april 28, 2024, 15:14:54 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BN2 bensinvarmer, bensin og luft men ingen varme  (Lest 2863 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: januar 15, 2009, 11:53:27 am »

Jeg har nå begynt å prøve å få orden i bensinvarmere som jeg tenkte å ha i bobla, og har til slutt funnet ut av hvor alle ledningene skulle. Så nå går vifta rundt, bensinpumpa går, men jeg får ikke noe varme. Samtidig høres det en veldig høy og høyfrekvent tikkelyd fra releet, og jeg måler bare rundt 7 volt når jeg måler på bensinpumpe og lignende steder.

Jeg mistenker at tikkinga har med den lave strømmen å gjøre, at releet ikke får slått ordentlig ut eller noe slikt. Men hva kan jeg gjøre med det? Jeg har gått over alle kontakter med elektrisk rens.

Varmeren kjøres på en nødstarter/batterilader, så det skulle ikke være noe problem i den enden.
« Siste redigering: januar 15, 2009, 15:58:20 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
WannaRetroBug
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: januar 15, 2009, 12:41:46 pm »

Min erfaring med tikkelyder fra releet på bensinvarmer er at den ikke får pumpet inn (nok) bensin til "forkammeret".
Typisk hvis det er lite bensin på tanken. Eller filteret/tilførselslangen er tett.

WannaRetroBug
Loggført

T1 1300 -70 mod
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #2 på: januar 15, 2009, 12:50:13 pm »

Bensinpumpen skal klikke, dog ca. bare én gang i sekundet.
Den klikker såppas høyt at jeg kan høre den når jeg ruser motoren med panseret åpent.
Har strevet en del med å få igang min også, og det som har vist seg å være problemområdet i mitt tilfelle er den harde membranen i bensinregulatoren slik at den ikke får korrekt mengde bensin.

Antar du er klar over manualene som ligger på nett? Bla. annet den på thesamba?
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: januar 15, 2009, 15:56:10 pm »

Har sett de manualene ja, var der jeg fant ut hvordan tingene skulle kobles.

Men jeg er kvitt tikkelyden nå, det viste seg at nødstarteren/laderen ikke helt var i det gode laget, så alt ble bedre når jeg koblet den rett på ett bilbatteri. Så nå snurrer vifta og bensinpumpa fint, men jeg tror ikke jeg hører noen tikking en gang i minuttet. Jeg får heller ingen varme fra apparatet, så dette har kanskje en sammenheng? Det kommer bensin ut av slangen som kommer fra bensinpumpa.

Og er det noen måte å finne ut om pluggen er gåen? Jeg måler forresten kun ca 3,7 volt over pluggen, mot ca 10-11 på resten av kretsene.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #4 på: januar 15, 2009, 17:05:24 pm »

sjekk om det kommer bensin ut fra dysa!
Loggført

T1 1966
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: januar 15, 2009, 19:18:05 pm »

Jeg har nå sjekket at pluggen fungerer, skrudde den ut og koblet den inn i kretsen igjen, og da glødet den. Jeg kjenner også at den er veldig varm etter at varmeren har vert i gang en stund.

Jeg har koblet av slangen etter det jeg antar er en trykkregulator eller noe lignende, og sjekket at det kommer bensin sakte men sikkert ut derfra. Jeg ser også at det blir vått inni "forbrenningskammeret" inn der hvor pluggen står når varmeren er i gang.

Det eneste nå er at jeg ikke hører den tikkinga en gang i minuttet, men såvidt jeg kan se kommer det bensin ut i forbrenningskammeret, så jeg skulle tro at alt var i orden, men det kommer enda ingen varme ut. Har kjørt den i flere minutter uten å få varme.

Når varmeren har gått en stund blir også releet veldig varmt i ene enden, men dette er kanskje normalt..?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Magnus LH
Seniormedlem
****
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand



Vis profil
« Svar #6 på: januar 15, 2009, 19:38:33 pm »

Tror kanskje det kan være litt lurt å gå litt mer vitenskapelig til verks da, siden ting fungerer men du har tydeligvis ikke den riktige blandingen. I "Look listen, do it better" manualen står det at det skal komme 4,5cc med bensin på ett minutt og at det skal være 11,6 volt på systemet. Stemmer forresten at det skal være mindre på glødepluggen.

Altså foreslår jeg at du sikrer deg litt høyere spenning på batteriet ditt, og eventuelt justerer bensinpumpen din til å gi litt mer bensin (om nødvendig).
Loggført

1970 - T1 1300
1964 - T2 Panel Panelen Kjell
Spet
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Skåla/molde


M&R


Vis profil
« Svar #7 på: januar 15, 2009, 20:09:02 pm »

min t3 varmer krever at dynamoen er igang og lader når jeg starter den.
har prøvd med nytt fulladet kvalitetsbatteri uten dynamohjelp, og den nektet..  startet bilen og prøvde pånytt, så ble det fort varme..
i en t2 bil jeg har, starter varmeren lett med kun batteri..

jeg skal prøve med en grov direkte strømkabel, samt jorde bedre for å se om ting forandrer seg.?.

mvh
Loggført
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #8 på: januar 15, 2009, 20:16:57 pm »

Den krever høy spenning. Og på min bn2 kom det bensin, men ikke nok så måtte rense dysa og da starta den!
Loggført

T1 1966
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: januar 15, 2009, 20:50:59 pm »

Takk for gode tips.

Har satt batteriet på lading over natta, så håper jeg på å få litt mere strøm fra dette når jeg prøver igjen i morgen. Skal se om jeg får demontert det som finnes av dyser og slanger og gått gjennom dette også.

Men dette med 4,5cc bensin per minutt, jeg regner med at dette måles etter trykkregulatoren? For før denne spruter jo bensinen ut, etterpå drypper den sakte men sikkert.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #10 på: januar 15, 2009, 20:59:00 pm »

ta en ledning sett den ned på +oppå termotidsbryteren sett den andre enden kjapt ned på pluggen visst pluggen er i orden tenner varmeren eller det smeller noe jævli.sjekk at alle kabler er satt riktig på termotidsbryteren og att sikkerhetsbryteren er ok.Det er den gjennomsiktige boksen med liten rød bryter.denne stopper glødingen på pluggen visst varmeren ikke starter etter ca120 -180sek.Har den slått ut må du skru av og bryteren resettes.Ta ut dyseholder m dyse og sett den i en beholder og kjør pumpa se om det spruter bensin det er oppgitt en mengde avgitt på så så mange sekunder.For lite bensin ingen eller liten varme,kan og smelle i eksosen.For mye bensin så varmer det vekdig mye.har selv smeltet noen rør.
Lykke til Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #11 på: januar 15, 2009, 23:19:30 pm »

Har noen link til manualene??
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: januar 16, 2009, 20:55:11 pm »

Jeg fikk fyr på varmeren i dag med nyladet batteri, men den varmet veldig dårlig. Dette har vell med å gjøre at den får for lite bensin? Hvordan justerer jeg opp bensinmengden? Har hatt oppe pumpa, og membranen der så veldig hel og pen ut. Har også blåst gjennom alt av dyser og slanger og sjekket for lekasjer i slangene.

Varmeren skrudde seg også av etter noen minutter, dette kan vell ha noe med den dårlige varmen å gjøre? At termotidsbryteren slår ut fordi det ikke blir varmt i løpet av den satte tida eller noe i den duren..?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
52split
Seniormedlem
****
Innlegg: 394
Bosted: KRISTIANSUND


Strandbil


Vis profil
« Svar #13 på: januar 16, 2009, 20:57:49 pm »

Justere pumpa gjør du ved å skru membraen rundt, og du kan rense dysa. Bra du fikk fyra`n  Glad
Loggført

T1 1966
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #14 på: januar 16, 2009, 21:35:04 pm »

Anbefaler ikke å gjøre justering når den er montert i bil! Sjokkert



http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11210.0.html
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: januar 16, 2009, 22:44:35 pm »

Pumpa plenty bensin, så jeg tror ikke denne trenger noe justering. Men jeg skal se om ikke jeg får ordentlig dreis på brenneren ved å justere på regulatoren.

Er det meningen at regulatoren skal kunne demonteres? Jeg skrudde ut alle skruene av denne tidligere, men klarte ikke å få delene fra hverandre, så jeg skrudde de bare inn igjen.

Da bærer det ut i garasjen igjen for å se om jeg får fyr i den! Dette gjøres selvsagt på benken, greit å ha alt i orden før den monteres i bilen. Bilen skal nok uansett ikke på veien før om noen måneder uansett, driver å bygger motor og tar litt rust Øyerulling
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: januar 16, 2009, 23:34:00 pm »

har du sjekket att innsugs røret til brennkammeret ikke er grodd igjen??
tynne røret som går ut i skjermen
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 17, 2009, 12:33:40 pm »

trykkregulatoren er egentlig ikke til å drive å demontere det kan få fatale følger men det kan jo hende membranen mykner opp etter en stund når det har gått bensin gjennom,men begynner det å lekke så kast den.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!