april 28, 2024, 23:28:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakkera bunnplata!  (Lest 9664 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: desember 30, 2008, 20:56:31 pm »

Eg får ikkje svar i 69tråden, så eg lager ein tråd her, sånn att (kanskje?) endå fleire får det med seg. Så her kjem eindel spørsmål:

1. Eg skal altså lakka bunnplata til 69en, men eg er i stuss på kva kompressor eg bør bruke. Den me har er så dårleg att eg ikkje tør bruke den, så eg lurer på å kjøpe meg ein ny ein. Spørsmålet er om DENNE KOMPRESSOREN er god nok til jobben Hæ



Denne er, såvidt eg forstår, største mulige eg kan ha, ettersom me berre har vanleg 1fas og 16A sikringer her heime.. Så er den god nok?

Lakkeringssprøyta eg har er DENNE:



I Tilleg har eg to SÅNNE. Ein for kompressor, og ein til sprøyta, for å vera sikker på att det ikkje kjem noko tull (vatn) i lakken...

2. Bør eg ha ein SÅNN på sprøyta 'og? Eller er det nok med det som er på kompressoren?

3. Kor mangen lag med lakk er tilstrekkelig? eg skal altså bruke 2K Standox Epoxy-primer, som grunning, og 2K Standox bil-lakk som lakk. Er det bra med 2 lag grunning og 2 lag lakk?

4. Kor mykkje lakk trenger eg til bunnplata? Eg har allerede 1 liter med grunning og 1 liter med lakk. Begge har 0,5liter med herder, så 1,5liter med grunning og lakk, er det nok til x-antal lag eg trenger (ref. spml. 3) Hæ

5. Må eg ha tynner i lakken etter att den er blanda i med herder?

6. Kor varmt bør det vera i rommet som eg skal lakkera i? 20o



OK, detta vart masse spørsmål, men nå håper eg på masse svar 'og Glad

MvH Tistlo

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 30, 2008, 23:56:12 pm »

Neivel....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 31, 2008, 00:23:35 am »

Blir ikke dette bra nok, så vet ikke jeg! Du svarer jo nesten på alle spørsmålene bare ved å stille de! Tynner før eller etter herder? Står det ikke på boksen?
Skulle gjerne hatt en sånn kompressor jeg;)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: desember 31, 2008, 00:30:14 am »

Det med tynner var eit slaks bonus-spørsmål... det eg meinte var vel om lakken vert tynn nok til sprøyte når herdaren er blanda i.....

Vist eg sjølv har svart på spørsmålene så skulle jo det verta:

1. Kjøp den! funker fett!
2. Hæ intet svar
3. 2 lag med lakk og grunning
4. Hæ intet svar
5. ja mest sansynleg
6. ok sikkert 20, noko det aldri kjem til å verta....

Kan nokon hjelpa meg med svar på oppgåve 2 og 4?? og kan nokon bekrefta att svarene mine er rette før eg setter to streker under dei?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: desember 31, 2008, 00:54:51 am »

svaret på spm 2 er nei, det trenger du ikke, så lenge det er en regulator på kompressoren
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: desember 31, 2008, 00:57:52 am »

Jeg har svart før, men kan jo en gang til. DU trenger ikke manometer på sprøyta. Still den du har på 3-4 bar. Hvor mye lakk du trenger varierer jo. Dette kommer jo ann på hvor mye du legger på, hvor fort du sprøyter, hvor tynt du blander. Mange faktorer her. 1liter lakk gir jo ca 1,5-1,6 liter ferdig lakk. Det skal holde. Du bruker mindre grunning. Men som sagt, det er du som skal legge på, ikke noen andre.
Loggført

Mvh

Marius
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 31, 2008, 00:58:45 am »

Jeg ville gått i gang med det jeg hadde tilgjengelig. Du kan jo se hvor langt du kommer og så skaffe mer om det trengs? Om lakken får herde noen dager før du legger på mer så er det kanskje bare et pluss? Originalt er det jo lett å skrape av lakken, så dette blir vel bare fremgang, etter hva jeg kan skjønne. Kjør på, det er lov å prøve seg frem også, selv om det alltid vil være noen som kommenterer alle detaljer her. Jeg mener å huske at tynneren skulle i før herderen da jeg fikk instrukser på Mekonomen, men kan jo ta feil. Det var kanskje omvendt?
Loggført
caben
Medlem
***
Innlegg: 101
Bosted: hjemme



Vis profil
« Svar #7 på: desember 31, 2008, 09:32:01 am »

Hvis du bruker målepinne når du blander gir det seg selv det er ikke så vanskelig.
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #8 på: desember 31, 2008, 10:14:39 am »

Herder først, tynner etterpå.
Loggført

Mvh

Marius
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 31, 2008, 10:46:13 am »

bland heller 2 ganger...enn å sitte igjen med masse ferdigblanda lakk
grunning bør ikke legges på for tykt.
ett "flytstrøk"

lakk legger du på 1 strøket ; ett heftstrøk "halveis flyt"
lar det stå til det er nesten ikke sticky.
så legger du 1 strøk til med "full flyt"

legger du på for mye materiele , for fort, kan du lett få gassblærer/bobler i lakken

tynning ca 5-10% men dette er en smaksak og som marius sier går det på hvor fort du sprøyter , temperatur.
For å lakke ei bunnplate må du  ikke ha 20 grader.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: desember 31, 2008, 12:44:45 pm »

Sånn ja! Då var det komt litt svar her Glad

Eg ser att sprøyta skal ha eit arbeidstrykk mellom 2 og 3,5bar, så du skal eg stille den inn på ca 3

Men då går eg for 2lag med grunning og 2med lakk.. eg har jo aldri lakka med skikkeleg utstyr, så det vert eindel dumme spørsmål her... Men er det noko sånt spesialt måleutstyr eg trenger?? eller er det nok å rekne seg fram med eit vanleg litermål rå kjøkkenet?? Eller må eg ha sånn fancy supercup ??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #11 på: desember 31, 2008, 12:52:27 pm »

Sånn ja! Då var det komt litt svar her Glad

Eg ser att sprøyta skal ha eit arbeidstrykk mellom 2 og 3,5bar, så du skal eg stille den inn på ca 3

Men då går eg for 2lag med grunning og 2med lakk.. eg har jo aldri lakka med skikkeleg utstyr, så det vert eindel dumme spørsmål her... Men er det noko sånt spesialt måleutstyr eg trenger?? eller er det nok å rekne seg fram med eit vanleg litermål rå kjøkkenet?? Eller må eg ha sånn fancy supercup ??

Still arbeidstrykket gjerne på 3,5 bar, det kan bli litt trykkfall til sprøyta når du lakker. Eller kanskje du må prøve deg fram litt, og se hvordan sprøyta fungerer på forskjellige trykk.
Ellers er det vanlig å bruke en digitalvekt for å måle lakkmengder, hvis du skal være svært nøye. Man måler i gram. Da får man riktig mengde herder til lakken. Et dl mål er litt mere slump (men fungerer nok ok når du blander litt større mengder) .
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: desember 31, 2008, 13:33:11 pm »

Digitalvekt... det skal vel funke med ei digital kjøkkenvekt :=)

Eg trur eg skal setta pappen te å justera sprøyta, ettersom eg ikkje heilt veit kva eg er på jakt etter når det gjelder flow...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: desember 31, 2008, 14:59:58 pm »

Tar du mors kjøkkenvekt, legg den i en klar plasikkpose/gladpack, så den ikke blir lakkert i samme slengen!
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: desember 31, 2008, 15:27:56 pm »

motatt Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: desember 31, 2008, 19:14:57 pm »

Ang. vifte så tikket det inn eit godt tips på pm frå Stein.H; Nemlig att eg kunne bruke ein kjøkkenvifta for å dra ut gassen !! Glad

Då er jakta igang etter ei skambilli vifte som funker!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #16 på: januar 01, 2009, 15:23:28 pm »

Ang. vifte så tikket det inn eit godt tips på pm frå Stein.H; Nemlig att eg kunne bruke ein kjøkkenvifta for å dra ut gassen !! Glad

Då er jakta igang etter ei skambilli vifte som funker!!

Her

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15730524&sid=xz1cabglzNF715561&WT.svl=Bilde
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: januar 01, 2009, 16:17:28 pm »

Den har eg allerde kontakta og venter på svar!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #18 på: januar 01, 2009, 17:39:46 pm »

du trenger ikke no vekt til og få blanda lakken  Osteaktig det du trenger er et sånt fansy blandebeger . koster vel en 2-3 kr stk. eller en målepinne . feks 3.1.1. dvs 3 deler lakk en del herder en del tynner . det står på malingsboksen hva du skal ha. da kan du blande i en melkekartong . du vil se det er veldig enkelt bare du kommer i gang ,
Loggført

1 up
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: januar 01, 2009, 18:29:34 pm »

Blandingsforholdet er 1:2 så på 1liter maling går det ein halv liter herder... tynningen har eg ikkje peiling på.....

Men vist eg må ha fancy kopp, så får eg vel ta ein tur på butikken....
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 01, 2009, 18:46:44 pm »

kan prøve med 5-10% tynning
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Superbeetle
Supermedlem
*****
Innlegg: 513
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #21 på: januar 01, 2009, 19:04:53 pm »

Jeg har lakkert en del med den biltema sprøyten. Resultatet blir helt greit, men syntes sprøyten er vanskelig å rengjøre samt at den den ofte tetter seg uten at jeg kan klare å finne ut hvor og hvorfor... Hæ (har kjøpt 3 slike)

Til lakkering(base og klarlakk) fungerer den fint slik den kommer utfra esken, men til epoksy/fyller så er den orginale dysen litt i minste laget.. Mener den er 1.6mm, du burde ha 1.8-2.0..
Loggført

´71 1302S
´12 Yamaha YZF-R6
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: januar 01, 2009, 19:32:52 pm »

Det var godt du sa!

Då skal eg handla dyser neste gong eg er på biltema og!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TorbjørnTurbo
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: sunndal



Vis profil
« Svar #23 på: januar 08, 2009, 23:19:13 pm »

Jeg lakkerer med Bengalakk på sånne bort gjemte steder;) Uten tynner, for da er det så lett at det bynner å renne lakk. Og sprøyta skal mesta vere tett, bare støv som kommer ut, for best resultat (og da må en gå mange ganger over per strøk lakk). Er lakk overflata som appelsin skall har du hatt på for lite lakk, det skal vere helt blankt og glinse. Bynner lakken å renne er det bare å gi opp, Tvilende (hehe)
Lakk sprøyta mi ligger i ei bøtte med lynol, etter å ha blost den ren med trykkluft Glad

Håper at jeg kan hjelpe neste mann som skal prøve seg med sprøyte, for du er sikkert ferdig. Håper du fikk et bra reultat Glad



Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: januar 08, 2009, 23:57:15 pm »

Eg takkar høgtidleg for tipset!! Men (haha) trur du eg er ferdig?!? Har jo ikkje eingong skaffa meg kompressor... Tvilende

Men nå kan det hende me skal kjøpa noko skikkelege atlas copco greier i gjennom HMV... så slepp eg bala med desse kinakompressorane.... Rennfahrer gunnaren kan vel kanskje hjelpa meg å finna ut ka copco kompressor som passar mitt bruk? (fant ingenting på heimasido til copco, kun gigantiske tilhengar modellar..)

Jaja eg må ivertfall te byn på biltema å hamstra diverse.... skal kjøpa 2mm dysesett til sprøyta, ei eller to kanner med tynner ( i tilfelle eg får for lite) også må eg jo ha noko å vaska opp med... biltema selger 3 forskjellige ting som alle gjer nesten samme nytten:

-Whitesprit 36-160 kr 25/liter
-Penselvask 36-411 kr 30/liter
-Tynner 36-161 kr 50/liter

Spørsmålet er då om eg berre skal bruka whitesprit til å vaska sprøyta?? eller om eg skal gå får "penselvasken" som klinger litt meir i navnet (mistenker att det er whitesprit med eit ant navn?)

Eg vasker ivertfall ikkje sprøyta med den "dyre" tynneren!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
TorbjørnTurbo
Nybegynner
*
Innlegg: 21
Bosted: sunndal



Vis profil
« Svar #25 på: januar 09, 2009, 00:15:08 am »

Vask med witesprite du, fugerer kjempe bra:) Men er det ikke litt fett i withespriten da? Hæ Det er ikke bra for lakken, da kan den flasse av når den tørker,
så for sikker hets skyld kan du renne gjennom en liten skvett med en litt dyrere tynner før lakkering;D
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #26 på: januar 09, 2009, 00:26:31 am »

-Tynner 36-161 kr 50/liter

Spørsmålet er då om eg berre skal bruka whitesprit til å vaska sprøyta?? eller om eg skal gå får "penselvasken" som klinger litt meir i navnet (mistenker att det er whitesprit med eit ant navn?)

Eg vasker ivertfall ikkje sprøyta med den "dyre" tynneren!

bruk tynner du....

litt undelig å kjipe inn på en 50-lapp når du kommer til å svi av adskillige tusenlapper på denne restaureringa... Du blir bare VELDIG irritert neste gang du skal bruke sprøyta og den er full av størkna lakk...
Loggført
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #27 på: januar 09, 2009, 07:50:13 am »

Til rengjøring av sprøyte bør du uten tvil benytte tynner. Hva slags tynner avhenger av hva som har vært i sprøyta. Du bør faktisk helst benytte samme tynner som benyttes til hhv. grunninga etter grunningssprøyting og lakktynner etter lakksprøytinga.
Ser at du skal benytte overkoppsprøyte. Denne er veldig fleksibel på hva du velger av lufttrykk. Her kan du gå lavt på trykk ved sprøyting inn i kriker og kroker som du alltid tar først for så å øke trykker (les øke forstøvning) når du går på større flater.
Prøv deg fram selv med sprøyta på bunnplata di. Begynn med å blande opp 1,5 - 2 dl. med grunning. Tynn denne til du føler den er "som vann". Sett trykket til 1 kg. Prøv å sprøyte litt, men vær forsiktig med mengden ved å regulere på avtrekkeren på sprøyta.
Her kan du selv bestemme hvor mye grunning som skal komme ut.
Du har en evne til å lære deg ting, så dette fikser du. Lettere å lære seg litt om sprøyting på ei bunnplate enn på panser eller tak. Men spar ikke inn på 50-lappen når det gjelder grunning og lakk og tilhørende ting. Det er nå du setter "standaren" for holdbarheten. Den 50 lappen må du spare inn andre steder.
Ideell sprøytetemp er stabilt rundt 18-20 grader.
Ved høyere temp blir det dårlig flyt (appelsin) kaldere - lett for siiiiig.

Kompressor bør kunne levere mer enn 260 liter/min ved normale lakkeringsjobber. Til bunnplate stilles mindre strenge krav. Holder med en trykkregulator og en vannutskiller (av god kvalitet) er du i tvil benytt 2 vannutskillere.
« Siste redigering: januar 09, 2009, 07:52:18 am av OP » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #28 på: januar 09, 2009, 15:09:35 pm »

Takker for Gode svar!!!

Då dropper eg whitesprit, og satser på tynner!

Men du seier eg bør vaske sprøyta etter grunning og lakk, med den tynneren som følger med til grunningen og lakken... har det noko å sei??? Eg tenker då att eg vil kjøpe eitpar kanner med biltema tynner, og bruke det på både lakk, grunning og vasking, men så har eg jo litt igjen av noko som heiter "vasketynner" som eg egentlig hadde tenkt å vaske sprøyta med... det kjøpte eg ein liter av, men det var lenge sidan, så nå har det vel fordampa vekk 4dl.... spørsmålet er då; er det noko fare for att det skjer ein skummel kjemisk ting vist eg bruker opp vasketynneren på å vaske sprøyta etter f.eks. grunning, og vasker sprøyta med biltematynner etterpå??

Vist ikkje..... så begynner det å nerma seg Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #29 på: januar 09, 2009, 19:27:34 pm »

Har opplevd at enkelte grunninger kan "grøte seg" ved bruk av tynner som ikke er beregnet for grunninga.
Du kan si at det "skjærer seg"
Ser du legger ned så mye jobb på bilene dine så vær så snill å ikke spar noen kroner på de faktorer som er avgjørende for et godt sluttresultat. (godt vedlikeholdt verktøy inkludert) Spar heller inn på "fancy stæsj" som du kan kjøpe etterhvert og kose deg med da.

Du er en "flittig maur" og jeg beundrer ditt pågangsmot. Stå på videre Tistlo, og prøv å ta til deg de rådene du får her på forumet, Du er i godt selskap for her er det virkelig mye dyktige folk(evogneiere)
 Glad
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!