mai 23, 2024, 13:13:44 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fylle opp holromma i bilen?  (Lest 4191 ganger)
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: januar 08, 2009, 15:39:16 pm »

Eg lurar på ein sak. Det finns sikkert "ekspertar" i miljøet som kan svare på dette. I dei alle bilar er det ugunstig plasserte holrom, kanalar og mellomrom det det er vanskeleg å komme til. Samstundes blir desse plassane (over tid) alltid  fyllt opp med sand, salt osv noko som sjølvsagt er lite fornuftig.

Er det noko grunn til å ikkje fylle desse opningane med til dømes ekspanderande fugeskum? Sjølvsagt ETTER skikkeleg reingjering, eventuell sveising og lakkering/rustbeskyttelse.

Dette vil dempe støy/ressonans, hindre vatn og drit å samle seg, og det vil stive av heile konstruksjonen. Trur eg..........

Nokon innspel? (Det er eit generelt spørsmål, men det gjeld jo VW og  Gliser)
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: januar 08, 2009, 15:54:31 pm »

Korleis vil du forhindre at det f.eks ikkje blir kondens inni, som blir trekt opp i det ekspanderande skummet..? Og dermed ikkje tørkar skikkelig ut..?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2009, 16:04:34 pm »

Etter det eg har høyrt, tek ikkje ekspanderande fugeskum opp fuktigheit. Det var noko av poenget mitt. Det blir danna ei vanntett hinne, og skummet (om hinna vert skada) tek visstnok heller ikke opp fukt. Det vil (trur eg.....) bli danna ein sandwich-konstruksjon som kun kan "angripast" frå utsida.

Eg bygde (kraftig) om ei boble på 80-talet, der eg byggde opp karrosseriet (der eg ville) med fugeskum. Dette vart forma med sag/fil osv. til eg fekk ønska form, og dekka med glassfiber. Det vart altså ein sandwich-konstruksjon med stål på eine sida, skum i midten, og glassfiber på utsida. Fekk aldri rustproblem.

Skummet vil vel og isolere, slik at ein får mindre temperatursvingningar mellom utsida og innsida av holrommet, dvs. det blir ikkje danna kondens i like stor grad. Trur eg nok ein gong.....
« Siste redigering: januar 08, 2009, 16:08:33 pm av GSR » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: januar 08, 2009, 17:06:04 pm »

vil ikke anbefale deg å bruke skum innvendig i kanaler osv,, ved det minste kondes, så har den ingensteder å gå, da vil det på sikt bli rust, spes hvis det er det minste antydning til bart metall .
frimann dahl, har et skum som skal brukes som støvstopp i stolper osv på bla audi, den er "feit" på en måte, men det er jo da brukt kun på bestemte punkter i stolper osv.
finnes mange bra hulromskonserveringsprodukter i markedet nå, så burde ikke være et problem å sikre seg mot rust. ang støv og sand inni f.eks kanaler, se nøye over, å tett igjen alle de stedene du tror slikt kan komme inn, men ikke tett igjen dreneringer så evt fukt/kondens ikke kommer ut.  Blunker
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: januar 08, 2009, 17:55:54 pm »

Var ikke Alfasud et eksempel på denne idéen i praksis? Eller husker jeg feil?
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: januar 08, 2009, 18:06:19 pm »

Lexus benytter seg av dette... så helt feil kan det vel ikke være?
Loggført

StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: januar 08, 2009, 18:18:49 pm »

vil ikke anbefale deg å bruke skum innvendig i kanaler osv,, ved det minste kondes, så har den ingensteder å gå, da vil det på sikt bli rust, spes hvis det er det minste antydning til bart metall .
frimann dahl, har et skum som skal brukes som støvstopp i stolper osv på bla audi, den er "feit" på en måte, men det er jo da brukt kun på bestemte punkter i stolper osv.
finnes mange bra hulromskonserveringsprodukter i markedet nå, så burde ikke være et problem å sikre seg mot rust. ang støv og sand inni f.eks kanaler, se nøye over, å tett igjen alle de stedene du tror slikt kan komme inn, men ikke tett igjen dreneringer så evt fukt/kondens ikke kommer ut.  Blunker

Heile poenget med framgangsmåten er at hvis ikkje fukt kan komme inn, så treng ein heller ikkje drenering for å få den ut. Det er og tanken med å nytte det til dømes i bad. (Litex-plater feks.) Ved punktert membran trekker ikkje skummet fukt. Slik trur eg det vil bli i ein bilkanal og.

(slik tenkjer nok Lexus og, visste ikkje dei nytta denne løysinga. Takk Bjørnar! Vil gjerne ha tips om andre produsentar som gjer dette og!)

I minien vår fekk me lekkasje i bakruta, og isolasjonsmatta i bagasjerommet måtte ut på tørking. Lukta død og h......! I påvente av rep. kutta eg til eit liggeunderlag (skum, trekk ikkje vatn) og plasserte det istaden. Problem løyst. Lydisolasjonen var like god, men det trakk ikkje vatn. Eg syns berre det er rart at fabrikkane fortsatt lagar bilar med fuktfeller i form av holrom og lydisolasjon som trekk vatn.
« Siste redigering: januar 08, 2009, 18:24:26 pm av GSR » Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: januar 08, 2009, 20:37:18 pm »

unnskyld meg men jeg tror du er på villspor... Som det ble nevnt over, så er mye av kilden til fukt på slike steder kondens, som oppstår ved at fuktigheten i lufta avsetter dråper på overflater pga temperaturforkjeller. Så selv om du skulle lykkes med å lage ting helt vanntett (noe du ikke klarer over tid...) klarer du ikke å lage ting lufttett (med mindre du bygger bilen din i et vakuumkammer, og sørger for at alle sveiser og plateskjøter er hermetisk tette). Dermed vil du alltid få kondensproblemer. Du er da mye tryggere ved å sørge for at minst mulig vann kommer inn, men at det alltid er lufting/drenering, slik at vannet også kommer seg ut. Ved å bruke byggskum eller annet lurt, vil du uansett "trappe" vanndråper, og du vil øke sjansen for rust.

Loggført
Rabben
Seniormedlem
****
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland


Diktator -> Klubbløs #001


Vis profil
« Svar #8 på: januar 08, 2009, 22:37:31 pm »

Var ikke Alfasud et eksempel på denne idéen i praksis? Eller husker jeg feil?


Alfa forsøkte seg på denne måten å gjøre ting på i en periode. Resultatet var at bilene rustet opp selv om de stod i en varm garasje  Sjokkert
Loggført

---
Mvh Rabben
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #9 på: januar 08, 2009, 22:49:58 pm »

Sagt om Alfasuden: It'll bewitch you on the test drive, but never run properly again afterwards Glad Og de hadde rykte for å være lettrusta, ja.

Viktig poeng, forøvrig: Er skummet brannsikkert?
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #10 på: januar 09, 2009, 09:47:51 am »

Sikkert dårleg kvalitet på stålet.  Gliser

Neida, eg veit det har vore eksperimentert med ulike typar skum, hovudsakleg for støydemping. BMW brukte skumgummi.........det var lurt Blunker

Det er klart det kjem an på kva skum det er, men i teorien skulle det jo fungere? Ser ikkje ut som mange er einige med meg, og alle idear er ikkje fruktbare. Eg får rett og slett teste det ut.

Ser de ei boble med fugeskum ut av alle opningar, og med usedvanleg behageleg støynivå, då veit de kven det er!  Gliser

Takk for innspel!
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: januar 09, 2009, 09:48:57 am »

Når det gjeld om skummet er brannsikkert, så veit eg ikkje. Det blir jo nytta i hus. Heilt klart eit viktig poeng.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7149
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: januar 09, 2009, 10:04:36 am »

Sikkert dårleg kvalitet på stålet.  Gliser

Neida, eg veit det har vore eksperimentert med ulike typar skum, hovudsakleg for støydemping. BMW brukte skumgummi.........det var lurt Blunker

Det er klart det kjem an på kva skum det er, men i teorien skulle det jo fungere? Ser ikkje ut som mange er einige med meg, og alle idear er ikkje fruktbare. Eg får rett og slett teste det ut.

Ser de ei boble med fugeskum ut av alle opningar, og med usedvanleg behageleg støynivå, då veit de kven det er!  Gliser

Takk for innspel!

Jaja det var da en underlig konklusjon på ganske entydige råd fra flere... Men det er din bil, og jeg ønsker bare å gi deg råd slik at ikke en av våre kjære VWer går en unødvendig tidlig død i møte..

Er det effektiv støydemping du er ute etter, så les deg litt opp på akkurat det emnet, byggskum er IKKE akkurat egnet for støydemping.

Lykke til...
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #13 på: januar 09, 2009, 10:16:53 am »

Det var ikkje meininga at det skulle takast så bokstaveleg. Eg meiner berre det hadde vore artig å prøve ut over ein periode. Kan jo ta naboen sin bil ei sein kveldstund istaden. Han har ikkje VW.

 Gliser Gliser Gliser

Slik at all tvil er sett til side; Eg skjønar godt motargumenta, men det hadde vore spanande å teste ut. Innlegget var heller ikkje retta mot VW, men som eit opent spørsmål iforhold til bilindustrien. Var berre litt nysgjerrig, og ville ha respons på det. Det fekk eg jo.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #14 på: januar 09, 2009, 11:40:12 am »

Ford Taunus hadde vel også "byggskum" ute i sidene av bagasjerommet. Noe som heller ikke her ga heldige resultater vag gjelder rust Osteaktig

Støy er resonanse. Så fjern resonansene og du er kvitt støyen. I den grad den lar seg fjærne.

Vinduene i bilen er en stor støykilde og litt plundrete å dempe de Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #15 på: januar 09, 2009, 12:19:26 pm »

tror jeg personlig heller ville ha satset på hulroms beskyttelse iform av tectyl og lign enn skum gitt.
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 09, 2009, 18:27:11 pm »

Stål blir kaldt, kaldere enn byggskum. Dermed vil det danne seg kondens mellom stålet og byggskummet uansett hvordan en vrir på det. Kondens = rust. Kanskje det ikke viser det første året eller året etterpå. Men når det først kommer tipper jeg du må bytte hele plater. Da er det bedre at platene får tørke opp innvendig og at det er god drenering slik at fukten slipper ut.
VW brukte et sprøyteskum fra -73 modellene i hulrommet mellom siderutene bak og bakruten. Dette var vel mest for å hindre støy fra motorrommet, men det ble disse bilenes verste fiende. Skikkelig rustfelle, som først kommer til syne i form av søte små blærer i lakken under "gjellene".
Ang. Lexus og andre moderne biler som nevnes over her så må en også huske på at i dag brukes det mye mer aluminium og eksotiske ting som karbonfiber. Antar at korrosjon er et mindre problem da? 
Beste botemiddel er å sørge for at plateskjøter er tette og dreneringer åpne. Heller erstatte stivt, gammelt karosserikitt med nytt på de stedene der det dårlig og fare for fuktinntrengning.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: januar 09, 2009, 18:52:32 pm »

Problemet på den sene modellene med luftegjeller er vel nettopp luftegjellene... Det er der fukten slipper inn tror jeg, og ikke på grunn av kondens. Det er skum der på tidligere modeller også, men disse har ikke samme problemet med rust i c-stolpen.

Beste måten å hindre rust på er enkel: sørg for at oksygen og fukt ikke kommer til stålet, dvs tettning mot atmosfæren. Dette skjer med lakk utvendig som vokses, og med fettstoffer/voks i hulrom.
Loggført
StarBugs Geir
Supermedlem
*****
Innlegg: 1204
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #18 på: januar 09, 2009, 19:02:01 pm »

Trur eg blir litt misforstått. Eg har aldri meint å erstatte rustbeskyttelse med skum. Tanken var å fylle tomrom (som elles kan bli fyllt med fuktig sand og anna drit) slik at ikke rustbeskyttelsen blirt broten ned.
Loggført

1974 1303s
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Tommy.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: Åsgårdstrand


SCC EVENT


Vis profil
« Svar #19 på: januar 09, 2009, 19:27:44 pm »

Husker når jeg jobbet på Ford ja, Sto og skiftet hele karosseri sider på to år gamle ford courier med gjennom rust pga det skummet de brukte. problemet var at fuktigheten ikke kom ut. Jeg mener at dette er noe man bør holde langt unna en bil.
Loggført

Make a long story short. Don't tell it.

http://www.sccevent.com/
http://www.telehiv-jumpers.com/
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 09, 2009, 19:43:33 pm »

Trur eg blir litt misforstått. Eg har aldri meint å erstatte rustbeskyttelse med skum. Tanken var å fylle tomrom (som elles kan bli fyllt med fuktig sand og anna drit) slik at ikke rustbeskyttelsen blirt broten ned.
Neida, skjønner det! Men disse tomrommene bør ikke tettes, nettopp av samme grunn som ikke andre paneler bør det. Kanalene skal normalt ikke fylles med fuktig sand, det skjer først når det har rustet hull - og det skal det jo ikke. Rusten innenfra kommer fordi kondens og fukt ikke slipper ut gjennom dreneringshullene. Ett vanlig sted som nesten alle bobler er rustne på er på sidene ned mot stigbrettene (under siderutene bak). Her kommer det kondens ned fra platen over og slipper ikke ut hvis tectylbehandling har tettet utløpene (en av de vanligste grunnene). Så ligger fukten og "søyer" over jekkfestet, som igjen svekkes. Bruker en så jekkfestene aksellererer problemet når kanalen begynner å brekkes opp.
Luftegjellene nevnt over leder jo luft utenfra inn i en luftkanal som består av profilerte stålplater innkapslet i skum, enda mer stål som kjøles ned fra utsiden og varmes opp fra innsiden. Så kanalen er nok hovedsynderen her, ja. Men hadde den ikke vært innkapslet i skum som holder på fuktigheten omtrent som en svamp, og dreneringen funket så ville neppe problemet vært så stort.
I teorien kan det sikkert fungere å tette områder med nymotens superskum spesielt beregnet for dette formålet, men når du tar med risikoen for rustangrep ville nå ikke jeg tatt sjansen, i hvertfall.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #21 på: januar 09, 2009, 21:28:13 pm »

Har lurt på å fylle med en egnet skumgummi så spretter bulkene ut etter som de kommer.   Blunker

Tror alikevel ikke dette er lurt på en veteran med tanke på konservering selv om det er mange slike VW å ta av. En eventuel ny kjøper må vel info, om innholdet i denne bilen med tanke på eventuelle miljøskadelige stoffer og en trolig redusert levetid og verdi.

Mitt råd, bruk grunker og energi på noe mer fornuftig. En god konservering i karoseriet demper noe støy og kjøregleden varer forhåpentligvis noe lenger.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!