april 29, 2024, 16:51:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 59' T1 Rotteprosjektet, som alikevel ikke blir noen rotte  (Lest 36743 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #90 på: april 15, 2009, 15:50:25 pm »

Når ble din 59 avskiltet?
Min 58 ble avskiltet i 1978 og denne måtte ikke vises når jeg hentet skiltene i 2007. Men så er det vel også litt sånn at hvis bilen din har blitt avskiltet pga en mangel så må den vises nå for å få skilter.
Jeg er for tiden i Durban og jeg har akkurat kjøpt 5 stk 15" Rostyle felger her. Skal snart sende de til norge noe som sikkert kommer til å koste 4-5 ganger så mye som det å kjøpe selve hjula Gliser Så da blir det 2  rotte bobler med slike felger sør for oslo! Mine felger skal hentes idag hos et fraktfirma i durban city da jeg har kjøpt disse via et nettsted "alla finn" og selger bodde langt unna der vi bor. Så skal de strippes for dekk og videresendes hjem til norge.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #91 på: april 15, 2009, 18:18:20 pm »

Tror min ble avskiltet i 1988, og etter som jeg har skjønt, så var det pga mangler.


Finner du senterkopper, så ta med 5 stk til meg også Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #92 på: april 15, 2009, 21:12:26 pm »

Jeg har funnet kopper men alle disse ser jæv.....ig....e ut. Hvis du surfer litt på thesamba finner du billige repro utgaver å få kjøpt og disse ser faktisk veldig bra ut. Jeg kommer til å gå for en slik løsning. Målet er å ha disse felgene ferdig bredda, lakkert og detaljert på bilen til neste sesong. Er derimot litt usikker på om jeg fortsatt skal gå for rødsider når jeg bytter felger??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #93 på: april 15, 2009, 22:46:58 pm »

det er vel bare å prøve med og uten dekksider. Så ser du fort det.

Jeg holder på å deale på ett 5. hjul + kopper til alle 5 nå. Så det blir nok reservehjul også på meg.

Har lyst på krom og deltaljering i sort. Men hører flere si at det funker dårlig med krom på gamle stålfelger.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #94 på: april 16, 2009, 21:31:31 pm »

På thesamba har jeg sett en bildeserie av noen som krommet og detaljerte noen "vanlige" sprintstar felger. Her ble bane og senter krommet separat og sveisett og detaljert/lakkert på baksiden etterpå. Da tror jeg ikke det bør være noe problem. Selv kommer jeg til å gå for lakk da dette passer best inn i smaken min. Men jøss....krom er lekkert det også.....
« Siste redigering: april 16, 2009, 21:33:30 pm av Empiboy (Father Empi).... » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #95 på: april 16, 2009, 21:52:53 pm »

er det 4,5" eller 5,5" du har kjøpt? Tror de finnes i begge
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #96 på: april 16, 2009, 22:07:11 pm »

Alle mine er foreløpig 4,5". Kunne tenkt meg å smalne inn til 4" foran (ta av en halv tomme på baksiden, for økt svingradius) å bredde til 5,5" eller 6" bak. Skal tenke litt på dette imorgen. Hvis jeg ikke finner noen billigere måter å ta disse hjem på lar jeg banene ligge igjen å tar senterene i koferten. Er ingen ekspert på billig frakt til norge akkuratt å foreløpig er rimeligste alternativ for å få alle fem felgene til norge 5900,-. I koferten min går alle fem senterene gratis! Skal sove litt på dette. Vinkelsliper av god kvalitet kan jeg få for 600,- her, eller leie en for en dag for 34,50!
Ang. bredden så tror jeg 15" utgaven bare finnes orginalt i 4,5". Men jeg vet om et annet sett her i durban til salgs, og dette var orginale 5,5x14". Likt design og 205-5 sirkel bare litt krympet.
Men hvem vil ha 14" på en entusiastbil som en kjent vw freak utalte tidligere i vinter??
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #97 på: april 16, 2009, 22:16:45 pm »

Jeg vet Volvo 7-serie baner passer. Snakket med en svenske som hadde brukt det. Og for baner til forhjula, så kan du sikkert bruke std boble. Kapp de og ta de i kofferten du, for 5900 er alt for dyrt. Da kunne du kjøpt vanlig sprint star her hjemme i steden Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #98 på: april 17, 2009, 09:26:31 am »

Volvo baner passer perfekt på vanlige boblesenter. Har også liggede noen strøkne gammle 4" boblebaner så det blir nok kapping her i dag. Får sende kona og mini på stranda mens jeg leker mekanisk verksted i bakgården på hotellet Blunker
Vet du om nyere 4 bolta boblefelger er 4,5" brede?? Tror nemelig disse banene også passer på disse felgene. Mener å huske at det magiske målet innvendig på banen er 335mm.........
« Siste redigering: april 17, 2009, 15:37:58 pm av Empiboy (Father Empi).... » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #99 på: april 17, 2009, 11:20:27 am »

Ja, 4 bolta felger skal være 4,5" breie originalt. Glad
Ihvertfall fra 1970 og nyere. ( Editert).
« Siste redigering: april 17, 2009, 22:52:19 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #100 på: april 17, 2009, 22:45:14 pm »

De første 4bolta var 4"   4,5" kom på 70 tallet.
Loggført

tlf: 40843606
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #101 på: mai 20, 2009, 22:41:33 pm »

Da skjer det jaggu litt her igjen. Bilen skal nå få innsveiset ragtop, og da følger en naturlig "restaurering".

Planen er å sandblåse innerskjermer, gummilistfestene på panser og motorlokk, bunn av dører, takrenner og andre steder det er påkrevd. Så blir det epoxygrunning og hellakkering. Nytt teppe, taktrekk og det som er av dårlig gummi blir byttet.

Altså, en enkel oppussing.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #102 på: mai 23, 2009, 22:14:37 pm »

Ragtop og restaurering ja, høres ikke helt feil ut Kult Det må bli en lekker doning, og du har jo ikke rent få originale accessories liggende å vente heller. Har du fått noe fart på 61-modellen da? Begynner å bli en stund siden jeg var innom og tittet på den. Håper ikke spørsmålet blir tatt ille opp Gliser
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #103 på: mai 23, 2009, 22:39:05 pm »

Ragtop og restaurering ja, høres ikke helt feil ut Kult Det må bli en lekker doning, og du har jo ikke rent få originale accessories liggende å vente heller. Har du fått noe fart på 61-modellen da? Begynner å bli en stund siden jeg var innom og tittet på den. Håper ikke spørsmålet blir tatt ille opp Gliser

61'en fikk jeg skiltene på, så ble den solgt til en herremann her på forumet. Så den blir sikkert å se på treff i år.


Det får holde med to bobler. Begge trenger mye jobb.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #104 på: mai 29, 2009, 20:42:42 pm »

Da er bil og nytt donortak levert hos VW Veterandeler for sveising. Så da blir det nytt soltak og innsveising av retningsviser hull på høyrere siden. Siden dette var fjernet en gang karosserisiden var bytta. Så blir det nok en enkel og rask restaurering.

Fortsettelse følger Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #105 på: august 30, 2009, 09:56:13 am »

Endel poster her har forsvunnet pga kræsj i backupen til vwnorge, men livet går videre Glad


Har nå kjøpt inn alt som trengs for å konvertere til 5/130 på denne bilen. Nye dropspindler for skive, nye skiver og tromler, nye calipere med klosser, nye slanger, ny hovedpumpe, ny 2" smal puma med ny fjærplate. Håper også Holmen skal bestille bilstein snart, for da skal jeg ha med to classic dempere til foran. Hvis ikke blir det røde koni som jeg har bak. To orginale bremsevæskereservoar skal brukes for krets 1 og 2. Sikkert ikke helt etter boka, men syns det er penere enn disse nye i plast.

Siden bilen min ble avskiltet i 1988, eller noe der omkring, så må bilen på BT og godkjennes. Tanken er derfor å montere de nye bremsene og senke den, og samtidig få dette inn i vognkortet. Det kan derimot by på problemer å få felgene inn i vognkortet. For planene er å kjøre med Porsche 7x16 foran og 8x16bak. Dekk foran blir 175/65-16 eller 175/60-16. Begge disse alternativene er innenfor +-5% og er det smaleste 16" dekket jeg har funnet, uten å gå ned for mye i profil mtp rulleomkrets. Problemet er vel å få godkjent den med annen dimensjon bak enn foran.
Bak ønsker jeg å ha så brede som mulig, uten at det subber i skjermene. Så 205, 215 eller 225 blir det. I en profil som står i stil til orginal rulleomkrets.

Jeg kommer til å reise opp på biltilsynet og gå inn i en dialog med de før jeg dukker opp med bilen. Mest for å høre hva de syns om hjuloppsettet, men også for å høre hva den korrekte fremgangsmåten ved søknad er. For dette må antagelig søkes om, både bremsebytte, senking og felger??
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #106 på: august 30, 2009, 10:32:31 am »

Venter i spenning, blir vel litt mer omfattende enn "lett oppussing" dette! Blunker
Loggført
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #107 på: august 30, 2009, 11:48:13 am »

gleder meg til å se når dette prosjektet er ferdig:)
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #108 på: november 07, 2009, 23:18:11 pm »

Det er en evighet siden noe er blitt gjort. Men i morgen, søndag, så blir det å trå til med demontering. I mellomtiden har jeg samlet masse deler.

Det ser ut som bilen nå skal rulle på 6+8x16" Design 90 Porsche felger. Disse er av en litt spesiell utgave fra USA markedet, så de er i krom. Dekk dim vet jeg ikke helt ennå.

Har bestilt ny Berg spak, da jeg ikke fikk noen respons på annonsen min her på forumet. Det meste av gummi og slitedeler ligger klart i garasjen + Tromler og skiver med 5/130. Samt 2" smala puma, droppspindler, 4x røde Koni. Så nå finnes det ingen unnskyldning lenger Glad



Driver å skriver søknad til BT for å prøve å få godkjent noe av dette. Så får vi se hvordan det går. Krysser fingrene!
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4054
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #109 på: november 08, 2009, 08:42:27 am »

Thumbs up! Og kør på.. Jeg har 4 cookie cutters du kan låne hvis de ikke er alt for begejstrede for dine 16" hos Biltilsynet  Glad
Det er bare at sige til.. Bliver nok desværre lidt tid til før jeg kommer så langt i mit prosjekt at jeg skal bruge de  Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #110 på: november 08, 2009, 09:30:11 am »

Ja, vi kysser fingrene Pål, Håper BT har noken kloke medarbeidere på jobb...
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #111 på: november 09, 2009, 02:10:00 am »

Fikk jaggu gjort litt i dag, som planlagt.

Fikk demontert det meste i dørene. Men et par skruer på trekantvinduene var runde, så de var det ingen vist å prøve seg på. Det har tydeligvis vært folk i disse dørene før. De kommer fra en bil med ukjent historie, og ble kjøpt inn da det satt for nye dører på bilen.

Løsnet alle boltene som holder karosseriet til bunnplata. Bank i bordet og alt det der, ingen av skruene satt og ingen knakk. Flere av de under bilen kunne jeg løsne med skralle og skru ut med fingrene Glad

Fortsetter demonteringen nesten gang jeg får tid til å skru. Og da skal jeg ta med drill og min fancy borkassett. Så skal vi få has på de runda skruene. Gjenge-verktøy må jeg ikke glemme. Alle hull skal freshes opp med gjengetapp før vi lakkerer bilen.

Kompisen min skulle ta med en stripper fra jobben (nei, ikke en sånn stripper) Skummel sak med balatareim full av pigger som "pisker" maling og rust av platene. En sak fra Würth. Sikkert noen her som har prøvd sånn Glad

Ja, holdt på å glemme det. Fikk hentet de nye felgene mine i dag også. Som nevnt tidligere, Design 90 i krom. Krommen på to av felgene er veldig bra. Men de to andre har begynt å flasse i kanten. Litt kjipt det, men skal prøve å gi dem en runde med polering før jeg avsier dom. Skulle det være for ille så blir de nok sendt til gundersen galvano for ny krom. Bilde av felgene kommer.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #112 på: november 10, 2009, 22:54:34 pm »

To av felgene har begynte å flasse litt i kromen, men to av de er ganske bra. Kun små nupper. Jeg tviler på at disse er orginale i krom, slik tidligere eier sa. De er nok kromet i USA. Der kromen er bra, så er den veldig slett og blank. Det blir nok til å komme opp disse på nytt, for de kler veldig godt å være krom Glad

Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #113 på: november 11, 2009, 06:25:14 am »

Det er foresten et firma i sverige som drev ned lakkering av krom på bla bilfelger. Hvis det firmaet fortsatt lever er sikkert det en god del billigere enn å krome disse på nytt. Mener jeg leste om dette i bilsport for ca ørti år siden.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #114 på: november 11, 2009, 07:02:30 am »

Brødrene Backmans sliperi, der kvalitet står i høysetet...men der er det ventetid, (hadde forespørsel på kromming og ble fortalt at det er ca et år ventetid), spurde da ogso om de kunne anbefale noen andre som jeg hadde finni adresse på, men fikk da "tommelen ned" for disse Øyerulling
Finnes bra firma i Norge også.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #115 på: november 11, 2009, 08:14:51 am »

Har kun hørt negativt om de i sverige. Dessuten blir den kromen gul over tid. Lakkrom falmer akkurat som maling. En kompis fikk kromet noen knapper i bilen sin på denne måten, i sverige, og de måtte han ta meg jevne mellomrom for å holde pene.

Ekte krom er ca 4000 + MVA for et felgsett
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #116 på: november 11, 2009, 11:01:57 am »

Har kun hørt negativt om de i sverige. Dessuten blir den kromen gul over tid. Lakkrom falmer akkurat som maling. En kompis fikk kromet noen knapper i bilen sin på denne måten, i sverige, og de måtte han ta meg jevne mellomrom for å holde pene.

Ekte krom er ca 4000 + MVA for et felgsett

Hvor i alle dager får du det så billig??? Og hvor mye grunnarbeide gjør du selv da?
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #117 på: november 11, 2009, 12:03:33 pm »

Naturlovene sier at krom på aluminium vil slippe etterhvert, pga oksydasjon.
Jo varmere alu'en blir, jo mer oksyderer det og kortere levetid på krommen (vil løsne fra alu'en, fordi luftblærene som skapes i varm alu ikke slipper igjennom krommen ). Har sett dette mange ganger.

Så det er egentlig ikke noen god kombinasjon.  Tvilende
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #118 på: november 11, 2009, 13:16:25 pm »

Ja dette stemmer bra det, gamle amerikanere som f.eks femtitalls Cadillac Biarritz,er har ytre hjørne på bakstøtf. i "støpt alu" og når disse blir importert hit til Scandinavia så flasser disse noe jevligt. (disse har jo da ikke "overlevd" i Californiasolen, men har iallefall hørt og sett reparerte slike deler på b.l.a. desse bilene og de har vært Br. B. og fått bekreftet kvalitetsarbeidene av fleire.. (Men nevnte krommingsfirma har gjort spesialarbeider på disse eksemplene).
-Ville kromme opp to USA støtf. og en vanl. pluss 4 stk "bollehjulkapslar" til bobla mi hos et meget bra Norsk firma, og fikk et pisoverslag på 28k. på desse tre boblestøtf. og 4 hj.k (ca 1000 pr stk for hjulkapslene) Øyerulling
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #119 på: november 11, 2009, 15:07:05 pm »

Faren min kromet 1 stk. vanlig pre 67 boble fanger hos et firma i Oslo. Det kostet 5000,- inkl mva! Riktignok er dette inkl masse sliping og finretting, men uansett så dyrt at veien er kort til å kjøpe nye kvalitetsfangere.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Sider: 1 2 3 [4] 5
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!