juni 09, 2024, 23:09:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmepotter - hva ryker først?  (Lest 2175 ganger)
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« på: januar 03, 2009, 11:48:57 am »

Varmepotter som er i god stand, er som kjent en god ting å ha nå på vinteren. Men hva er det som vanligvis ruster istykker først på disse? Den utvendige kappa, eller innmaten?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: januar 03, 2009, 14:10:20 pm »

Jeg synes mine helst har røket der som eksosrøret kommer ut av ytterkappen. Det er selve eksosrøret som er rustet hull i, og da kjenner man fort litt eksoslukt inni bilen...
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: januar 03, 2009, 15:04:15 pm »

På mine varmepotter er det ytterkappa som ruster bort der den møter eksosrøret, i enden som peker mot baken av bilen.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: januar 03, 2009, 17:15:11 pm »

Takker for svar. Skal sjekke litt ekstra på de områdene på min bil selv. Synes ikke varmen i bilen er like god som før lenger, og vet at alt av slanger og kanaler skal være i bra stand.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: januar 05, 2009, 19:51:58 pm »

Da har jeg titta så godt jeg kan på varmepottene på bilen min, og jeg må si at de virker bemerkelsesverdig solide. Men som sagt synes jeg at varmen i bilen har blitt gradvis, men til slutt merkbart dårligere. Synes også at jeg merker en svak eksosdunst av og til når jeg slipper gassen, f.eks inn mot svinger. I tillegg har bensinforbruket blitt høyere enn før på vinterstid - mistenker at dette skjer fordi forgasseren ikke får nok forvarming (forvarminga tar jo varmluft fra ene varmepotta).
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: januar 05, 2009, 20:02:45 pm »

Forvarmingsdelen sitter på eksosanlegget, det er jo en borring ned i selve eksosrøret som går fra bakre sylinder.

 Man kan heller si at litt av varmepottene har to deler, en rundt eksosrøret fra fremre sylindrene, og en liten "varmepotte" rundt eksosrøret fra bakre sylinder. Disse to varmepottene kobles sammen og utgjør hele varmesystemet.

Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: januar 05, 2009, 20:47:31 pm »

Med forvarming mener jeg da ikke forvarminga av selve innsuget, men forvarminga av lufta som forgasseren tar inn, bare som en avklaring i tilfelle det var forvirring. Såvidt jeg kunne se, tar denne forvarminga varmluft fra venstre varmepotte, men tar den virkelig varmen fra selve eksosrøret? Høres ikke riktig ut at det er eksos som sendes i den varmluftslangen og inn til forgasseren.

Uansett - må forsøke å finne ut mer her. Får ikke lenger den samme gode varmen når jeg åpner for varmen under baksetet, og det tilsier at det ikke er kanalene som lekker som siler.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: januar 05, 2009, 20:50:58 pm »

Uansett - må forsøke å finne ut mer her. Får ikke lenger den samme gode varmen når jeg åpner for varmen under baksetet, og det tilsier at det ikke er kanalene som lekker som siler.

Ikke bare du som har blitt eldre, og begynt å kjøre penere altså? Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: januar 05, 2009, 20:52:25 pm »

Uansett - må forsøke å finne ut mer her. Får ikke lenger den samme gode varmen når jeg åpner for varmen under baksetet, og det tilsier at det ikke er kanalene som lekker som siler.

Ikke bare du som har blitt eldre, og begynt å kjøre penere altså? Blunker

Jeg kjører dessverre som jeg alltid har gjort Glad
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: januar 05, 2009, 20:54:44 pm »

Jeg synes mine helst har røket der som eksosrøret kommer ut av ytterkappen. Det er selve eksosrøret som er rustet hull i, og da kjenner man fort litt eksoslukt inni bilen...

X 2
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: januar 05, 2009, 21:09:39 pm »

Jeg synes mine helst har røket der som eksosrøret kommer ut av ytterkappen. Det er selve eksosrøret som er rustet hull i, og da kjenner man fort litt eksoslukt inni bilen...

X 2

Kunne ikke se noe tegn til hull der, men kan selvsagt hende at ytterkappene skjuler rusta - ser at det ikke er helt tett mellom ytterkappe og eksosrør der det kommer ut bakerst på pottene, men det er ikke noe nytt. Vil bare helst være rimelig sikker på at varmepottene er synderne før jeg begynner innkjøp og montering av nye - er tross alt ikke gratis.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: januar 05, 2009, 22:21:27 pm »

Med forvarming mener jeg da ikke forvarminga av selve innsuget, men forvarminga av lufta som forgasseren tar inn, bare som en avklaring i tilfelle det var forvirring. Såvidt jeg kunne se, tar denne forvarminga varmluft fra venstre varmepotte, men tar den virkelig varmen fra selve eksosrøret? Høres ikke riktig ut at det er eksos som sendes i den varmluftslangen og inn til forgasseren.

Uansett - må forsøke å finne ut mer her. Får ikke lenger den samme gode varmen når jeg åpner for varmen under baksetet, og det tilsier at det ikke er kanalene som lekker som siler.

Med mindre det er noe særlig annerledes på tidligere modeller er varmluften til forgasseren bare tatt fra "brukt" kjøleluft som har passert topper/sylindre.

Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: januar 05, 2009, 22:36:34 pm »

På min så det ihvertfall ut til at slangen for forvarminga var festa enten på, eller rett ved fremre del av venstre varmepotte.

Har faktisk sett forskjellig forvarmingsopplegg på forskjellige 68-modeller. På min er det en ganske tynn slange som forsvinner ut av motorrommet bak viftehuset. På andre biler er det en slange like stor som de som går ut av viftehuset og ned til varmepottene, som forsvinner rett ned i kjøleblekket ikke langt fra nederste reimhjul.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: januar 06, 2009, 11:11:20 am »

Da har jeg faktisk fått bekrefta fra Knut på Veteran og VW Service at forvarminga på min bil tas fra varmepotta. VW har brukt forskjellige patenter, ja.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #14 på: februar 21, 2009, 15:58:18 pm »

Da har bilen omsider fått "nye", originale varmepotter.

De gamle pottene ser igrunn greie ut på utsiden, men duverden som jeg merker forskjell. Der hvor jeg begynte å få lunk i bilen etter 3-4 km etter å ha starta fra parkeringskjelleren, kommer nå varmen dobbelt så raskt, og det kommer mye mer varme. Langt kraftigere luftstrøm på frontruta fra defrosterdysene også. Det er slutt på å hakke tenner bak rattet Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!