april 26, 2024, 00:51:42 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Soa`s 59 turbo edition  (Lest 27466 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #90 på: juni 22, 2010, 11:33:30 am »

Aiaiai - flyttet skikkelig på seg! Virker som den henger bra i svingene også! Gratulerer og hold på hatten!
Loggført
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #91 på: juni 22, 2010, 14:53:38 pm »

Fet bil! Titta gjennom tråden på nytt. Ser bra ut! 
Men jeg tror jeg ville byttet ut røret som går over front ruten. Ser ut som du har kortet det inn på midten. Ikke bra om du taker og sveisen knekker. Du kan sikkert få nytt rør bestillt fra Pedersen på mål. 

Takk for det. det røret som går over front ruten er skjøtet ja, la et tykkere rør over de 2 andre rørene så det er god overlapp inni det tykke røret, måtte gjøre det slik for og få det slik eg ville ha det.

Etter en liten sjekk på bilen etter dagen på banen har eg funnet til nå:

* ene bremse calipperen bak hang seg opp på søndagen.
*samt komt litt slakk i begge hjullagerene bak, kan vera eg ikke hadde strammet de nok under montering.
ellers ikke noe mer.

Skal få filtret oljen for og se om det er noe spennande i den.

soa
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #92 på: juni 22, 2010, 16:03:44 pm »

Var morro å sjå denna på bano ja!! Glad Ein klar fyrsteplass når det gjelder motorlyden Gliser Du kjøyrde jo da da gjekk og.. Tydeleg att 180hk i bobla får ting til å flytta på seg ja
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #93 på: juni 22, 2010, 16:13:53 pm »

Var morro å sjå denna på bano ja!! Glad Ein klar fyrsteplass når det gjelder motorlyden Gliser Du kjøyrde jo da da gjekk og.. Tydeleg att 180hk i bobla får ting til å flytta på seg ja

Takk for det Glad  lyden va bare heilt rå Glad eg syntes det va utrolig gøy at ting holdt med tanke på motor og gir, eg kan leva med de små fiks greine som eg har nå Glad

Gikk turen hjem liga fint som turen ned?
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #94 på: juni 22, 2010, 18:12:53 pm »

Den banekjøyringa di er jo ein grei test på att motor og gir tåler ein del, og ikkje minst sjekka om det er nokon lause skruer nokon plassar Glad
Turen heim gjekk lika fint som turen nedover, ingen problem, på nokon av bilane i konvoien sovidt eg veit Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #95 på: september 05, 2010, 19:31:03 pm »

EN liten update på denne fronten:

SCC: reiste bort med Friskt mot med bilen på hengeren bak en ny innkjøpt vwt3 camper 1.9 forgasser. største bekymringen for helgen var om camperen ville klare og dra bilen opp bakkane på vei øst, dette skulle vise seg og gå totalt uten problem, gjenomsnitt fart fra stavanger til gardemoen var 71,4kmt noe som me var meget fornøyd med, bensin forbruket var jo ganske friskt men, koster og vera kar.
Bilen var på henger for eg ville måtte tenka på at bobla måtte vera kjørane på vei hjem, ville ikke holde igjen noe på stripa Glad

Lørdagen kom og eg stilte bil en på tekninsk ca 08.10 ganske så ivrige, og med temmelig bløt bil pga regenet, fikk da vite at bilen skulle være helt tørr ved tekninsk kontroll, så nå vet eg det, bilen gikk fint igjenom.

venta ein go del timer,  og endeligt blei det på tide og stilla seg i line up og venta.fikk motoren opp i arbeid tempratur og kjente pulsen stiga, samt en slags rar rykning i venstre forten Glad

Endligt var det min tur til burn out!  ruser opp motoren slipper ut,, dekka slipper og eg hører 2 smell, regner med det var turtall sprerra som slå inn, og kjører frem klar for og stage inn. føler bilen sviver litt rart, men med adrenalinet temmeligt høgt  tenker eg ikke så mye på det,  ser i speilet at mannskapet på stripa begynner og se underbilen min og peke, tenker da: de er neppe imponert av tektylbehandlingen under bilen min! og da en mann kommer bort og gir tegn om at eg må stoppe motoren så vet eg at det ikke var den flotte tektylen under bilen som var blikk fanget, heller den olja som renner ut.

Får dytta bilen tilbake til depo plassen, jekker opp, ser ikke noe med det første før vi ser en røken pakning på støtstangrørert, og tenker hekkan så flaks, Trond springer og kjøper nye pakninger, og eg begynner og demontere, tar av topp dekselet, der ser eg en løs del liggane og tenker, den skal vel ikke vera der! ser da også at toppen er sprukket, viste vel da at det ble ikke noe mer kjøring med bilen i år!
Da var det bare frem med øla og sette seg og se på de andre bilane kjøre.

Har nå fått demontert hele motoren her hjemma, ikke funnet noe mer skader enn det vi så på scc, toppen er til sveising, nye viper skal inn med nye stlt stenger og vurdere ny kam, ellers blir det nye lagrer og full sjekk av motoren før den settes sammen igjen.

Går på med frisk mot til neste sesong.

overaskene mye motivasjon til neste sesong med mye planer for bilen.

bilder kommer etter hvert!


Soa

* SOA_9098123.jpg (79.22 KB. 1500x996 - vist 314 ganger.)


* DokumentNavn123.jpg (122.21 KB, 1500x996 - vist 420 ganger.)

* SOA_9107123.jpg (96.01 KB, 1500x996 - vist 441 ganger.)
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #96 på: september 05, 2010, 19:34:22 pm »

Hei Soa,

Kjekt med oppdateringer, keep`em coming.

Du, hvilke bilhenger er det du bruker?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #97 på: september 05, 2010, 19:44:56 pm »

halla!

va en henger eg fikk låna av Sonic!

er en ombygd båthenger,

soa
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #98 på: september 05, 2010, 20:24:37 pm »

Endligt var det min tur til burn out!  ruser opp motoren slipper ut,, dekka slipper og eg hører 2 smell, regner med det var turtall sprerra som slå inn, og kjører frem klar for og stage inn. føler bilen sviver litt rart, men med adrenalinet temmeligt høgt  tenker eg ikke så mye på det,  ser i speilet at mannskapet på stripa begynner og se underbilen min og peke, tenker da: de er neppe imponert av tektylbehandlingen under bilen min! og da en mann kommer bort og gir tegn om at eg må stoppe motoren så vet eg at det ikke var den flotte tektylen under bilen som var blikk fanget, heller den olja som renner ut.
Går på med frisk mot til neste sesong.

Thats racing  Trist

overaskene mye motivasjon til neste sesong med mye planer for bilen.

Thats the spirit!  Kult
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #99 på: september 11, 2010, 15:46:30 pm »

Da er overhalingen kommet greit i gang på motoren.

blokka er delt, veiva har våre til kontroll hos motorverksted og er polert og fått terning kast 6.ER avtalt linje borring av blokka, bare få den sendt avgårede nå Glad

sylindrene ser bra ut samme med kammen og løfterene. her er noen bilder av kammen , løftere og lager.

ellers så skal bilen også igjenom litt arbeid i vinter.

så handle lister er under arbeid hos både summit og vwparts.

link til motor delene  :  http://gallery.me.com/soafoto#100268
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #100 på: september 11, 2010, 17:18:41 pm »

godt du er i gang:)  gikk det greit og sveise toppen?
Loggført
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #101 på: september 11, 2010, 17:27:26 pm »

Hei

toppen er levert til sveising, men sveiser har ikke tid til den enda, men tror det skal være grei skuring for han det Glad håper i allefall det Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #102 på: september 11, 2010, 18:43:25 pm »

Liker det jeg ser med tanke på at Rabiat nok er den gassermotoren i Norge som har gått lengst uten overhaling. Ihvertfall hvis en også ser på effektuttak. Gasserne har hatt slike filtersokker og oljen som er brukt er i hovedsak Kendall SAE 50.

Fint å høre at den lar seg reparere!

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #103 på: september 13, 2010, 12:35:48 pm »

da var veiv og råder og kryss bolter hentet fra motorverkstedet,
veiva hadde eg fått vite var 100% så var spendt på rådene og kryss boltene med tanke på slitasjen på messing foringen,og om de var runde og fine. disse var også i upåklagelig form Glad

Blokka ble sendt til linjeborring i dag morges. så ting går sakte men sikkert frem over.

soa
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #104 på: september 13, 2010, 13:13:05 pm »

Liker det jeg ser med tanke på at Rabiat nok er den gassermotoren i Norge som har gått lengst uten overhaling. Ihvertfall hvis en også ser på effektuttak. Gasserne har hatt slike filtersokker og oljen som er brukt er i hovedsak Kendall SAE 50.

Fint å høre at den lar seg reparere!

Mvh
BB

Til tross for høyt fjærtrykk og hissig kam er ikke 500 mil mye. Jeg vil tippe at det er mange flere forgassermotorer her til lands som er kjørt mer enn 500 mil? :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #105 på: september 14, 2010, 21:40:50 pm »

da var arbeidet med og bytte bakspisser satt igang. og da er det alltid godt med extra hjelp!

soa


* garagesmall.jpg (182.81 KB, 1500x998 - vist 485 ganger.)
Loggført

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #106 på: september 14, 2010, 21:57:04 pm »

hadde det ikke vert for dårlig redigering på bak felgen der, så hadde eg trodd du hadde tvillinbg bror Osteaktig
Loggført
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #107 på: september 14, 2010, 22:04:58 pm »

hehe stemmer det, så det først etter at eg hadde lagt alle lagene sammen og lagret bildet, så eg orka ikke gjøre det på ny Glad
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #108 på: september 15, 2010, 23:18:40 pm »

Masse sjuke detaljar på da bildet Gliser Gliser

Godt du tok cracket med fornuft! no vert bilen/og motorn bedre enn aldri før Glad So ska dusjå da vert stripekjøyring på deg neste scc Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #109 på: november 26, 2010, 16:04:41 pm »

Då va det påtide me ein liden update om rabiat Glad

Blokk: har våre til linjeborring, borra opp alle oljegalleri pluggane og satt inn nye plugger, vasket blokka grundig,brukt pipe renser i olje kanaler osv samt 2 ganger igjen oppvasken på 65 grader, resultat ren og pen blokk.

Veiv og råder: alt ble levert til lokalt verksted for kontroll og polering av veiv, alt frisk meldt! målt med platicgauge på rådene og alle innenfor spek. alle lager blir bytta!

Sylinderne og stempler: levert til samme verksted for honing. Nye ringer blir montert, sørger for ca 0,4 i ring gap.

Kam og løftere: løfterene er blitt slipt om av jussi i finland, kammen blir gjenbrukt. målt "trusth" slakk på kammen vist det er det det heter til 0,09-0,11mm som skal vera innen for spec.

Ellers så lurer eg på kor stram den låseringen på veiva skal være den som er på enden, den sitter bra i sporet men kan bevege den litt inn og ut.

ellers begynner det og bli så kaldt at ølen fryser i garagen, noe som eg ikke setter noe særlig pris på!

Blokka er nå klar for lukkes så fort eg får ny kamplugg i hus, håper den er i postkassen på lørdag Glad

soa


* bilde.JPG (86.73 KB, 640x478 - vist 249 ganger.)

* bilde1.JPG (102.83 KB, 640x478 - vist 328 ganger.)

* bilde2.JPG (105.82 KB, 640x478 - vist 304 ganger.)
Loggført

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #110 på: desember 05, 2010, 11:49:28 am »

Har funnet frem stab staget, haster ikke å få det levert ser jeg  Blunker

Skal du på møtet på mandag ?
Loggført

1961 T1 - Custom
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #111 på: desember 05, 2010, 13:03:40 pm »

Hehe haster ikke i det hele tatt, eg håper og få me meg møtet mandag ja Glad  pakkeleken e jo magisk Glad

Eg Fikk lukka blokkå sist uke og sko til og montera stempel og sylinderene i går, da eg så tre stk kam lager som lå på benken, og kom på at hekkan de sko jo vera i den ene blokk halv delen, så kvelden i går gikk med til og demontere og vaske vekk all paknings masse og sette sammen igjen, bedre og finne det ut nå enn etter oppstart da Glad

Så i dag skal det bli montering av sylindre og stempler og topper Glad dette blir bra Glad
Loggført

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #112 på: desember 06, 2010, 01:21:43 am »

Svein Ove i arbeid


* IMG_0522.jpg (151.03 KB, 648x484 - vist 337 ganger.)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #113 på: desember 06, 2010, 08:33:24 am »

hehe se der ja! det var første gangen eg lukka blokka Glad 
Loggført

soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #114 på: desember 16, 2010, 08:48:04 am »

DÅ va det på tide me ein liten update.

Har fått satt sammen blokka og div kjøleblekk, alt kjøleblekk har våre til pulver lakk i stavanger fengsel og ble meget bra.Hadde lit trøbbel med og få sylindrane nedi men det ordna seg til slutt.

Hvilken moment skal vifta strammes med? noen som vet?

Blir gjort litt små ting hverdag nå så ser ut som eg skal klare og holde planen med ferdig sammen satt motor til jul.  ( jul er julaften eller før nyttårs aften )


soa


* montert.JPG (85.01 KB, 640x478 - vist 387 ganger.)
Loggført

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #115 på: desember 17, 2010, 18:01:42 pm »

Etter dette papiret som er for originalturtall Øyerulling er det 6kgm som er momentet på vifta og remskiven.


* 4_EKSOS_KJOLING-20 (Custom) (2).jpg (140.14 KB, 1600x946 - vist 270 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #116 på: desember 21, 2010, 16:36:01 pm »

takk for dette Svein Glad og ikke minst all annen hjelp eg har fått Glad
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #117 på: september 12, 2013, 13:48:24 pm »

På tide med en oppdatering kanskje?

 Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
soa
Medlem
***
Innlegg: 195
Bosted:


Vis profil

« Svar #118 på: september 13, 2013, 21:54:25 pm »

denne hadde eg nesten glemt Glad

kort fortalt, det som har skjedd siden sist, eg har Ødelagt min 2221, Glad tok delene  som forsatt var i orden, ( blokk,løftere,stempler og cylindre) og bygget meg en 2165 Turbo motor med vipec data sprut.

denne er nå montert, og tatt en tur på dyno, etter grunn justeringer opp igjenom registeret var det tid for effekt målinger, fikk gjort noen før vi ble stoppet pga olje lekasje.

video fra dyno her:

innmat motor: dpr 78veiv , scat hråder korteste typen, Kam er webcam 86b 110lc
Turbo er t3/t4 hybrid... Husker ikke måla i farten, cb eksos,

nå blir det litt små dill, før vannkjølt Ic blir monter før neste bremsing i dyno. samt montere på oljetrykk måler på sprutet samt fuel pressure inn på sprutet også.
Loggført

Sider: 1 2 3 [4]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!