april 29, 2024, 08:47:38 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Årsavgift 30 årsregelen  (Lest 958 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« på: desember 28, 2008, 11:12:17 am »

Hei!

Nå like før nyttår vil jeg fortelle om hvordan denne regelen virker, hvis du har et kjøretøy som er produsert et år, men er førstegangsregistrert året etter (f.eks en bil som er produsert i november, men reg.i januar).
Dette på bakgrunn av Kawa'n min, som er fortollet inn i 78, men blei førstegangsregistrert i 79, og jobben jeg måtte gjøre for å få tilbakebetalt mellomlegget mellom høy og lav sats for årsavgift.

Systemet virker sånn at Toll & avgift sender ut årsavgift på grunnlag av dato for førstegangsregistrering, som er registrert i Autosys/Motorvognregisteret. Dette sammenfaller i noen tilfeller ikke med regelen som stortinget har bestemt, nemlig at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav avgift. Derfor må man søke toll & avgift om å få ettergitt avgift, og sende ved relevant dokumentasjon (som er kopi av tollkort som bekrefter inntollingstidspunkt, eller bevitnelse fra importør / forhandler om når kjøretøyet er produsert/kom til toll-lager i Norge).
Det er litt saksbehandlingstid, så du må regne med å betale høy sats, og få den tilbakebetalt.
Da jeg søkte, fikk jeg først avslag, men anken gikk imellom. Det viktige i søknaden er å henvise til hva stortinget har bestemt.
Og til slutt, man kan søke om tilbakebetaling innen 3 år, da 3 år er foreldelsesfristen!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!