april 19, 2024, 03:07:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Risting i forstilling/hjuloppheng/styring - 1302  (Lest 3220 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: november 22, 2007, 22:59:15 pm »

Når jeg kjører middels slake høyresvinger får jeg til tider en veldig risting i rattet og hele bilen generelt. Det er kun i høyresvinger, gjerne når jeg gir litt gass eller kjører i motbakke. Dette får meg til å tro at det kan være noe på høyresiden av forstillingen som "går ut" av et feste, eller går inn i et unaturlig/skevt spor, som kanskje er ødelagt. Dette støttes av det at jeg opplever ristinga sjeldnere når jeg har passasjerer (som sitter på høyresida fremme), og når jeg kjører med full tank/mye bensin.

Har noen opplevd noe lignende før, og/eller har tips til hva som kan være ødelagt/feil?

Det er ikke den "klassiske" ristinga som finnes i mange 02/03, siden denne kommer kun ved en bestemt fart (80-90 km/t?), mitt problem oppstår i alle hastigheter over 20-30 km/t, og kun i høyresvinger.

Det jeg har byttet på forstillinga er fjærbenslager, og tidligere eier har byttet styredemper og noe andre greier jeg ikke kommer på i farten. Styresnekka var visstnok også strammet opp.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
monarchen
Gjest
« Svar #1 på: november 23, 2007, 15:08:16 pm »

Endeledd,bærekule,dempere f.eks
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: november 25, 2007, 17:58:26 pm »

Fant det jeg hadde skrevet ned at forrige eier har byttet; dempere, nedre opphengskuler og justert styresnekke.

Har fått fronten opp på bukker nå, så skal ned i garasjen og se om jeg finner noe slark eller slitte deler. Noen som har flere gode tips?

EDIT: Jeg mener forresten å huske at problemet ble værre idet jeg fikk på vinterhjul, vinterdekkene mine er smalere og høyere enn sommerdekkene.

EDIT2: Fikk tatt litt bilder når jeg var nede.



(klikk på bildene for større)

Som dere kanskje ser av bildene er det en del slark i "track control arm", der hvor den er festet i bunnplata. Jeg klarte lett å bevege denne frem og tilbake med et kubein (inne i der med foringen mellom armen og bunnplata). Så mye annet som kan være årsak til ristinga fant ikke jeg, kanskje utenom at den ene gummipakningen er gåen (2. bildet).

Noen som er blitt klokere på ristinga til bilen?
« Siste redigering: november 25, 2007, 19:09:16 pm av purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #3 på: november 28, 2007, 17:01:11 pm »

Du har nok funnet feilen. Indre foringen på armen mot bunnpanna, er en gjenganger. Her pleier mange å bytte til uretan eller poly foringer. Sjekk også alle foringer til stab. staget. Kan med fordel byttes disse også.

Jon Anders


Første innlegg på det nye forumet gitt!
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: november 28, 2007, 21:06:52 pm »

Du har nok funnet feilen. Indre foringen på armen mot bunnpanna, er en gjenganger. Her pleier mange å bytte til uretan eller poly foringer. Sjekk også alle foringer til stab. staget. Kan med fordel byttes disse også.

Jon Anders


Første innlegg på det nye forumet gitt!
Flott at du svarer Glad Bestillte urethane foringer til bærearmene og stab-staget fra Unneberg for noen dager siden, så regner med at de ligger i postkassa snart.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: desember 02, 2007, 22:15:50 pm »

Fikk byttet til urethane-foringer på stab-staget og bærearmene i går, og kan rapportere at problemet er helt borte nå. Bilen er også blitt mye tightere å kjøre, og jeg har mindre dødgang på rattet. Det var virkelig 335,- kroner vel brukt! Anbefales på det sterkeste!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!