april 20, 2024, 12:51:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mange HK, PÅ HJULA ,  i midlertidigmotoren Hæ
140-160
161-180
181-200
201-220
221-240
241-260
261++++

Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 67
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Racebuss  (Lest 671863 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #900 på: september 15, 2010, 22:52:57 pm »

kan du stille down-stop p åden forstillinga? I så fall kan det også være med på å redusere løft.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #901 på: september 15, 2010, 22:54:30 pm »

ikke som jeg har sett.
er vel  coilovers'ene som begrenser hvor langt bærearmene kan bevege seg.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #902 på: september 16, 2010, 00:43:18 am »

Frisk kjøring! Rett før horna kommer gjennom hjelmen, hehe.
Med tanke på hva denne bussen var for "kort" tid siden, og hva den er blitt, med det første oppsettet osv. så skal du ha creds for reultatene så langt Jørn!

Ser frem til når du skal temme Nordsløyfa til sommern;D
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #903 på: september 16, 2010, 06:57:21 am »

Er så utrolig fett at du viser folk at man ikke trenger supra, cosworth eller M3  for å kjør fort på bane!!! Helt konge Jørn!!
(når det gjelder drifting, må jeg si at jeg ikke skjønner en dritt av hva poenget er, bortsett fra at det ser kult ut da....men det er kanskje hele poenget?? Fort går det i alle fall ikke...)
Stå på!!  Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #904 på: september 16, 2010, 07:17:02 am »

he he.. nei, men det hadde sikkert vært billigere og enklere.. Men bare en brøkdel av moroa.
Mye av saken må jo være både det ytelsen, men ikke minst at det du har bygd sjøl holder sammen! Utrolig bra bygg.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kid-A
Seniormedlem
****
Innlegg: 441
Bosted: Ytre Øst


Hotshopper


Vis profil
« Svar #905 på: september 16, 2010, 08:43:18 am »

Noe av det morsomste, synes jeg, er folk at Gatebil-miljøet omfavner bilen fullstendig.
De digger å få noe heeelt annet å kjøre mot Glad


når det gjelder drifting, må jeg si at jeg ikke skjønner en dritt av hva poenget er, bortsett fra at det ser kult ut da....men det er kanskje hele poenget??

Jepp, det er hele poenget!
« Siste redigering: september 16, 2010, 08:45:35 am av Kid-A » Loggført

My religion is kindness
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #906 på: september 16, 2010, 09:06:09 am »

sjøl er jeg overasket over responsen på bilen utenfor VW miljøet .
for trodde egentelig ikke dette var noe som folk flest syns var artig. greit nok i vw miljøet hvor man har ett forhold til bilene.
mye positive tilbakemeldinger og det er jo alltid hyggelig ,også deilig å slippe gnålet om Æsj du har  har vannsølt bakider ja ......asj ødelagt en så spesiell bil osv.
egentelig sjeleglad jeg har vann til å kjøle med, når man ser på motor/olje temperaturer etter 25-30 runder med bånn gass. Glad
for trodde egentelig ikke dette var noe som folk flest syns var artig. greit nok i vw miljøet hvor man har ett forhold til bilene og noen syntes det er ett artig bygg.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #907 på: september 16, 2010, 14:57:15 pm »

blir coilovers til vinter'n pga enklere , rimeligere å bytte fjører og justere høyden
er det 4. oppsettet det stiveste av alle settene du havnet på ?
hvilke merke kjører du på coilovers/fjører ? 

Kjører nå på de hardeste fjærene og de korteste demperne. Øhlens fjærer/gaz dempere bak.  KW/gul koni forran.
Ca 7cm kortere slaglengde forran og ca 10cm kortere slaglengde bak.begrenset utover slik at bærearmene stopper i demperne.
Utrolig mye bedre å kjøre fort når slaglengden på demperne ble begrenset. har jo også et 36mm stabstag bak som går direkte på nedre demperbolt.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #908 på: september 16, 2010, 15:05:20 pm »

blir coilovers til vinter'n pga enklere , rimeligere å bytte fjører og justere høyden
er det 4. oppsettet det stiveste av alle settene du havnet på ?
hvilke merke kjører du på coilovers/fjører ? 

Kjører nå på de hardeste fjærene og de korteste demperne. Øhlens fjærer/gaz dempere bak.  KW/gul koni forran.
Ca 7cm kortere slaglengde forran og ca 10cm kortere slaglengde bak.begrenset utover slik at bærearmene stopper i demperne.
Utrolig mye bedre å kjøre fort når slaglengden på demperne ble begrenset. har jo også et 36mm stabstag bak som går direkte på nedre demperbolt.


takk for info .  36mm!! stabstag   det var feite saker.  Sjokkert
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #909 på: september 16, 2010, 15:16:14 pm »

Ja og i tillegg er det staget hult (tykkvegget rør) noe som gjør det enda stivere. og det virker. Gliser
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #910 på: september 16, 2010, 15:38:57 pm »

ja det tviler jeg ikke på da. Glad
 er det custom stag eller hva slags type/merke er dette da??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Vemund Simensen (prizma)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Rokke, Halden


Brannmann!


Vis profil
« Svar #911 på: september 16, 2010, 16:27:12 pm »

Kom noen feite bilder av bilen din på FB i dag ja! Ser ut som en artig dag på Ruud =)

Fortsatt et sinnsvakt prosjekt detta!
Loggført

... it's an adiction ... 
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #912 på: september 16, 2010, 17:21:28 pm »

Ja og i tillegg er det staget hult (tykkvegget rør) noe som gjør det enda stivere. og det virker. Gliser

hæh??? blir det stivere av å være hult?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #913 på: september 16, 2010, 19:40:14 pm »

Så absolutt imponert over hvor god dette store drøget henger med i svingene!
All ære for et utrolig bra bygg og ikke minst en sjåfør som ikke er redd for hjulløft!

Å snakke om "alvorlige issues" på denne bussen blir bare komisk og virker mer som noen er redd for konkurranse...
Ville valgt din tyske buss foran den forvirra subaru-bobla uten å blunke. (synd eg ikke får muligheten) Øyerulling
Lykke til videre også satser på at du stiller på Bore-treffet så du kan kjøre mot både Haraune og EBB på den lille svingete Revebanen neste sommer. Blunker
Loggført

Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #914 på: september 16, 2010, 21:57:35 pm »

Så absolutt imponert over hvor god dette store drøget henger med i svingene!
All ære for et utrolig bra bygg og ikke minst en sjåfør som ikke er redd for hjulløft!

Å snakke om "alvorlige issues" på denne bussen blir bare komisk og virker mer som noen er redd for konkurranse...
Ville valgt din tyske buss foran den forvirra subaru-bobla uten å blunke. (synd eg ikke får muligheten) Øyerulling
Lykke til videre også satser på at du stiller på Bore-treffet så du kan kjøre mot både Haraune og EBB på den lille svingete Revebanen neste sommer. Blunker

Lukter jantelov og misunnelse lang vei dette dalland...
På rundetider tror jeg ikke bussen kan kjøre fra meg, men showfaktoren er jo ganske bra!
Buggyen til Ebb er foreløpig DØD. så den blir det ikke konkurranse fra... ihvertfall på en stund.

@ knoten: det er er whiteline stag beregnet på 1302/3 racing cup i australia.
Loggført
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #915 på: september 17, 2010, 11:13:06 am »

Synest racebussen hadde kledd Sellholm stag foran og bak. Da kunne du justert og testet mange kombinasjoner-stivheter på enkel måte.

Stå på !! fet bil!!!!!
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #916 på: september 24, 2010, 08:51:42 am »

plukket opp motoren i går og gikk over diværse ting.
flere ting å ta  tak i der Glad
men noe jeg ikke forventet var veldig slitt thrust på den ene siden på kamlageret?
noen forslag til hva det kan komme av ?
motoren har jo gått hardt , med noe manglende oljetrykk i svinger .
men belastningen her skal vel ikke være av det største slaget på thrusten ?
noe høyere fjørtrykk er det + att styringene i toppene ikke har vært av det beste slaget ..tenker litt friksjon i ventilstyringer på høye turtall + høyere fjørtrykk + periodisk dårlig oljetrykk.

noen tips?


* DSC00535.JPG (67.2 KB, 800x450 - vist 440 ganger.)
« Siste redigering: september 24, 2010, 08:55:02 am av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #917 på: september 24, 2010, 08:54:19 am »

.


* DSC00546.JPG (237.89 KB, 778x600 - vist 417 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #918 på: september 24, 2010, 08:54:25 am »

Kan turbotrykket ha noe å si? Virker veldig rart, men jeg spør likevel...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #919 på: september 24, 2010, 09:03:12 am »

hmm hva med mye lavt oljetrykk, den minste lagerflaten i hele motoren og høy belastning over lang tid, samt at det er veldig god plass for olja å gå ut andre veien og ikke ned der som trusteflaten er?
Med rettskårne drev er problemstillingen helt ute av verden...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #920 på: september 24, 2010, 09:11:00 am »

Kan litt lite klaring på kamdrev (ved høy motortemp kanskje?) ha noe å si? Kammen kommer litt i spenn og belaster ene siden av lagret?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #921 på: september 24, 2010, 09:22:45 am »

Det er utformingen av drevet som gjør at den siden av laget blir slitt.
Spørsmålet er hvorfor det blir mye slitt, Gunnar har helt rett i at oljen tar letteste veien ut og det er hvorfor smøringen mangler... men hvor kommer kreftene fra?

Fiksen kan være å slipe smørespor slik som på thrustelageret for veiva eller bare rettskårne drev...
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #922 på: september 24, 2010, 09:33:12 am »

Hmm..hva slags belastning får man på kammen når veiva belastes på thrustingen da (clutching)? Vil den få et lite push den samme veien?? Tenker på at dette rett og slett kan komme av mye giring. Rettskårne er nok uansett løsningen.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #923 på: september 24, 2010, 09:37:00 am »

mulig kraften vil virke mot thrusten ved for tighte tenner, tenker da att det også ville vært mye slitasje på selve lagerbanen/oveflaten?
turbo trykket har jeg ikke vurdert som noen årsak  da jeg ikke ser hvordan det kan påvirke kreftene inn mot ventilmekanismen (enda)kraften fra ventil fjørene vil jo lage motstand for drevene.
vil ikke kraften virke begge veier på trusten siden fjørene er jevnt fordelt på V&H siden av kam nokkene?
og hvordan vil det bli ved motorbremsing kontra ved att motor øker i turtall

anng hvilken vei kraften virker på kam thrusten , så skal vel (uten belastning på kamnokkene) kammen dyttes fremover  mot svinghjulet?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #924 på: september 24, 2010, 09:37:51 am »

Hmm..hva slags belastning får man på kammen når veiva belastes på thrustingen da (clutching)? Vil den få et lite push den samme veien??
Ved å dytte på veiva så får du bare kammen til å gå rundt...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #925 på: september 24, 2010, 09:42:41 am »

mulig kraften vil virke mot thrusten ved for tighte tenner, tenker da att det også ville vært mye slitasje på selve lagerbanen/oveflaten?
turbo trykket har jeg ikke vurdert som noen årsak  da jeg ikke ser hvordan det kan påvirke kreftene inn mot ventilmekanismen (enda)kraften fra ventil fjørene vil jo lage motstand for drevene.
vil ikke kraften virke begge veier på trusten siden fjørene er jevnt fordelt på V&H siden av kam nokkene?
og hvordan vil det bli ved motorbremsing kontra ved att motor øker i turtall

anng hvilken vei kraften virker på kam thrusten , så skal vel (uten belastning på kamnokkene) kammen dyttes fremover  mot svinghjulet?


Veiva produserer kraften og roterer... fjærene gjør hva de kan for å holde kammen rolig. Drevet på kammen må derfor "komme seg unna" drevet på veiva, og med skrå tenner som peker den veien så skviser drevet seg ut mot oljepumpa. (om bildet ditt ikke er opp ned?) Når drevet ikke klarer å komme seg lenger ut mot oljepumpa så begynner drevet å dra rundt kammen i stedet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #926 på: september 24, 2010, 12:58:30 pm »

mulig kraften vil virke mot thrusten ved for tighte tenner, tenker da att det også ville vært mye slitasje på selve lagerbanen/oveflaten?
turbo trykket har jeg ikke vurdert som noen årsak  da jeg ikke ser hvordan det kan påvirke kreftene inn mot ventilmekanismen (enda)kraften fra ventil fjørene vil jo lage motstand for drevene.
vil ikke kraften virke begge veier på trusten siden fjørene er jevnt fordelt på V&H siden av kam nokkene?
og hvordan vil det bli ved motorbremsing kontra ved att motor øker i turtall

anng hvilken vei kraften virker på kam thrusten , så skal vel (uten belastning på kamnokkene) kammen dyttes fremover  mot svinghjulet?


Veiva produserer kraften og roterer... fjærene gjør hva de kan for å holde kammen rolig. Drevet på kammen må derfor "komme seg unna" drevet på veiva, og med skrå tenner som peker den veien så skviser drevet seg ut mot oljepumpa. (om bildet ditt ikke er opp ned?) Når drevet ikke klarer å komme seg lenger ut mot oljepumpa så begynner drevet å dra rundt kammen i stedet.

sagt litt annerledes så er det motsatt krefter fra veiv og fjærer, hadde begge kreftene gått samme veien hadde det ikke vært noe lager igjen der. Hadde det vært lettere å dytte isammen ventilfjærene enn kraften som de helix(skråskjærte) drevene utfører hadde man brukt trustingen på den andre siden av lageret. På en orginal motor er det selvfølgelig mye mindre krefter her.

Jeg har nå kjøpt meg rettskårne kamdrev, og da kjører jeg ikke dobbel trust, da kommer olja mye lettere til og da drar man inn mer olje over trust'n enda man ikke trenger den spesielt mye.
Jeg vil tro at ett spor som JHU sier vil hjelpe, men problemet er jo oljetrykket selvfølgelig, samt at det ikke er meninga med så store krefter der selv med skikkelig oljetrykk. For du har vel ikke helt orginal kam?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #927 på: september 24, 2010, 13:13:44 pm »

Trubo trykket utfører ikke noe spes med krefter på ventilene, selvsagt litt mer med større ventiler enn med orginale men, uansett så virker jo det stort sett motsatt vei, da det er lavere trykk inne i sylinderen enn i kanalen, når man får høyere trykk i sylinderen som følge av turbotrykket er jo ventilene stengt.
Så strengt tatt så hjelper vel heller turbotrykket ventilene med å dra ut fjæra.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #928 på: september 24, 2010, 15:16:09 pm »

i går la jeg kam'en og veiva i blokk halvdelen og roterte den retningen motor går uten motstand på kammen.
jeg minns da att kammen blei dyttet mot svinghjulet...altså belastning på motstatt side av kamæen thrust.
men skal sjekke opp litt..må ha det i henda og se det. Glad mulig jeg husker feil..

anng kam så er det en veldig snill kam med hensyn til løft og ramper. slipt for de små type 4 /wbx løfterene(hydrauliske løftere)
og disse har ikke mye løft
har dog noen utvekslingsvipper på som vil øke løftet på ventil og komprimere fjøra mer
kammen er ganske lik Original WBX kam..og derfor vurderte jeg ikke noen rettskårne drev en gang da dette er ett "ikke tema" på std kam/motorer.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #929 på: september 24, 2010, 17:53:49 pm »

kammen blei dyttet mot svinghjulet...altså belastning på motstatt side av kamæen thrust.
men skal sjekke opp litt..må ha det i henda og se det. Glad mulig jeg husker feil..
Du husker helt RETT, den dyttes mot svinghjulet. Var en tur ute å holdt det i hendene nå... glemte at rotasjonen på kammen var motsatt  Øyerulling

Nå er jeg skikkelig spent på hvorfor slitasjen er der den er.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 67
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!