mai 01, 2024, 14:35:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Balansering av svinghjul?  (Lest 3361 ganger)
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« på: januar 14, 2008, 09:30:01 am »

Har skrudd en del boblemotorer men har ennå til god å se at VW har slått inn noen merker i svinghjul og veiv som forteller hvordan disse passer sammen etter balansering.  Det står i de fleste verkstedmanualer at det er viktig å få dette korrekt.  Så da lurer jeg på om dette er sant, d.v.s. er veiv og svinghjul balansert sammen fra fabrikken og at svinghjulet derfor bare passer på 1 av 4 måter på veiv?  Hva da om man kjøper et 'aftermarked' svinghjul, bruker annen veiv osv.?

Min lille teori er at svinghjul og veiv faktisk er balansert hver for seg og at disse to delene passer sammen på alle 4 måtene de kan settes sammen.  Hva mener ekspertisen?  Kjør debatt!!
Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 14, 2008, 11:10:59 am »

Går du for ny veiv og nytt svinghjul, bør du balansere alt på nytt. Veiv sammen med svinghjul og til og med clutchen påmontert svinghjul. I teorien så "skal alt" vær smokk -smokk, men det er mye å hente på holdbarhet og ikke minst noen ekstra hp til motoren. Vil jo at alt skal gå så smooth som mulig.

Det er regnestykker på hvor mye en veiv skaper av kraft i feil retning ved egentlig små avvik. Får en aha-opplevelse der.
Loggført

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: januar 14, 2008, 11:11:37 am »

Første svinghjul jeg tok av en T-1-motor glemte jeg å merke i forhold til veiv. Monterte det igjen etter et par uker og fikk kast i motoren etter et par måneders kjøring. Min erfaring gjør at jeg tror disse er balansert i forhold til hverandre. Tvilende
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: januar 14, 2008, 11:47:16 am »

Går du for ny veiv og nytt svinghjul, bør du balansere alt på nytt. Veiv sammen med svinghjul og til og med clutchen påmontert svinghjul. I teorien så "skal alt" vær smokk -smokk, men det er mye å hente på holdbarhet og ikke minst noen ekstra hp til motoren. Vil jo at alt skal gå så smooth som mulig.

Det er regnestykker på hvor mye en veiv skaper av kraft i feil retning ved egentlig små avvik. Får en aha-opplevelse der.

Det er da mye bedre å balansere alt hver for seg. så slipper du problemer om du skal bytte cluch..
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: januar 14, 2008, 14:40:16 pm »

Det der kommer litt an på hvor langt du skal dra det. John Maher Racing sier i en artikkel her om dagen at man må balansere ALT som en enhet om det skal bli skikkelig bra. Reimhjul på plass pga sporkilen til veiva må være med, nummerere boltene til trykkplata...  Sjokkert
Loggført
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #5 på: januar 15, 2008, 08:37:39 am »

Jeg er enig i at balansering er viktig.  Skal man lage en motor som tåler litt turtall så bør man jobbe aktivt på den siden.  Poenget mitt er imidlertid om våre venner i Wolfsburg balanserte svinghjulene for seg og veivene for seg eller om de ble skrudd sammen først og så balansert som en enhet.  Siden man ikke kan sette sammen en VW motor med veiv og svinghjul sammen, så måtte i såfall veiv og svinghjul merkes etter balansering slik at de ble korrekt satt sammen igjen etter at motor var bygd.  Slik merking har jeg aldri funnet, men på rådene er det f.eks. tydelig merket hva som passer sammen.  Min teori er derfor at svinghjulene er balansert for seg og veiva for seg.  Det gjør at man under bygging av motor kunne ta et hvilket som helst svinghjul og sette på en vilkårlig motor.  Nå har jeg kjøpt veiv av Pål og svinghjul av Per og lever fortsatt i troen om at dette skal gå greit uten å balansere disse delene sammen i en bruksmotor av det enkle slaget.  Jeg har vært borti amerikanske motorer hvor veiv og svinghjul er balansert sammen og da er det tydelig merking og/eller styrestift som skal hindre feilmontasje siden.  Tror ikke dette gjelder for VW jeg, og at de som har skrevet 'skrubøker' om VW bare har funnet på dette selv fordi det er vanlig på noen andre motorer.  Så jeg lurer på om det er noen som har 'bevis' på at jeg tar feil, et offisielt VW direktiv eller liknende.
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: januar 15, 2008, 08:56:22 am »

Dette er vel et klassisk eksempel på forskjellen mellom å montere en montor og å bygge en motor.

Per og Pål har kanskje balansert tinga for seg, men vet du det? stoler du på det?

Bruker du først mye penger på bygge/montere motor så hvorfor ikke VITE at ALT er i balanse, sammen. Uavhengig av hva Per, Pål og Wolfsburg sier...
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: januar 15, 2008, 10:51:46 am »

Du har nok rett i at Wolfsburg bare balanserte hver for seg og satte sammen, men de satte sammen motorer med 54 hester. Lavt turtall og lite sylindrertrykk er nok også formildende omstendigheter.
Alle motorer starter og går, det er hvor lange som er greia. 
Loggført

Speed is no substitute for direction
overland
Juniormedlem
**
Innlegg: 53
Bosted: Sola


Vis profil

« Svar #8 på: januar 15, 2008, 11:33:25 am »

Klart, bygger jeg en motor som skal gi 150 hk ved 7000 rpm så må det balanseres!  Eller, egentlig ikke, originalveiv er i sin natur for ubalansert, det må nok noen motvektsgreier til for å ordne det!  Og de leveres ferdig balansert sier reklamen.  Og er svinghjulet balansert fra Wolfsburg så burde det også være grei skuring.

Men samtidig er det synd å bruke penger på noe som er helt unødvendig.  Slenger man sammen en grei bruksmotor på 60-70 hk så synes nå jeg det er synd å koste på en dyr balansering til lite nytte.  Jeg veier ikke råder og stempler heller ved disse effektuttak.  Holder man seg under ca. 5500 rpm så er nok et full flow oljefilter en bedre investering enn balansering (min mening)

Det jeg egentlig ville kjøre debatt på var ikke balansering kontra ikke balansering, men om det som står i div. skruhåndbøker er riktig, noe jeg altså ikke tror det er.  Kan man ikke helt stole på en Hayes manual så er jo det litt surt.
Loggført
Arnfinn Gjøsund
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: Brattvåg. Ålesund er nærmeste by.



Vis profil
« Svar #9 på: januar 15, 2008, 16:13:57 pm »

Noen som vet hva balansering med trykkplate, svinghjul, veiv og reimhjul koster?

Rådene og stempler må vel bare veies opp hver for seg regner jeg med?

Er det da mere som må passes på mtp, vektjustering/balansering?
Loggført

VW1200 -74mod 2110cc. Plast.
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #10 på: januar 15, 2008, 18:24:02 pm »

Er vel ikke så mye mer da tror jeg nei.

Råder, ende for ende, og stempler m/stempelbolt sammen og mixe disse innenfor helst 1g margin

På startsiden på vw2you har TomR skrevet bra om vektjustering, under Teknisk.


Beklager at det sklir ut litt i tråden din overland, men det er god info
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!