juni 08, 2024, 20:56:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Litt mer "guffe" i bobla  (Lest 4487 ganger)
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« på: januar 20, 2009, 18:27:20 pm »

Hvordan kan jeg få litt mer fart og spenning i motoren i bobla mi? Har en 1600-motor med dobbel trimeksos og en EMPI EPC-32/36 forgasser.
Ser på cip1.com at de har et sylindersett til salgs.. Er dette noe å satse på?
Vil det hjelpe på å bytte tenningssystemet?
Mange spørsmål, men det må til innimellom.. Blunker
Loggført
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #1 på: januar 20, 2009, 18:32:04 pm »

her er forsåvidt linken til sylindersettet: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5201
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: januar 20, 2009, 18:50:41 pm »

her er forsåvidt linken til sylindersettet: http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC-C10-5201

Out of stock..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #3 på: januar 20, 2009, 18:56:21 pm »

ja, la merke til det, men kan jo komme "in stock" med tiden.. Blunker
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 20, 2009, 19:03:26 pm »

Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: januar 20, 2009, 19:52:51 pm »

Ting du kan gjøre

 - Doble gassere
 - 1.25:1 vippearmer
 - Porte topper

Som nevnt av andre tror jeg heller jeg ville gått for noen av de tingene enn å øke slagvolumet. Å bytte tenningssystemet kan nok gi deg en ørliten effektnøkning, men det vil nok heller hjelpe mest på kjørbarheten på lavere turtall ved bytte til uoriginal forgasser. Men IKKE bytt til en såkalt 009 forgasser i tro om at dette vil hjelpe. Disse blir nå produsert i diverse asiatiske land, og er av veldig dårlig varierende kvalitet, så disse er ikke noe å stole på.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
fatzy
Seniormedlem
****
Innlegg: 293
Bosted: Ålesund


(O\ ! /O)


Vis profil
« Svar #6 på: januar 20, 2009, 19:58:54 pm »

Hvilken motor ønsker du? Hvor mye skal det koste? Hvor mye arbeid skal du legge i det?

Her er iallefall en liten oversikt over "bolt-on" trimming (noe har du jo begynt med allerede....):
http://vdub2you.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=37

De norske forhandlerne har det meste, og de snakker norsk på telefonen i tillegg. Kan plukke opp noen tips og handle hos dem  Blunker
Loggført

Old Volkswagen never dies, they just go to old folks home!
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #7 på: januar 20, 2009, 20:03:18 pm »

Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
Loggført
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #8 på: januar 20, 2009, 20:33:19 pm »

Takk for mange gode tips.. Har dere noen internettadresser til norske sider som har slike deler til salgs?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: januar 20, 2009, 21:05:32 pm »

Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
Jeg har doble 40 weber, original 1600, orig.kam mexico topper, 1,25 vipper, Bosch 009 og CSP supercompetition eksos.
Syns ikke det er så værst. Tror nok at jeg merker forskjell selv om det er originale topper og standard kam.
Neste trinn er å porte topper, matchporte innsug/gassere. Gidder ikke kløyve blokka for å skifte kam enda..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

dynne
Juniormedlem
**
Innlegg: 62
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #10 på: januar 20, 2009, 21:06:58 pm »

Takk for mange gode tips.. Har dere noen internettadresser til norske sider som har slike deler til salgs?
vdub2you.com
vwservice.no
unneberg-bil.no
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: januar 20, 2009, 21:16:27 pm »



Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.
[/quote]

Den uttalelsen motsier alle bøker jeg har lest om trimming av type1 motor. Hva er den basert på?
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #12 på: januar 20, 2009, 21:26:26 pm »



Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Den uttalelsen motsier alle bøker jeg har lest om trimming av type1 motor. Hva er den basert på?
[/quote]

basert på at han allerede har en 32/36 og på at org topper er rimelig tette i eksoskanaler. Hadde det vært nye org brasiltopper hadde ting vært litt annerledes, de toppene er mye åpnere i eksosen.
Tror at de som har skrevet de bøkene er kjøpt og betalt av de som selger gassere eller har hørt av noen at det gir effekt.



Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #13 på: januar 20, 2009, 21:28:57 pm »

Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Tru ska du gjøra i kjerka!!
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #14 på: januar 20, 2009, 21:35:09 pm »

Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Tru ska du gjøra i kjerka!!

Kan jeg godt gjøre.

2 DOBLE GASSERE PÅ STD MOTOR ER BORTKASTET inntil du gjør noe med topper kamaksel og eksos.
Det tror jeg på, selv i kjerka.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: januar 20, 2009, 21:35:35 pm »

På en NA motor med org. topper er vel veien inn en større begrensning enn veien ut?
Jeg trodde det var en vedtatt sannhet at boblemotoren er konstruert med for liten gasser, for langt innsug og for restriktivt eksosanlegg i forhold til maksimal ytelse?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #16 på: januar 20, 2009, 21:41:18 pm »

Du vil nok få mere "guffe" om du skifter til 2 doble forgassere, enn å øke motorvolumet noe.
Mye mindre arbeid også.

tror jeg ikke noe på.

Med originale topper og std kam hjelper det ikke å sette på mere gassere.

Tru ska du gjøra i kjerka!!

Kan jeg godt gjøre.

2 DOBLE GASSERE PÅ STD MOTOR ER BORTKASTET inntil du gjør noe med topper kamaksel og eksos.
Det tror jeg på, selv i kjerka.

Ja ja, enkelte kan vel ikke omvendes. Hadde vært kjedelig om alle hadde samme mening å..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #17 på: januar 20, 2009, 21:50:27 pm »

I bilcross merker man STOR forskjell mellom STD forgassere kontra to doble forgasser.
Da er toppene originale og ikke portet.

Da har jo RE411 forklare.
Kan vi få en faglig uttalese hvorfor dette ikke virker når det beviselig gjør det......
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #18 på: januar 20, 2009, 22:01:28 pm »

Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da Gliser
får sikkert 90 hk ut av den da

Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig
« Siste redigering: januar 20, 2009, 22:08:23 pm av Re411 » Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: januar 20, 2009, 22:26:11 pm »

Det blir diskutert mye om hvilke deler /forgassere som er best, men fælt lite om å justere inn det man har riktig. Ofte hjelper det MYE!

På Kawa'n min (Z1000A2 fra 78) kostet jeg på drøyt 9000,- for å bytte forgassere til en nyere type (større) originalforgasser og kjøre den i Dynobenk. 4-1 var påmontert fra før. Resultat: 89 hk på bakhjulet (+10-15% på motor), mot 83 på motor originalt. Dessuten en effektkurve som er rett som en strek opp til max. Sykkelen gikk utrulig fint over hele registeret.
Det koster litt å la proffe folk med utstyr gjøre jobben, men man får igjen i kjøreglede.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #20 på: januar 20, 2009, 22:32:34 pm »

Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da Gliser
får sikkert 90 hk ut av den da

Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig

På en std 1600 blir 45 mm for stort.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #21 på: januar 20, 2009, 22:43:30 pm »

Får vel finne ei boble med std 1600 og sette mine 45 dell på og prøve da Gliser
får sikkert 90 hk ut av den da

Mener fortsatt at det er mest effekt å hente på å ordne motoren innvendig. ikke pynte med store gassere utvendig

På en std 1600 blir 45 mm for stort.

Dere påstår jo at store gassere er veien å gå, hvorfor ikke gå helt av skaftet Blunker
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #22 på: januar 20, 2009, 23:21:20 pm »

.
« Siste redigering: februar 05, 2011, 16:18:09 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #23 på: januar 21, 2009, 00:31:17 am »


Dere påstår jo at store gassere er veien å gå, hvorfor ikke gå helt av skaftet Blunker
[/quote]

For at gasshastigheten din vil bli for lav...  Øyerulling
Ingen som påstår at større er bedre, du må ha riktige gassere med riktige halsringer og dyser i forhold til motoren.
Loggført
ecmar
Seniormedlem
****
Innlegg: 312
Bosted: Refsnes



Vis profil
« Svar #24 på: januar 21, 2009, 11:30:22 am »

Mange snakker så varmt om "1.25:1 vippearmer".. Er det en stor jobb å bytte de originale vippearmene til slike?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: januar 24, 2009, 00:27:47 am »

Uten å ha gjort det, mener jeg du bare tar av toppdekselet, skrur ut de gamle, monterer de nye og stiller inn riktig klaring. Tror ikke du trenger ta ut motor heller.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #26 på: februar 01, 2009, 19:56:12 pm »

sette på større insug og forgasser vil altid hjelpe selvom du har standar motor!
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!