april 29, 2024, 09:07:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Reglar for bruk av prøveskilt/krav til køyretøyet  (Lest 4882 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: januar 07, 2009, 16:18:58 pm »

Vanskeleg å finne info om regelverket rundt prøveskilt. Nokon som har "forska" litt?  Hæ

Krav til køyretøyet? Eg har høyrt at så lenge det er lys, bremser og bilen er i nokonlunde grei stand kan ein køyre med prøveskilt. Er det riktig, eller gjeld samme krav som for registrerte bilar? (tenker då også på korleis regelverket blir tolka av Politiet.) Erfaringar nokon? Eigenandel ved skade? Stemmer det at ein ikkje kan ha passasjer?

Tenkjer tildømes om ein køyrde noko slikt til eit treff, vil ein då miste prøveskilta?:

Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #1 på: januar 07, 2009, 17:40:38 pm »

Du kan jo kanskje få forbud mot å kjøre videre eller bot for noe men så lenge den har lys og bremser og ingen til farlig som stikker ut så burde det være greit.

Er ikke helt sikker på regelverk når det gjelder prøveskilt men jeg vet at en får kjøpt prøveskilt for biler som er avskiltet. Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er hvis bilen har blitt avskiltet i forbindelse med kontroll, en ikke godkjent bil altså....
Loggført

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: januar 07, 2009, 22:14:44 pm »

Det spørs vel om en kjører med eller uten førerkort. Når det gjelder kjøring med førerkort så sto det noe i boka om hva føreren plikter, ved teoriprøven/oppkjøringen, hva han skal forvisse seg om før kjøretøyet taes i bruk. Forøvrig er vel forskriftene like når det gjelder den tekniske tilstand når det settes på skilt av den ene eller andre typen.
« Siste redigering: januar 07, 2009, 22:58:54 pm av svenole » Loggført
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #3 på: januar 07, 2009, 22:18:47 pm »

Står litt her. Bruk av prøveskilt til anna enn flytting og prøving blir stort sett slått hardt ned på..

http://www.dinside.no/php/art.php?id=13000
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #4 på: januar 07, 2009, 22:39:10 pm »

Jobbet tidligere på et verksted i Tønsberg hvor en av de ansatte fikk inndratt et sett med prøveskilt som tilhørte salgshallen fordi han hadde masse bagasje og full bil. (var på vei til hytta). Mener at kjøretøyet skal være i samme stand som hvis det var registrert.
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
RZR Arve
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Longyearbyen


Vis profil

« Svar #5 på: januar 07, 2009, 22:52:03 pm »

Tekniske krav til kjøretøy gjelder selv om kjøretøyet har prøveskilt. Det er også verdt å merke seg at skiltene gjelder for prøvekjøring samt til å flytte bilen fra A - B. Det er således ikke tillatt med pasasjerer i bilen, da må det i så fall være prøvekjøring i særdeles spesielle tilfeller...
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #6 på: januar 07, 2009, 22:54:24 pm »

Bil på prøveskilt skal være minst i forsvarlig stand, mens en registrert bil skal være i forskriftsmessig stand. Forskjellen er definert i kjøretøyforskriftene.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 07, 2009, 23:00:24 pm »

det siste der, tror jeg ikke stemmer, Even. Jeg tror det er akkurat samme krav til en bil på prøveskilter som en vanlig registrert.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: januar 07, 2009, 23:02:13 pm »

Enig i begrensningene, glemmte dem. Forøvrig vekker prøveskillt kontollmyndighetenes interessse når de observeres.    Sjokkert
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 08, 2009, 08:50:44 am »

Vanskeleg å finne info om regelverket rundt prøveskilt. Nokon som har "forska" litt?  Hæ

Krav til køyretøyet? Eg har høyrt at så lenge det er lys, bremser og bilen er i nokonlunde grei stand kan ein køyre med prøveskilt. Er det riktig, eller gjeld samme krav som for registrerte bilar? (tenker då også på korleis regelverket blir tolka av Politiet.) Erfaringar nokon? Eigenandel ved skade? Stemmer det at ein ikkje kan ha passasjer?

Tenkjer tildømes om ein køyrde noko slikt til eit treff, vil ein då miste prøveskilta?:



Noen med kunnskap om hvorfor en 30-talls hot rod kan registreres uten skjermer i Norge, og ikke en VW? Eller er det INGEN som får godkjent skjermløs bil, bare en del som kjører alikevel? Det vil si at konsekvensen for å bli "tatt" uten skjermer i en pre 60 VW er det samme som i en 30-talls bil? Og hva er risikoen, at skiltene blir klippet, og at du må sette på skjermer og betale skiltene ut igjen? Jeg er bare generelt nysgjerrig... (Jeg snakker her om ordinære skilt)
Loggført
Luftvw
Seniormedlem
****
Innlegg: 277
Bosted: Noreg



Vis profil
« Svar #10 på: januar 08, 2009, 09:01:49 am »

Den bilen der er ikke bare skjerm laus. Den er kappet i fillebiter og karosserismalnet. Fet.
Loggført

Folkevogn er kjerra!
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #11 på: januar 08, 2009, 09:45:40 am »

det siste der, tror jeg ikke stemmer, Even. Jeg tror det er akkurat samme krav til en bil på prøveskilter som en vanlig registrert.
Da har de forandra regelverket de siste åra. Lenge siden jeg har leid prøveskilt.
Men med tanke på at hvis den minst skal være i forskriftsmessig stand, kan du da egentlig ikke leie prøveskilt på ghian din, når du er ferdig med den, før etter at du har vist den, rett og slett for at du ikke vet om den er i riktig stand før etter kontrollen, såfremt du ikke har bremseruller, lysjustering og etc andre kontroll apperater hjemme da
« Siste redigering: januar 08, 2009, 09:48:51 am av Even Kirknes » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: januar 08, 2009, 10:47:37 am »

Bil på prøveskilt skal være minst i forsvarlig stand, mens en registrert bil skal være i forskriftsmessig stand. Forskjellen er definert i kjøretøyforskriftene.

Denne er riktig. Er faktisk meget sikker. Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #13 på: januar 08, 2009, 11:52:58 am »

det siste der, tror jeg ikke stemmer, Even. Jeg tror det er akkurat samme krav til en bil på prøveskilter som en vanlig registrert.
Da har de forandra regelverket de siste åra. Lenge siden jeg har leid prøveskilt.
Men med tanke på at hvis den minst skal være i forskriftsmessig stand, kan du da egentlig ikke leie prøveskilt på ghian din, når du er ferdig med den, før etter at du har vist den, rett og slett for at du ikke vet om den er i riktig stand før etter kontrollen, såfremt du ikke har bremseruller, lysjustering og etc andre kontroll apperater hjemme da

Stemmer det... jeg kan ikke leie prøveskilter for å teste ut "etelerannet", men jeg kan leie for å kjøre til verksted for visning, for da forutsetter jo jeg at den er i forskriftsmessig stand, ellers hadde jeg ikk kjørt den til visning...
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: januar 08, 2009, 11:56:28 am »

Du har lov til å leie prøveskilt for å kjøre inn f.eks. bremser, går under prøvekjøring i lovteksten.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: januar 08, 2009, 11:58:53 am »

ok, skjønner Glad

Uansett tror jeg du får trøbbel med å kjøre en skjermløs VW rod en lørdagskveld på prøveskilt Blunker
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #16 på: januar 08, 2009, 13:43:52 pm »

Forskrift om bruk av kjøretøy § 2-7

§2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt.

(snipp...)
Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret."

Et annet sted på vegvesenets sider sto det også at de registrerer hvem/hvilken bil det kjøpes prøveskilt til i en sentral database og de KAN nekte deg prøveskilt hvis de registrerer flittig bruk av det. Hvor stor den risikoen er derimot, kjenner jeg ikke til.
Loggført

1969 Militær-buss
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: januar 08, 2009, 13:53:19 pm »

aha

men hvor er definisjonen på forskjellen mellom forsvarlig og forskriftsmessig?

Noen vil jo kunne påstå at en skjermløs volksrod er forsvarlig Blunker
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: januar 08, 2009, 18:46:29 pm »

aha

men hvor er definisjonen på forskjellen mellom forsvarlig og forskriftsmessig?

Noen vil jo kunne påstå at en skjermløs volksrod er forsvarlig Blunker

Eg trur dette er opent for tolkning. Hadde ein hatt ei grei skjermløysing trur eg det hadde gått bra. Sjølv med framflytta forstilling. Trur og ukurante hjuloppsett slepp gjennom.

I forhold til køyring med prøveskilt er "1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres" ei relativt rund formulering! Med litt planlegging er det ikkje vanskeleg å innfri eit av punkta, sjølv ein laurdagskveld.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #19 på: januar 08, 2009, 20:49:19 pm »

Denne paragrafen burde gi en antydning på hvor grensa går ca http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#map032
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #20 på: januar 08, 2009, 21:04:27 pm »

Det er ikke sånn at du fritt kan velge unnskyldning om du flytter, prøver eller demonstrerer hvis du blir stoppet av politiet. Ihvertfall måtte jeg oppgi hva jeg skulle med prøveskiltene (flytting) og oppgi hvor bilen skulle kjøres fra og til når jeg kjøpte prøveskiltene hos Biltilsynet. Jeg lurer jammen på om de spurte om klokkeslett også jeg, men det husker jeg ikke sikkert lenger.

Du kan sikkert lure til deg én lørdagstur med en bil på prøveskilt, men jeg vet ikke om det er verdt risikoen å bygge en rod og basere seg på prøveskilter på jevnlig basis.
Loggført

1969 Militær-buss
Gromgutn
Seniormedlem
****
Innlegg: 476
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #21 på: januar 08, 2009, 23:10:45 pm »

Forskrift om bruk av kjøretøy § 2-7

§2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt.

(snipp...)
Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret."

Et annet sted på vegvesenets sider sto det også at de registrerer hvem/hvilken bil det kjøpes prøveskilt til i en sentral database og de KAN nekte deg prøveskilt hvis de registrerer flittig bruk av det. Hvor stor den risikoen er derimot, kjenner jeg ikke til.

En kamerat av meg fikk for noen år siden brev fra Biltilsynet om at han hadde leid prøveskilter ca 30 på et år og hvis han drev med bilomsetning måtte han bli registrert som det eller noe sånt. Han løste det med å dra til neste Biltilsyn...  Det skal sies at dette var for 10-12 år siden, de er sikkert mer oppdatert nå.
Loggført

72 1302 roadster
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #22 på: januar 09, 2009, 15:16:28 pm »

Forskrift om bruk av kjøretøy § 2-7

§2-7. Bruk av prøvekjennemerke m.m.

1. Registreringspliktig kjøretøy kan flyttes, prøves, demonstreres eller kjøres i forbindelse med registrering uten å være registrert. Ved slik bruk skal kjøretøyet ha påsatt gyldig prøvekjennemerke og være i forsvarlig stand. Bruk av prøvekjennemerke til annet formål er ikke tillatt.

(snipp...)
Bruk av prøvekjennemerke til ordinær transport av personer og gods er ikke tillatt med mindre det medbringes spesiell tillatelse utstedt av regionvegkontoret."

Et annet sted på vegvesenets sider sto det også at de registrerer hvem/hvilken bil det kjøpes prøveskilt til i en sentral database og de KAN nekte deg prøveskilt hvis de registrerer flittig bruk av det. Hvor stor den risikoen er derimot, kjenner jeg ikke til.
Etter de siste årenes "eksplosjon" av FnF riskokere med rattet på feil siden som kjøres på gatebil og andre treff med prøveskilter så har enkelte trafikkstasjoner faktisk blitt strenge på det med antall ganger/dager man får ut prøveskilter på samme chassisnummeret.
Mange av disse bilene kan jo ikke reddes så røde klistrelapper har jo vært eneste løsningen for eierene for å kunne bruke bilen.
Loggført

-63 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!