mars 28, 2024, 18:58:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Handle tollfritt fra Sverige og EU  (Lest 10155 ganger)
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« på: januar 13, 2009, 19:33:20 pm »

Ett tips til de som ønsker å handle deler i Sverige eller i EU.

Kjøpte endel motordeler i Sverige som jeg fikk sendt Poste Restante til Postsentret i Strømstad. Var i dag å hentet delene. Det var utrolig enkelt å slippe unna Norske avgiftsregler.

Får du sendt det hjem, må du betale toll, moms og gebyrer. Grensen for tollfri import er på skarve 200 kroner. I tillegg til toll og moms, krever Posten i Norge heftige gebyrer for å gjøre jobben. Velger du å gjøre jobben selv, blir det mye tidkrevende papirarbeid. Å kjøre over kjølen er enklere og billigere. For innen EU er det ingen tollgrenser for varer som sendes mellom EU-landene.

Poste restante grensen

Får du sendt pakkene du bestiller på nettet til en adresse i Sverige, kan du reise over og hente dem tollfritt. Trikset er å ta i bruk en poste restante adresse. Det vil i praksis si at du bruker postkontoret som postkasse. Hos Postvesenet i Sverige er de hjelpsomheten selv.

- Du må få sendt pakken til et «postcenter». Et vanlig postkontor nytter ikke. Årjäng og Strømstad er de nærmeste grensebyene med postcenter.
Alt du trenger å gjøre, er da å adressere forsendelsen til postkontoret i en av disse byene, noe du gjør ved å benytte følgende adresse:

Ditt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-45201 Strømstad eller S-67201 Årjäng.

Gratis og lovlig

Ikke bare sparer du toll og papirarbeid. Tjenesten er helt gratis.

Men du får heller ingen melding om at pakken er kommet. Du må altså ta turen når du forventer at pakken er fremme. Forsendelser til poste restante-adresser oppbevares i 14 dager

Holder du deg innenfor de tollfrie reisegrensene og i tillegg kun bestiller produkter som er lovlige i Norge, er dette helt legalt.

- Om varene hentes på posten i Sverige eller kjøpes i butikk, er ett fett, så lenge du personlig bringer dem over Norskegrensen. Du kan ha med deg varer for maks 3000 kroner per person hvis du er på dagstur. Overnatter du i Sverige, kan du ha med varer for 6000 kroner
« Siste redigering: januar 13, 2009, 22:28:45 pm av Zwitter151 » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: januar 13, 2009, 20:05:01 pm »

Så med post restante så slipper du å betale Norsk MVA? Hva med Svensk moms? Kan du få varene sendt fra f.eks USA til Sverige og benytte dette "smutthullet"?

Og det er det svært få varer det er toll på i Norge. Nikotin, alkohol, tekstiler og sukkervarer er noen eksempler på avgiftsbelagte varer. Disse får du ikke inn, post restante eller ikke Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #2 på: januar 13, 2009, 20:16:05 pm »

Å ikke at det skjer for ofte, men hva trur du skjer hvis du blir stoppet på grensa med bilen full av deler?
For å si det sånn, så blir det dyrt. Da får du toll+ei "lita" bot på toppen.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: januar 13, 2009, 20:20:02 pm »

Flisespikkeri men det er ikke toll på bildeler, kun moms.

For oss som har 9 timers kjøring en vei fra grensa funker ikke dette Gråter .... straffen for å bo langt utmed havet i vest dette.... eneste vi har er en sliten danskebåt....

Og fly... var i england å hentet meg rustfrie fangere til bilen min i helga.... vin, øl, sprit og røyk hadde dem også på sola på returen. Tollerne kikket litt på meg når jeg kom med en svær pakke, men enda værre sist når jeg kom med 4 skjermer.

avgiftsfritt er gøy. Delene koster som regel også litt mindre i utlandet.
Loggført

1961 T1 - Custom
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #4 på: januar 13, 2009, 20:22:02 pm »

Nå er det jo ikke toll på bildeler, så da er det jo bare den norske mva'n man slipper og betale.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3450
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #5 på: januar 13, 2009, 20:52:15 pm »

nå er sikkert jeg tjukk i hue, men sålenge det bare er moms på deler, hva er poenget? momsen må du jo betale ved innførsel til norge uansett, (sålenge det skal gjøres lovlig) hva er innsparinga da liksom?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: januar 13, 2009, 20:59:25 pm »

Og uansett om du slipper å betale 25% mva i Norge må du jo betale svensk mva som en hvilken som helst svenske som importerer fra et land utenom EU. Importerer du fra et land innen EU må du betale mva i landet varen bestilles fra. Mao betaler du "bare" 19% mva hvis du kjøper fra Tyskland.
200kr er grensen for momsfri handel, ikke tollfri. Men som nevnt over er det jo ikke toll på bildeler uansett verdi. Og attpåtil må du bruke bensin, bompenger og en halv dag for å hente varene? Jeg må si jeg sliter med å se lønnsomheten i dette...
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #7 på: januar 13, 2009, 21:02:49 pm »

Flisespikkeri men det er ikke toll på bildeler, kun moms.

For oss som har 9 timers kjøring en vei fra grensa funker ikke dette Gråter .... straffen for å bo langt utmed havet i vest dette.... eneste vi har er en sliten danskebåt....

Og fly... var i england å hentet meg rustfrie fangere til bilen min i helga.... vin, øl, sprit og røyk hadde dem også på sola på returen. Tollerne kikket litt på meg når jeg kom med en svær pakke, men enda værre sist når jeg kom med 4 skjermer.

avgiftsfritt er gøy. Delene koster som regel også litt mindre i utlandet.
Var moms jeg tenkte på, men tasta en smule feil
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #8 på: januar 13, 2009, 21:44:44 pm »

Den største gevinsten er nok i at selve delen er billigere i utlandet. Men jeg syns flere av de Norske delesjappene har gode priser på det meste. Enkelte ting er det helt sikkert mye å spare på og noe er det rake motsatsen.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Brezelkäfer
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 274
Bosted: Østfold



Vis profil
« Svar #9 på: januar 13, 2009, 22:44:19 pm »

Det er riktig at det ikke er alle deler en sparer penger på å kjøpe i utlandet men som regel sparer man endel. Jeg bor like ved gensen så for min del var det veldig enkelt å hente å hente pakken i Sverige. Som sagt er grensen for tollfri import på skarve 200 kroner. I tillegg til toll og moms, krever Posten i Norge gebyrer for å gjøre jobben. Men henter du delene i Sverige selv er grensen maks 3000 kroner per person hvis du er på dagstur. Overnatter du i der kan du ha med deler for 6000,-  Og ikke mist gikk det utrolig raskt å få delene. Det tok kun 3 dager fra de ble bestillt til de var klar til å hentes i Strømstad.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: januar 13, 2009, 22:53:56 pm »

Pål: Det er ingen som betviler at ENKELTE deler kan være MYE billigere å kjøpe i utlandet. Men jeg ser ikke hvorfor man skal bruke en poste restante adresse i Sverige? Er frakt fra USA eller Tyskland til SVerige billigere enn i Norge? Sverige i seg selv er ikke noe spesielt billig land å handle deler i etter min erfaring, så man må jo uansett betale frakt fra avsenderlandet.

Zwitter151: DET ER INGEN GRENSE PÅ TOLLFRI IMPORT PÅ BILDELER! DU KAN KJØPE DELER FOR HUNDRETUSENER UTEN Å BETALE TOLL!
Grunnen til at jeg prøver med store bokstaver er at fire stykker har prøvd å forklare deg dette så langt i tråden...
Jeg har fått deler på 3 dager fra USA flere ganger.
Har du et konkret eksempel på hvor mye du har spart på dette ift. å få delene levert på døra?
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #11 på: januar 13, 2009, 23:19:33 pm »

Jeg har aldri oppfordret noen til å handle i utlandet. Snarere tvert i mot. Er delene å få tak i her i landet så vil jeg heller oppfordre til å sende en mail til flere forhandlere og be om et tilbud. Eller rett og slett spørre om de kan matche en pris som du syns det er fair å betale. Kan de ikke det så kan du bestille fra utlandet. Jeg tror at slike henvendelser til forhandlerne er med på å øke konkurransen og få prisene i Norge ned. Vi gir tilbud til kunder på jobben hele tiden og opplever stadig kunder som har satt opp en liste med produkter de vil ha og med en pris de er villige til å betale. Så må vi regne og se om det er forsvarlig for oss å selge til den prisen og evt forhandle videre med kunden for å prøve å møtes på halvveien.

Og som deg, så kan jeg ikke tenke meg at frakt fra f.eks usa til sverige er billigere enn til Norge. Så det må jo bli hipp som happ om man bruker post restante eller får det hjem på det lokale postkontoret.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #12 på: januar 13, 2009, 23:47:24 pm »

Litt utafor tema siden vi diskuterer moms, men det du sparer på er jo som sagt at delene er billigere i utlandet. Jeg kjøpte 2 stk rustfrie fangere fra Heritage inkludert engelsk moms som nå er 15 % (tidligere 17,5%) og disse kostet meg kr 3000,- ved kurs på 11 kr pr pund. Har fått stempla papirer ved utførsel som gjør at jeg har krav på å få tilbake ca kr 450,- i engelsk moms, får jeg dette koster fangerne meg 2550,-

Turen var ikke tatt med i regnestykket da jeg skulle dit uansett.

Prisdifferansen her er ikke på at momsen er 10 % mer i norge, men deleprisene. En rustfri fanger som koster kr 1400,- i england hvor samme del koster 2140,- + frakt i norge. Kan jo diskutere oss blå på hvorfor delene er dyrere i norge. Jeg kjøper litt i norge og alt annet i UK og USA.

I mitt tilfelle dersom jeg får tilbake engelsk moms så sparer jeg ca kr 2000,- på disse to fangerne og det er penger det også.....




Loggført

1961 T1 - Custom
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 14, 2009, 07:01:01 am »

Om man sparer fryktelig mye eller ikke ved å få sendt deler til POSTRESTANTE eller ikke vil jo variere.
Det som derimot er noe å tenke på er at dette kan være den eneste måten å få tak i delene i det heletatt.

Spesielt tyskere har en tendens til å IKKE sende deler ut av EU. Da er jo Sverige "en kjekk bror" å ha.
Jeg har flere ganger benyttet meg av dette når jeg har handlet av bl.a. tyskere på eBay.
Og, de pleier å ha MYE lavere frakt innen EU i forhold til å shippe delene direkte til Norge.

Nå er jeg også heldig at jeg så og si er i Sverige hver 14.dag og henter kids,
og i tillegg har jeg foreldre som bor 15 min unna nærmeste svenske postkontor Blunker
« Siste redigering: januar 14, 2009, 07:02:38 am av DrLaban (Thomas S) » Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: januar 14, 2009, 10:10:41 am »

Tittelen på posten er "handle tollfritt fra Sverige og EU" så å trekke inn USA-import blir vel da litt på siden.

Jeg tror Zwitter har et godt poeng jeg, hvis du sender varen hjem til deg må du betale norske avgifter. Hvis du henter i Sverige derimot, kan du ta med varer med verdi opptil 6000 kroner toll  og avgiftsfritt hvis du er ute av landet i 24 timer - vi snakker ikke toll, men norsk moms.

Og når du krysser grensen, hvis du drar innom svenske tullen og får stempel ved utførsel som Kjetil L beskriver, så kan du vel også få tilbake den svenske/tyske momsen fra forhandleren du kjøpte fra.
Loggført

1969 Militær-buss
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #15 på: januar 14, 2009, 10:46:59 am »

Og Thomas S har et godt poeng ift f eks tyskere og fraktkostnader... Men det er nok generelt lite å spare på praksisen dersom man skal regne på tidsforbruk og slikt. Unntaket er selvsagt dersom det er store verdier det er snakk om, men da er det jo smugling og det oppfordrer selvsagt ingen til.

Det minner meg litt om hvordan tilstandene var for en del år tilbake ved svenskegrensen her oppe i Trøndelag - folk som bodde nære grensen fikk varer sendt til postkontoret på Storlien for å spare penger, men de ansatte ved postkontoret samarbeidet visstnok med tollen og ringte og varslet når noen hadde fylt opp bilen med godsaker de hadde fått tilsendt. Ikke så kult Øyerulling
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 14, 2009, 15:22:43 pm »

For en del år sia kjøpte jeg simons eksos anlegg til sierraen min . i karlstad. fyllte opp bilen med verktøy å dro nedover. betalte anlegget. fikk låne hallen til firmaet. monterte ny eksos og dro hjem!!!
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #17 på: januar 14, 2009, 15:44:54 pm »

For en del år sia kjøpte jeg simons eksos anlegg til sierraen min . i karlstad. fyllte opp bilen med verktøy å dro nedover. betalte anlegget. fikk låne hallen til firmaet. monterte ny eksos og dro hjem!!!

Dette er jo helt ok så lenge verdien er under 3000,- Dersom verdien var over er det ulovlig, Da skulle du stoppet og betalt moms. Så enkelt er det.
« Siste redigering: januar 15, 2009, 13:54:18 pm av Kjetil L » Loggført

1961 T1 - Custom
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #18 på: januar 14, 2009, 15:49:13 pm »

Det er vel noen her inne som har fasitsvar på detta Blunker Er i hvertfall 2 som jobber i tolla her inne
« Siste redigering: januar 14, 2009, 15:51:01 pm av Even Kirknes » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: januar 14, 2009, 18:54:51 pm »

Så det du sier er at du kan få refundert den svenske momsen og slipper å betale norsk moms ved innførsel? Altså ikke betale moms på varen i det hele tatt så lenge verdien er under 6000? Er du helt sikker på dette?
Om dette er tilfelle skjønner jeg ikke at folk ikke kjøper "alt" der borte om man sparer 25% moms...

Tittelen på posten er "handle tollfritt fra Sverige og EU" så å trekke inn USA-import blir vel da litt på siden.

Jeg tror Zwitter har et godt poeng jeg, hvis du sender varen hjem til deg må du betale norske avgifter. Hvis du henter i Sverige derimot, kan du ta med varer med verdi opptil 6000 kroner toll  og avgiftsfritt hvis du er ute av landet i 24 timer - vi snakker ikke toll, men norsk moms.

Og når du krysser grensen, hvis du drar innom svenske tullen og får stempel ved utførsel som Kjetil L beskriver, så kan du vel også få tilbake den svenske/tyske momsen fra forhandleren du kjøpte fra.
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #20 på: januar 14, 2009, 19:06:17 pm »

Mener å huske at en av tollerene i Sandefjord sa at den 6000kr grensa ikke gjaldt på bil og bildeler også. Måtte betale moms på en bil jeg "ga" 5000 for i Sverige i alle fall. Sto vel også en artikkel om en lignende episode i VG for noen måneder siden. En som hadde reparert bilen sin i Sverige og som var ærlig nok til å stikke innom tolla på vei hjem. Det ble ikke videre billig for han, for han måtte betale moms på delene som var skiftet+ noe annet tjafs
Loggført
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #21 på: januar 14, 2009, 21:07:58 pm »

Biler er avgiftsbelagte gjennom både mva og engangsavgift. Engangsavgift må betales ved registrering, mva ved innførsel, slik som det er for de fleste varer. Og bildeler må det selvsagt også betales mva for, men ikke noe annet...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 933
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #22 på: januar 14, 2009, 21:18:12 pm »

Du får refundert mva fra utførselslandet når du importerer til Norge, men du slipper ikke unna å betale mva til en eller annen...

Når du kan vise at du har importert en vare og betalt mva til et annet land (som f eks Norge), skal du ha mulighet til å få refundert mva fra eksportlandet. måten du går fram på for å få til dette er imidlertid ikke noen eksakt vitenskap pga at forskjellige firmaer fra forskjellige land har forskjellige rutiner på hvordan dette løses, avh av om salget er til privatperson eller firma etc... Pga dette tror jeg faktisk jeg har klart kunststykket å få fratrukket mva fra England for deretter å ha unngått mva når pakken kom gjennom tollen i Norge, men det skyldtes nok det engelske firmaets muligens noe tvilsomme rutiner?

Så det du sier er at du kan få refundert den svenske momsen og slipper å betale norsk moms ved innførsel? Altså ikke betale moms på varen i det hele tatt så lenge verdien er under 6000? Er du helt sikker på dette?
Om dette er tilfelle skjønner jeg ikke at folk ikke kjøper "alt" der borte om man sparer 25% moms...

Tittelen på posten er "handle tollfritt fra Sverige og EU" så å trekke inn USA-import blir vel da litt på siden.

Jeg tror Zwitter har et godt poeng jeg, hvis du sender varen hjem til deg må du betale norske avgifter. Hvis du henter i Sverige derimot, kan du ta med varer med verdi opptil 6000 kroner toll  og avgiftsfritt hvis du er ute av landet i 24 timer - vi snakker ikke toll, men norsk moms.

Og når du krysser grensen, hvis du drar innom svenske tullen og får stempel ved utførsel som Kjetil L beskriver, så kan du vel også få tilbake den svenske/tyske momsen fra forhandleren du kjøpte fra.
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #23 på: januar 14, 2009, 22:25:44 pm »

Så det du sier er at du kan få refundert den svenske momsen og slipper å betale norsk moms ved innførsel? Altså ikke betale moms på varen i det hele tatt så lenge verdien er under 6000? Er du helt sikker på dette?
Om dette er tilfelle skjønner jeg ikke at folk ikke kjøper "alt" der borte om man sparer 25% moms...

At du slipper norsk moms på lik linje med at du slipper moms når du tar med deg rulletobakk og flæsk føler jeg meg trygg på (innenfor 6000 kr-grensen), men mulig jeg tar feil at du får refundert moms fra alle land. Man fører det jo ut av landet.. Hmm... her må nok gutta på chatten som jobber i tollen bidra med oppklaring Glad
Loggført

1969 Militær-buss
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #24 på: januar 14, 2009, 23:32:37 pm »

Nei alle vet jo at du ikke betaler norsk moms om du har handlet noen pølser som du allerede har betalt svensk moms på...
Poenget er at du slipper ikke unna moms, toll eksisterer ikke på delene vi snakker om og jeg har enda til gode å se at det lønner seg med poste restante i Sverige!
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!