april 18, 2024, 19:24:09 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Finne strømtyven  (Lest 6320 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: januar 13, 2008, 12:21:14 pm »

Jeg har en strømtyv i brannbussen min. Målte 0,8 amp "lekkasje" fra minuspol til jord når bilen står parkert, jeg regner med at det er nok til at det over tid er det som har tømt batteriet mitt. Jeg tok ut en og en sikring, og fant ut at det var på kretsen med nødblinkerne og interiørlyset.

Men hva gjør jeg videre nå? I Muir-boka fant jeg bare en setning om at man skal følge ledningene, lete til man finner en bar ledning og elektrotape den. Men det er jo litt lettere sagt enn gjort. Kan jeg bruke multimeteret til å sirkle inn strømtyven ytteligere? Kunne noen gitt meg et tips på hvordan jeg skal gjøre det? Var ikke all verdens bruksanvisning som fulgte med den målern og jeg er helt blank når det kommer til elektriske problemer...
Loggført

1969 Militær-buss
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2008, 12:50:30 pm »

Hadde du tatt ut pæra i interiørlyset? Hvis den sitter i, og døra står oppe, så får du utslag på målinga.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: januar 13, 2008, 13:10:42 pm »

Hehehe, godt poeng Glad Det er ikke noe interiørlys i "førerhuset", men jeg hadde garantert gått i den fella hvis det hadde vært det Glad Det er bare et interiørlys i taket bak i "lasterommet", men den er ikke automatisk, man må dra ut knotten i dashen for å få lys.

Litt rart forresten, at det ikke er noe interiørlys foran?? Ut fra Bentley-boka ser ut til at det var standard på en 69-buss, jeg vet ikke om det kan skyldes at panelbusser ble enklere utstyrt eller om det har noe med at den er litt bygget om som brannbuss. Det at bilen har sirener og blålys gjør at det elektriske ikke er helt standard (og det er jo en mulighet at feilen gjemmer seg i "ekstrautstyret", jeg vet ikke hvilke kretser de er kobla på)
Loggført

1969 Militær-buss
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #3 på: januar 13, 2008, 13:35:42 pm »

Hehehe, godt poeng Glad Det er ikke noe interiørlys i "førerhuset", men jeg hadde garantert gått i den fella hvis det hadde vært det Glad Det er bare et interiørlys i taket bak i "lasterommet", men den er ikke automatisk, man må dra ut knotten i dashen for å få lys.

Litt rart forresten, at det ikke er noe interiørlys foran?? Ut fra Bentley-boka ser ut til at det var standard på en 69-buss, jeg vet ikke om det kan skyldes at panelbusser ble enklere utstyrt eller om det har noe med at den er litt bygget om som brannbuss. Det at bilen har sirener og blålys gjør at det elektriske ikke er helt standard (og det er jo en mulighet at feilen gjemmer seg i "ekstrautstyret", jeg vet ikke hvilke kretser de er kobla på)

Da sjekker du ekstrautstyret først - sjekk alle ledningsender der sirene og blålys er kobla fra, isolér med el-tape hvis det er noen du er usikker på.
Og sjekk den knotten for interiørlyset - at det ikke er irr og overslag der.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 13, 2008, 13:47:35 pm »

Se på koblingskjema på den kretsen og forsøk og kople ut en og en ting til strømmen forsvinner.

0,8A = ca 10 watt...  relativt mye.
 
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #5 på: januar 13, 2008, 21:53:15 pm »

Takk for hjelpen! Jeg tror jommen jeg fiksa problemet Glad (krysser fingre)

Jeg vet ikke helt sikkert hvor problemet var, for jeg ble lei av å løpe bak og teste hele tiden så jeg gjorde sjekka endel ting i samme slengen, etter å ha sjekka taklyset og rydda litt i ledningene under dashen, fant jeg ut at sirener/lys var kobla opp til nødlysene (og det var kretsen med problemet). Kablene til sirenene var litt halvveis kobla på og et par av gummikappene som skal dekke kabelfoten ikke var på. Jeg vet ikke om det kan ha vært lekkasjen (skulle ikke tro det var strøm i dem når knottene står i av-posisjon), men etter at jeg var ferdig fikk jeg ikke noe utslag på ampere-målern lenger. Så hvis det ikke er jeg som har herpa målern, så gjorde jeg kanskje noe riktig i dag.

Svaret får jeg imorgen, for nå lar jeg batteriet stå kobla til over natten. Pokker så digg det hadde vært om problemet faktisk er borte...
Loggført

1969 Militær-buss
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 13, 2008, 22:13:39 pm »

Koblet du ett multimeter mellom minus polen og karosseriet? Altså koblet multimeteret mellom batteri og karosseri...?!
Jeg skal i gang med litt søk på Caravellen for å finne hva som tapper den for strøm.
Tenkte jeg skulle ta ut en og en sikring til jeg finner hva som trekker...
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #7 på: januar 13, 2008, 22:19:12 pm »

Takk for hjelpen! Jeg tror jommen jeg fiksa problemet Glad (krysser fingre)

Jeg vet ikke helt sikkert hvor problemet var, for jeg ble lei av å løpe bak og teste hele tiden så jeg gjorde sjekka endel ting i samme slengen, etter å ha sjekka taklyset og rydda litt i ledningene under dashen, fant jeg ut at sirener/lys var kobla opp til nødlysene (og det var kretsen med problemet). Kablene til sirenene var litt halvveis kobla på og et par av gummikappene som skal dekke kabelfoten ikke var på. Jeg vet ikke om det kan ha vært lekkasjen (skulle ikke tro det var strøm i dem når knottene står i av-posisjon), men etter at jeg var ferdig fikk jeg ikke noe utslag på ampere-målern lenger. Så hvis det ikke er jeg som har herpa målern, så gjorde jeg kanskje noe riktig i dag.

Svaret får jeg imorgen, for nå lar jeg batteriet stå kobla til over natten. Pokker så digg det hadde vært om problemet faktisk er borte...

Kanon, Espen! Høres riktig så bra ut. Venter i spenning (he, he) på måleresultater imorgen.
Loggført

FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #8 på: januar 13, 2008, 23:27:11 pm »

Får tru du har funnet feilen, då! Det kan i alle fall virke slik.  Rekker tunge
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #9 på: januar 14, 2008, 01:24:56 am »

Koblet du ett multimeter mellom minus polen og karosseriet? Altså koblet multimeteret mellom batteri og karosseri...?!

Yes, koblet mellom minuspol--->jord/kaross, fikk utslag og så ut og inn med sikring etter sikring til utslaget forsvinner. Da vet man kretsen problemet er på, så sjekke det som er på den kretsen.

Jeg er jo helt grønn, så jeg presterte å først gjøre alt dette med multimeteret innstilt på 12 volt.... Med andre ord så målte jeg vel i praksis volten på batteriet gang på gang på gang Glad (fikk riktignok lavt utslag på kretsen med problemet, men vet ikke hva det betyr) Måtte få hjelp på chatten her for å lære at det er ampere man skal måle Glad (med tenningen av naturligvis)
Loggført

1969 Militær-buss
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 14, 2008, 01:47:02 am »

Så bra det ordnet seg! Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
SAS
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #11 på: januar 14, 2008, 08:42:00 am »

Koblet du ett multimeter mellom minus polen og karosseriet? Altså koblet multimeteret mellom batteri og karosseri...?!

Yes, koblet mellom minuspol--->jord/kaross, fikk utslag og så ut og inn med sikring etter sikring til utslaget forsvinner. Da vet man kretsen problemet er på, så sjekke det som er på den kretsen.

Jeg er jo helt grønn, så jeg presterte å først gjøre alt dette med multimeteret innstilt på 12 volt.... Med andre ord så målte jeg vel i praksis volten på batteriet gang på gang på gang Glad (fikk riktignok lavt utslag på kretsen med problemet, men vet ikke hva det betyr) Måtte få hjelp på chatten her for å lære at det er ampere man skal måle Glad (med tenningen av naturligvis)

Spenning måles i parallell(sett målepinnene rett på polene), strøm måles i serie(målepinnene mellom den ene polen og klemma som skal på polen). Blunker
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!