mars 28, 2024, 19:28:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: SENKING AV PANELVAN  (Lest 1831 ganger)
Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« på: januar 14, 2009, 12:07:37 pm »

Har tenkt å senke min 1967 panelvan. Hva må jeg gjøre?
Finnes det å få kjøpt kit for forstilling? Vil senke bilen bare 5-10cm.
Noen forslag?
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 14, 2009, 12:15:45 pm »

Kjetting, stein eller noen digre kamerater baki gjør den jobben  Gliser

Ingen begynner å senke en buss for bare 5-10cm. Blir for mye jobb, og for lite utbytte.  Øyerulling

Om du bare flipper spindlene blir jo dette alene rundt 7cm... og et halvt knepp bak vil vel gjøre susen. Men redusjonsboksene dine skriker etter olje så fort geometrien bak blir endret.  Alt vil renne ned i girkassa og så ut gjennom skiftegaffelen (om foringen er normalt slitt). Alternativt blir å kjøre for lite olje på hele systemet.. Mjaaaaa.
Loggført

Fast Freddy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1493
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #2 på: januar 14, 2009, 12:19:32 pm »

Hvilken girboks kan jeg bruke da?
Loggført

1979 Westfalia camper SOLGT
1973 Vw 1303 s German look prosjekt Solgt
1987 Harley Davidson Softail
1971 Vw 1302s orginal cab solgt
1968 Vw Squareback
Member of Roof lifters garage og
Inntrøndelag Volkswagen klubb

Tlf 98891786
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 14, 2009, 12:42:30 pm »

Nja... "straight axel" ombygging senker jo mer enn det du ønsker... Så da må det blir Irs da. Men da bør du ta fra en Bay for ikke å møte camber problemer. "Boble" IRS må jo heves for å komme opp i høyden der du vil være.

Et kjent triks fra Kongsviner er å trekke bilen ned mot bakken. For deretter og sveise fast bærearmeene... Eller bytte ut demperne med for kort kjetting  Øyerulling
Loggført

Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2009, 13:15:52 pm »

Uten å være en show-off-killer, så antar jeg man også tar i betraktning sikkerheten.

En buss er jo ikke mye trafikksikker i utgangspunktet - og senker man den, så vil fort motgående bils støtfanger kommer OVER din egen.....

Ergo: air-system er noe som enhver skulle fått på sin fars-dag..... Osteaktig



* T2 senking.jpg (31.32 KB, 640x425 - vist 226 ganger.)
Loggført

Shift Happens !
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #5 på: januar 14, 2009, 18:30:41 pm »

hallo freddy... Glad

det jeg hadde planer om var å montere en slik  http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C18-6300
den skal kunne senke 4" ca 10 cm.. er jo værtfall noen som har kneppt den ned ett hakk bak og kjørt lenge med det som jeg vet. kassa har helt klart ikke godt av det . kanskje noen har noen ærfaringer med en slik forstilling her...hvordan den er å kjøre med..hvordan blir kjøreegenskapene på en slik om man setter den i bånn uten spindler Tvilende ikke vet jeg... men noen her vet helt sikkert
Loggført

bumblebee
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #6 på: januar 14, 2009, 23:01:02 pm »

Hør med mulegutten her på forumet, de holder på med senking hans 58.
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: januar 17, 2009, 06:34:53 am »

hallo freddy... Glad

det jeg hadde planer om var å montere en slik  http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C18-6300
den skal kunne senke 4" ca 10 cm.. er jo værtfall noen som har kneppt den ned ett hakk bak og kjørt lenge med det som jeg vet. kassa har helt klart ikke godt av det . kanskje noen har noen ærfaringer med en slik forstilling her...hvordan den er å kjøre med..hvordan blir kjøreegenskapene på en slik om man setter den i bånn uten spindler Tvilende ikke vet jeg... men noen her vet helt sikkert


Splittbuss uten senkespindler er som en jernseng utfor en steintrapp, nyrebelte påkrevd. Selv kjørte jeg bare 4-5 turer før senkespindlene ble kjøpt.
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: januar 17, 2009, 08:38:59 am »

Jeg stemmer i på den JHU!
Det gjelder for øvrig bay også. SCC bussen var senket mer foran når Øyvind kjøpte den. Etter å ha kjørt den Moss-Tyrigrava(40km eller noe) var jeg rimelig lei den #"€&"% bilen! For hver broskjøt på E6 trodde jeg hele bilen skulle gå opp i limingen. Fartsdumper snakker vi ikke om...
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: januar 17, 2009, 10:24:36 am »

Hør med mulegutten her på forumet, de holder på med senking hans 58.

Snakket med mulegutten (&co) igår. Han/de er nå nesten ferdig med å bygge om bussen bak. Han har montert boblegirkasse og fått bygd om akselrøra etter "JHU metoden". Nå gjenstår vist bare å bygge om de orginale fjærplatene, og få montert bremser.
Foran tror jeg han har en ny kortet forstilling som han kjøpte fra unneberg. Denne har foreløpig ikke senkespindler, men virket vel som at det var noe på gang der.......
Forstillinga var relativt dyr, men med mye egeninnsats hva anngår bakparten så koster ikke dette stort. Prisen der er vel nokså avhengig av man betaler for ei girkasse. Ut over det så hadde det ikke kostet mere enn 350,-!! Påsto Mulegutten. Synes selv det hørtes merkelig billig ut, men det er vel kansje sant?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!