april 28, 2024, 12:34:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar.  (Lest 16235 ganger)
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« Svar #30 på: juli 10, 2013, 14:53:52 pm »

Cool da seas vi på Gardermoen Raceway Gliser
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #31 på: juli 10, 2013, 14:56:16 pm »

Cool da seas vi på Gardermoen Raceway Gliser

Absolut Glad
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #32 på: juli 11, 2013, 00:12:50 am »

Gamla bilar har ett sätt att göra vardagen lite spännande..
Har märkt att det luktar kraftigt med bensin efter jag har fyllt tanken.
Försökte finna läckan när bussen stod uppe på liften men såg inget, det var torrt och inget droppande på golvet.
Såg efter i motor utrymmet och alla slangar var torra och ingen vätska nånstans.
Konstaterade att då kan det vara luftningen från tanken..
Efter att studerat Ratwells sidor så ser det ut som jag har Fuel Injection tank & luftning.

* 09-FuelBreatherHoses.jpg (72.07 KB. 743x600 - vist 220 ganger.)


Och för att komma till tanken måste firewallen ner och där kommer det mindre roliga.
För att få ner den så finns det två lättare alternativ om motorn sitter i, klipper från Ratwell.

Sitat
To remove the firewall on a Type 4 engine...

1. Because the intake is in the way you will have to selectively remove parts on FI and carb models to achieve clearance or...
2. Drop the engine at the engine support bar using the carrier clips by 4-6" to lower the forward (breast) engine tin.
Pull the firewall out at the bottom and pull down.
Here's a photo showing the lowermost part of the firewall that hits the breast tin:

* 08-Firewall.jpg (35.86 KB. 640x480 - vist 229 ganger.)


Och då kan jag byta alla slangar och sätta fast dem med slang klämmor.

* 08-LeftBreatherHose.jpg (22.18 KB. 640x480 - vist 228 ganger.)



* 09-RBreatherHose.jpg (22.52 KB. 640x480 - vist 214 ganger.)


* 82-FillerNeckRubber.JPG (21.73 KB. 450x600 - vist 217 ganger.)


Och byta slangarna till påfyllningsröret.

* 33-FuelFillerNeckAgain.JPG (50.76 KB. 640x480 - vist 206 ganger.)


* 81-FillerNeck.JPG (40.81 KB. 640x480 - vist 236 ganger.)


Så det är bara att hugga i om man vill köra mera baybuss i sommar  Gliser

« Siste redigering: juli 11, 2013, 00:22:17 am av JanneT3 » Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #33 på: juli 16, 2013, 19:42:50 pm »

Skulle byta värmekammare idag och upptäckte att de inte passade.
Hade en misstanke om att det var bytt motor i den tidigare från FI till förgasare.
Det sitter nu en CJ motor i bussen och har två värmekammare som passar CV & CU  Trist

Jag har dessa på bussen.

* 021256092m.jpg (34 KB. 800x600 - vist 205 ganger.)

Med dessa flensarna...

* 071256092.jpg (32.13 KB. 800x600 - vist 199 ganger.)

« Siste redigering: juli 17, 2013, 00:50:52 am av JanneT3 » Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #34 på: juli 17, 2013, 11:16:29 am »

Da har du nok 79 mod motor kun lev i 79mod har samme topper som 80mod.og nyere.Etter skiltnr.å tyde så er bilen registrert ny i drammen i77
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #35 på: juli 17, 2013, 12:15:45 pm »

Da har du nok 79 mod motor kun lev i 79mod har samme topper som 80mod.og nyere.Etter skiltnr.å tyde så er bilen registrert ny i drammen i77

Trodde de kanske hade satt på nyare toppar tidigare...Tack för info, man lär sig alltid något nytt varje dag Blunker

Bilen kom till Norge i -82, Drammen stämmer bra.
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #36 på: juli 17, 2013, 12:57:35 pm »

Var tvungen att finna ut av vilken motor och årgång det är i bussen.

Skrapade fram motor koden CJ049241.

* bilde.JPG (4.98 KB. 320x240 - vist 215 ganger.)


Enligt Samba så är motorn producerad mellan 76-12-31 och 77-06.
Sitat
1976
Aug 1   
CJ 030 647 - 2000/70bhp DIN

Dec 31
CJ 041 410
   
1977
Jun
CJ 054 703 - 2000/70HP DIN

« Siste redigering: juli 17, 2013, 13:04:41 pm av JanneT3 » Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #37 på: juli 17, 2013, 15:22:29 pm »

Lite nya delar delar beställt idag av Unneberg:

Rear hatch seal, 64-79, German
Sliding door seal, right hand, T2 68-79, LHD
universal lim 100ml tube
Roller,sliding door upper
Top Roller for Lower Bracket/Horizontal, 8/76-
Lower roller, vertical for horizontal pin , 68-79
Push rod tube 1.7-2.0 Aircooled 8st
Pushrod seal, 1.7-2.0, small, between tube & case 8st
Pushrod seal, 1.7-2.0, large 25.1 dia, tube to heat 8st

Och så kommer det delar från Vwheritage i morgon.
Blir bra detta Glad
Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #38 på: juli 18, 2013, 08:30:22 am »

Japp då fick äntligen delarna från vwheritage till tanken som blev beställt 12/7, 19:49 på kvällen.
Beställde Fuel filler rubber elbow:
http://www.vwheritage.com/vw_spares_Fuel-filler-rubber-elbow-74-79-10-211201119A_act_shop.product_pID_121768_lang_EN_country_GB.htm
och Fuel filler flange T2:
http://www.vwheritage.com/vw_spares_Fuel-filler-flange-T2-Baywindow-73-79-211201131D_act_shop.product_pID_190825_lang_EN_country_GB.htm

* bilde-1.JPG (8.49 KB. 320x240 - vist 210 ganger.)


Delarna kom på £35,17 och frakt £35 =£70,17 = 671,13 NOK
Shit det var dyrt men jag måste ha det NU för jag vill köra i sommar..

Paketet blev sänt med UPS 15/7 12:43, paketet går från England till Norge via Tyskland och Sverige på mindre än ett dygn, framme på Gardemoen 16/7 7:30.

16/7 08:41 Får jag mail från UPS om att de vill ha pengar, 160kr i Moms / toll / frakt, 155kr i COD-gebyr 3,5% av avgiftsbeløp, minimum kr 155,- Totalt 315NOK. Betalade direkt över telefon på morgonen kl 10.05 och får besked om att paketet sänds dagen efter...What?? Jag behöver det nu..

Sen att få det från Oslo till Lørenfallet sen ska ta två dygn är ofattbart..Det har inget med ferie tider att göra utan är ett känt fenomen!

Så vad är kontentan av det hela: Jo att importera bildelar från utlandet själv är både svindyrt och tidskrävande, speciellt efter varorna ankommer norsk jord!
Dessa två delar kostade mig totalt 986,13Kr. 335Kr i delar, resten i frakt och avgifter.. Tack ska du fanimej ha  Gråter

« Siste redigering: juli 18, 2013, 09:01:00 am av JanneT3 » Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #39 på: juli 26, 2013, 10:30:56 am »

Skal ikke være enkelt eller billig å bo i Norge.
Selv har jeg fått hentelapp på skivebremser fra USA, er spent på hva det ender på Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #40 på: oktober 08, 2013, 21:43:48 pm »

Ut i fra M-plata Bay'en du har har så er den produsert for Norge... Øyerulling

Husker godt at Posten i Skien hadde 5-6 Bay'er med 2,0l, automat
og doble skyvedører på slutten av 70-tallet.....
De bilene fikk virkelig kjørt seg.... Gliser
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #41 på: oktober 09, 2013, 10:43:33 am »

kan den ha vore tidl.veivesenbil?Da kan den være solgt ny her på jobben Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
JanneT2
Seniormedlem
****
Innlegg: 360
Bosted: Sørum



Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 09, 2013, 13:22:36 pm »

Kul information, tackar tackar Glad

Jag trodde hela tiden att den var en import helt fram till jag såg M-Code plattan.

Edit historik: Pratade med en dam idag på Statens Vegevesen ang historiken på bussen och frågade när den blev reggad första gången.
Hon sa den blev reggad 16.5.1977. På Autosys går databasen bara tillbaka till 27.7.1982, all info innan det finns på papper.
Man kan sända mail till firmapost-ost@vegvesen.no, märk med Risløkka i ämnefältet och få info om fordonet före 27.7.1982.

« Siste redigering: oktober 09, 2013, 15:08:04 pm av JanneT2 » Loggført


// Janne
T2 Bay -77 Automat med 2 skjuvdörrar
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46321.0.html
Tlf: 959 32 697
|o```o|
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!