 2000 watt, altså 10 ganger mer effekt
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #9 på: desember 17, 2008, 20:07:57 pm »

haha ja da skjønner je Gliser går ann å overse et parr nuller Osteaktig
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #10 på: desember 17, 2008, 22:29:17 pm »

Etter litt leiting så fannt eg akkurat det eg trengte:) sjå Link: http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=5447

denne skulle gjøre jobben å billig i drift er den også:)Glad hva trur dere? sette den på gulvet på passasjer siden og flytte setet heilt bak skulle ikkje det fungere? varmer sikkert opp bilen på 5min:) trenger eg vifte på frontruta om eg greier få 20 varme grader i bilen med denne? (ovnen vil sikkert bli plasert på gulvet som beskrevet over, stripser den fast så den ikkje kvelver)


Takk for tipset Lundby.
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
sierra
Nybegynner
*
Innlegg: 10
Bosted: kristiansand



Vis profil
« Svar #11 på: desember 19, 2008, 11:44:21 am »

Sjekket ut linken; dette må vel være en smart løsning? Det er vel ikke forbud mot å ha gass-ovn i personbiler? Lykke til!
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: desember 19, 2008, 12:17:53 pm »

Gass-installasjoner i biler og bobiler skal godkjennes, så vidt jeg veit....

Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #13 på: desember 19, 2008, 12:29:58 pm »

Å bruke en gassovn på den måten høres ikke spesielt trygt ut. En boble er heller ikke et godt ventilert område hvis du ikke har tenkt å kjøre med vinduene åpne og da er i så fall poenget med gassovnen borte. Personlig ville jeg ikke veddet livet på at en gassovn til 600 kroner har en god nok sensor til å hindre meg i å dø fra CO-forgiftning.
Loggført

1969 Militær-buss
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #14 på: desember 19, 2008, 12:46:12 pm »

hadde nok heller hatt på meg kjeledressen je da og ja Trist husk på at alt som brenner dvs gass f.eks utvikler eksos og farlige giftstoffer
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #15 på: desember 20, 2008, 00:45:32 am »

Har diskutert litt med kammerater ang dette med gass og gift stoffer som det blir av dette, konklusjonen er vell i grunn grei, en gambler ikkje med livet sitt så da er desverre gass utelukket! Eg trenger ikkje varme i bilen for ikkje å fryse, Ull å diverse andre godsaker er jo oppfunnet for å holde på varmen, det som bekymrer meg er dugg på rutene slik at eg ikkje ser ut!!

Om bilen står i eit oppvarmet lokale ca 15-20 grader når eg skal begynne å kjøre så er det -5 grader hva skjer da etter ca 1 times tid og hvordan går eg fram for å holde duggen unna heile vegen (elekrisk vifte blir eg da å kjøpe 1stk av og gode klær det har eg:) men la oss sei at den elektriske vifta ikkje virker begynner bilen å dugge i løpet av den turen eller ikkje, evnt hva skjer om bilen har stått ute i -5 grader når eg henter den? den vil vell da dugge enda meir når eg setter meg inn i den??

Siste spørsmål vil 1stk elektrisk vifte på ca 200watt holde duggen unna vinduene sjølv med mangen minusgrader ute?


Takker for alle svar sålangt, å håper på noen gode råd vidare..
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #16 på: desember 20, 2008, 00:57:34 am »

Hvis bilen har stått i oppvarmet lokale på forhånd og er dønn tørr innvendig tror jeg ikke du vil få store problemer med dugg på rutene. Hvis du ikke aktivt går inn for å puste på frontruta og har litt glippe på ventilasjonsrutene går det nok helt fint.
Problemet er størst på biler som brukes om vinteren hvor man drar inn snø og fuktighet som blir liggende på gulvet, har fuktige klær osv. Har man da i tillegg halvbra effekt i varmeanlegget blir det enda mer dugg på korte turer når fuktigheten begynner og fordampe  Osteaktig

Jeg har kjørt boble uten varme om vinteren mange ganger uten problemer. Det verste du kan møte på er underkjølt regn. Uten varme fryser vannet på ruta samme hvor mye viskerne jobber. Har opplevd det et par ganger, ikke å anbefale.. Men som sagt, tror det går helt fint. Lykke til!
« Siste redigering: desember 20, 2008, 01:01:53 am av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: desember 20, 2008, 01:13:09 am »

Ta med deg ein duk/fidle til å tørke av dugg på ruta, med! I tilleg kan du jo ha med deg ei sånn isskrapa!

Trur du kjem langt med dei to tingena! Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ovejohan
Supermedlem
*****
Innlegg: 557
Bosted: breim



Vis profil
« Svar #18 på: desember 20, 2008, 04:01:18 am »

kjører bilen min heile tida på vinteren. Dugg vil det bli litt av til du får varm motoren, da forsvinner duggen etter hvert. Dette vil nok gå bra skal du se, Blunker
Loggført

1961 T-1 boble (Edna)
1969 T-1 boble (Turid)  (oppussing pågår)
2005 Vw passat 1.9 tdi 130hk

Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #19 på: desember 20, 2008, 06:47:13 am »

Har selv montert inn 2 stk slike varmluft greier på dashen i bobla. Den ene er fra Torshov, ikke sikker på watt på den i farta men det nok ca 200 vil jeg tro.
Den andre jeg har er handlet fra Netthandelen for noen år siden. Den hadde sigaretttenner plugg men den fikla jeg bort. Målte meg fra til hva som var pluss og minus og monterte så på batteri og kaross.
Det er denne måten en kobler til saken fra Torshov på også.

Konklusjonen min er at saken fra Torshov funker fint til å gi duggfri rute akkurat der den står. Desverre er denne nå på passasjersida (i det håndtaket over hanskerommet) da den er for stor på førersida.
Den fra Netthandelen fungerer derimot ikke fult så bra, kunne kanskje blitt bedre hvis jeg monterte den nærmere ruta men heller tvilsomt.

Ingen av disse leverer nok varme til at det blir varmt i bilen og strømmen de drar gjør at jeg kan bruke de i kortere perioder på litt lengre turer uten problemer men hvis jeg setter de på for å tine is/fjerne dugg fra rutene og skal kun kjøre en kort tur så kan jeg få problemer med å starte etterpå igjen.
Hvis noen har lyst på bilder av denne høkkertløsninga så kan jeg knipse noen i dagslys nå i helga Glad

Vil tro at en lang kjøretur i boble uten varmepotter kan være kjedelig uten skikkelig klær. Ville nok gått for varmekjeledress og primus samt noen rett-i-koppen greier og termos med varm drikke på under veis selv.
Loggført

Pyrre
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Fiskarstrand



Vis profil
« Svar #20 på: desember 20, 2008, 17:04:23 pm »

Det er ikkje å anbefale å bruke dei gassvarmerane fra verken biltema eller europris, dei er ikkje beregna for innendørs bruk, veit om en båt som fikk løfta rorhus rett av og typane i båten savna hørselen ei god stund bere flaks at ikkje dei var dau.Hadde ikkje fyrt med nokke som ikkje skal vere i bilen. Sats på dressen eller kjøp en setevarmer og sett ræva på den.
Loggført

Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #21 på: desember 20, 2008, 18:07:48 pm »

Den Biltemavarmeren er seriøst det største drittproduktet jeg noensinne har kjøpt. Bråkte mye, varmet nada og knakk etter 2 gangers bruk
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #22 på: desember 20, 2008, 19:27:09 pm »

Den Biltemavarmeren er seriøst det største drittproduktet jeg noensinne har kjøpt. Bråkte mye, varmet nada og knakk etter 2 gangers bruk

Må si meg ganske enig der. Ledningen kan fint brukes til noe anna da..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #23 på: desember 20, 2008, 19:41:54 pm »

Hvorfor ikke sette inn de varmeboksene som skal være før turen. (Eller er den for ombygd.)
Loggført
godlune
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #24 på: desember 20, 2008, 20:02:01 pm »

Hvis det er mulig å få på plass varmepotter hadde jeg ikke vært i tvil! Hvis ikke hadde jeg spart pengene den skrotvifta fra biltema koster og brukt de på varm drikke på turen!
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: desember 20, 2008, 20:15:48 pm »

3 muligheter: haik med julenissen, vent til sommeren eller kjøp og monter Eber.ol.

Forskriftene krever nok at varmen funker når den er original utrustning vil jeg tro. Har kjørt originalt uten varme om vinteren men da ble frontruta slått neeeeeed.    Blunker            I vært fall minst 2 to store problemer: nedriming og kuuuulda kryper gjennom gulvet videre opp beina til blæra, men den stopper garantert ikke der.
« Siste redigering: desember 20, 2008, 21:18:31 pm av svenole » Loggført
Sniper
Medlem
***
Innlegg: 133
Bosted: Florø


Mean Machine


Vis profil
« Svar #26 på: desember 20, 2008, 22:54:42 pm »

Trur nok den er for ombyggd? her er bilen eg har kjøpt sjå link: http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=3913.0;attach=14904;image

no ser ein ikkje hvordan eksos anlegget ser ut her men vil tro det ser slik ut sjå link (øverste bilde): http://www.vwnorge.no/index.php/topic,7263.0.html

Eg har sjølv ikkje fått sett bilen i hvirkeligheten da en slekting av meg har betalt og henta bilen for meg så eg er ikkje sikker på detaljer ang dette! men er det eit slikt eksosanlegg som står på den så er det nok ikkje mulig å montere varmepotter sånn uten vidare?

Så biltema viftene er ubruklige.. hmmm begynner gå tom for idea eg da, en oppdatering bilen har ikkje noe form for vameapperat. eg skal frakte den fra Moss - vestlandet i ca Januar- Februar mnd. og vil da vere avhengi av å kunne få fjerne dugg som måtte komme på frontruta.
Loggført

VW Beach Buggy 1968, 1600 T1 Motor (Var Norges raskeste luftkjølte Beach Buggy) 
VW Beach Buggy 1967, 1600 T1 Motor (Million Dollar Baby)
VW 1303S 1973. 2Liter T4 motor (porsche styla) Solgt
VW 1303S 1973 1600 T1 Motor (Porsche Styla) Solgt
godlune
Medlem
***
Innlegg: 160
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #27 på: desember 20, 2008, 23:05:28 pm »

Hvis det er et slik anlegg, kan du montere varmepotter. Jeg har hatt slikt anlegg på flere biler og hatt varmepotter!
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: desember 20, 2008, 23:07:12 pm »

Om du kan montera varmeboksene på det, sånn utan vidare, kjem anpå kva type grenrør som står på potta! Vist den har uttak for varme, så går det fint, vist ikkje, må du ha nytt grenrør osv.. Dette sjekker du lett ved å opne motorluka, og ser om dei to luftrørene i papp, som går frå viftehuset, er inntakte og går ned i kjøleblekket og ned til eksosanlegget! Så kan du se under bilen, om dei kjem ned til grenrøret..... vist dei er på plass og tilkobla eksosanlegget, så er det laga til for varme.... men du har sikkert ikkje dette.. sidan du har j-tubes i staden for varmebokser..? Vist ikkje, treng du mest sannsynleg:

Nytt grenrør, varmebokser, nytt bakre kjøleblekk, nytt viftehus og nye friskluftslanger! Kanskje treng du berre nytt grenrør og varmebokser, vist du er så heldig att han som eigde bilen, berre tetta igjen uttaket på viftehuset, og tetta hola i kjøleblekket med noko.... vist du er uheldig, så har han kjøpt nytt, tett viftehus utan varmeutak, og nytt kjøleblekk utan hol for slangar...

Men detta kan jo slektningen din sjekka opp Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tele-75
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Alta



Vis profil
« Svar #29 på: desember 20, 2008, 23:35:16 pm »

Bare å kle seg godt å kjøre med sidevinduet på gløtt, funke bra det.
Har brukt gassvarmer på 4,2kw i folkevognbussen når jeg har stått parkert, blir varmt som f.. , men mye kondens i bilen
Loggført

Lykkelig eier av en vw transporter 75mod og en 94mod lang Caravelle med 2,5l bensin og automat

Tidligere VW

Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1973
Vw transporter dobbel cabiner 1600cc 1969
Vw transporter campingbil       1600cc 1971
Vw 411 stasjonsvogn             1700cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1973
Vw 411 LE sedan                   1800cc 1974
Vw boble                              1200cc 1961   
Vw boble roadster prosjekt      1600cc 1971
Vw transporter syncro  1,9 bensin       1989
Vw caravelle               2,1 bensin       1988
Muligens et par transportere som jeg har glemt + 5-6 passater/audi 80, 2 K70 og en haug med andre biler og kjøretøy.
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!