april 28, 2024, 22:23:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Rust under skinner til panserpakning, hva gjør jeg.....  (Lest 6431 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: desember 26, 2008, 13:16:31 pm »

Jobba litt med T-1776 i går og har oppdaget rust mellom skinna til panserpakning og karrosseriet. Har hørt at mange meisler av disse skinnene og bytter til andre gummipakninger som limes på panser eller på bilen. Usikker på om en slik løsning vil være aktuell på T-1776.

Jeg kan muligens slipe reint med vinkelsliperen og få bort mesteparten, men faren er at det alltid vil være litt brukt under der, dette vil jo komme frem i dagen til slutt.

Har noen erfaringer her ? Bilder av løsninger.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 26, 2008, 13:22:57 pm »

Meisle vekk dei gamle list-skinnene, sånn att du kjem ned på der rusta egentlig er, så sandbles du og rustesveiser/lapper dei holene som er der, er det verre så kan du jo gjera som Øystein: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10789.0.html Og skaffe deg den beten som du trenger, så sveiser du den inn...

Når du er ferdig med rustsveisinga så kjøper du deg litt sånt: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1895

Som du sveiser på... så er det berre å skaffa seg nye gommilister og du er ferdig (med mindre du skal lakke bilen)

 Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: desember 26, 2008, 13:32:57 pm »

Bilen skal lakkeres men jeg trenger ikke bytte hele delen. Det er ikke mye rust der, men litt mer enn sist jeg lakkerte bilen for ca 5 år siden. Han som har eid bilen før jeg kjøpte den tilbake har hatt den utendørs i noen vintre og derfor har nok litt mer rust enn nødvendig dukket opp.

Får meisle bort der det er rust, ikke vits i å bytte alt dersom jeg uansett må sveise inn seksjoner da disse nye kun er en meter lange.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: desember 26, 2008, 13:40:23 pm »

Var jeg deg hadde jeg droppet meislingen og heller valgt å slipe bort punktene med Black&Deckers superfil. VW har ikke grunnet bak disse listene så du bør vurdere å ta alle.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #4 på: desember 26, 2008, 13:42:19 pm »

Ville tatt bort hele listen - både på panseret og motorlokket. Bor ut sveisepunkter og slip ned til jevn flate.

Gå for den meksikanske løsningen - den er smart, og hindrer rust for alltid. Gjorde det på cab'en. Du får gummilist på f eks CSP - den klipses inn på panseret i stedet for skinnene.

http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nachladen.php?func=det&wkid=8484977536&rub1=Body&rub2=Seals,Seals,Bug,front&artnr=15796a&pn=0



« Siste redigering: desember 26, 2008, 13:51:29 pm av JFP » Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #5 på: desember 26, 2008, 13:52:47 pm »

Var jeg deg hadde jeg droppet meislingen og heller valgt å slipe bort punktene med Black&Deckers superfil. VW har ikke grunnet bak disse listene så du bør vurdere å ta alle.


Da fjernes alle, black & decker superfil, hvor kjøper vi den billigst ? Clas Ohlsson ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: desember 26, 2008, 14:44:37 pm »

Den er nok billigast på clas Ohlson ja

Men eg las ein plass korleis du enkelt løyser punktsveiser, og det var ved å bruke slipestein på vinkelslipar og slipe metallet over sveisen til det vart veldig varmt, då kunne du enkelt poppe av punktsveisene ved å stikke eit skrujern under og vri det rett opp!

Men då eg tok vekk lista på frontplata, då tok eg enkelt å greitt å slipte eit stort flatt skrujern og brukte det som meisel, lista poppa av med ein gong!
« Siste redigering: desember 26, 2008, 14:47:01 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: desember 26, 2008, 15:15:34 pm »

Kjekt å ha, kjøper ei b&d fil jeg.

Har noen bilder av løsningen med pakning på panser, bilde av et større felt, av fronten av bilen med panser åpent. Vil se hvordan det ser ut.

Hvordan blir det f.eks i buen i front på en bil med langt panser, og hvordan blir det rundt hjørnene oppe med vinduet.

litt skeptisk, blir mye stående på treff med åpne panser disse 80 talls lookerne vet dere.
Loggført

1961 T1 - Custom
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: desember 26, 2008, 21:14:46 pm »

Har noen bilder av løsningen med pakning på panser, bilde av et større felt, av fronten av bilen med panser åpent. Vil se hvordan det ser ut.

Hvordan blir det f.eks i buen i front på en bil med langt panser, og hvordan blir det rundt hjørnene oppe med vinduet.

litt skeptisk, blir mye stående på treff med åpne panser disse 80 talls lookerne vet dere.

Det er ikke så mye forskjell, egentlig, bare at stål-listen er vekk. Du fester Mexico-listen i falsen på panseret som vist på bildet over. Den ligger an mot selve karrosseriet og tetter.

Oppe under panseret foran frontruten fester du gummilisten i karroseriet slik at den myke delen av gummien vender opp (har dessverre ikke bilde av det).

Dette går supert på 1303 foran og bak, og løsningen er 100% tett - har testet på langkjøring i øs pøs. Og siden VW utviklet løsningen for Mexico-boblene, som jo er en enkel standard-boble, passer den garantert for 1200 og 1300 også.

Langt panser og skikkelig gamle greier vet jeg ikke noe om, men hvis det er mulig å klipse gummilisten innpå panseret på de bilene, så skulle det funke greit.


Her er et stemningsbilde fra sommeren 2007. Slik ser det ut fremme med listen borte:





Vet ikke om dette gjør at premier ryker og du mister all status i miljøet, men det var en berømt SCC-entusiast og Cal-looker som fikk meg til å gå for denne løsningen...  Osteaktig

« Siste redigering: desember 26, 2008, 21:18:42 pm av JFP » Loggført
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: desember 26, 2008, 21:24:36 pm »

Enig i dette Kjetil , slip vekk gammel skit før lakk , bruk Mexico listen , bestill til meg og . (1303 Cab -75) . Om ikke
Kjøp 912 rustfri og glem hele greia  Gliser Gliser
Mvh
Erich
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #10 på: desember 26, 2008, 23:38:46 pm »

Da var listene borte. Gud så mye rust og drit det var bakom der. Fjernet alt fremme og måtte stoppe da kona banket på garasjeporten og minnet meg på at noen av naboene våre feirer jul av andre grunner enn at det er Nissens bursdag..... Jeg bråkte visst litt..... andre juledag.... helligdag.... hvem vet...

Anbefaler alle som skal omlakkere bil til å fjerne dem.

Premier kommer nok min bil neppe til å få og status driter jeg i. Jeg ville bare at det skulle se bra ut og fungere. Jeg må prøvemontere dette før jeg lakkerer da jeg er opptatt av at panseret skal ligge pent mot karrosseriet. Snakket med en i klubben som monterte Mexico lister, kastet dem og sveiste på nye profiler til å feste originale gummier i. Han fikk ikke glipen fin nok og gikk derfor tilbake til originalt.

Erich, ser at en bil fremme og bak må ha 5 meter, jeg bestiller inn 10 jeg så ringer jeg deg når de er på plass. M¨å avvente bestilling litt da jeg holder på med å bestille rustfrie fangere jeg skal hente i UK. Mulig jeg klarer å dra med gummi derifra dersom de har. Kai snakket om at dette kunne skaffes lokalt, ringer ham i morgen.

Loggført

1961 T1 - Custom
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: desember 26, 2008, 23:44:07 pm »

Fine greier , Tenker på Arne Bøe kansje ...
Mvh
Erich

Stå på ..jul eller ikke
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: februar 14, 2010, 17:14:26 pm »

Gammel tråd men fortsetter lell..

Prøvde mine mexico panserlister og dette var jeg ikke fornøyd med. De var alt for tykke syntes jeg. Jeg tror nå at jeg har bestemt meg for å sveise på "originale" skinner ?

Skal til england på onsdag å hente deler og har nå bestillt komplett sett til fremme og bak. Blir morro å dra hjem på flyet denne gang. 2 staute karer i bakrus med 8 daymouldings skjermer og en hel koffert med deler.
« Siste redigering: februar 14, 2010, 18:23:49 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #13 på: februar 14, 2010, 21:03:24 pm »

skal du kvitte deg med mexi lista da? Glad kunne trenge den eg...
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #14 på: februar 14, 2010, 23:12:18 pm »

jepsi pepsi. Jeg har 2 stk mexico lister til panser liggende så jeg har nok lister til deg.

Så lenge du kan vente en ukes tid til jeg er tilbake fra england.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: februar 14, 2010, 23:46:48 pm »

Fortell gjerne meir om korleis listene var! Gjekk det ikkje an å få att lokka med lista på? Lik type som på JFP sitt bilde?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #16 på: februar 15, 2010, 08:17:50 am »

Listene passet som bare det, var faktisk imponert over hvor godt de satt fast i skjermkanten når de var montert. Syntes uansett de var for tykke. Panseret havnet vel 7-8 mm fra karosseriet og jeg liker bedre når det sitter så nært karosseriet som mulig. Mulig de ville satt seg bedre om jeg hadde dyppa de i varmt vann først, de var litt stive og kalde da jeg har senket varmen i garasjen betydelig grunnet litt lite aktivitet ute der for tida.

Nye skinner for standard gummilist fra heritage til hele bilen kom på kr 250,- i england inkludert frakt til der jeg skal hente resten av delene. Så lenge jeg uansett skal ha med 4 skjermer på flyet har jeg plass til slike selv om de er 110 cm lange. Blir en del ekstra arbeid, men nå er det i alle fall rustfritt under der.

Noen som vet om jeg nå må slipe av 2K epoxy som jeg har hatt på for så å bruke sveisegruning før jeg punksveiser eller om det skal gå greit ?

Hvor lang avstand mellom punktene er det originalt ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: februar 15, 2010, 11:46:12 am »

Når panseret var igjen, ser du tydeleg den store gummilista då? Dersom dei er tjukke og stive, hadde det jo kanskje gått an å snitte opp ytterste sida på lista, sånn att den lettare ville knept seg saman ?

Skal du sveisa på orginale må du fjerna all grunning og maling under der du ska sveisa, so er det berre å påføra sveisegrunning langs heile kanten. Ja og det er lurt å fjerna den svarte lakken på nye skinnene, den malingen er ubruklig. Fjern den på undersida og mal på sveisegrunning, so kan du sveisa.
Egentlig bør du sandblåsa dei nye skinnene, for du bør ha vekk all den transportlakken.. Når du skal lakka bilen og lakker over den svarte malinga, kan lakken flassa av igjen, fordi den svarte lakken ikkje heng fast.
meiner det er 5cm mellom punkta orginalt, men 3cm er sikkert bra å bruka
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: februar 15, 2010, 13:50:26 pm »

Kommer til å sandblåse skinnene først ja. Får bare brette opp armene og slipe vekk epoxy da... hadde håpet å slippe dette men det brenner vel opp uansett.
Loggført

1961 T1 - Custom
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #19 på: februar 15, 2010, 14:01:48 pm »

Ble anbefalt dette for noen år siden:

Pusse og grunne på begge sider
Deretter bruke de minste popnaglene som finnes for å montere skinnene

Gummilisten skjuler popnaglene på oppsiden og siden de er så små kan de knapt sees på undersiden

Fordelen er at du får gjort det hele skikkelig rent og grunningen ikke forsvinner igjen
Loggført

 
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!