mars 29, 2024, 08:53:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hotrod Boble planer!?  (Lest 5158 ganger)
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« på: januar 05, 2009, 15:53:45 pm »

Hei folks, ny på dette forumet jeg, men har holdt på med bil lenge. Men hatt bare en boble tidligere, en 63 mod, tror jeg har bilder som den var når jeg kjøpte den, kan finne i de vist noen vil se den, hadde original lakk fra 63 så den var godt slitt. hehe.

Men, til planene som surrer oppi hodet. Begynner å planlegge nytt prosjekt, en boble uten skjermer, senk frem, vanli eller litt opp bak, breddet stålfelger bak, smale dekk forran, men så kommer problemet mitt, å det er å få forstillinga lenger frem, blir jo ikke pent der hjula står til vanlig, har ikke sett bilder der de har bygd hotrod uten å flytte forstilling heller da.

Vil ikke herje med forstillinga da jeg vil at bilen enkelt kan settes tilbake ved eu osv, ev hatt et sett med løse skjermer som monteres på hjulene, skjermer som svinger med hjulene, og fikset slike skjermer bak også.

Noen som har tenkt på hotrod her tildligere, som kanskje har noen gode råd eller noen andre med ideer.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: januar 05, 2009, 15:57:34 pm »

Går det an å få en slik doning godkjent på norsk vei?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: januar 05, 2009, 16:06:45 pm »

Du får kjøpt brakett for å flytte forstillinga lengre frem. Mener jeg leste at de hadde i to forskjellige lengder. Men kommer selvfølgelig ikke på hvor jeg leste dette. Skal se om jeg finner link når jeg kommer hjem i kveld.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #3 på: januar 05, 2009, 16:23:38 pm »

Tror nok det blir vanskeligt å få det godkjent å skrevet i vognkortet ja, men jeg har jo planer om å ribbe bilen helt først å gjøre den topp teknisk, så var planen å gjøre det slik at jeg bare kan bytte tilbake forstilling og montere skjermer ved ev eu eller vist jeg blir stoppet og må på visning på biltilsynet(mangel lapp) kontroll.

Har det meste av planer oppi hodet,Jeg er utdannet landbruksmaskinmekanikker og har jobbet litt med sveising, en del med motorer og biler de siste 9 årene, men er ikke noe erfaren når det kommer til sparkling,pussing og lakkering. Så den biten har jeg ikke klar enda, men skal jo se ut som en gammel hotrod så det skal ikke være ny blank lakk.

Vist jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det så blir det laget en prosjekt tråd her, men det vil ta litt tid da jeg ikke akkurat er noen millionær for øyeblikket, så kjøper inn deler etter hvert som jeg ev trenger dem. Er jo masse å gjøre før man kan begynne å montere også da jeg skal plukke den i biter først.

Takk for ev hjelp vist du finner den linken Pål
« Siste redigering: januar 05, 2009, 16:25:51 pm av Eirik82 » Loggført
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #4 på: januar 05, 2009, 19:03:06 pm »

Fant et sett her: http://www.bayarearods.co.uk/images/beamkitfitting.jpg

Da er det jo enkelt og montere tilbake til original igjen vist/når det må gjøres. =)

Men bare kom med linken du fant der de selger slikt, greit å se priser
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #5 på: januar 05, 2009, 20:17:49 pm »

Et annet problem ved å flytte forstillinga frem er at du må fjerne ganske mye av karoseriet foran forstilinga pga plassmangel. Og da blir vel også tilbaksetilling ved eu og montering av orginale skjermer vanskelig. Bør heller ikke være helt umulig å få dette til å se kult ut uten å flytte forstillinga. Er jo bare å eksperimentere med hjul og senking på en skjermløs bil. Bør kunne bli bra det også. For er det egentlig så fint å ha hjula så langt freme??

Ps: Hvis du alikevel ønsker å ta den helt ut, så vær så snill å gå ut ifra ei sjelløs boble som det finnes mange av. Med det mener jeg en 70 talls bil............
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #6 på: januar 05, 2009, 20:33:48 pm »

Ja må ta av en del foran, tror jeg hadde gjort det likevel for å få det til å se ok ut, tenkte å "mekke" skjermer som sitter på og følger selve hjulet, kanskje det ser såpass bra ut at man kan bruke de litt ellers også, skal se om jeg finner en type bil med slike skjermer, så dere ser hva jeg mener. Skal jo ikke være noe problem for biltilsynet om jeg fjerner litt blekk der foran
Loggført
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #7 på: januar 05, 2009, 20:45:18 pm »

Slik jeg mener, ikke helt samme form da






Lurer på om jeg klarer å få frem forstillingen bare ved å ta ut hjulbrønnen, kan la øvre panserkant være med nedover, må ev festes i nedkant eller forsterkes i overkant da, lurer litt på om det går, det er det kanskje noen vw guruer som vet
« Siste redigering: januar 05, 2009, 21:00:54 pm av Eirik82 » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: januar 05, 2009, 20:49:54 pm »

Mener det er krav om at bilen har skjermer av en eller annen sort, ja. Har sett noen bilder av en bil fra USA tror jeg det var, som var en tanksenka hotrod-liknende sak som selv en originalfantast som meg syntes så kul ut. Så har ingenting imot ideen din, bare kjedelig å legge ned masse arbeid i en bil som ikke blir godkjent Glad
Loggført
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #9 på: januar 05, 2009, 21:42:54 pm »

Ja skjønner hva du mener, men det jeg egentlig mener med dette, koster mye for en strøken originalbil, eller å resturere en helt strøken, kommer sikkert til å koste dette også, men ikke i samme grad.

Det med godkjenning tror jeg er umuligt når jeg forlenger chassi, så det jeg ev må gjøre for å få til dette er at jeg har originalforstilling liggende, går jo fort å bytte over til den, og at jeg "friserer hjulbrønnen og litt karosseri frem tror jeg ikke blir noe problem. Så jeg kan jo sette tilbake hjulene ganske kjapt når jeg skal godkjenne, problemet er ev vist jeg blir stoppet uten skjermer, så må se litt på muligheter med hurtigfeste av skjermer på hjulene. Bare i knipse de av når jeg vil kjøre uten. Så det eneste ulovlige jeg gjør er jo forlengingen. Tenkte å høre litt med biltilsynet hva de sier om skjerm ideen min også.

Det du sier om at du håper jeg velger en 70- boble for å ikke ødelegge en gammel en med sjel, så er jo planen som jeg skrev lenger opp her at jeg skal demontere alt og gjøre den topp teknisk, så da kjøper jeg ev en bil som det kanskje er fare for at den blir spiker, bedre å redde den med en lite hot rod prosjekt enn å la den bli spiker, men skjønner akkurat hva du mener.

Aldri i livet om jeg hadde kjøpt en tilnærmet strøken bil og bygd på.

Men som sagt, dette er bare på tankestadiet enda. =)
« Siste redigering: januar 05, 2009, 21:48:00 pm av Eirik82 » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: januar 05, 2009, 21:47:38 pm »

Problemet med å kjøre med en bil som ikke er i den tilstand den ble godkjent i, er hvis man gud forby skulle havne i en ulykke, spesielt med alvorlig personskade. Fort gjort å bli gjeldsslave da.

Problemet er jo at Biltilsynet egentlig ikke vil gjøre jobben sin, nemlig å avgjøre om biler er trafikksikre eller ikke. De liker best å overlate den jobben til andre instanser - vil ha godkjenningspapirer fra alle involverte parter, og ikke vurdere noe særlig selv...
Loggført
Mø...
Juniormedlem
**
Innlegg: 92
Bosted: Trondhjæm


Gettin` high on Gasoline!!


Vis profil
« Svar #11 på: januar 05, 2009, 22:18:20 pm »

Ikke skyt meg viss jeg tar feil, men denna skal ifølge ryktet være på vei til å bli godkjent med framflyttet forstilling:



tipper stor kommunikasjon med en (person som kan "følge" prosjektet ditt) på BT er en smart vei å gå  Blunker
Loggført

- Små barn, Store gleder -

- Never drive faster than your guardian angel can fly! -
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #12 på: januar 06, 2009, 13:15:59 pm »

Hmm, tenker da på alle som har biler som de setter tilbake til eu, tenker da på ulykker og slikt, luftfjæring f.eks. ikke at det er noen unskyldning til meg da. alle som kjører uten godkjent senkesatser, helt feil hjul osv osv. tror det er mange i "gruppa" mi.

Vet du hvem sin det der er Mø.., ligger det prosjekt tråd noen steder?
Loggført
56T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Stjørdal



Vis profil
« Svar #13 på: januar 06, 2009, 18:26:51 pm »

Jeg hadde slike planer jeg og, men har lagt det litt på is pga. godkjenninger og slikt.
Men hvis du går inn på blocket.se finner du en som er ombygd og godkjent i Sverige, så jeg vil tro det er mulig her til lands også...

Her er i allefall en link til noen i USA som selger en slik forlenger, og også forlenger til styringa:
http://www.peglegmetalwerks.com

Hvis du kommer til å sjekke dette opp med BT, kan ikke du legge inn resultatet her da?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7105
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: januar 06, 2009, 19:08:18 pm »

Ikke skyt meg viss jeg tar feil, men denna skal ifølge ryktet være på vei til å bli godkjent med framflyttet forstilling:



tipper stor kommunikasjon med en (person som kan "følge" prosjektet ditt) på BT er en smart vei å gå  Blunker

på meg ser det ut som den bilen har flyttet hele karosseriet bakover, kortet den inn bak dørene, og beholdt original bunnplate, og da er det nok enklere, men god kommunikasjon med BT er nok avgjørende ja.
Loggført
Stig Tore
Juniormedlem
**
Innlegg: 74
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: januar 06, 2009, 21:10:37 pm »

Den Rod bobla som står i Trondheim har jeg sett på flere ganger..Karosseriet står på orginal plass, forstilling framflytta ved hjelp av brakett. Skjermkravet er at skjermen må dekke 45 grader av hjulets omkrets. ..Denne er også taksenket.......Regner med å se den på Trøndertreff-09 . Dialog med gutta på tilsynet er et must.
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #16 på: januar 06, 2009, 21:19:21 pm »

Nokon som har fleire bilete av prosjektet i Trondheim? Denne såg vannvittig rå ut! Kan ei slik ombygging på nokon måte "brøyte veg" for andre tilsvarande prosjekt? (Tenkjer eg for enkelt no......... Hæ)

Miljøet har godt av nokre radikale prosjekt. Skaper liv og røre (=diskusjon) på treffa  Gliser Kreativitet på andre områder enn å skaffe spesielle originaldeler syns eg er positivt!

Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 06, 2009, 21:24:32 pm »

Problemet med å kjøre med en bil som ikke er i den tilstand den ble godkjent i, er hvis man gud forby skulle havne i en ulykke, spesielt med alvorlig personskade. Fort gjort å bli gjeldsslave da.

Problemet er jo at Biltilsynet egentlig ikke vil gjøre jobben sin, nemlig å avgjøre om biler er trafikksikre eller ikke. De liker best å overlate den jobben til andre instanser - vil ha godkjenningspapirer fra alle involverte parter, og ikke vurdere noe særlig selv...

Det er vel slik at forsikringsselskap lyt dokumentere at ulykka vart forårsaka av ombygginga? Dvs. at bilen er svakare eller liknande. Dette problemet kjem jo allereie ved bytte av hjul (som ikkje er godkjent mtp. innpress osv.) Få modifiserte bilar har vel ALLE godkjenningar iorden........

Hvis eg tek feil her er det viktig at eg blir korrigert!!!!!! (for min eigen del og..... Rekker tunge)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: januar 06, 2009, 21:28:36 pm »

Ein ting til.

Ein slik bil vil stort sett bli nytta til og frå treff og til cruising i godver. Krava til bilen er vel litt "mildare" om ein leiger prøveskilt? Då kan ein vel køyre det meste så sant bremser, lys osv. er ok?

Nokon som har regelverket for prøveskilt?
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #19 på: januar 06, 2009, 21:43:18 pm »

Hei.

Tusen takk for info.
Og som Gsr sier, om modifiserte biler. Er veldig mange som har biler som de må gjøre ett eller annet med for å få den igjenom eu kontroll, noe av det er dekk,felger,senking osv osv. Finnes jo mange biler med ettermontert luftfjæring som må bytte over til originalt når de skal inn på godkjenning.

Stig Tore: Har du bilder eller en tråd om den bobla i Trondheim?

66T1: Takk for link, har du kjøpt inn brakett? Skal informere om biltilsynet, vet ikke hva som skjer med planene enda
« Siste redigering: januar 06, 2009, 21:49:47 pm av Eirik82 » Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #20 på: januar 06, 2009, 22:34:52 pm »

Mykje info om temaet på nettet. Fint om folk legg ut linkar. Her er ein:

http://www.vwtrendsweb.com/features/0405vwt_how_to_build_volkswagen_hot_rods/
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Mø...
Juniormedlem
**
Innlegg: 92
Bosted: Trondhjæm


Gettin` high on Gasoline!!


Vis profil
« Svar #21 på: januar 06, 2009, 22:37:52 pm »

Finnes ikke noen prosjekt tråd så vidt jeg vet, men tøff var den! blir artig viss han får skilt på den..
har et dårlig bilde til fra besøket:

Loggført

- Små barn, Store gleder -

- Never drive faster than your guardian angel can fly! -
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #22 på: januar 06, 2009, 22:39:02 pm »



 Gliser Gliser Gliser
« Siste redigering: januar 06, 2009, 22:40:43 pm av GSR » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #23 på: januar 06, 2009, 22:43:47 pm »

Her er link til ein tidligara tråd:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46.0.html
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #24 på: januar 06, 2009, 23:17:40 pm »

Ok framskjermar.

Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #25 på: januar 07, 2009, 00:42:38 am »

Finnes ikke noen prosjekt tråd så vidt jeg vet, men tøff var den! blir artig viss han får skilt på den..
har et dårlig bilde til fra besøket:

Kule dekk!!!
Loggført
56T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Stjørdal



Vis profil
« Svar #26 på: januar 07, 2009, 01:15:08 am »

Hei.

Tusen takk for info.
Og som Gsr sier, om modifiserte biler. Er veldig mange som har biler som de må gjøre ett eller annet med for å få den igjenom eu kontroll, noe av det er dekk,felger,senking osv osv. Finnes jo mange biler med ettermontert luftfjæring som må bytte over til originalt når de skal inn på godkjenning.

Stig Tore: Har du bilder eller en tråd om den bobla i Trondheim?

66T1: Takk for link, har du kjøpt inn brakett? Skal informere om biltilsynet, vet ikke hva som skjer med planene enda

Har ikke kjøpt ennå, holder på med min 66 nå, blir vel å bruke donorbilden min til et slikt prosjekt... Den blir nok ikke klar denne vinteren Rekker tunge
Loggført
Eirik82
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Nord Trøndelag


Vis profil

« Svar #27 på: januar 07, 2009, 21:54:18 pm »

Greit å høre andres ideer og ev løsninger.

Vet ikke når det blir jeg starter opp med ev prosjekt, må skaffe til veies en bil først, har det ikke travelt men vært greit å hatt en å begynt med sveising av ev rust og gjøre den bra teknisk.

Får se om jeg kommer over noe
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!