juni 01, 2024, 05:28:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hovedcilynder  (Lest 1331 ganger)
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« på: januar 08, 2009, 16:48:20 pm »

de fleste 1302 kom med trommel-brems foran men, noen kom med skive-bremms


mitt spørsmål er da: er det forskjellig hovedcilynder på skive og trommel-bremms på disse?


noen som vet? lurer på å skifte til skive bremms....noen tips?, bare spytt ut!
« Siste redigering: januar 08, 2009, 17:59:35 pm av volkswagen1302 » Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: januar 08, 2009, 18:22:47 pm »

Ja. Skivebremser er selvjusterende, trommelbremser er det ikke. Hovedsylinderen for trommelbremser lar det derfor være igjen litt trykk i bremsevæska etter første skikkelige trykk på pedalen, slik at det blir kortere dødgang på pedalen neste gang du bremser. Derfor kan du oppleve varmgang i bremsene hvis du bytter til skiver uten å bytte hovedsylinder.
Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2009, 18:34:42 pm »

det har jeg funnet ut av nå, men ellers takk for info!

men det jeg ikke har funnet ut av, er hvilken hovedcilynder jeg skal bruke til skive bremms og hvor jeg får kjøpt den (1302)

noen som vet?
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #3 på: januar 08, 2009, 20:39:30 pm »

Unneberg-bil har, de vet også hvilken type du sannsynligvis skal ha Blunker Glad
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 08, 2009, 21:08:09 pm »

For det første kan det være at den er byttet en gang i tiden, og dermed er av riktig type.

Har du Haynes for GT beetle /1303 så beskriver den dette ganske godt. Kanskje noen andre her som kan slå det opp for deg.
Pr nå selges det vel kun en type mastersylinder for både trommel og skive.

Loggført
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #5 på: januar 09, 2009, 16:38:34 pm »

de hovedcilynderene som jeg har sett står det at de er for trommel, det vil si ikke skive da?
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: januar 09, 2009, 19:04:43 pm »

Til trommelbremser er det resttrykkventil mellom rør og hovedpumpe. Kan demonteres, og røret skrus rett på hovedpumpe.
Hovedpumpa fyller først opp bakre krets, når bremsebandet møter trommelen trykkes fremre stempel av væsketrykket fra bakre stempel og klossene foran trykkes mot skiven. Arealforskjellen på caliperstempler og hjulsylindre bestemmer kraftfordelingen foran og bak.
Samme hovedpumpe kan brukes til trommel-trommel, skive-trommel, eller skive-skive oppsett.
Anbefaler å bytte alle rør, slanger og pumper når du skal modifisere bremsene. Da er alt nytt og bremsene vil fungere feilfritt i mange år.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!