april 25, 2024, 20:27:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til kjøp av kompressor.  (Lest 36939 ganger)
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: desember 27, 2008, 23:27:20 pm »

Holder på å fikser opp bilen min og har til nå brukt en 100 liters LUNA kompressor med motor direkte koblet til kompressorblokken. Denne streiker nå, sliter med å starte opp og i de fleste tilfellene sviver den rundt et par ganger og så ryker sikringen. Dersom jeg jukker ut og inn kontakten starter den som regel opp. Den trekker 12 Ah og jeg kjører den på 16 Ah kurs direkte uten annen last. LUNA kompressoren er min fars så den skal ikke fikses av meg.

Så, jeg planlegger å kjøpe meg en ny. Trenger uansett dette i garasjen. Biltema har en 100 liters (art 17-6033), har noen erfaringer med denne ?

Vi skal blandt annet slipe ned hele bilen med kompressoren så den må kunne levere litt luft.

Dersom andre har rabatter på liknende kompressorer som kanskje er et bedre kjøp så hyl ut.


Loggført

1961 T1 - Custom
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #1 på: desember 27, 2008, 23:58:03 pm »

Ser at den kompressoren på biltema er 3 fase, jeg må ha 1 fase så den utgår.
Loggført

1961 T1 - Custom
Paddington
Medlem
***
Innlegg: 239
Bosted: Holmestrand



Vis profil
« Svar #2 på: desember 28, 2008, 03:31:52 am »

50 liter holder i allefall Ikke du må ha 100l eller mer hvis du skal slipe mye
Loggført

61" t1 1200 deluxe
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 28, 2008, 06:47:32 am »

Jeg bruker 3 stk Gebe 50 liters kompressorer + 100 liter ekstra tank.
1695,- pr stk på Mekk på Maxi.
Disse tar mindre plass og er lettere å stue bort på garasjeloftet en en stor en.
Disse holder nok luft til å stå timesvis i glassblåsekabinettet.
Med stoppekraner mellom disse slipper jeg å starte opp alle når jeg skal ha litt luft og jeg får opp trykket fortere.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: desember 28, 2008, 09:54:13 am »

Jeg bruker 3 stk Gebe 50 liters kompressorer + 100 liter ekstra tank.
1695,- pr stk på Mekk på Maxi.
Disse tar mindre plass og er lettere å stue bort på garasjeloftet en en stor en.
Disse holder nok luft til å stå timesvis i glassblåsekabinettet.
Med stoppekraner mellom disse slipper jeg å starte opp alle når jeg skal ha litt luft og jeg får opp trykket fortere.

Dette hørtes jo litt interessant ut. Hvordan kobler jeg sammen, kjører en bare slange/rør mellom dem (med stoppekran montert) ? Har du mere info om disse kompressorene ? Hvor mye luft hver av dem produserer o.l.

Jeg skal kun slipe en bil så vi kan leve med litt kompressorstøy mens det pågår, samt ha nok luft til luftskralle, muttertrekker og punktblåser. Har ikke noen ekstra tank jeg kan bruke så jeg må klare meg med det jeg kjøper. Hvis jeg kobler 3 slike sammen har jeg jo 150 liter og 3 x hva de hver levererav luft i minuttet.

Hvorfor er disse så billige sammenliknet med biltemas 50 liters til over 5000,- ?
Loggført

1961 T1 - Custom
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: desember 28, 2008, 11:41:54 am »

Holder på å fikser opp bilen min og har til nå brukt en 100 liters LUNA kompressor med motor direkte koblet til kompressorblokken. Denne streiker nå, sliter med å starte opp og i de fleste tilfellene sviver den rundt et par ganger og så ryker sikringen. Dersom jeg jukker ut og inn kontakten starter den som regel opp. Den trekker 12 Ah og jeg kjører den på 16 Ah kurs direkte uten annen last. LUNA kompressoren er min fars så den skal ikke fikses av meg.

Så, jeg planlegger å kjøpe meg en ny. Trenger uansett dette i garasjen. Biltema har en 100 liters (art 17-6033), har noen erfaringer med denne ?

Vi skal blandt annet slipe ned hele bilen med kompressoren så den må kunne levere litt luft.

Dersom andre har rabatter på liknende kompressorer som kanskje er et bedre kjøp så hyl ut.



Hei!

Tanken med flere kompressorer er god, hvis du har flere 10/16A kurser. Har hørt at du bør ha 400-500l /min for å få en stabil lakkering. Og luftverktøy bruker fort 200-400l/min ved konstant bruk. Luftforbruket står som regel oppgitt i bruksanvisningen for luftverktøyet... En(eller flere) store tanker er en kjempefordel, da lufttrykket vil falle saktere, og du kan jobbe lengre før du må ta pause, hvis systemet ditt leverer for lite luft. Ville prøvd å "overta" 100l tanken til faren din, hvis denne kompressoren er defekt. Overganger , t eller x stykker, hurtigkoblinger o.l. får du f.eks. på TESS, Biltema og andre industrileverandører.
En annen ting, når du sier sikringen ryker, kan dette være pga kulden som er om vinteren. Mange kompressorer er levert uten en kaldstartventil (eller din er defekt), som gjør at de får problemer i kulda(sjekk om den starter greit når tanken er tom for luft, men har problemer når tanken er fylt med luft). Dessuten , hvis det er langt til nærmeste trafo, får du et stort spenningsfall, og motoren kompenserer det i oppstarten med å dra mer strøm, så sikringen ryker. Størst problem om vinteren, fordi det blir brukt mer strøm på linja totalt, noe som gir større spenningsfall. Sjekk med voltmeter i stikkontakta når du starter kompressoren.
Du kan med fordel også bytte olja på kompressoren, hvis det er lenge siden sist.
En fordel med flere kompressorer er også at du stiller de på litt forskjellig innslagstidspunkt, slik at det bare er en som slår inn ved vanlig bruk, neste kommer ved f.eks 0,2 bar lavere trykk. Mange muligheter.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 28, 2008, 11:42:24 am »

Gebe Powerair kompressor 50/3SVC
50 liters tank, luftmengde 230 l./min.,
slagvolum 356 l./min., el.motor 3,0 HK, 1-fase.

Til 1700,- er det ikke krise om du havarerer en av og til.
Å skaffe ny er ikke den store utgiften, samt du har ekstratank og deler fra den havarerte.
Kobles sammen med slange og vanlig kuleventil fra Biltema.
Jeg har ikke hatt noen problemer med mine, og disse kjøres hardt når jeg glassblåser i timesvis.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #7 på: desember 28, 2008, 12:22:14 pm »

Holder på å fikser opp bilen min og har til nå brukt en 100 liters LUNA kompressor med motor direkte koblet til kompressorblokken. Denne streiker nå, sliter med å starte opp og i de fleste tilfellene sviver den rundt et par ganger og så ryker sikringen. Dersom jeg jukker ut og inn kontakten starter den som regel opp. Den trekker 12 Ah og jeg kjører den på 16 Ah kurs direkte uten annen last. LUNA kompressoren er min fars så den skal ikke fikses av meg.

Så, jeg planlegger å kjøpe meg en ny. Trenger uansett dette i garasjen. Biltema har en 100 liters (art 17-6033), har noen erfaringer med denne ?

Vi skal blandt annet slipe ned hele bilen med kompressoren så den må kunne levere litt luft.

Dersom andre har rabatter på liknende kompressorer som kanskje er et bedre kjøp så hyl ut.



Hei!

Tanken med flere kompressorer er god, hvis du har flere 10/16A kurser. Har hørt at du bør ha 400-500l /min for å få en stabil lakkering. Og luftverktøy bruker fort 200-400l/min ved konstant bruk. Luftforbruket står som regel oppgitt i bruksanvisningen for luftverktøyet... En(eller flere) store tanker er en kjempefordel, da lufttrykket vil falle saktere, og du kan jobbe lengre før du må ta pause, hvis systemet ditt leverer for lite luft. Ville prøvd å "overta" 100l tanken til faren din, hvis denne kompressoren er defekt. Overganger , t eller x stykker, hurtigkoblinger o.l. får du f.eks. på TESS, Biltema og andre industrileverandører.
En annen ting, når du sier sikringen ryker, kan dette være pga kulden som er om vinteren. Mange kompressorer er levert uten en kaldstartventil (eller din er defekt), som gjør at de får problemer i kulda(sjekk om den starter greit når tanken er tom for luft, men har problemer når tanken er fylt med luft). Dessuten , hvis det er langt til nærmeste trafo, får du et stort spenningsfall, og motoren kompenserer det i oppstarten med å dra mer strøm, så sikringen ryker. Størst problem om vinteren, fordi det blir brukt mer strøm på linja totalt, noe som gir større spenningsfall. Sjekk med voltmeter i stikkontakta når du starter kompressoren.
Du kan med fordel også bytte olja på kompressoren, hvis det er lenge siden sist.
En fordel med flere kompressorer er også at du stiller de på litt forskjellig innslagstidspunkt, slik at det bare er en som slår inn ved vanlig bruk, neste kommer ved f.eks 0,2 bar lavere trykk. Mange muligheter.

Du har nok flere gode poeng her. Temperaturen kan være en medvirkende årsak her. Jeg må teste litt mer, garasjen er isolert så jeg kan sikkert kjøre opp varmen litt og se om det bedrer seg.

Uansett om vi klarer å fikse den 100 liters kompressoren er holmens løsning en aktuell løsning. Jeg får ikke kjøpe denne kompressoren av min far da han mener at han trenger den selv... han har jo 2 andre, men lider av samlemani.

Vi skal kun slipe og grunne bilen i garasjen. Skal lakkeres i boks på lakk verksted. T-1776 fortjener det syntes jeg.

Tar en tur til Maxi i morgen for å kikke på de 50 liters kompressorene jeg.
Loggført

1961 T1 - Custom
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: desember 28, 2008, 12:36:16 pm »

Fant ikke link i farten, men jeg har sett til tider en bedrift som annonserer 150l kompressorer på finn.no til 4500,- eller no i den duren. Kunne kanskje vært et alternativ.
Jeg vurderer tilsvarende selv...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
ole boban
Seniormedlem
****
Innlegg: 349
Bosted: porsgrunn men tidligere langesund


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #9 på: desember 28, 2008, 13:15:47 pm »

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14903648&sid=&WT.svl=Link

noe i denne duren??
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: desember 28, 2008, 13:31:37 pm »


AH! Endeleg skal eg kjøpa meg skikkeleg kompressor!! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: desember 28, 2008, 14:03:07 pm »

Hvis du kjøper en "kina"-kompressor, anbefales det sterkt å bytte olja så fort som mulig. Jeg har en billig Thor kompressor 2hk 24l( 1000 kroners, inkl stiftepistol), der anbefalte selgeren dette, da de hadde hatt endel havarier som kunne relateres til olja som var fyllt på fra fabrikanten. Så den er kun innkjøringsolje.  Det kan kanskje lønne seg å bytte olje samme rakkern.

Ellers er bildet fra Moe & Co av en 3-syl kompressor, altså av en størrelse større enn den annonserte.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: desember 28, 2008, 14:14:20 pm »

Sitat fra: Moe&Co
(Bilde kan avvike noe utførelse og farge)

 Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 28, 2008, 14:56:07 pm »

har en KGK 100 liter jeg.1 fas. 1 sylinder. avgitt luft er 307l/min . er denne stor nok til å grunne en bil?  har brukt den på alt mulig av krevende luftverktøy så jeg vet hva den duger til.   jeg kjøpte denne brukt fra et bilfirma på gjøvik, veldig fornlyd hvertfall. ,
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 28, 2008, 15:06:35 pm »

TNT kompressoren koster 4600 og avgir 366 liter
2 stk Gebe kompressorer koster 3400 og avgir 460 liter

Bare et tips.


Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 28, 2008, 15:19:07 pm »

har du sjekket enveis- ventilen på kompressoren..att den ikke har hengt seg opp/rustet fast?
hvis den ikke virker så står sylinderen på kompressoren full med trykkluft , slik att den er veldig tung å starte.
dette skjer jo bare hvis det er noe luft på tanken når den startes
bare ett tips.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #16 på: desember 28, 2008, 16:27:53 pm »

Ulempen med dette er jo at du må ha strøm! Kobles dette på en 16A kurs vet jo alle at den ryker. Pluss at Gebe kompessorene bråker mye. En med motor og blokk seperat er mere støysvakt. Er vel det som i første omgang skiller en billig fra en dyr, nemelig støy. Dette med tank er jo bare tull. Spiller ingen rolle om du har 400l vis blokka ikke produserer nok. Det er jo strømmen som begrenser størelsen. Har du mulighet for 2 kurser er jo alternativet til Holmen bra. Har du ikke er det ikke bra. Er du litt mindre en 10 tomeltotter lager du greit en kompressor Kjetil:) da har du mulighet å bygge den ut vis du får 3-fas. Biltema selger veldig bra blokker. Jeg har den nest største som er dervet ned turtallet med tanke på motoren, da den er litt liten. Motoren er kjøpt fra et firma i Trondheim. Denne løsningen koster ca 2000,- For jeg 3-fas bytter jeg reimhjul, bryter og motor.

Ikke bry deg så mye om tanken Kjetil, se heller på avgitt luft, det er det som er avgjørende. Jeg har 2 tanker på loftet, en på 25l og en på 100 tror jeg, disse er koblet med kran. Så her kan jeg velge selv. KOmpressoren jobber MINST med den på 25l!

TNT kompressoren koster 4600 og avgir 366 liter
2 stk Gebe kompressorer koster 3400 og avgir 460 liter

Bare et tips.



Loggført

Mvh

Marius
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: desember 28, 2008, 17:41:47 pm »

Sliping , lakking av bil er det som drar mest luft Kjetil .
Kjøpte Stenhøj 400V 380 l/min, (ny kr 18000 i 1994) , funker som ny ennu , Holder akkurat til bilsliping og lakk.
Sats på kvalitet med en gang , blir bare sur av annet.. (må da være brukt å få tak i ??) Kostet ikke stort å få 3 -fas innlagt
Vet jo hva grunnarbeid og lakkering koster i dag !!

Erich 
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #18 på: desember 28, 2008, 19:02:42 pm »

Tappet tanken tom og prøvde å starte den. Den dro litt tungt første runden selv med tom tank men så kom den. Stoppet den ved ca 2 bar og prøvde å starte igjen. Da var den mye tregere, men kom før sikringen røk.

Fant engangsventilen, kan skru ut denne og se om jeg får tak i en ny. Sikkert det enkleste da denne kompressoren egentlig er ganske bra.

Men det jeg lurer litt på, dersom engangsventilen er defekt, ville ikke lufta ganske raskt sevet tilbake ut i blokka/toppen ? Denne kompressoren holder trykket over lang tid uten jeg hører noen lekkasjer.
Loggført

1961 T1 - Custom
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 28, 2008, 19:33:07 pm »

To av mine kompressorer går på en og samme sikring.
16 A treg type.
Kompressorene er justert slik at de ikke starter samtidig, men har ca 5 sek i forskjell.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #20 på: desember 29, 2008, 09:57:44 am »

Jeg var innom Mekk og kikket på gebe. De største på 50 liter med 2 sylindre, 3 HP og 356 l/min hadde nå en pris på 2490,- Jeg sa at jeg ville ha 2 stk og om ikke prisen hadde vært 1700,- tidligere og fikk dem for det.

Kaster olja som ligger oppi eska og kjører på noe bedre olje.

Disse kommer uansett bare til å bli brukt noen uker mens vi sliper, etterpå blir de stående og kun brukt til sporadisk hjulskift og mekking med lufttrekker og luftskralle. Sikkert godt nok. Dersom de klikker så er det ikke store tapet.

Sikkert ikke det lureste kjøpet, men godt nok for det de skal brukes til.
« Siste redigering: desember 30, 2008, 00:50:30 am av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #21 på: desember 29, 2008, 12:04:30 pm »

Og ellers så har eg snakka med Moe&Co og har fått rette bilder av den til 4600,-

Eg vurderer sterkt å handle denne!

Me har jo frå før av ein sånn gebe 50liter... som etter min meining er udugelig... når det er kaldt så starter den ikkje, då må eg slå den av og på heilt til den vert varm, før den fyrer... og vist eg bruker for mykje skjøteledning vil han ikkje starta... får sikkert ikkje nok straum... men eg kan jo legga til att me fyllte på den olja som kom med.... Nå trur eg det er nett før den havarerer... olja spruter opp av den når den går... ? Det verste er att me betalte mykje meir enn 1700 for den Øyerulling


* kompressor%203HK%202%20syl.jpg (136.49 KB, 1152x872 - vist 1419 ganger.)

* kompressor%203HK%202syl%20-1.jpg (137.32 KB, 1152x872 - vist 839 ganger.)
« Siste redigering: desember 29, 2008, 12:15:19 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #22 på: desember 29, 2008, 12:20:56 pm »

Jeg var innom Mekk og kikket på gebe. De største på 50 liter med 2 sylindre, 3 HP og 356 l/min hadde nå en pris på 2490,- Jeg sa at jeg ville ha 2 stk og om ikke prisen hadde vært 1700,- tidligere og fikk dem for det. Da har jeg 700 l/min for 3400,-

Kaster olja som ligger oppi eska og kjører på noe bedre olje.

Disse kommer uansett bare til å bli brukt noen uker mens vi sliper, etterpå blir de stående og kun brukt til sporadisk hjulskift og mekking med lufttrekker og luftskralle. Sikkert godt nok. Dersom de klikker så er det ikke store tapet.

Sikkert ikke det lureste kjøpet, men godt nok for det de skal brukes til.

Tror du trygt kan fylle på den olja som fulgte med, men bytt den ut etter kort tid (et par-tre  gangers bruk eller noe). Da får du ut evt støv og spon med den gamle olja, og fortsetter videre med ny olje. Som regel går det bra, men har, som skrevet før, vært borti olje som ikke har vært god nok, og at de kanskje ikke er satt sammen i det vi kaller støvfritt miljø. Nå veit jeg ikke hvor Gebe er satt sammen, svært mange kompressorer er bygd i Italia. Abac er vel en av de store, og de selges under mange forskjellige navn.
Ellers er jo en kompressor med reimdrift behagelig, motoren går på ca 1400 omdr istedenfor ca 2800. Dette skal gi  lengre levetid på motor og kompressor. Dessuten: husk oljebytte en gang i blant. F.eks Biltema har kompressorolje.
« Siste redigering: desember 29, 2008, 12:27:36 pm av kjells » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #23 på: desember 30, 2008, 00:58:24 am »

Gebe er produsert i kina på lisens ...  Gråter

Kvaliteten er vel sånn en kan forrvente av kinamann, men det ser likevel ut til å fungere bra. Kompressorene var jo veldig billige så en kan vel ikke forvente stort mer. De skal nå få kjørt seg hardt i garantitiden uansett, overlever de slipingen av T1776 det så er de gode nok for meg.

Kjørte på ny kompressorolje fra feiltema og bytter den etter litt bruk. Han i butikken frarådet meg å bruke olja oppi pakken men først etter at jeg spurte om ikke dette var dritolje.

Har koblet dem sammen med slange og kuleventil slik Holmen tipset om for å enkelt kunne separere dem. Kompressorene støyer litt, men drit i det. Jeg kommer uansett til å sette dem i en bod ved siden av garasjen som også er fullisolert. Da kan de bare stå der å bråke.
Loggført

1961 T1 - Custom
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 30, 2008, 09:16:51 am »

Hei.

Jeg lager også en egen tråd på dette med kjøp av kompressor generelt.

Litt teori.
Det er antall hk som forteller deg hvor stor eller hvor mange kompressorer du trenger. 1hk = ca 100l/minuttet ved 7,5 bar. Det meste av brukbart luftverktøy trenger bortimot 500l/minuttet dette vil si at du trenger minimum 5hk kompressor, om du har 1 eller flere spiller ingen rolle. Men 2 kompressorer på 2,5 kw ja da har du nok til sporadisk muttertrekker, sandblåsing over litt tid og det meste av slipeverktøy. Ofte er det billigere med 2 kompressorer på 2,5kw enn en på 5kw. Husk 1kw =1.36hk!

Tanken spiller INGEN rolle om du skal bruke luft over lengre tid ta denne bare er en oppsamlingsbeholder for luft over tid. Skal du derimot bare blåse litt innimellom og ikke bruke verktøy i mer enn 30 sek om gangen kan det være kjekt med tank. Dette kommer selvfølgelig an på størrelsen.

Hvis du trenger 500l/minuttet til verktøyet ditt og dette trenger 7,5 bars trykk, hvor lenge har du luft fra en kompressor med 50liter tank da? Tanken gir deg maks 10 sekunder med trykk som er godt nok og resten gir kompressoren.

Hva trenger du?
Så når dere skal kjøpe dere kompressor se kun på motoreffekten og ikke på tank størrelsen av tanken, det er klart at hvis du har plass til en stor tank så er det ingen grunn til å ikke kjøpe en med det, men da må du passe på at du ikke har noen luft lekkasjer, for hvis lufta lekker ut mellom hver gang du bruker kompressoren må du fylle tanken hver gang du bruker den og da blir det veldig dyr bruk av kompressoren og en masse unødvendig venting på at tanken skal bli full.

Man får ikke større enn 2,5kw på 1fas, dette fordi at større kompressor enn dette drar så mye strøm i oppstarten at 16amp sikring vil ryke. Men du kan klare å få 2 mindre kompressorer til å gå på en 16amp kurs hvis du er heldig. Husk at ved 1fas er ampere x volt = watt !!

Angående sammenkopling av 2 eller flere kompressorer er det bare å ha en slange imellom disse, man trenger ingen tilbakeslagsventiler eller noe, du kan men trenger ikke, spesielt ikke om den ene tanken er større enn den andre.
Reduseringsventilen som ofte sitter på kompressoren må settes nærmere der du skal bruke lufta enn der sammen koblingen av kompressorene er, for en slik reduseringsventil virker bare den ene veien. Husk at verktøy oftest er beregnet på maks 5-8 bar.

Angående kompressor så er det som alt annet, jo billigere jo dårligere som oftest, men spørsmålet er hvor viktig det er at den holder i 20år. Billig kompressor er ikke til proff bruk, dvs hver dag 5 eller flere dager i uka hvor den går mer enn 25% av tida. Kompressorer som er ment til å gå en hel dag og over 80% av arbeidstida koster fort 10 ganger mer enn de man får kjøpt på tilbud rundt omkring.

Til de aller fleste av hobby brukere holder det med de aller billigste, og kjøper man to små, ja så har man råd til at den ene ryker, så kjøper man seg heller en til når man trenger den.

1 stor kompressor, si 5hk eller større er bare dumt å ha om man kun bruker denne til å fylle luft i dekk, blåse litt rent og litt luftverktøy  10 ganger i året, da er det mye bedre å ha 2 mindre kompressorer.
Skal du derimot bruke luftverktøy 1 gang i uka eller mer, ja da kan det ha noe for seg å kjøpe en 3fas kompressor og litt større tank.

Min plan for verksted er som følger, en stor tank, den jeg har er på 270l og en kompressor på 4kw. dette til bruk av muttertrekker, slipeverktøy og sandblåsing i kabinett. Og så har jeg en liten 2hk med 20 liters tank som er flyttbar som kan brukes til andre småting, som spikerpistol litt renblåsing, fylle luft i dekk, ta med meg om jeg trenger det. Mindre støy og mindre venting når man skal ha luft raskt.

Hilsen Gunnar som er servicetekniker på luftkompressorer www.atlascopco.no
« Siste redigering: desember 30, 2008, 09:32:15 am av Gunnar|Rennfahrer2 » Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 30, 2008, 09:25:19 am »

Da har fagmannen talt.
Takker for utfyllende info for oss som prøver oss frem i blinde.....
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #26 på: desember 30, 2008, 09:28:56 am »

Tappet tanken tom og prøvde å starte den. Den dro litt tungt første runden selv med tom tank men så kom den. Stoppet den ved ca 2 bar og prøvde å starte igjen. Da var den mye tregere, men kom før sikringen røk.

Fant engangsventilen, kan skru ut denne og se om jeg får tak i en ny. Sikkert det enkleste da denne kompressoren egentlig er ganske bra.

Men det jeg lurer litt på, dersom engangsventilen er defekt, ville ikke lufta ganske raskt sevet tilbake ut i blokka/toppen ? Denne kompressoren holder trykket over lang tid uten jeg hører noen lekkasjer.


Bruk Mobil1 eller annen syntetisk motorolje med lav viskositetsindeks på kompressoren da sviver den lett både sommer og vinter, og er mye mer lettstartet.

Hvis du skrur av røret som kommer ut av toppen på kompressoren når den ikke går men har fullt trykk på tanken skal det ikke komme luft der, gjør det det er avlastingsventilen ødelagt, hvis det kommer mer luft enn det som er i slangen ned til tanken og tilbakeslagsventilen er den defekt.
Kompressoren skal ikke starte med trykk i røret ned til tanken, da prøver den å starte på mottrykk noe som er for tungt og da ryker gjerne sikringen.

Det sitter ventiler i toppen på kompressoren så hvis disse er iorden trenger ikke lufta å lekke ut.

Hvis kompressoren går lett rundt uten ulyder og den klarer å lage det trykket den skal, er den høyst sannsynlig ikke defekt, da er det noe annet. HVis den går litt men sakte før den tar sikringen kan det være motoren eller kondensatoren som er defekt.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: desember 30, 2008, 20:45:32 pm »

Enig i alt , hvorfor kan ikke folk forstå at ikke gull koster...
Mvh
Erich
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #28 på: desember 30, 2008, 21:01:54 pm »

Fant en kompressor på Finn som som kunne brukes til det meste.
1000L/Sek.  (I sekundet, ikke minuttet)

Problemet var prisen og størrelsen.
400.000,- og at kompressoren var større enn garasjen din......
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #29 på: desember 30, 2008, 22:23:19 pm »

Må igjen takke for tipset med Mekk holmen, fungerer knallbra med 2 slike kompressorer, jeg trenger ikke 3 som du og ikke hadde de flere enn 2 heller...
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!